Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Rigsrevisionen: Rejsekortet - harmonisering af takster (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 20/8 2015, 17:46 (3164 dage siden)

Fra Rigsrevisionens hjemmeside:

"Beretning om harmonisering af taksterne i den kollektive trafik

Beretningen handler om trafikselskabernes arbejde med at harmonisere priserne for billetter til den kollektive trafik (taksterne) og om, hvordan Transportministeriet (nu Transport- og Bygningsministeriet) har understøttet dette arbejde.

Formålet med undersøgelsen er at vurdere trafikselskabernes og Transportministeriets arbejde med at harmonisere taksterne. Rigsrevisionen besvarer følgende spørgsmål i beretningen:

Har trafikselskaberne arbejdet aktivt med at harmonisere taksterne i hele landet?
Har trafikselskaberne arbejdet aktivt med at harmonisere taksterne regionalt?
Har Transportministeriet som sektoransvarlig understøttet trafikselskabernes arbejde med at harmonisere taksterne?

Undersøgelsen er en udløber af Rigsrevisionens beretning om driften af rejsekortet fra april 2015, som vi selv tog initiativ til i marts 2014."

Links:

Beretning om harmonisering af taksterne i den kollektive trafik

Statsrevisorernes bemærkning

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Rigsrevisionen: Rejsekortet - harmonisering af takster

af Lars Madsen, 21/8 2015, 08:11 (3163 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hmm

ja lad os tage tingene i omvendt rækkefølge.

Først systemet, der efter rydder vi op i billet strukturen. Så vidt jeg har læst mig til, var det nettop de mange rabat system som gav problemer i udvikling.

Men er det i bund og grund ikke Regioner der er problemet??
Tænker Movia står for det i 3 Regioner, de kunne vil blive enig med sig selv rimelig hurtig eller???

Bare en fredag morgen tanke

mvh
Lars

Rigsrevisionen: Rejsekortet - harmonisering af takster

af Gæst 20, 21/8 2015, 08:17 (3163 dage siden) @ Lars Madsen

Noget tyder på at det er DSB som, trods deres spind i pressen, står stejlt på deres indtægt - hvilket jo er meget forståeligt. Der skal ikke fjernes indtægter, så skal de jo optimere (igen igen).

Rigsrevisionen: Rejsekortet - harmonisering af takster

af steenth, 21/8 2015, 09:11 (3163 dage siden) @ Lars Madsen

Hmm

ja lad os tage tingene i omvendt rækkefølge.

Først systemet, der efter rydder vi op i billet strukturen. Så vidt jeg har læst mig til, var det nettop de mange rabat system som gav problemer i udvikling.

Prisstrukturen har ikke givet problemer for udvikling. Det er noget det som har fungeret, som det skal, fra starten. Det styres nogle store tabeller og hvis vil ændre i prisstrukturen - så laver man bare nogle nye tabeller.

Det er det fælles centrale system, som håndtere rejsekort.dk, håndtering af nye kort, ændring i kort mv. som giver problemerne.

Men er det i bund og grund ikke Regioner der er problemet??

Når man læser rapporten, så er det DSB som blokere for ændringer. Fx Sydtrafik og Midttrafik er opdelt i 3-4 takstområder, som de regionale trafikselskaber gerne vil sammen lægge for at få et mere sammenhænge takstsystem.

Tænker Movia står for det i 3 Regioner, de kunne vil blive enig med sig selv rimelig hurtig eller???

De kan ikke blive enig om det. DSB vil ikke, da de tabe på det. Derudover er takstniveau i Movia S (Sydsjælland og Lolland-Falster) betydelig højere end i resten af området. Movia vil gerne.

Rigsrevisionen: Rejsekortet - harmonisering af takster

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 21/8 2015, 11:27 (3163 dage siden) @ steenth

Det lyder til at være en administrativ statslig opgave (Trafik- og Byggestyrelsen) at få ryddet op i rejsekortet og tilhørende takststrukturer. Transportudbyderne kan ikke.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Rigsrevisionen: Rejsekortet - harmonisering af takster

af steenth, 21/8 2015, 12:19 (3163 dage siden) @ Erik Olsen

Det lyder til at være en administrativ statslig opgave (Trafik- og Byggestyrelsen) at få ryddet op i rejsekortet og tilhørende takststrukturer. Transportudbyderne kan ikke.

Det er ikke en administrativ opgave, men en politiske opgave. Trafik- og Byggestyrelsen kan kun lave rapporter, men de ikke sætte en beslutning igennem. Det kan transportministeren og de transportordførerne. Og det skal nok også følge et sum penge med til kompensation til DSB og Arriva, hvis det går de regionale trafikselskabs vej. Ellers er alternativet stigning i lokale takster, så de kommer op på DSB's niveau.

Rigsrevisionen: Rejsekortet - harmonisering af takster

af Gæst 20, 21/8 2015, 12:23 (3163 dage siden) @ steenth

Sludder - Trafikstyrelsen var faktisk, er det måske stadigvæk, trafikselskab. Det var de i forbindelse med håndtering af kontrakten over Øresund. Men det ophørte måske, da opgaven blev flyttet til Transportministeriet. Så løfte opgaven, det kunne de.

Rigsrevisionen: Rejsekortet - harmonisering af takster

af steenth, 21/8 2015, 12:33 (3163 dage siden) @ Gæst 20

Sludder - Trafikstyrelsen var faktisk, er det måske stadigvæk, trafikselskab. Det var de i forbindelse med håndtering af kontrakten over Øresund. Men det ophørte måske, da opgaven blev flyttet til Transportministeriet. Så løfte opgaven, det kunne de.

Trafikstyrelsen har et par gange givet input til et fælles takstsystem for Sjælland uden at det kunne flytte sig. Ja. De fungere reelt som trafikselskab for Kystbanen og Øresund.

Indsend billederBillige jernbane T-shirts

ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak