Nu ved jeg ikke så meget om damplokomotiver, men er en Q-maskine nogen god togmaskine. Den er vel strengt taget vel kun bygget til rangering.
Både Q og F (lille F) er bygget som rangerlokomotiver, men hvilken lokomotiv er bedst egnet til togfremførsel.
I hæftet Tog som Hobby udgivet af Kolding Lokomotiv Klub i 1970'erne beskrives en kørsel på Åbenråbanen med en Q maskine, hvor der var problemer med at masknen hele tiden skulle have vand.
Åbenråbanen er ikke særlig lang, så hvis den kun lige kunne klare turen ud og hjem på én kop vand, så siger det noget om dens egenskaber til togfremføring. Jeg har ikke hæftet lige ved hånden, men jeg mener at det var det eneste problem de havde med den maskine.
På den anden side har KLK da kørt materieltog med F694 fra Vejle og hjem til Lundeskov uden vandtagning undervejs, men det var ikke alle lokoførere der kunne det nummer.
Det var før de fik et egnet diesellokomotiv til den slags.
Den damplokofører der kunne køre den tur uden vandtagning sagde under en snak at en Q ikke er mere grådig end en F så længe de tuller rund og rangerer med samme belastning, det er når Q'eren skal over 30 km/t eller virkelig skal flytte noget tungt at den tager sig godt betalt.
Det kan passe med fortællingen fra Åbenråbanen, for hvis man vil køre 4 dobbeltture på en dag, skal man helst køre mindst 40 km/t, så de har nok lagt køreplanen efter Q maskinens tilladte hastighed, og det har den så taget sin betaling for.