Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Stationsbygningerne i Køge og Tureby rives ned. (Generelt)

af Anders Larsen, 4/9 2015, 11:51 (3128 dage siden)

Hvis i skal nå at tage nogle billeder mens tiden er så kan jeg fortælle at stationsbygningerne i Køge og Tureby nu rives ned.

Vurderet på billedet i artiklen er det nok for sent forTureby´s vedkommende.

Den i Køge bliver nok ikke det store tab :-) men den i Tureby er da en skam at miste.


http://sn.dk/Koege/Tureby-Station-rives-ned/artikel/513309


http://sn.dk/Koege/Nye-stativer-ved-stationen/artikel/513308

Stationsbygningerne i Køge og Tureby rives ned.

af Tonny Andersen, 4/9 2015, 13:06 (3128 dage siden) @ Anders Larsen

Jeg er ikke så kendt i Køge, men jeg ville formode, at der findes en gammel stationsbygning et eller andet sted. Er det en gammel bygning der rives ned, eller er det bygningen på mit foto der fjernes?

[image]

Stationsbygningerne i Køge og Tureby rives ned.

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 4/9 2015, 13:10 (3128 dage siden) @ Tonny Andersen

Er det en gammel bygning der rives ned

Den er forlængst revet ned.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Stationsbygningerne i Køge og Tureby rives ned.

af GÆST, 4/9 2015, 13:16 (3128 dage siden) @ Tonny Andersen

Jeg er ikke så kendt i Køge, men jeg ville formode, at der findes en gammel stationsbygning et eller andet sted. Er det en gammel bygning der rives ned, eller er det bygningen på mit foto der fjernes?


Det er den bygning du ser på billedet.

Stationsbygningerne i Køge og Tureby rives ned.

af John, 4/9 2015, 13:53 (3128 dage siden) @ Niels Munch

Altså den U-formede bygning, der i sin tid kun måtte opføres med 1½ etage og sadeltag aht. til bygningsmiljøet i nærheden - se f.eks kommunens egne firkantede kolosser med flere etager ....;-)

Hvor mange af stationsbygningerne i Køge skal rives ned?

af Rask Ingemann Lambertsen, 5/9 2015, 01:18 (3128 dage siden) @ Tonny Andersen

er det bygningen på mit foto der fjernes?

[image]

Ifølge Niels Munchs svar er det bygningen "bag dig", der skal rives ned. Avisartiklen bruger dog formuleringen "at stationsbygningerne skal rives ned", hvilket antyder, at det er begge bygningerne, der skal rives ned.

Køge station fik sin nuværende udformning, da S-banen engang i firserne nåede til Køge, og er derfor bygget i en tid, hvor der til en jernbanestation hørte billetkontor, ventesal og kiosk. Køge station fik tilmed to ventesale - en på hver side af vejen, og jeg synes også at huske noget med en pølsebod på hver side af vejen?

Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

Hvor mange af stationsbygningerne i Køge skal rives ned?

af Anders Larsen, 5/9 2015, 05:45 (3127 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Det er korrekt.

Der var en DSB/7 Eleven kiosk både i stationsbygningen og for enden af S-togs perronerne.

Der var i de gode gamle dage et billetsalg i den ene fløj, DSB grill/restaurant i den mellemliggende fløj og kiosk i den sidste fløj.

Grillen lukkede for mange år siden og billetsalget blev slået sammen med 7 Eleven for ikke så forfærdelig mange år siden.

Den gamle kiosk husede en kebab joint her de sidste år.


Kiosken ved S-toget lukkede for et års tid siden men er nu genåbnet i en udvidet udgave der man har taget ventesalen ved siden af ibrug til kiosken.

Den er selvfølgelig åbnet igen der bygningen hvor den anden kuosk var jo skal rives ned.

Hvor mange af stationsbygningerne i Køge skal rives ned?

af Niels Munch, 5/9 2015, 06:16 (3127 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Om den fremtidige udformning af stationsområdet, herunder etablering af gangbro over banearealet, se her: http://www.koegekyst.dk/planer-og-byggeri/stationsomraadet.aspx .

Det er den 3-længede stationsbygning m.v. vest for Ivar Huitfeldtsvej, der nu rives ned.

Hvorvidt DSB ændrer på perronfaciliteterne i f.m. gangbroens etablering m.v., vil tiden vise; men det ligger uden for "Køge Kysts" rammer.

M.v.h.
Niels

Hvor mange af stationsbygningerne i Køge skal rives ned?

af Niels Bak, 5/9 2015, 12:02 (3127 dage siden) @ Niels Munch

Det ligner da et helt fornuftigt projekt. Jeg har altid undret mig over den måde, hvor Køge ligger med "ryggen til" stationen, når man ankommer med tog.

Så et projekt, som vil udbygge centrum ned til stationen i stedet for de triste bagsider med parkerede biler, der møder en i dag, er da oplagt, og samtidig giver det sammenhæng til de nye byområder på inderhavnen.

Med både den ret hurtige vækst, der er i Køge i de her år og Lille Syds integration med den nye København-Ringsted-bane, som vil give meget hurtigere forbindelser mod København, så må der forventes flere passagerer (selv om Køge Nord nok vil tage en del af dem der kommer kørende i bil). En bedre sammenhæng med byen og et mere attraktivt miljø omkring stationen kan kun hjælpe på det.

Og rent arkitektonisk er de nuværende stationsbygninger ikke det store tab...

Hvor mange af stationsbygningerne i Køge skal rives ned?

af Lars Kongshøj, 6/9 2015, 03:12 (3126 dage siden) @ Niels Bak

Og rent arkitektonisk er de nuværende stationsbygninger ikke det store tab...

"Tabet" af Køge station må vel nærmest betegnes som en gevindst. Tureby burde man bibeholde.

Stationsbygningerne i Køge og Tureby rives ned.

af Anders Larsen, 5/9 2015, 21:40 (3127 dage siden) @ Anders Larsen

Her er mine egne billeder fra igår.


[image]

[image]

[image]

Stationsbygningerne i Køge og Tureby rives ned.

af Gæst 20, 8/9 2015, 07:51 (3124 dage siden) @ Anders Larsen

Vi må erkende at mange stationsbygninger er meget kønne, men at de ikke længere tjener noget formål. Faktisk kunne tilgængeligheden til jernbanen givet øges betragteligt mange steder, hvis de blev fjernet. Så riv gerne flere ned, men husk at bevare dem som virkelig er unikke. Vi behøver ikke 20 eksemplarer af hver type.

Stationsbygningerne i Køge og Tureby rives ned.

af Holger Sørensen, Hedehusene, 8/9 2015, 08:50 (3124 dage siden) @ Gæst 20

Nu var Tureby den eneste af slagsen - så!
Andre mishandlede eksempler er Herlufmagle og Vrangstrup (næsten) begge nedrevet. Begge var de eneste af den lille integrerede type (sammenbygget hovedbygning, signalhus, pakhus).
Af den store integrerede type var Glumsø, der dog for nogle år siden mistede både signalhus og pakhus.
Eneste tibageværende type er så Lundby, men hvor længe?

Osv, osv.

Om tilgængeligheden bliver bedre? det kan højst dreje sig om få meters længere gang, hvor der stadig er
standsende tog.
Nogle skrækeksempler var f.eks Tistrup, Svebølle og Regstrup, hvor stationsbygningerne dannede en naturlig afslutning på byrummet (lå på tværs for enden af byens hovedgade).

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Stationsbygningerne i Køge og Tureby rives ned.

af glade-koege ⌂, køge, 8/9 2015, 11:04 (3124 dage siden) @ Holger Sørensen

Lundby bliver ikke revet ned, det bliver brugt til en masse lokale ting, mine forældre bor i byen og holder bla banko spil, dog er fremmødet i en den str by ikke særligt stort, desværre.. Så lige nu har den ihverfald en fremtid...

Stationsbygningerne i Køge og Tureby rives ned.

af Thomas, 9/9 2015, 11:11 (3123 dage siden) @ glade-koege

Lidt fotos fra Tureby fra i går.
[image][img]
images/uploaded/2015090909094555eff75933570.jpg[/img][image]

Stationsbygningerne i Køge og Tureby rives ned.

af Niels Munch, 9/9 2015, 11:20 (3123 dage siden) @ Thomas

Jeg tillod mig liiige at fremkalde dette:

[image]

Tak for kigget!

M.v.h.
Niels

Stationsbygningerne i Køge og Tureby rives ned.

af Thomas, 9/9 2015, 11:33 (3123 dage siden) @ Niels Munch

Tak. Jeg undrede mig over hvor billedet var blevet af.
Hilsen Thomas.

Avatar

Total OT: Skorsten i Tureby

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 9/9 2015, 20:39 (3123 dage siden) @ Thomas

Lidt fotos fra Tureby fra i går.
[image][img]
images/uploaded/2015090909094555eff75933570.jpg[/img][image]


I et tidligere liv brugte jeg en del år på at restaurere et husmandssted fra 1890erne. Bemærk hvor smukt storstenspiben balancerer oven på de to skorstensrør, hvoraf det skrå skorstensrør har krævet en del understøtninger under opførelsen. Smukt.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Avatar

Tureby station 19-09-2015

af Johnni Lassen ⌂, 19/9 2015, 11:37 (3113 dage siden) @ Johnni Lassen

[image]
[image]
[image]
Mvh Johnni Lassen

--
[image][image]

Tureby station 27.09.2015

af Holger Sørensen, Hedehusene, 27/9 2015, 16:49 (3105 dage siden) @ Johnni Lassen

Var forbi Tureby station idag den 27.09.2015.
Massakren på et unikt industrikulturminde var fuldbyrdet - kun nogle få murbrokker lå stadig og afventede bortkørsel.
Til gengæld var bygningen med den tidligere købmandshandel vis-a-vis pladsen med den nu fjernede stationsbygning under renovering. Minusser og plusser i et tidligere unikt stationsbymiljø.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak