Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Frihøjde på DSB-færgers nedre bildæk? (Generelt)

af Togtosse, København, 28/8 2015, 21:15 (3157 dage siden)

Storebæltsfærgen Halsskov blev udrangeret allerede i 1988. Blandt andet var frihøjden på HALSSKOV’s nedre dæk på kun 3,85 meter et problem for lastbiloverførsler.

Hvad var frihøjden ellers på Storebæltsfærgerne efterfølgende?

Frihøjde på DSB-færgers nedre bildæk?

af Togtosse, København, 29/8 2015, 10:59 (3156 dage siden) @ Togtosse
redigeret af Togtosse, 29/8 2015, 11:10

Nå, fandt selv nogle oplysninger på http://kwmosgaard.dk/ferries/dsbfaerger.htm


Togfærger:

Korsør (1927): 5,00 m
Storebælt (1939): 5,00 m
Dronning Ingrid/Sjælland (1951): 5,00 m
Kong Frederik IX (1954): 5,00 m
Prinsesse Benedicte (1959): 4,80 m
Prins Henrik (1974) 4,70 m
Aurora of Helsingborg (1992): 5,30 m

Bilfærger:

Arveprins Knud (1963): 5,00 m
Prinsesse Elizabeth (1964): 5,00 m
Romsø (1973): 5,00 m


Altså alle med markant mere frihøjde end HALSSKOV's 3,85 m.
Hvad kan forklaringen være (hvis oplysningen er rigtig)?
Var det fordi lastbilerne i 50'erne ikke var højere?

Frihøjde på DSB-færgers nedre bildæk?

af ulca, 29/8 2015, 11:10 (3156 dage siden) @ Togtosse

Storebæltsfærgen Halsskov blev udrangeret allerede i 1988. Blandt andet var frihøjden på HALSSKOV’s nedre dæk på kun 3,85 meter et problem for lastbiloverførsler.

Hvad var frihøjden ellers på Storebæltsfærgerne efterfølgende?

Jeg er ret sikker på, at fritrumsprofilet for lastbiler er 4,5 meter i højden, så mon ikke man har bygget færgerne efter dette? For de færger som både transporterede tog og lastbiler har der været endnu mere plads, idet fritrumsprofilet for jernbanen er 4,65 meter i højden. Og i begge tilfælde holder man helst 0,5 til 1,0 meter fri som minimum, afhængig af individuelle forhold.

Frihøjde på DSB-færgers nedre bildæk?

af Niels Munch, 29/8 2015, 11:47 (3156 dage siden) @ ulca
redigeret af Niels Munch, 29/8 2015, 11:58

De aktuelle regler om køretøjers dimensionering fremgår af "Dimensioneringsbekendtgørelsen". Heraf fremgår bl.a., at den maksimale højde er 4,0 m. F.eks. dimensioneres jernbaneviadukter således med lysning for vej på min. 4,5 x 4,5 m.

Men spørgsmålet gik vist også på, hvad der var gældende regler i 1956, da bilfærgen M/F Halsskov idriftsattes med en frihøjde på 3,9 m på nederste vogndæk (jf. Bell & Nørgaard Olesen: "Storebæltsoverfarten i 100 år", DSB 1983 (ISBN 87-7600-044-3)).

M.v.h.
Niels

Frihøjde på DSB-færgers nedre bildæk?

af Søren fra KM, 29/8 2015, 13:48 (3156 dage siden) @ Niels Munch

4,0 meter gælder primært international trafik da enkelte lande godt kan have særregler, fx England hvor lastbiler kan være op til 4,95 meter høje men så også er bundet til ruter med tilsvarende høje broer og tunneller.
-S

http://www.internationaltransportforum.org/IntOrg/road/pdf/dimensions.pdf
http://www2.hw.ac.uk/sml/downloads/logisticsresearchcentre/BritainwithoutDouble-deckLor...

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak