Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

PU signal (Generelt)

af peter_lynge, 4/9 2015, 14:49 (3129 dage siden)

For knap en måned siden, stod jeg på Himmerlandsstien ved banegården i Viborg.

Der kørte Lint'en mod Skive forbi PU-signalet med 2 hvide prikker liggende vandret ved siden af hinanden (forbikørsel forbudt)
U-signalet længere fremme var grønt.

Jeg har kikket lidt i SR vedr. PU-signalets betydning, og har aldrig set et tog passerer på den måde før. Er det almindeligt?
Jeg er med på at viderekørsel kun må ske ved indrangering, skriftlig udkørselstilladelse, udrangering , eller for rangertræk efter tilladelse fra stationsbestyreren.

Jeg ærgrer mig over at jeg ikke fik et billede af det. Der var desuden ikke andet aktivitet på banegården på det tidspunkt, så mit spørgsmål går på om der har været signalproblemer på Viborg station?

Mvh
Peter

PU signal

af Lue, 4/9 2015, 16:17 (3129 dage siden) @ peter_lynge

Temmelig sikkert signalproblemer.
Toget er blevet udrangeret fra Viborg station. Derfor viser PU-signalet forbi kørsel forbudt. Det kan sagtens ske selvom U-signalet viser kør (grønt)

PU signal - s-tog

af Fwronah, 4/9 2015, 17:18 (3129 dage siden) @ peter_lynge

Overskriften minder mig om følgende spørgsmål (med det forbehold at jeg muligvis fjerner fokus på situationen i Viborg - og beklager på forhånd):

Jeg ser tit at s-togene forlader perronen på stationer ved PU-signalet med "forbikørsel tilladt" og ikke "kør". Hvad er grunden hertil? Der er nemlig ikke flere PU-signaler før U-signalet.

PU signal - s-tog

af Fysikeren, 4/9 2015, 18:02 (3129 dage siden) @ Fwronah

Overskriften minder mig om følgende spørgsmål (med det forbehold at jeg muligvis fjerner fokus på situationen i Viborg - og beklager på forhånd):

Jeg ser tit at s-togene forlader perronen på stationer ved PU-signalet med "forbikørsel tilladt" og ikke "kør". Hvad er grunden hertil? Der er nemlig ikke flere PU-signaler før U-signalet.

Forbikørsel tilladt bruges af S-tog når de kører med indkoblet HKT.

PU signal - s-tog

af ID888, 5/9 2015, 01:36 (3128 dage siden) @ Fysikeren

Ja, bortset fra strækningen mellem Lyngby og Hillerød hvor der køres på grønne signaler, også i PU-signalerne.

Avatar

PU signal - s-tog

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 5/9 2015, 05:49 (3128 dage siden) @ ID888

Ja, bortset fra strækningen mellem Lyngby og Hillerød hvor der køres på grønne signaler, også i PU-signalerne.

...nogle måneder endnu.....:-P :-D ;-)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

PU signal - s-tog

af Fysikeren, 5/9 2015, 09:43 (3128 dage siden) @ ID888

Ja, bortset fra strækningen mellem Lyngby og Hillerød hvor der køres på grønne signaler, også i PU-signalerne.

Hvor man så heller ikke har HKT, men F-HKT.

PU signal - s-tog

af ID888, 6/9 2015, 01:15 (3127 dage siden) @ Fysikeren

Ja, bortset fra strækningen mellem Lyngby og Hillerød hvor der køres på grønne signaler, også i PU-signalerne.


Hvor man så heller ikke har HKT, men F-HKT.

Men dog ikke kører med udkoblet HKT ;-)

PU signal - s-tog

af Peter Frederiksen, Jægerspris, 6/9 2015, 21:05 (3127 dage siden) @ ID888

Med risiko for at blive modereret.....

...så kan den flue vist ikke knaldes mere!

Nej, korrekt. S-tog kører ikke med udkoblet HKT, når de kører på strækninger med F-HKT (forenklet HKT, svarende til F-ATC eller Togstop ved de store baner), men man kører altså på ydre signaler og HKT virker kun som togstop ved signaler. De store baner kører jo heller ikke med udkoblet ATC, når de ruller ind på en strækning med F-ATC eller Togstop. Og derfor er det tidligere svar fyldestgørende.

Ved kørsel på HKT viser hovedsignaler "betinget stop" (to gule lys på skrå til venstre), som minder meget om "signal annuleret" på PU eller Dværg. PU og dværg viser så "forbikørsel tilladt", ligesom en de gør i en togvej på "rigtige signaler"....(Dværg og eventuelle PU'er i en indkørselstogvej.....kun dværg i udkørselstogvej), fordi signalerne jo skal vise noget.

Man kan ikke slukke signalerne, det betyder i realiteten "stop".
Grønt lys i hovedsignaler vil forvirre om, hvorvidt man kører på ydre signaler eller HKT (aktivt førerrumssignal).
"Signal annuleret" i Dværg og PU kan skabe problemer ift. en rangerinstruks på de enkelte station.

Derfor viser PU og Dværg "Forbikørsel tilladt", fordi det iht. SR ikke har betydning for tog (da det er et rangersignal).

(P.S. Hvis noget i ovenstående tekst har stødt nogen, er det på ingen måde tilsigtet)

Signaler - s-tog

af Jakob, 6/9 2015, 22:32 (3127 dage siden) @ Peter Frederiksen

Grønt lys i hovedsignaler vil forvirre om, hvorvidt man kører på ydre signaler eller HKT (aktivt førerrumssignal).


Der udover så kan man også have grønt lys i hovedsignalerne og samtidig køre med fuld HKT overvågning.
Det sker typisk for første tog ad højre spor efter, at et tog har kørt ad venstre spor i modsat retning. Eller hvis man er første tog efter en trolje eller andet uden mobilt HKT anlæg. Eller hvis FC synes de vil pille lidt ved signalfarven.

Det "morsomme" ved at køre med grønt-HKT (Et begreb jeg lige har opfundet til lejligheden) er, at der kan være frit i nok så mange HKT-afsnit efter et U eller AM, men først når der er frit frem til et hovedsignal, får man kør og HKT-info.

PU signal - s-tog

af Carsten, 6/9 2015, 22:38 (3127 dage siden) @ Peter Frederiksen

Hej Peter

Jeg var egentlig af samme mening som du, nemlig at den flue havde fået det sex den kunne tilkomme, men kun indtil jeg læste dit indlæg.
Du roder en del rundt i begreberne og forenkler tingene mere end de kan holde til.
Læs SR, forstå den, og vend tilbage hvis der er noget du ikke kan knække.

Og nej jeg er ikke stødt, bare træt.

Med venlig hilsen

Carsten

PU signal - s-tog

af Peter Frederiksen, Jægerspris, 7/9 2015, 10:08 (3126 dage siden) @ Carsten

Fint - udmærket - godt!

Da jeg desværre ikke længere kan redigere i mit indlæg, vil jeg gerne her bede evt. læsere om at se bort fra det.
Der er jo ingen grund til at misinformere;-)

@Carsten: Jeg HAR skam læst SR og ligeledes forstået den. Jeg bruger SR hver dag og ved godt hvad der står. Det er muligt, at jeg har misfortolket noget ifm. hvorfor signaler viser hvad de viser på de tidspunkter de gør det. Det skal jeg naturligvis beklage.

Så PU-signaler på S-togsstrækninger med HKT viser "Forbikørsel tilladt" fordi at sådan er det bare:-D (forkortet SEDB og ofte brugt ifm. SR-undervisning)

Dermed slut herfra - jeg kører videre i mit tog og håber på det bedste.
(Og nej, jeg er ikke fornærmet, bare lige stået op :-D )

Billige jernbane T-shirts

Jernbanebøger

Sorøkatastrofen

Sorøkatastrofen. Pris 225 kr.

Læs mere

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak