Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Terror i tog (Trafikpolitik)

af BoergeOf61, Randers C, 29/8 2015, 15:51 (3155 dage siden)

Denne artikel fra jp.dk fortæller om noget af det, jeg kaldte mulige store konsekvenser for togrejser i Europa i en anden debat. Den fortæller også, at jeg huskede lidt forkert: Terrorangrebet i et tog i Frankrig var ikke i sidste men i forrige uge.

To mulige forslag er metaldetektorer og anden sikkerhedskontrol som i lufthavne ved nogle togafgange samt bevæbnede vagter i nogle internationale tog.

Avatar

Terror i tog

af Futfar, Kajerød, 29/8 2015, 16:07 (3155 dage siden) @ BoergeOf61

Enhver form for effektiv terrorbekæmpelse kan kun ske ved holdnings bearbejdelse/-ændring. Alt andet er spild af ressourcer. Jeg skal, heller ikke i dette forum, komme med yderligere kommentarer.

--
Med venlig hilsen Futfar.

Avatar

Terror i tog

af BoergeOf61, Randers C, 29/8 2015, 16:21 (3155 dage siden) @ Futfar
redigeret af BoergeOf61, 29/8 2015, 16:33

Enhver form for effektiv terrorbekæmpelse kan kun ske ved holdnings bearbejdelse/-ændring. Alt andet er spild af ressourcer.

Det er muligt, men hidtil har det ikke forhindret andre modtræk mod terror. Fx. metaldetektorer vil i sig selv være temmelig vidtgående i forhold til de eksisterende forhold ved de fleste internationale tog. I nogle af de første nyheder om attentatet stod, at der var 550 passagerer i toget, hvor angrebet skete. Det tilhørte Thalys, hvis mødetid er to minutter. Det bliver svært at få 550 passagerer gennem metaldetektorer på under to minutter.

For en ordens skyld: Jeg tænker ikke på risikoen for terror men på de forandringer, der kan tænkes indført for at undgå terror.

Avatar

Terror i tog

af Futfar, Kajerød, 29/8 2015, 16:48 (3155 dage siden) @ BoergeOf61

Du glemmer helt at citere den væsentligste del af mit indlæg: Dette er et forum for jerbane interesserede!!!
Hvis du har behov for at debattere terror, så find dig et andet forum!!!

--
Med venlig hilsen Futfar.

Terror i tog

af andersj, Aalborg, 29/8 2015, 17:13 (3155 dage siden) @ Futfar

Du glemmer helt at citere den væsentligste del af mit indlæg: Dette er et forum for jerbane interesserede!!!
Hvis du har behov for at debattere terror, så find dig et andet forum!!!

Emnet har da i højt grad noget med jernbanen at gøre eftersom der diskuteres jernbanesikkerhed. Så sent som i 2014 blev et IC4 tog kapret, så emnet er ikke så fjernt som man kunne ønske.

--
Mvh Anders

Terror i tog

af Hans T. Møller, Risskov, 30/8 2015, 00:01 (3155 dage siden) @ Futfar

Jeg synes ligesom Anders, at terrorbekæmpelse i høj grad har noget med vores hobby at gøre.

Hvis man interesserer sig for jernbaner i dag, så bliver mulighederne for at komme bag kulisserne og se interessante ting mindre og mindre - og en af grundene er netop terrorbekæmpelse.

Jeg var inde på problemet i en tidligere tråd

Når Aarhus Havn er afspærret, så man ikke længere kan slentre rundt og se på havnespor, skyldes det mig bekendt, at det er en betingelse for, at skibe indregistreret i USA må anløbe den. Og man kan vel forestille sig andre antiterror-tiltag, som vil gøre det vanskeligere for os ”at komme ind på livet” af jernbanerne? I hvert fald for os, som ikke er ansat ved et jernbaneselskab.

Bedste hilsner

Terror i tog

af gaest, 29/8 2015, 16:51 (3155 dage siden) @ BoergeOf61

Fx. metaldetektorer vil i sig selv være temmelig vidtgående i forhold til de eksisterende forhold ved de fleste internationale tog. I nogle af de første nyheder om attentatet stod, at der var 550 passagerer i toget, hvor angrebet skete. Det tilhørte Thalys, hvis mødetid er to minutter. Det bliver svært at få 550 passagerer gennem metaldetektorer på under to minutter.

Man kan heller ikke få 550 passagerer gennem sikkerhdstjek på 2 minutter. Det vil alt andet lige give væsentligt forlænget rejsetid, og den nok så diskuterede timemodel herhjemme vil være fejet af bordet en gang for alle. Desuden vi kun de allerstørste destinationer overleve.
Der vil ikke være økonomi i at have stationer under en ret betydelig størrelse i drift, hvilket kan resultere i at fjerntogsnettet herhjemme reduceres til få stationer? Ja vi kan jo se på hvilke stationer DSB synes der er økonomi i at have bemanding.
S-togsnettet og diverse letbaner kan man ligeså godt lukke helt. Skal der lægges et kvarter til hver rejse, vinder privatbilismen, cykler etc.

Og det nytter ikke blot at sikre de internationale tog. Det var et tilfælde at terroraktionen skete i et internationalt tog. Der har også været udøvet terror mod nærtrafikstog, så i den her sammenhæng er et tog et tog. Skal de sikres, skal alle sikres. Vil man dræbe en masse mennesker kan man lige så nemt gøre det i et S tog, som i et internationalt tog.

Desuden behøver en terrorist ikke at befinde sig i et tog for at udøve terror mod det. Så skal hele jernbanenettet bures effektivt inde. Det bliver så store investeringer, og samtidig forringet konkurrenceevne at det bliver jernbanens død.

Det eneste der dur er at bekæmpe ondets rod. Men der træder politikerne varsomt. Man kunne jo komme til at fornærme nogen, og så smider de om sig med bomber.

Terror i tog - passagererne klarede det jo -

af Jakob Nielsen, 29/8 2015, 16:52 (3155 dage siden) @ BoergeOf61

Enhver form for effektiv terrorbekæmpelse kan kun ske ved holdnings bearbejdelse/-ændring. Alt andet er spild af ressourcer.


Det er muligt, men hidtil har det ikke forhindret andre modtræk mod terror. Fx. metaldetektorer vil i sig selv være temmelig vidtgående i forhold til de eksisterende forhold ved de fleste internationale tog. I nogle af de første nyheder om attentatet stod, at der var 550 passagerer i toget, hvor angrebet skete. Det tilhørte Thalys, hvis mødetid er to minutter. Det bliver svært at få 550 passagerer gennem metaldetektorer på under to minutter.

For en ordens skyld: Jeg tænker ikke på risikoen for terror men på de forandringer, der kan tænkes indført for at undgå terror.

I dette tilfælde klarede passagererne det selv. Idioten blev forsøgt standset af flere og da det lykkedes blev idioten banket til han blev bevistløs.

Se f.eks beskrivelse hos BBC
http://www.bbc.com/news/world-europe-34023361

Tidligere fremgik det at det var den ældre mand der slog indtil han blev bevistløs, nu fremgå det som der var flere om det.

Ramboo angriber ubevæbnede civile og får selv tæsk, det er hverken heroisk eller særlig sejt.

Selvfølgelig kunne meget gøres bedre, f.eks. Kommunikation til passagerene. Hvis nogen stod af i farten er det jo ikke nødvendigvis så smart: se omtale her: http://www.bbc.com/news/world-europe-34027051

Avatar

Terror i tog - passagererne klarede det jo -

af Futfar, Kajerød, 29/8 2015, 17:15 (3155 dage siden) @ Jakob Nielsen

Jeg er målløs!!! Og på trods af tidligere tilkendegivelser af, at jeg ikke havde mere at føje til tråden, må jeg så lige bede om et, bare et, kvalificeret svar på, om dette forum drejer sig om jernbaner, eller om hvad forums læsere har af holdninger til terror, samt til bekæmpelse af dette onde. I tilfælde af sidstnævnte, er dette forum så ikke hvad jeg er vant til, og jeg vil ikke fremover frekventere dette. Hobby og storpolitik har intet med hinanden at gøre!!!

--
Med venlig hilsen Futfar.

Avatar

Terror i tog - passagererne klarede det jo -

af BoergeOf61, Randers C, 29/8 2015, 17:17 (3155 dage siden) @ Jakob Nielsen

I dette tilfælde klarede passagererne det selv. Idioten blev forsøgt standset af flere og da det lykkedes blev idioten banket til han blev bevistløs.

Det husker jeg.

Tidligere fremgik det at det var den ældre mand der slog indtil han blev bevistløs, nu fremgå det som der var flere om det.

Det er senere kommet flere historier om det med varierende detaljer. Det er ikke min største bekymring nu.

Min største bekymring er de politiske reaktioner. I dag afholdes et ministermøde i Paris om jernbanesikkerhed. Tidligere mente EUs transportkommissær Violeta Bulc, at sikkerhedsprocedurer for togpassagerer skulle revurderes efter angrebet i Arras. Frankrigs præsident Hollande havde vist lignende tanker, selvom jeg kun kan finde citater om, at alt gøres for at finde ud af, hvad der præcist skete i toget. Når politikere snakker om terror, kan næsten alt ske.

Avatar

Terror i tog - passagererne klarede det jo -

af Futfar, Kajerød, 29/8 2015, 17:25 (3155 dage siden) @ BoergeOf61

Hvor blev mit svar af?......
Find dog et andet forum.....
Slut herfra....

--
Med venlig hilsen Futfar.

Terror i tog - passagererne klarede det jo -

af Hedegaard, 29/8 2015, 20:22 (3155 dage siden) @ Futfar

Hvor blev mit svar af?......
Find dog et andet forum.....
Slut herfra....

Kan du ikke bare lade være med at læse denne tråd? Der er folk, der gerne vil diskutere dette emne, og det skal de have lov til.

Terror i tog - passagererne klarede det jo -

af re20000, 29/8 2015, 22:42 (3155 dage siden) @ Hedegaard

Hvor blev mit svar af?......
Find dog et andet forum.....
Slut herfra....


Kan du ikke bare lade være med at læse denne tråd? Der er folk, der gerne vil diskutere dette emne, og det skal de have lov til.

Hørt!

Avatar

EUs konklusioner om terror i tog

af BoergeOf61, Randers C, 29/8 2015, 19:08 (3155 dage siden) @ BoergeOf61

Heldigvis er foreløbig lagt op til mådehold. Det fremgår af Europa-Kommissionens konklusioner efter dagens møde i Paris. På Twitter skrev Violeta Bulc bl.a. her, at det er vigtigt, at offentlig transport stadig er åben og nemt tilgængelig, og sikkerhed må være proportionel med truslen. Hun skrev også her, at Kommissionen vil arbejde tæt EU-medlemslande og jernbaneeksperter om forbedring af sikkerheden på internationale togrejser på en proportionel måde. (Jeg favorittede hendes opslag på Twitter.)

Der er lagt op til, at landtransportsikkerhedsgruppen Landsec diskuterer 'best practices' i jernbanesikkerhed på sit næste møde d. 11. september. Dernæst er lagt op til, at emnet tages op på transportministrenes møde i Luxembourg i oktober.

Jeg mindes ikke politiske aktiviteter i det omfang efter hidtidige terrorangreb mod tog.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak