Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Lidt om K16 (Generelt)

af Fysikeren, 4/9 2015, 13:37 (3129 dage siden)

Fandt dette interessante papir om K16. Her får man bl.a. svar på, hvorfor IC-togene ikke længere skal afgå på minuttal 00 fra København H og andre interessante oplysninger.

http://www.trafikdage.dk/papers_2015/394_SteenLarsen.pdf

Avatar

Lidt om K16

af kenkari ⌂, Roskilde, 4/9 2015, 22:48 (3128 dage siden) @ Fysikeren

Fandt dette interessante papir om K16. Her får man bl.a. svar på, hvorfor IC-togene ikke længere skal afgå på minuttal 00 fra København H og andre interessante oplysninger.

http://www.trafikdage.dk/papers_2015/394_SteenLarsen.pdf

Jeg synes da ikke man får svar på hvorfor IC-togene ikke skal afgå på minuttal 00 mere..?

Lidt om K16

af Fysikeren, 5/9 2015, 09:43 (3128 dage siden) @ kenkari

Fandt dette interessante papir om K16. Her får man bl.a. svar på, hvorfor IC-togene ikke længere skal afgå på minuttal 00 fra København H og andre interessante oplysninger.

http://www.trafikdage.dk/papers_2015/394_SteenLarsen.pdf


Jeg synes da ikke man får svar på hvorfor IC-togene ikke skal afgå på minuttal 00 mere..?

Der er en forklaring omkring indførslen af symmetrisk køreplan med symmetriminut 00. Dvs. når IC-togene ved symmetriminuttet 00 er i København, så vil de afgå i minuttal XX og ankomme i minuttal 60-XX.

Avatar

Lidt om K16

af kenkari ⌂, Roskilde, 5/9 2015, 10:24 (3128 dage siden) @ Fysikeren

Jeg synes da ikke man får svar på hvorfor IC-togene ikke skal afgå på minuttal 00 mere..?


Der er en forklaring omkring indførslen af symmetrisk køreplan med symmetriminut 00. Dvs. når IC-togene ved symmetriminuttet 00 er i København, så vil de afgå i minuttal XX og ankomme i minuttal 60-XX.

Jeg forstår det ikke helt. Kan man ikke bare rykke køreplanen de få minutter bagud på alle tog, så det passer med 00 på hovedbanen.

Lidt om K16

af steenth, 5/9 2015, 10:39 (3128 dage siden) @ kenkari

Jeg synes da ikke man får svar på hvorfor IC-togene ikke skal afgå på minuttal 00 mere..?


Der er en forklaring omkring indførslen af symmetrisk køreplan med symmetriminut 00. Dvs. når IC-togene ved symmetriminuttet 00 er i København, så vil de afgå i minuttal XX og ankomme i minuttal 60-XX.


Jeg forstår det ikke helt. Kan man ikke bare rykke køreplanen de få minutter bagud på alle tog, så det passer med 00 på hovedbanen.

Det bedre at få symmetrisk køreplan, som er lettere at huske og som kan bruges overalt, end holde fast i en bestemt afgangstid af historiske grunde. Det her virker godt tænkt som princip med den her nye køreplan.

Lidt om K16

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 5/9 2015, 22:15 (3127 dage siden) @ kenkari

Jeg synes da ikke man får svar på hvorfor IC-togene ikke skal afgå på minuttal 00 mere..?


Der er en forklaring omkring indførslen af symmetrisk køreplan med symmetriminut 00. Dvs. når IC-togene ved symmetriminuttet 00 er i København, så vil de afgå i minuttal XX og ankomme i minuttal 60-XX.


Jeg forstår det ikke helt. Kan man ikke bare rykke køreplanen de få minutter bagud på alle tog, så det passer med 00 på hovedbanen.

Jo, i og for sig kunne det jo godt lade sig gøre, men så skulle man enten droppe køreplanens symmetriakse eller også rykke denne til minuttal 58, hvilket slet ikke giver mening. Er det trods alt ikke bedre at have et grundprincip, om at køreplan så at sige er spejlvendt ved "00" (timeskiftet), end at to bestemte togsystemer går fra én bestemt station "hel og halv"?

Med symmetrisk køreplan forstås, at minuttallet 00 spejler køreplanen. Så hvis et toget fra X-by ankommer til Y-by i minuttal 01/06/30/33, afgår det fra Y-by tilbage mod X-by i minuttal 59/54/30/27.

--
Thomas Rasmussen
[image][image]

Lidt om K16

af Nordexpress, 5/9 2015, 10:18 (3128 dage siden) @ kenkari

Jamen så er der jo temmelig meget, du ikke får svar på, f.eks. hvorfor citroner ofte er gule.

Jeg finder, at det er meget velskrevet indlæg, der gør rede for, at man er begyndt forfra fra bunden med at konstruere en landsdækkende køreplan - for første gang i flere år er det ikke en lappeløsnings-køreplan.

Det gør f.eks. rede for, at ensartet standsningsmønster og ensartede frekvenser gør køreplanen lettere at huske ligesom en S-togskøreplan med faste minuttal. Det gør rede for, at et stort flertal af DSBs passagerer vil få en mere forståelig køreplan - og nogle få vil savne deres specialmyldretidstog. Og man gør rede for, at man forud definerer, hvilke tog, der skal udgå ved genoprettelse efter driftsforstyrrelser.

K74 reklameeffekten, at afgang fra hovedstaden i minuttal 00 signalerer et gevaldigt moderne IC-togsystem er simpelthen ikke en forudsætning for K16.

4 tog i timen i stiv køreplan i Østjylland imødekommer da udenfor enhver tvivl et behov og er et væsentligt større fremskridt end diskussionen om minuttal 00 fra KH.

Der må så være en del underliggende beregninger, man skal finde andre steder, f.eks. hvordan man beregner de skønnede fordele og vækst i passagertal - hvor usikkerheden synes meget stor.

Lidt om K16

af Fysikeren, 6/9 2015, 11:17 (3127 dage siden) @ Nordexpress

Jamen så er der jo temmelig meget, du ikke får svar på, f.eks. hvorfor citroner ofte er gule.

Jeg finder, at det er meget velskrevet indlæg, der gør rede for, at man er begyndt forfra fra bunden med at konstruere en landsdækkende køreplan - for første gang i flere år er det ikke en lappeløsnings-køreplan.

Det gør f.eks. rede for, at ensartet standsningsmønster og ensartede frekvenser gør køreplanen lettere at huske ligesom en S-togskøreplan med faste minuttal. Det gør rede for, at et stort flertal af DSBs passagerer vil få en mere forståelig køreplan - og nogle få vil savne deres specialmyldretidstog. Og man gør rede for, at man forud definerer, hvilke tog, der skal udgå ved genoprettelse efter driftsforstyrrelser.

K74 reklameeffekten, at afgang fra hovedstaden i minuttal 00 signalerer et gevaldigt moderne IC-togsystem er simpelthen ikke en forudsætning for K16.

4 tog i timen i stiv køreplan i Østjylland imødekommer da udenfor enhver tvivl et behov og er et væsentligt større fremskridt end diskussionen om minuttal 00 fra KH.

Der må så være en del underliggende beregninger, man skal finde andre steder, f.eks. hvordan man beregner de skønnede fordele og vækst i passagertal - hvor usikkerheden synes meget stor.

Man kan dog studse lidt over, at man ikke i Danmark vælger symmetriminut 58. Ikke af hensyn til IC-togene, men fordi Tyskland og Schweiz bruger dette symmetriminut.

Lidt om K16

af Bruger4711, 12/9 2015, 23:47 (3120 dage siden) @ Fysikeren

Man kan dog studse lidt over, at man ikke i Danmark vælger symmetriminut 58. Ikke af hensyn til IC-togene, men fordi Tyskland og Schweiz bruger dette symmetriminut.

Giver minuttal 58 en fordel - som fx 57 eller 59 ikke giver?

Jeg har måske ikke forstået det helt endnu.

Lidt om K16

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 13/9 2015, 00:12 (3120 dage siden) @ Bruger4711

Man kan dog studse lidt over, at man ikke i Danmark vælger symmetriminut 58. Ikke af hensyn til IC-togene, men fordi Tyskland og Schweiz bruger dette symmetriminut.


Giver minuttal 58 en fordel - som fx 57 eller 59 ikke giver?

Jeg har måske ikke forstået det helt endnu.

Ja, det gør det. Det giver nemlig fire minutters holdetid ved knudepunkterne, hvis alle tog skal afgå hel. Hvis man skal skifte tog, har man således også fire minutter til dette. Samtidig har tog, der skal vende, fire minutter til det, mens tog, der skal køre mellem to knudepunkter på en ensporet strækning på cirka to timer, en buffer på fire minutter på deres krydsningsstation.

Hvis du er bekendt med bybusnettet i Aalborg, kan man sammenligne det med, hvordan alle busser mødes i minuttal 12-15, 27-30, 42-45 og 57-00 på busterminalen, hvilket giver symmetriminutterne 13½, 28½, 43½ og 57½ (dette er i weekenderne, mandag-fredag dagtimer og mandag-fredag myldretid arbejdes der med henholdsvis 4-6 og 8 symmetriminutter). Det er dog ikke rigtige symmetriminutter, eftersom busserne IKKE krydser den tilsvarende bus i modsatte retning.

Se i øvrigt dette billede på Wikipedias Wikimedia og den tyske, yderst fyldestgørende, Wikipediaside (den engelske kan også bruges, men den er ikke lige detaljeret).

--
Thomas Rasmussen
[image][image]

Lidt om K16

af Bruger4711, 13/9 2015, 00:42 (3120 dage siden) @ Thomas Rasmussen

Tak for forklaringen. Jeg vil prøve at læse lidt mere ind til det på de links du gav mig.

Avatar

Lidt om K16

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 5/9 2015, 21:43 (3127 dage siden) @ Fysikeren

Fandt dette interessante papir om K16. Her får man bl.a. svar på, hvorfor IC-togene ikke længere skal afgå på minuttal 00 fra København H og andre interessante oplysninger.

http://www.trafikdage.dk/papers_2015/394_SteenLarsen.pdf

Dejligt med nogle nyuddannede kompetente transportingeniører der kan komme med nye input og ryste lidt op i DSB stive køreplansplanlægning. :D

Personligt synes jeg det er genialt man endelig lader det vestgående lyntog korrespondere med IC-toget til Esbjerg i Odense. Tak for det!

Interessant læsning. Idéen med udtyndingslinjer er meget hensigtmæssig og lig det koncept man bruger ved S-tog. Her har man har to systemer og i dagtimerne kan man pille det ene system ud (køre 20-minutters drift) og derved undgå for store propper ved forsinkelser i Ballerup, Farum/Høje Taastrup og Holte der kan besværliggøre en hurtig genopretning af driften.

Lidt om K16

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 5/9 2015, 22:28 (3127 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Jeg ville egentlig selv være kommet med mine holdninger til den nye køreplansopbygning, men Kajs meninger ligner i den grad mine, så jeg har valgt blot at supplere hans indlæg.

Dejligt med nogle nyuddannede kompetente transportingeniører der kan komme med nye input og ryste lidt op i DSB stive køreplansplanlægning. :D

Ja, helt klart, selvom jeg stadig har en våd drøm om, at DSB vasker hele tavlen ren og starter forfra med helt nye togsystemer, når timemodellen engang er klar, hvad den forhåbentlig bliver engang.

Personligt synes jeg det er genialt man endelig lader det vestgående lyntog korrespondere med IC-toget til Esbjerg i Odense. Tak for det!

Jeg har mange gange foretaget skiftet fra lyntoget nordfra til IC-toget østover for at kunne komme af i Slagelse eller Ringsted og ikke være tvunget til at tage til Høje Taastrup og så lægge vejen hundrede firs grader om derefter, og hver gang har jeg tænkt på, hvorfor man ikke skød lyntogets afgang bare lidt, så alle sønderjy'erne kunne nå hurtigere til København, hvis det var det, de havde behov for.

Argumentet i mod en sådan omorganisering har været, at pendlerne mellem Odense og København "mister" en forbindelse, da de naturligvis ikke er så dumme, at de tager tidligere afsted og kommer senere frem. Dette er dog løst i og med, at IC-toget ankommer tidligere hhv. afgår senere end lyntoget, hvorfor der stadig ligger en lille tidsbesparelse i tiden i toget i at tage dette fremfor at vente på hhv. tage lidt tidligere afsted for at nå lyntoget.

--
Thomas Rasmussen
[image][image]

Lidt om K16

af Kaj, 8/9 2015, 07:57 (3125 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

"Nyuddannede transportingeniører" - øh?

De 2 af herrerne er chefer i DSB med en lang fortid, den tredje er studentermedhjælper. Det er ham som har lavet planen!

Lidt om K16

af V Hansen @, 8/9 2015, 09:17 (3125 dage siden) @ Kaj

DSB er i dag en operatør. K16 er en bestilling til Bane Danmark, som bestemmer om bestillingen kan gennemføres. Den endelige K16 er så vidt jeg husker tilgængelig 2 måneder før ikrafttræden.

Vilbir

Lidt om K16

af IQlav, 13/9 2015, 00:11 (3120 dage siden) @ Fysikeren

Jeg forstår det stadig ikke! Jeg har nærlæst alle indlæg i denne tråd og jeg har læst materialet fra foredraget. Jeg forstår ikke, hvad ulemperne vil være ved at give intercitytogene mod vest afgang fra København afgang i minuttal 00.

Vil nogen prøve at forklare mig det "i menneskesprog" uden at der går for meget "Ingeniøren" i det?

Lidt om K16

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 13/9 2015, 00:26 (3120 dage siden) @ IQlav

Jeg skal prøve:

Når der kommer et tog fra X-by et vist antal minutter i hel, skal der gå et tog tilbage til X-by det antal minutter over hel. Minuttal 00, symmetriminuttet fungerer altså som en form for spejl. Hvis toget fra X-by kommer xx:46 (fjorten i hel), skal det køre igen xx:14 (fjorten over hel). Dette giver X-by-togsystemmet otteogtyve (to gange fjorten) minutters "vendetid". Med det mener jeg, at der skal gå otteogtyve minutter, fra et tog(sæt) kommer fra X-by, til et lignende tog(sæt) (eventuelt det samme) skal køre tilbage til X-by. Bemærk, at vendetiden aldrig kan overstige niogtyve/tredive minutter, for hvis toget fra X-by kommer xx:23 (syvogtredive minutter i), skal det køre igen xx:37, og det giver jo en de facto-vendetid på fjorten minutter – ikke på en time og fjorten minutter. Dette forudsat, at togsystemet til og fra X-by har en afgang i timen.

For at få IC-Aalborg-togenes vendetid ned fra en hel time (eller nul minutter, om man vil), har man altså sat dem til at ankomme xx:57/xx:58. Den samme vendetid kunne være skabt ved at lade dem ankomme xx:27/xx:28, men der ankommer dem fra Sønderjylland og Flensburg jo.

Jeg håber, det var menneskesprog nok.

--
Thomas Rasmussen
[image][image]

Lidt om K16

af Bruger4711, 13/9 2015, 00:44 (3120 dage siden) @ Thomas Rasmussen

Jeg håber, det var menneskesprog nok.

Jeg synes stadig det er lidt indviklet. Men omvendt meget facinerende.

Lidt om K16

af IQlav, 13/9 2015, 00:44 (3120 dage siden) @ Thomas Rasmussen

Jeg skal prøve:

Når der kommer et tog fra X-by et vist antal minutter i hel, skal der gå et tog tilbage til X-by det antal minutter over hel. Minuttal 00, symmetriminuttet fungerer altså som en form for spejl. Hvis toget fra X-by kommer xx:46 (fjorten i hel), skal det køre igen xx:14 (fjorten over hel). Dette giver X-by-togsystemmet otteogtyve (to gange fjorten) minutters "vendetid". Med det mener jeg, at der skal gå otteogtyve minutter, fra et tog(sæt) kommer fra X-by, til et lignende tog(sæt) (eventuelt det samme) skal køre tilbage til X-by. Bemærk, at vendetiden aldrig kan overstige niogtyve/tredive minutter, for hvis toget fra X-by kommer xx:23 (syvogtredive minutter i), skal det køre igen xx:37, og det giver jo en de facto-vendetid på fjorten minutter – ikke på en time og fjorten minutter. Dette forudsat, at togsystemet til og fra X-by har en afgang i timen.

For at få IC-Aalborg-togenes vendetid ned fra en hel time (eller nul minutter, om man vil), har man altså sat dem til at ankomme xx:57/xx:58. Den samme vendetid kunne være skabt ved at lade dem ankomme xx:27/xx:28, men der ankommer dem fra Sønderjylland og Flensburg jo.


Tak for forsøget:-). Men det blev jeg faktisk ikke klogere af. Hvorfor kan intercitytogene fra København mod vest ikke afgå i minuttal 00?

Lidt om K16

af Thomas Rasmussen (ikke logget ind), 13/9 2015, 01:06 (3120 dage siden) @ IQlav

Tak for forsøget:-). Men det blev jeg faktisk ikke klogere af. Hvorfor kan intercitytogene fra København mod vest ikke afgå i minuttal 00?

Hvis IC-togene mod vest skal afgå 00, altså "nul i hel", skal IC-togene fra vest ankomme "nul over hel", altså 00. Det gør, at der går en time, fra der kommer et IC-tog ind fra vest, til der kører et IC-tog mod vest igen.

Hvis IC-togene mod vest afgår 57 eller 58, altså "tre/to i hel", skal IC-togene fra vest ankomme "tre/to over hel". Det gør, at der kun går 6/4 minutter — og ikke en hel time — fra der kommer et IC-tog ind fra vest, til der kører et IC-tog mod vest. Hvorfor dette er bedre, ved jeg ikke, men jeg er ret så sikker på, at det er (en del af) grunden.

Jeg håber, dét var forståeligt.

Lidt om K16

af IQlav, 13/9 2015, 02:06 (3120 dage siden) @ Thomas Rasmussen (ikke logget ind)

Jeg håber, dét var forståeligt


Det, du skriver, er skam forståeligt nok:-). Det er selve modellen, jeg ikke forstår.

Hvis vi kigger på den kommende timemodel (der ligger en del år ude i fremtiden), er det logisk, at togene i knudepunkterne Odense og Aarhus skal ankomme i minuttal 58 og afgå i minuttal 00, idet køretiden mellem dem er 58 minutter.

Men de bindinger er der jo slet ikke lagt op til i K16 og slet ikke for Københavns vedkommende. Hvad er det, der "går galt" og hvor i landet, hvis de vestgående intercitytog skal afgå fra København i minuttal 00 og ikke i minuttal 58?

Lidt om K16

af Planingeniøren, 13/9 2015, 08:11 (3120 dage siden) @ IQlav

Årsagen til, at IC-togene mod vest skal køre i minuttal 02 og ikke 00, er ikke vendetider eller andet, der er foreslået her.

Minuttallene er bestemt af korrespondancen med DB Regios tog til/fra Hamborg i Flensborg samt færgetiderne i Rødby.

Hele landets køreplan hænger sammen. Derfor er det ikke muligt at se isolereret på ét togsystems afgangsminuttal i København. Hvis det ændres, har det konsekvenser i hele landet for alle togsystemer - også dem, der kører til/fra/over grænsen.

Lidt om K16

af LasseG, 13/9 2015, 16:04 (3120 dage siden) @ Planingeniøren

Årsagen til, at IC-togene mod vest skal køre i minuttal 02 og ikke 00, er ikke vendetider eller andet, der er foreslået her.

Minuttallene er bestemt af korrespondancen med DB Regios tog til/fra Hamborg i Flensborg samt færgetiderne i Rødby.

Hele landets køreplan hænger sammen. Derfor er det ikke muligt at se isolereret på ét togsystems afgangsminuttal i København. Hvis det ændres, har det konsekvenser i hele landet for alle togsystemer - også dem, der kører til/fra/over grænsen.

Men derfor kunne man vel godt have minuttal 00 i Publikumskøreplanen og så 02 i tjenestekøreplanen ? Det ville fastholde at toget køre "hel" men ville samtidigt give en buffer der sikre en rettidig afgang. (Hvis der er plads til at toget kan afgå før 02 kan det naturligvis gøre dette).

--
[image]

Lidt om K16

af Gæst 2, 13/9 2015, 16:16 (3120 dage siden) @ Planingeniøren

Minuttallene er bestemt af korrespondancen med DB Regios tog til/fra Hamborg i Flensborg

Så hvis ikke togene afgår i minuttal 58, vil der være for kort overgangstid til DBs tog i Flensburg. Der kom vi ned på jorden igen ;-)

Avatar

Flensburg (var: Lidt om K16)

af BoergeOf61, Randers C, 13/9 2015, 17:20 (3120 dage siden) @ Planingeniøren

Minuttallene er bestemt af korrespondancen med DB Regios tog til/fra Hamborg i Flensborg samt færgetiderne i Rødby.

Kan det uddybes? Med K16 ændres forbindelsen til og fra Flensbug som bekendt, så den anden endestation for DSBs IC-tog er Aalborg i stedet for København. Det må medføre kortere rejsetid mellem Aalborg og Flensburg i dagtimerne, hvor der nu kræves togskift i Middelfart.
Hvordan påvirker det tiderne for korresponderende tog til og fra København H?
Spørgsmålet kompliceres af andre ændringer mellem København og Esbjerg.
I K15 er der henholdsvis 7 og 9 min. til togskift i Flensburg.

Lidt om K16

af IQlav, 13/9 2015, 03:46 (3120 dage siden) @ Fysikeren

Man kan jo diskutere, om det er intercitytogene eller lyntogene, der i dag er rygraden i togtrafikken i Danmark.

Fra og med K74 er der ingen tvivl om, at det var intercitytogene, der var rygraden. De kørte fra København i minuttal 00 hver time. Lyntogene kørte fra København kl. 7.10, 8.10, 16.10 og 17.10.

Når timemodellen slår igennem om nogle år, bliver det superlyntogene, der bliver rygraden og de vil køre fra København (og Odense, Aarhus, Aalborg og Esbjerg) hver time i minuttal 00.

Hvorfor pokker skal man så til at køre fra København i minuttal 58 i en kortere periode?

Det lyder som den klassiske konflikt: Produktionsfolkene har ikke snakket med salgsfolkene! Teknikerne har ikke talt med markedsføringsfolkene, virksomheden har ikke talt med kunderne.

Og jeg tvivler på, at DSB har talt med ejeren!

Lidt om K16

af Jørgen Pagh Jensen, 13/9 2015, 16:20 (3120 dage siden) @ IQlav

Normalt er det en rigtig dårlig idé, når trafikministeren blander sig i togdriften - og der kommer som regel ikke noget godt ud af det. I dette tilfælde kunne jeg nu godt leve med, at trafikministeren sagde noget i retning af: Siden 1974 har DSB haft 00 som afgangstid på IC-tog fra København, dette minuttal har i sig selv været et salgsargument, og det skal ikke ændres. Basta.

Lidt om K16

af Gæsten, 13/9 2015, 17:11 (3120 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Normalt er det en rigtig dårlig idé, når trafikministeren blander sig i togdriften - og der kommer som regel ikke noget godt ud af det. I dette tilfælde kunne jeg nu godt leve med, at trafikministeren sagde noget i retning af: Siden 1974 har DSB haft 00 som afgangstid på IC-tog fra København, dette minuttal har i sig selv været et salgsargument, og det skal ikke ændres. Basta.


og i forlængelse af dette fortalt sin tyske kollega, at de naturligvis skulle afpasse afgangstiden i Flensburg, så den passede med afgangstiden -00 fra Københavns Hovedbanegård.

Lidt om K16

af Gæsten, 13/9 2015, 17:13 (3120 dage siden) @ Gæsten

og i forlængelse af dette fortalt sin tyske kollega, at de naturligvis skulle afpasse afgangstiden i Flensburg, så den passede med afgangstiden -00 fra Københavns Hovedbanegård......

.....eller have bedt DSB om at undlade standsningen i Valby, så IC-toget kunne have været kørt 2 minutter senere fra København H

Lidt om K16

af LasseG, 13/9 2015, 17:18 (3120 dage siden) @ Gæsten

og i forlængelse af dette fortalt sin tyske kollega, at de naturligvis skulle afpasse afgangstiden i Flensburg, så den passede med afgangstiden -00 fra Københavns Hovedbanegård......


.....eller have bedt DSB om at undlade standsningen i Valby, så IC-toget kunne have været kørt 2 minutter senere fra København H

Jeg vil gætte på at der en del flere passagerer du skader end gavner med den løsning - Det er da dejligt at Valby som en af de mest passagertunge stationer endelig får direkte forbindelse til stationer nord for Kolding...

--
[image]

Lidt om K16

af Jørgen Pagh Jensen, 30/11 2016, 20:11 (2675 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

- og sådan blev det så igen med K17. Alle de gode argumenter for at køre i minuttal 02 var åbenbart ikke gode nok. Det var vi nogle, som havde regnet ud.

Lidt om K16

af Kasper, 30/11 2016, 22:15 (2675 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

- og sådan blev det så igen med K17. Alle de gode argumenter for at køre i minuttal 02 var åbenbart ikke gode nok. Det var vi nogle, som havde regnet ud.

Til gengæld ankommer det så 1 minut senere til Odense det det gør i dag....
IC-toget har fået 3 minutters ekstra køretid mellem København og Odense, bl.a. takket være et fast ekstra stop i Langeskov fra 11/12.

Uden at fornærme de østfynske passagerer tror at mange havde foretrækket at springe Langeskov over for til gengæld at kunne køre lidt senere fra København.

Kommunikationsværdien i at IC-toget kører 00 tror jeg bliver mere end ædt op af at der fra 11/12 IKKE længere er reel halvtimes drift på IC-togene mellem København og Odense hverken den ene eller den anden vej.

MVH
Kasper


Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak