Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Kurrer på tråden i letbaneprojektet (Jernbanen i dag)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 2/9 2015, 18:53 (3158 dage siden)

Der er tilsyneladende gået ged i den gode stemning i Århus' letbaneprojekt. Og i sådan en situation kan der sådan set for udenforstående være en vis underholdningsværdi i at læse sådan en meget afdæmpet formuleret pressemeddelelse fra den forsmåede part hvori man prøver på en pæn måde at sige at de andre er eddermandeme nogle halvhjernede amatører og far er skuffet.

Døm selv: "Vedr. tilrettelæggelse af sporarbejde på Grenaabanen"

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Kurrer på tråden i letbaneprojektet

af Østjyden, 2/9 2015, 19:15 (3158 dage siden) @ Michael Deichmann

Det er da lige til at græde snot i stænger over, det er vel nok synd for Banedanmark, at Letbanen træffer andre beslutninger. (Ironi kan forekomme). :-D :-D :-D

Kurrer på tråden i letbaneprojektet

af Gæst1, 2/9 2015, 19:51 (3158 dage siden) @ Østjyden

Det er da lige til at græde snot i stænger over, det er vel nok synd for Banedanmark, at Letbanen træffer andre beslutninger. (Ironi kan forekomme). :-D :-D :-D

Her har Banedanmark altså ret. Aarhus Letbane høster bare frugten af at have fejlbudgetteret (ikke nødvendigvis deres egen skyld, der er også en rådgiver involveret), og efterfølgende valgt den billigste leverandør....jeg er helt sikker på, at Banedanmark gerne ville overdrage strækningen til letbanen så hurtigt som muligt, så de kunne bruge deres ressourcer andetsteds.

Kurrer på tråden i letbaneprojektet

af Gæst, 2/9 2015, 20:18 (3158 dage siden) @ Gæst1

Det er da lige til at græde snot i stænger over, det er vel nok synd for Banedanmark, at Letbanen træffer andre beslutninger. (Ironi kan forekomme). :-D :-D :-D


Her har Banedanmark altså ret. Aarhus Letbane høster bare frugten af at have fejlbudgetteret (ikke nødvendigvis deres egen skyld, der er også en rådgiver involveret), og efterfølgende valgt den billigste leverandør....jeg er helt sikker på, at Banedanmark gerne ville overdrage strækningen til letbanen så hurtigt som muligt, så de kunne bruge deres ressourcer andetsteds.

Et gæt: Ryomgård-Grenå når ikke at blive færdig til ibrugtagningen, så i de første par måneder kommer der til at køre busser på den yderste del af strækningen. Letbaneselskabet vil slå det kraftigt op, at Banedanmark ikke nåede at blive færdig til tiden, selv om de havde garanteret det. Lokalpolitikere, lokalpressen og lokalbefolkningen bliver voldsomt irriteret grænsende til det vrede, men som statsinstitution kan og vil Banedanmark ikke bide tilbage og fremstår derfor som skurken.

Kurrer på tråden i letbaneprojektet

af Svend, 3/9 2015, 17:16 (3157 dage siden) @ Gæst

Det er da lige til at græde snot i stænger over, det er vel nok synd for Banedanmark, at Letbanen træffer andre beslutninger. (Ironi kan forekomme). :-D :-D :-D


Her har Banedanmark altså ret. Aarhus Letbane høster bare frugten af at have fejlbudgetteret (ikke nødvendigvis deres egen skyld, der er også en rådgiver involveret), og efterfølgende valgt den billigste leverandør....jeg er helt sikker på, at Banedanmark gerne ville overdrage strækningen til letbanen så hurtigt som muligt, så de kunne bruge deres ressourcer andetsteds.


Et gæt: Ryomgård-Grenå når ikke at blive færdig til ibrugtagningen, så i de første par måneder kommer der til at køre busser på den yderste del af strækningen. Letbaneselskabet vil slå det kraftigt op, at Banedanmark ikke nåede at blive færdig til tiden, selv om de havde garanteret det. Lokalpolitikere, lokalpressen og lokalbefolkningen bliver voldsomt irriteret grænsende til det vrede, men som statsinstitution kan og vil Banedanmark ikke bide tilbage og fremstår derfor som skurken.

I mellemtiden er ministeriet gået ind og forklaret hvad der er op og ned i denne sag! Vi andre ser måbende til......og mon ikke letbaneselskabet lige nu sidder og overvejer, hvordan de kommer ud af sagen uden alt for røde ører.

Kurrer på tråden i letbaneprojektet

af Gæst, 2/9 2015, 19:55 (3158 dage siden) @ Østjyden

Det er da lige til at græde snot i stænger over, det er vel nok synd for Banedanmark, at Letbanen træffer andre beslutninger. (Ironi kan forekomme). :-D :-D :-D


Jeg tror da at de i Banedanmark er fløjtende ligeglade med om de bliver færdige i 2017 eller 2018. Hvis det er letbanen der stiller sig på bagbenene, må de selv tage konsekvenserne. For øvrigt ejes infrastrukturen (skinnerne) på den gamle jernbanedel fortsat af Banedanmark, også når der begynder at rulle letbanetog, så selvfølgelig holder Banedanmark fast i at det er dem der styrer hele forløbet teknisk og økonomisk, forsinket eller ej. For mig at se er det Letbaneselskabet som ikke har haft helt styr på, hvornår deres egne entreprenører skulle til i forhold til allerede indgåede aftaler.

Kurrer på tråden i letbaneprojektet

af Gæst2, 2/9 2015, 20:00 (3158 dage siden) @ Østjyden

Det er da lige til at græde snot i stænger over, det er vel nok synd for Banedanmark, at Letbanen træffer andre beslutninger. (Ironi kan forekomme). :-D :-D :-D

Som østjyde skal du jo holde med letbaneselskabet. Man er vel lokalpatriot og "ens egne" kan naturligvis ikke begå fejl :-D :-D :-D

Kurrer på tråden i letbaneprojektet

af Karl Høst, 3/9 2015, 13:07 (3157 dage siden) @ Gæst2

Om ikke andet, så er her Letbanens pressemeddelelse http://www.letbanen.dk/nyheder/2015/pm_banedanmark/
Mon ikke parterne sætter sig til bordet og får planen på plads, ellers er der vil ikke andet for end at politikerne både fra folketinget og byrådet råber et: "Forlig jer i skabhalse" vist nok et Holberg udtryk, men meget rammende her.

Kurrer på tråden i letbaneprojektet

af Nordexpress, 3/9 2015, 19:47 (3157 dage siden) @ Svend

Ja nu er der jo mange eksempler på succesrig projektledelse, når et hav af kokke samtidig med politikere leder projekter, man kunne komme til at nævne Rejsekortet, IC4 toget og Elbphilharmoine i Hamburg for den sags skyld og den ny lufthavnsterminal i Berlin.

Og det der ord, vi ikke kan stave til, subsist, æh subsid, æh - det der fra EU afstemningerne - subsidiaritetsprincippet - afgørelser træffes hvor de af naturlige grunde er tættest på gerningsstedet - det er vel det, man har ønsket med en organisation i Århus for Århus letbane.

Der er så nu en statsejet underleverandør af sveller, der politiserer - efter dansk sædvane - ved at kritisere opdragsgiver i en åben pressemeddelelse.

Og en minister, der giver sit besyv med, for "alle" kan vel være enige om, at det ville have været meget bedre om hele projektet var blevet styret i København med et hav af politikere, styrelser, konsulenter og underleverandører. Ligesom rejsekortet, som Rigsrevisionen har konstateret ikke har ført til ensartede takster for kunderne, ligesom ...., ...., ....., (kan udfyldes efter temperament).

Nu er der så vidt jeg kan forstå én leverandør, der har påtaget sig projektansvaret i Århus. Og så skal det naturligvis bespottes på godt dansk af alle de andre.

Det er til at kaste op over.

Kurrer på tråden i letbaneprojektet

af Niels Bak, 3/9 2015, 20:27 (3157 dage siden) @ Nordexpress

Det er som jeg har forstået det ikke helt rigtigt.

Hastighedsopgraderingen af Ryomgaard-Grenaa er ikke finansieret af letbanen, men af en direkte statslig bevilling til Banedanmark. Kommunen og regionen har ingen penge i den del af projektet. Dermed er letbanen heller ikke opdragsgiver på den del - det er Trafikministeriet/Banedanmark selv.

Men bevillingen er naturligvis givet i anledning af banens integration i letbanesystemet, og derfor skal de to projekter koordineres. Og det er altså det der åbenbart er gået ged i - uden at jeg på nogen måde har indsigt til at placere skylden.

Kurrer på tråden i letbaneprojektet

af Svend, 3/9 2015, 21:02 (3157 dage siden) @ Niels Bak

Det er som jeg har forstået det ikke helt rigtigt.

Hastighedsopgraderingen af Ryomgaard-Grenaa er ikke finansieret af letbanen, men af en direkte statslig bevilling til Banedanmark. Kommunen og regionen har ingen penge i den del af projektet. Dermed er letbanen heller ikke opdragsgiver på den del - det er Trafikministeriet/Banedanmark selv.

Men bevillingen er naturligvis givet i anledning af banens integration i letbanesystemet, og derfor skal de to projekter koordineres. Og det er altså det der åbenbart er gået ged i - uden at jeg på nogen måde har indsigt til at placere skylden.

Du har forstået det helt rigtigt.

Kurrer på tråden i letbaneprojektet

af Kloge Aage @, Horsens, 4/9 2015, 01:11 (3157 dage siden) @ Nordexpress

Kære Nordexspress

Selv om jeg er østjyde, tror jeg desværre at det er Køvenhavnerne der har ret, Aarhus Letbanes handlinger tyder på inkompetent ledelse.

Som det fremstår, er det jo et fakta at Banedanmark har en klar aftale med Letbanen om at opgradere Grenåbanen på et givent tidspunkt. Et opdrag givet af ministeriet, og arbejdet aftalt med Aarhus Letbane. Alternativ til dette, er at ministeren er på meget tynd is i hans udvalgssvar.

Aarhus letbane hyrer så en (billig ?) entreprenør, som ikke helt kan få deres planer til at passe - så er det jo nemt at give Banedanmark skylden for at alt går galt og bliver forsinket, de laver jo så meget lort alligevel :-)

Korrekt mig om jeg tager fejl.

DSB ME1507Billige jernbane T-shirts

Militære jernbane transporter i 1930erne
Militære jernbane transporter i 1930erne

Per Finsted fra Dansk Militærhistorisk Selskab (www.chakoten.dk) har skrevet en artikel om militære jernbanetransporter i 1930erne. Jernbanen.dk har leveret tegninger til artiklen og har som tak fået lov at bringe artiklen her.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak