Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nattog i Dk - Hvordan kørte de og nogle der har billeder ? (Generelt)

af Nicolai Pedersen, 20/8 2015, 20:46 (3144 dage siden)

Sidder og tænker på det var en skam jeg aldrig nåede at kører med nattog i Dk da den grund jeg ikke var gammel nok.

Men har siden rejse fra DK til Paris med nattog og under den turer synes jeg det var en skam det sluttede.

Men ville nattog i Dk kunne fungere i dag hvis vi leger med tanken eller er det umuligt.

Kender da flere der ville elske at nå frisk til Kbh eller andre dele af landet udhvilet i stedet for at skulle op kl 4 og med en alm tog..

Hvordan var kører planen dengang ?

Hvor hurtig kørte togene dengang ?

Var der pauser undervejs ?

Nogen der har billeder af togene indvendig og udvendig ud over dem man kan finde herinde af vognene ?

Håber nogen kan svare på ovenstående ..

Tak

Mvh

Nicolai

Nattog i Dk - Hvordan kørte de og nogle der har billeder ?

af Jørgen Pagh Jensen, 20/8 2015, 21:34 (3144 dage siden) @ Nicolai Pedersen

Hej Nicolai
Historiske oplysninger om, hvordan nattogskørslen fungerede i Danmark hører vist hjemme i jernbanehistorisk forum. Der findes flere bøger om emnet.
Jeg forstår godt, at du synes det er ærgerligt, at du ikke nåede at opleve nattog i Danmark - det gjorde jeg heller ikke. De kommer næppe tilbage, med mindre samfundet tager en helt uventet udvikling, f.eks. forbud mod indenrigsflyvning!
Hvis du vil opleve nattogskørsel, skal du dog ikke længere til Sverige - prøv f.eks. en tur til Lapland.
I øvrigt er det vist lidt af en myte, at man vågner veludhvilet efter en nat i nattoget. Sådan er der måske nogle, der har det. Andre får ikke lukket et øje pgra togets larm og bevægelser. Jeg har altid syntes, at det var sjovt at køre med nattog, men jeg har faktisk aldrig rigtigt fået sovet, kun når jeg var særdeles træt (eller fuld).

Nattog i Dk - Hvordan kørte de og nogle der har billeder ?

af hansenph, 20/8 2015, 21:38 (3144 dage siden) @ Nicolai Pedersen
redigeret af hansenph, 20/8 2015, 21:51

Godaften,

Det var mange spørgsmål, som ikke kan besvares kort.
Jeg kan anbefale bogen 'De Blå Tog' af John Poulsen med medvirken af Steffen Dresler og Poul Thestrup.
ISBN: 978-87-91434-41-9.
Bogen kan stadig købes eller lånes på biblioteket.

PS: bogen omhandler også tog med sovevogne og spisevogne til/fra Danamrk og andre lande men det gør den ikke dårligere :-D

Med venlig hilsen
Poul Henning Hansen

Nattog i Dk - Hvordan kørte de og nogle der har billeder ?

af Preben Andersen @, 20/8 2015, 22:36 (3143 dage siden) @ hansenph

Afgang fra Frederikshavn kl. 22:56 med ankomst til København H i morgen kl. 05:37 er da vist et nattog _:)

Avatar

Nattog i Dk - Hvordan kørte de og nogle der har billeder ?

af BoergeOf61, Randers C, 21/8 2015, 08:13 (3143 dage siden) @ Nicolai Pedersen

Men ville nattog i Dk kunne fungere i dag hvis vi leger med tanken eller er det umuligt.

Jeg tvivler på, det er realistisk. De blev afskaffet, fordi rejsetiden blev for kort.

Hvordan var kører planen dengang ?

Det husker jeg ikke, men jeg husker, nogle sove- og liggevogne stod ved endestationer, så rejsende kunne bruge dem fra nogle timer før afgang til nogle timer efter ankomst til endestationen.

Hvor hurtig kørte togene dengang ?

Det ved jeg ikke.

Var der pauser undervejs ?

Ikke andet end ophold på færgen.

Nattog i Dk - Hvordan kørte de og nogle der har billeder ?

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 21/8 2015, 11:16 (3143 dage siden) @ BoergeOf61

Hvordan var kører planen dengang ?


Det husker jeg ikke, men jeg husker, nogle sove- og liggevogne stod ved endestationer, så rejsende kunne bruge dem fra nogle timer før afgang til nogle timer efter ankomst til endestationen.

Mens jeg boede i Århus 1989-1991, brugte jeg flere gange nattoget Århus-København H og omvendt.

I Århus henstod sove- og liggevogne på pladsen ud mod Ny Banegårdsgade så man kunne stige ombord på et menneskeligt tidspunkt, ankomst København H ved 7-tiden.

I retning mod Århus blev sove- og liggevogne dertil om natten efterladt på pladsen ud mod Ny Banegårdsgade, og man kunne så slumre til ved 7-tiden og stige ud i ro og mag.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Nattog i Dk - Hvordan kørte de og nogle der har billeder ?

af Coenen-Bache, 21/8 2015, 14:00 (3143 dage siden) @ Lars Madsen

Nattogs løbet hed tog 595 Fra KBH til Frederikshavn, og andre destinationer hvor vognene blev koblet af undervejs. Toget havde afgang 00.15, og blev normalt rangeret til perron ca. 23.40-45 og returløbet tog 594 ankom så vidt jeg husker ved 7-tiden om morgenen til København.
Da jeg startede som stationsbetjent på KBH I 1982, var toget oprangeret af BGC- Vogne, og en WLABM sovevogn, som DSB ejede 2 af, de findes stadig hensat på CVK. Dertil en pakvogn litra DH, og så var der BF-vognene med flyvesæder, og siddevogne litra B eller BG, til Korsør. Så det var et velvoksent tog at rangere til perron, bare det at få luft på, og gøre alt klart til at trykke til perron, tog gerne en halv time.
Siden kom der så de tyske BCM vogne, og de engelske sovevogne, indtil toget blev indstillet, da broen kom.

Nattog i Dk - Hvordan kørte de og nogle der har billeder ?

af Bent Jensen, 24/8 2015, 09:09 (3140 dage siden) @ Coenen-Bache

en lille korrektion men der var også rent nattog sove og liggevogne som hed tog 590/591 jeg kan ikke huske præcist hvilket årstal de startede, men sluttede aftenen inden storebæltstunnel blev åbnet for passagertog.

Med venlig hilsen

Bent Jensen

Nattog i Dk - Hvordan kørte de og nogle der har billeder ?

af p0, 24/8 2015, 18:48 (3140 dage siden) @ Bent Jensen

en lille korrektion men der var også rent nattog sove og liggevogne som hed tog 590/591 jeg kan ikke huske præcist hvilket årstal de startede, men sluttede aftenen inden storebæltstunnel blev åbnet for passagertog.

Med venlig hilsen

Bent Jensen


Togene 590-591 kørte fra 31.05.1987 til 31.05.1997.

Nattog i Dk - Hvordan kørte de og nogle der har billeder ?

af Hedegaard, 21/8 2015, 19:08 (3143 dage siden) @ Nicolai Pedersen

Mest besynderlig var togdelen Kbh - Fredericia/Struer.
Du havde en enkelt liggevogn, der kun kørte til Fredericia, hvor de rejsende blev "parkeret" ligesom i Aarhus. Så man kan vel sige, at den fungerede mere som hotel end som liggevogn, idet den stod mere stille end den var ude og rulle ;)

Så var der den ene vogn til Struer, som blev hægtet bagpå et MR-togsæt i Fredericia og indgik i et af de almindelige regionale løb.

Nattog i Dk - Hvordan kørte de og nogle der har billeder ?

af Palle Persson, 22/8 2015, 08:47 (3142 dage siden) @ Hedegaard

Hva bygger du disse antagelser på???

Sove/liggevogne kørte sådan her
Samlet tog Kh-Fa, hvor der blev udtaget en liggevogn til spor 16
Samt udtaget en liggevogn til Str
Sovevogn til Es blev rangeret ud.
Resten af kørte nord på hvor man i Ar udtog Sove/liggevogne til Ar som blev stillet ved "dronninge perron" resten plus lokalvogne kørte til Fh.

Men efter at have brugt søgefunktionen herinde og 30 sek kom dette link.
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=50039

Her er omløb scannet af Georg Schmidt :-)

Vh Palle

Nattog i Dk - Hvordan kørte de og nogle der har billeder ?

af Hedegaard, 22/8 2015, 12:55 (3142 dage siden) @ Palle Persson

Hva bygger du disse antagelser på???

Sove/liggevogne kørte sådan her
Samlet tog Kh-Fa, hvor der blev udtaget en liggevogn til spor 16
Samt udtaget en liggevogn til Str

Det er da også det jeg skrev?

Nattog i Dk - Hvordan kørte de og nogle der har billeder ?

af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 24/8 2015, 16:47 (3140 dage siden) @ Palle Persson
redigeret af mhv_vsvt, 24/8 2015, 17:05

- Det bygger han på følgende:
vogn 60 gik til Struer ank 07:54 - med MR fra Fa.
vogn 61 - 62 gik Til Aarhus (ny banegårdsgade)
vogn 63 - 67 gik til Frederikshavn Havnestation
vogn 68 gik til Sønderborg
vogn 69 Gik til Esbjerg.

Toget (kan aldrig huske om det var 595 eller 591) så således ud:

Fra København
EA/ME:23-22-21:60-61-62-63-64-65-66-67-68-69

Fra Nyborg
MZ:60-61-62-63-64-65-66-67-68-69

--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf

Nattog i Dk - Hvordan kørte de og nogle der har billeder ?

af p0, 24/8 2015, 18:44 (3140 dage siden) @ mhv_vsvt

Se den oprangering var vist ikke helt korrekt. Jeg har fundet en fra Sommeren 1995 (Georg Schmidt har tidligere lagt er par klip af togene 590 og 591 på Forummet, hvilket en anden deltager henviser til):

Oprangeringen IC-Nat tog 590 Fredericia-Nyborg så således ud (sommeren 1995):

BCM69 fra Struer (3770)
BCM68-WL67 fra Esbjerg (3694)
WL66-BCM65-BCM64-WL63 fra Frederikshavn
WL62-BCM61 fra Aarhus

Oprangeringen IC-Nat tog 591 Nyborg-Fredericia så således ud (sommeren 1995):

BCM61-WL62 til Aarhus
WL63-BCM64-BCM65-WL66 til Frederikshavn
WL67-BCM68 til Esbjerg (3602)
BCM69 til Struer (3705)

Håber hermed, at det nu skulle være helt på plads med, hvordan tog 590 og 591 var oprangeret.

Nattog i Dk - Hvordan kørte de og nogle der har billeder ?

af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 24/8 2015, 18:58 (3140 dage siden) @ p0

Er du helt 100 på at det var 69 til Struer? - det lyder logisk for så var den bagerst hver gang toget kom til Fredericia og kunne let flyttes til og fra "bumle"-ekspressen nord-vestover.

--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf

Nattog i Dk - Hvordan kørte de og nogle der har billeder ?

af p0, 24/8 2015, 19:14 (3140 dage siden) @ mhv_vsvt

Er du helt 100 på at det var 69 til Struer? - det lyder logisk for så var den bagerst hver gang toget kom til Fredericia og kunne let flyttes til og fra "bumle"-ekspressen nord-vestover.


Ja, jeg er helt 100% sikker, da jeg selv har set det på mine nattevagter, som jeg har haft en hel del af.

Nattog i Dk - stop forvirringen!

af John Poulsen, 24/8 2015, 21:35 (3140 dage siden) @ p0

Der hersker megen forvirring i denne tråd, især fordi man ikke skelner mellem de forskellige perioder af de indenlandske nattogs historie - og heller ikke konsekvent mellem de to forskellige nattog (IC-nat og Natteravnen)!

1981-1987 var det ET nattog (595/594) med sovevogn til Frederikshavn og liggevogne til Frederikshavn og Esbjerg.
Fra 1987 (efterår) kørte der TO nattog:
"IC-nat" (591/590) med engelskbyggede sovevogne og tidl. tyske liggevogne og
"Natteravnen" (595/594) med siddevogne (og i et vist omfang liggevogne)

IC-nat havde oprindelig (1987-1989) sove- og liggevogne til/fra : Esbjerg, Fredericia, Århus og Frederikshavn. Fra 1989 til 1997 var der to sove-/liggevogns-sæt til Frederikshavn, da der ikke mere endte et i Fredericia)

Natteravnen befordrede (1987-1991) liggevognen til/fra Struer (der ikke løb lørdag nat)

Fra 1991 løb liggevognen til/fra Struer i IC-nat, men natten efter lørdag løb denne vogn kun til Fredericia!
Desuden var der i Natteravnen natten efter fredag og natten efter søndag en liggevogn til Fredericia (og en a to til Frederikshavn).
Så den meget omtalte liggevogn til/fra Fredericia var fra 1989 slet ikke et dagligt fænomen.

Selv om Poul Henning allerede i tredje indlæg i denne tråd anbefalede bogen, vil jeg tillade mig endnu en gang at pege på 'De Blå Tog' (ISBN: 978-87-91434-41-9), der udkom i 2014 og bl.a. handler om nattog, såvel til/fra Danmark som de indenlandske.

Mvh
John Poulsen

Avatar

Nattog i Dk - Hvordan kørte de og nogle der har billeder ?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 24/8 2015, 19:26 (3140 dage siden) @ mhv_vsvt

vogn 68 gik til Sønderborg


Sønderborg var da vist ikke omfattet af nattogsproduktet?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Nattog i Dk - Hvordan kørte de og nogle der har billeder ?

af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 24/8 2015, 16:40 (3140 dage siden) @ Hedegaard

Nemmerlig Hedegaard - det var min største oplevelse at se det tog komme forbi Banevolden ved Mejdal klokken 07:30 på vej til Skole i Haldgaard, det gjorde jeg fra 1984 til 1987 fast hver morgen (hvis jeg ikke kom for sent afsted)

--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf


Billige jernbane T-shirts

Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak