Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Anlægsstatus første halvår 2015

af Niels Bak, 3/9 2015, 20:21 (3155 dage siden) @ steenth

Det var da en sand guldgrube af informationer.

Og ikke mindst så giver statussen et overblik over hvor meget der faktisk bliver investeret i de her år for at give Danmark et ordentligt og tidssvarende jernbanenet. Det drukner ind i mellem i sure opstød fra lokalpatrioter i Vejle eller helt umættelige jernbaneentusiaster...

Der er dog også et par store røde flag i status'en, som jeg ser det. Det gælder først og fremmest signalprogrammet, hvor den tekniske standard tilsyneladende stadig ikke er på plads. Hvis den overordnede tidsplan for det først skrider, så skrider næsten alt det andet også, da rigtig mange projekter er hængt op på signalprogrammet. For eksempel kan den nye bane fra København til Ringsted jo ikke tages i brug, selv om den er nok så færdig til tiden i 2018, hvis der ikke er noget signalsystem...

Også de to andre megaprojekter, Femern og Metrocityringen har mange spørgsmålstegn. For den første gælder det at det stadig er helt uforudsigeligt, hvornår der kan komme en tysk myndighedsgodkendelse, og oven i det risikerer saganlæg at have opsættende virkning. For cityringen er det især tidsoverskridelser ved nogle af stationsbyggerierne (især Marmorkirken), der risikerer at forsinke - og fordyre - projektet yderligere.

Anlægsstatus første halvår 2015

af steenth, 3/9 2015, 22:21 (3155 dage siden) @ Niels Bak

Der er dog også et par store røde flag i status'en, som jeg ser det. Det gælder først og fremmest signalprogrammet, hvor den tekniske standard tilsyneladende stadig ikke er på plads. Hvis den overordnede tidsplan for det først skrider, så skrider næsten alt det andet også, da rigtig mange projekter er hængt op på signalprogrammet. For eksempel kan den nye bane fra København til Ringsted jo ikke tages i brug, selv om den er nok så færdig til tiden i 2018, hvis der ikke er noget signalsystem...

Jeg kiggede også en del på det afsnit. BDK har åbenbart satset forkert omkring kommunikationsprotokol, mens ERA har ændret deres beslutning. Men BDK kører videre med det de har valgt og senere skifter til det ERA har valgt, som er den bedre løsning på længere sigt. Det bliver nok det, at BDK skal betale for et ekstra aktivitet, som man ikke havde forudset. Men der er også fallback for fremmed tog, at de kan stadig bruge den nuværende kommunikationsmetode...

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak