Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Tysk kvinde bor i (kørende) tog (Generelt)

af PD Hansen, 26/8 2015, 22:24 (3164 dage siden)

Meget spændende ide:

"German Woman Sick of Paying Rent Decides to Live on Trains" ...

"So she purchased a special ticket that allows her to board any train in Germany at no charge. She now showers, changes, eats, sleeps, and even does her homework while traveling at speeds of up to 190mph. Sometimes she gets pizza delivered to the tracks at stopovers."

“I really feel at home on trains, and can visit so many more friends and cities,” she said. “It’s like being on vacation all the time. I read, I write, I look out of the window and I meet nice people all the time. There’s always something to do on trains.”

"The flat-ticket costs her $380 a month"

"For people who want to adopt a similar lifestyle, she has only one piece of serious advice: “Possessing a headset that mutes most surrounding noises is crucial.”"

Læs mere her:

http://www.odditycentral.com/news/german-woman-sick-of-paying-rent-decides-to-live-on-t...

Og hendes blog på tysk her:

http://www.tyatravel.com

Er der mon overdrevet i artiklen?
Er prisen virkelig så lav på BahnCard 100?
Kommer der ikke tillæg oveni?
Bademuligheder?
Overfaldsrisiko?
Får man stress af planlægning?

Tysk kvinde bor i (kørende) tog

af andersj, Aalborg, 26/8 2015, 23:55 (3164 dage siden) @ PD Hansen

Meget spændende ide:

"German Woman Sick of Paying Rent Decides to Live on Trains" ...

"So she purchased a special ticket that allows her to board any train in Germany at no charge. She now showers, changes, eats, sleeps, and even does her homework while traveling at speeds of up to 190mph. Sometimes she gets pizza delivered to the tracks at stopovers."

“I really feel at home on trains, and can visit so many more friends and cities,” she said. “It’s like being on vacation all the time. I read, I write, I look out of the window and I meet nice people all the time. There’s always something to do on trains.”

"The flat-ticket costs her $380 a month"

"For people who want to adopt a similar lifestyle, she has only one piece of serious advice: “Possessing a headset that mutes most surrounding noises is crucial.”"

Læs mere her:

http://www.odditycentral.com/news/german-woman-sick-of-paying-rent-decides-to-live-on-t...

Og hendes blog på tysk her:

http://www.tyatravel.com

Er der mon overdrevet i artiklen?
Er prisen virkelig så lav på BahnCard 100?
Kommer der ikke tillæg oveni?
Bademuligheder?
Overfaldsrisiko?
Får man stress af planlægning?

Artiklen var i de tyske medier i sidste uge og ja der er overdrevet.
Hun overnatter hos enten en veninde i Tübingen hvor hun studerer, ved hendes kæreste i Köln, hendes bedstemor i Bielefeld eller hendes mor i Berlin. Dvs. hun bor ikke i toget, men pendler blot over længere og forskellige strækninger.

Et BahnCard 100 koster 4.090 € for 12 måneder (30.670 kr.) og er gyldig i alle fjern og regionaltog hos Deutsche Bahn og en række privatbaner. Et "Bus & Tog årskort" i Danmark koster 42.000 kr. og er gyldig i alle tog og busser i Danmark. Så BahnCard 100 er faktisk ret billigt og også populært for forretningsfolk da enkeltbilletter uden rabat i Tyskland er vanvittigt dyre.

--
Mvh Anders

Og et GA i Schweiz

af Nordexpress, 27/8 2015, 10:24 (3164 dage siden) @ andersj

I Schweiz koster et frikort, der hedder et General Abonnement, GA, for 12 måneder:

Voksne 25-64 år: 2. klasse CHF 3.655 (= 25.256 DKK), 1. Klasse CHF 5.970 (=41.253 DKK)

og for 65+ 2. klasse CHF 2.760 (= 19.072 DKK), 1. klasse CHF 4.635 (= 32.028 DKK)

til dagens kurs på 691 kroner for 100 schweizer francs.

Så kunne man da vel nå at gennemkøre alle de skønne strækninger;-)

Og et GA i Schweiz og ugekort og en del OT

af ped @, Hg, 27/8 2015, 22:16 (3163 dage siden) @ Nordexpress

ved ikke om de stadig har det, men mon ikke...

Ugekort har jeg haft et par gange og det var ikke dyrt.
Gælder masser af steder også visse (må ikke siges i Schweiz!) busruter og skibe.

Da Schweiz ikke er så stort endda er det blevet til mange smukke ture.
Da man kører yderst nøjagtigt, behøver man ikke vente ret meget på stationer, med mindre man naturligvis VIL.

Jeg har haft længere ophold MED VILJE på Arth-Goldau, Immensee og Göschenen og der kommer vildt mange tog forbi.
Endvidere en del spotting på Zürich, Lüzern og Basel HBFs, samt Interlaken, Chur, Brig og Visp.
Den station med flest tog er vistnok Zürich Wiedikon, hvor der kommer tog næsten hvert andet minut - inklusiv store expresser og godstog!

Mange tog har spisevogn og i nogle af dobbeltdækkerne blev der serveret på første sal. Pragtfuldt!

NB! Fotos er ikke helt nye og ikke fra samme tur.
Første foto er slet ikke fra Schweiz, men fra Santa Anna stationen i Perugia i Italien.
Det hører ikke med her, men I får det alligevel.
[image]

Det næste er fra Visp, hvor min ven står foran en stamme med rangermaskine eller også er det en slæber.
Korrekt; - han har ikke en dyt at gøre der uden sikkerhedsvest, men jeg tror slet ikke han vidste det...(gudskelov har han halstørklæde på).
[image]

Næste er vistnok "Dolderbahn" i Zürich. UHA - sikkerhedsvest??? Nå nej, jeg står jo i vognen der kører modsatte vej.
[image]

Vennen ville gerne se biludstilling i Geneve og så kørte vi lige i 2-3 timer fra Zürich til Geneva.
Smuk udsigt fra første sal næsten hele vejen og tid til en øl og en morfar i toget.
Biludstillingen foregår ved lufthavnen.
[image]
[image]
[image]

Til sidst et par forsøg med natfotografering i snevejr!
Hmmm...Uanset hvad er det altså St. Moritz Bahnhof by night.
[image]
[image]

Så mit forslag er fly til Zürich eller Basel (åh nej ikke de irske) og så et ugekort til SBB

Venligst

pedischweiz og lidt peditalia

Tysk kvinde bor i (kørende) tog

af PD Hansen, 28/8 2015, 23:07 (3162 dage siden) @ andersj

Tak for uddybning, og for tips fra alle.

Har også før overvejet de mere turistorienterede produkter fra DB:

http://www.bahn.com/i/view/DNK/da/prices/germany/deutschland-pass.shtml

http://www.bahn.com/p_en/view/mdb/bahnintern/international/uebersee/mdb_180025_german_r...

Det med småt:

"The German Rail Pass exempts the holder from paying a surcharge on German high speed and quality day trains (sole exception: ICE Sprinter trains), reservations are recommended. Reservations are mandatory on night trains. The German Rail Pass is not valid on DB Autozug (car carrying trains), chartered trains, private steam trains, narrow-gauge railways and museum railways. ... Pass holders must pay all supplements and reservation fees for seats, couchettes, berths, sleepers, registered luggage, meals and other services available on board the trains."

Nogle steder på hjemmesiden nævnes kun togkort til et antal fortløbende dage, andre steder er der også kort med et antal "fleksible" rejsedage. Tilsyneladende afhænger valgmuligheder også af hvilket sprog, man læser DB's hjemmeside på.

Den angiveligt engelsksprogede hjemmeside er dog kun delvist oversat, f.eks er der en del tysk i det "engelske" bestillingsforløb. Tyskland er åbenbart et primitivt samfund ;-) (dog ikke så tilbagestående som Frankrig). Lige som danske virksomheder med fordel kan begå sig på tysk, hvis de vil sælge til tyskere, så bør tyske virksomheder også kunne kommunikere på engelsk, hvis de vil sælge til udenlandske turister. Det har DB kun delvist forstået.

Jeg har flere gange tidligere uden problemer bestilt "almindelige" togbilletter på DB's side - det fungerer fint på dansk/engelsk. Men togkort-bestillingen er noget sprogligt rod. Og det er jo synd for DB, hvis de gerne vil have vores penge.

Men jeg er stadig fristet til at længere tur i Tyskland og Schweiz!

Swiss Travel Pass med fotos (ex tysk kvinde boede ikke...

af ped, Hg, 29/8 2015, 00:07 (3162 dage siden) @ PD Hansen

Hej PD Hansen

Jeg anbefaler Schweiz!
Man kan stadig køre med åbne vinduer og det er det bedste...

I fortsættelse af mit indlæg i går under http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=100999 , fik jeg lyst til at se, hvad et ugekort egentlig kostede til SBB i dag.

Det fås til 3, 4, 8 og 15 dage og giver ret til megen kørsel med jernbane, bus lidt skib samt adgang til 480 museer!

Jeg har prøvet 4 og 8 dages og i dag ville det koste henholdvis 251;- CHF og 363:- CHF.
Det er jo OK for sådan nogle som os, der ikke blive møre af at sidde i et tog. Vi kan jo køre hele dagen!

Hvis I kan tåle flere fotos fra Swiss Travel Pass ture, så her:

Jeg kørte i 1982 (ja jeg skulle ha været ovre i Jernbanehistorisk) fra Geneve ind i France til Chamonix. Har desværre ingen fotos af denne bane, men den kan varmt anbefales.

Specielt det sidste stykke videre ned mod Martigny i Schweiz er nervepirrende (ingen afsporinger, tak!)
Jeg mener at turen ind i France og tilbage til Schweiz er med i kortet.


Foto af Mont Blanc set fra Chamonix:
[image]


Mont Blanc fra en gåtur ved Chamonix:
[image]


Jeg kørte fra Martigny med SBB normalspor til Visp, hvor man kan køre med RHB til Zermatt.
Først skulle jeg dog lige studere denne "Dille":
Nogle af smalsporene er vist fjernet for at skabe plads til den nye basistunnel igennem Lötchberg, der går i bjerget lidt efter Visp i retning mod Martigny.
Nå, "Dillen":
[image]


Så mod Zermatt
[image]
[image]


God nat for nu

pedischweiz

Swiss Travel Pass med fotos (ex tysk kvinde boede ikke...

af Andreas M., 29/8 2015, 10:20 (3162 dage siden) @ ped

Jeg kørte fra Martigny med SBB normalspor til Visp, hvor man kan køre med RHB til Zermatt.

Det er (og var) ikke RhB, men derimod BVZ (Brig–Visp–Zermatt-Bahn, i dag er de sammenlagt med det tidligere FO (Furka Oberalp) og hedder nu MGB (Matterhorn-Gotthard-Bahn).

RhB tager først over i Disentis/Mustér, som ligger i den modsatte retning fra Visp :-)

Tysk kvinde bor i (kørende) tog

af andersj, Aalborg, 29/8 2015, 09:13 (3162 dage siden) @ PD Hansen

Tak for uddybning, og for tips fra alle.

Har også før overvejet de mere turistorienterede produkter fra DB:

http://www.bahn.com/i/view/DNK/da/prices/germany/deutschland-pass.shtml

http://www.bahn.com/p_en/view/mdb/bahnintern/international/uebersee/mdb_180025_german_r...

Det med småt:

"The German Rail Pass exempts the holder from paying a surcharge on German high speed and quality day trains (sole exception: ICE Sprinter trains), reservations are recommended. Reservations are mandatory on night trains. The German Rail Pass is not valid on DB Autozug (car carrying trains), chartered trains, private steam trains, narrow-gauge railways and museum railways. ... Pass holders must pay all supplements and reservation fees for seats, couchettes, berths, sleepers, registered luggage, meals and other services available on board the trains."

Nogle steder på hjemmesiden nævnes kun togkort til et antal fortløbende dage, andre steder er der også kort med et antal "fleksible" rejsedage. Tilsyneladende afhænger valgmuligheder også af hvilket sprog, man læser DB's hjemmeside på.

Den angiveligt engelsksprogede hjemmeside er dog kun delvist oversat, f.eks er der en del tysk i det "engelske" bestillingsforløb. Tyskland er åbenbart et primitivt samfund ;-) (dog ikke så tilbagestående som Frankrig). Lige som danske virksomheder med fordel kan begå sig på tysk, hvis de vil sælge til tyskere, så bør tyske virksomheder også kunne kommunikere på engelsk, hvis de vil sælge til udenlandske turister. Det har DB kun delvist forstået.

Jeg har flere gange tidligere uden problemer bestilt "almindelige" togbilletter på DB's side - det fungerer fint på dansk/engelsk. Men togkort-bestillingen er noget sprogligt rod. Og det er jo synd for DB, hvis de gerne vil have vores penge.

Men jeg er stadig fristet til at længere tur i Tyskland og Schweiz!

Der findes to muligheder i Tyskland:
Deutschland Pass (kun om sommeren)
Interrail One Country Pass Tyskland (kan oftest ikke betale sig i forhold til Sparpreis eller Deutschland Pass)

The German Rail Pass som du henviser til kan, ligesom Eurail Pass, kun købes af turister med bopæl udenfor EU.

--
Mvh Anders

Pass

af Nordexpress, 29/8 2015, 10:10 (3162 dage siden) @ andersj
redigeret af Nordexpress, 29/8 2015, 10:43

Swiss Pass med stort set fri kørsel på baner og bybusser er en skøn ting - f.eks. i kombination med at hoppe derned med Easyjet (BSL, GVA), SAS (ZRH, GVA) eller Swiss (ZRH, GVA). Prisen for samrejsende familiemedlemmer på Swiss Pass kan være attraktive.

Men Interrail global passet bør tages med i overvejelserne, i Schweiz gælder det efter hukommelsen på SBB, BLS, SOB og Rhätische Bahn, men ikke på f.eks. Matterhorn Gotthard Bahn. Til gengæld kan man kombinere med togtur gennem Tyskland og Østrig.

DeutschlandPass er interessant for en måneds sommerjernbanecrawl i Tyskland.

Nattog i befordringsbestemmelserne i Tyskland betyder sove/liggevognstog. Interrail gælder i IC og ICE togene, der kører fra den ene ende af Tyskland til den anden om natten. (Hvor der så desværre er risiko for at blive bestjålet, mens man sidder og sover).

Endelig kan Länder-Tickets, der giver en dags fri rejse med regio- og S-tog indenfor et enkelt forbundsland i Tyskland, ogå være attraktivt for jernbanenørder.

Rundt om Bodensøen findes der fripas til en eller flere grænseoverskridende regioner Tyskland-Schweiz-Østrig. Tageskarte Euregio Bodensee
PS. Her er det korrekte direkte link på tysk, engelsk og fransk: Euregiokarte

Men det er naturligvis korrekt, at søgning efter Sparpreise, EuropaSpezial eller SparSchiene Österreich kan bringe en langt for få kroner. Husk, at der ofte kan findes DB-jernbane-tilbud på søgeportaler for hhv. fjernbusser og fly, der er billigere end prisen på DBs egen hjemmeside. Slagtilbud til f.eks. pensionister og andet godtfolk findes på Westbahn, Westbahn Spartage Sommer, så kan man nyde en skøn tur i Westbahns Stadler KISS.

Nå, slut, god tur!

Avatar

Tysk kvinde bor i (kørende) tog

af BoergeOf61, Randers C, 29/8 2015, 10:09 (3162 dage siden) @ PD Hansen

Nogle steder på hjemmesiden nævnes kun togkort til et antal fortløbende dage, andre steder er der også kort med et antal "fleksible" rejsedage. Tilsyneladende afhænger valgmuligheder også af hvilket sprog, man læser DB's hjemmeside på.

Jeg har også opdaget, at de tyske bahnCard kun kan købes online, hvis bopælen er i Tyskland.

Den angiveligt engelsksprogede hjemmeside er dog kun delvist oversat, f.eks er der en del tysk i det "engelske" bestillingsforløb.

Den dansksprogede hjemmeside har også langt mindre indhold end den tysksprogede. Til gengæld er det sjældent et problem at blive betjent på engelsk på tyske stationer.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak