Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Dansk Q-maskine i Tyskland (Generelt)

af Asger Christiansen, 5/9 2015, 23:04 (3147 dage siden)

15 km sydøst for Hamburg ligger veteranbanen Geesthachter Eisenbahn. Siden 1981 har banen ejet danske
DSB Q 350. Den er kun i ordinær drift 6 week-ender om året. Her 4 billeder taget i dag.
Q 350 er senest revideret i 2013. Personalet oplyste, at den ved næste revidering vil få sorte hjul, vanger og pufferplanke.

[image]

[image]

[image]

[image]

Dansk Q-maskine i Tyskland

af Lars M, 6/9 2015, 02:14 (3147 dage siden) @ Asger Christiansen

Nu ved jeg ikke så meget om damplokomotiver, men er en Q-maskine nogen god togmaskine. Den er vel strengt taget vel kun bygget til rangering.

Både Q og F (lille F) er bygget som rangerlokomotiver, men hvilken lokomotiv er bedst egnet til togfremførsel.

Dansk Q-maskine i Tyskland

af gaest, 6/9 2015, 10:01 (3147 dage siden) @ Lars M

Nu ved jeg ikke så meget om damplokomotiver, men er en Q-maskine nogen god togmaskine. Den er vel strengt taget vel kun bygget til rangering.

Både Q og F (lille F) er bygget som rangerlokomotiver, men hvilken lokomotiv er bedst egnet til togfremførsel.

I hæftet Tog som Hobby udgivet af Kolding Lokomotiv Klub i 1970'erne beskrives en kørsel på Åbenråbanen med en Q maskine, hvor der var problemer med at masknen hele tiden skulle have vand.
Åbenråbanen er ikke særlig lang, så hvis den kun lige kunne klare turen ud og hjem på én kop vand, så siger det noget om dens egenskaber til togfremføring. Jeg har ikke hæftet lige ved hånden, men jeg mener at det var det eneste problem de havde med den maskine.

På den anden side har KLK da kørt materieltog med F694 fra Vejle og hjem til Lundeskov uden vandtagning undervejs, men det var ikke alle lokoførere der kunne det nummer.
Det var før de fik et egnet diesellokomotiv til den slags.
Den damplokofører der kunne køre den tur uden vandtagning sagde under en snak at en Q ikke er mere grådig end en F så længe de tuller rund og rangerer med samme belastning, det er når Q'eren skal over 30 km/t eller virkelig skal flytte noget tungt at den tager sig godt betalt.

Det kan passe med fortællingen fra Åbenråbanen, for hvis man vil køre 4 dobbeltture på en dag, skal man helst køre mindst 40 km/t, så de har nok lagt køreplanen efter Q maskinens tilladte hastighed, og det har den så taget sin betaling for.

Dansk Q-maskine i Tyskland

af Niels Munch, 6/9 2015, 12:47 (3147 dage siden) @ gaest

DJK kørte "rundt om husene" med Q 341 i april 1962. Referat fra turen:

"Foreningsmeddelelser M 4/62 - Maj 1962
"Q-turen”: Turen ad godsforbindelsesbanen den 29/4 blev, som det måtte forventes, en sucess. Der var mødt ca. 150 deltagere, og som sædvanligt var vejret fint. Der var fotostop ved Østerport remise og ved lersøen. Toget måtte forstærkes med 2 Cv-vogne, og så var der god plads. I Frederiksberg rebrousseredes under megen opsigt, det er ikke hver dag en Q-maskine tager vand der. I det hele taget er det vist ikke tidligere sket, at der er udsendt særtogsanmeldelse med Q 100 t. Det var interessant at se de strækninger, hvor der ellers ikke kører persontog, navnlig Harrestrup-Damhus. Efter indrangering til mdt. bød overmaskiningeniør Einar Hansen os velkommen, og vi blev opdelt i hold og beså hovedremisen og værkstederne. Det har glædet bestyrelsen at se, at der var lige stor interesse for gammelt og nyt, lige fra G 602 til de sidste Mb og Mx under reparation!"

Bem. "Q 100 t" og vandtagning på Frederiksberg.

Desværre har jeg ingen billeder fra turen.

M.v.h.
Niels

Dansk Q-maskine i Tyskland lidt billeder

af Tom Boye Poulsen ⌂, Odense, 6/9 2015, 14:43 (3147 dage siden) @ Niels Munch

Jeg tog lidt billeder på udflugten

[image]Før afgangen i spor 4 på Hovedbanegården

[image]Ved Østerport Remise

[image]Ved Lersøen

[image]På Frederiksberg Station

[image]

Tom Boye Poulsen

Dansk Q-maskine i Tyskland lidt billeder, tak

af Nordexpress, 6/9 2015, 17:02 (3146 dage siden) @ Tom Boye Poulsen

Tak, det er da nogle rigtigt dejlige gamle billeder.

"Rundt om Husene" med Q 341 april 1962

af Rask Ingemann Lambertsen, 7/9 2015, 18:43 (3145 dage siden) @ Tom Boye Poulsen

Jeg tog lidt billeder på udflugten

Tak for billederne. Det er interessant at se, hvordan denne tur forløb for et halvt århundrede siden.

Vær sød at rette emnefeltet, når tråden skifter spor. Det er jo ikke billeder af en Q-maskine i Tyskland, der er i dit indlæg.

Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

Dansk Q-maskine i Tyskland

af Poul Andersen, 6/9 2015, 14:09 (3147 dage siden) @ gaest

Nu ved jeg ikke så meget om damplokomotiver, men er en Q-maskine nogen god togmaskine. Den er vel strengt taget vel kun bygget til rangering.

Både Q og F (lille F) er bygget som rangerlokomotiver, men hvilken lokomotiv er bedst egnet til togfremførsel.


I hæftet Tog som Hobby udgivet af Kolding Lokomotiv Klub i 1970'erne beskrives en kørsel på Åbenråbanen med en Q maskine, hvor der var problemer med at masknen hele tiden skulle have vand.
Åbenråbanen er ikke særlig lang, så hvis den kun lige kunne klare turen ud og hjem på én kop vand, så siger det noget om dens egenskaber til togfremføring. Jeg har ikke hæftet lige ved hånden, men jeg mener at det var det eneste problem de havde med den maskine.

På den anden side har KLK da kørt materieltog med F694 fra Vejle og hjem til Lundeskov uden vandtagning undervejs, men det var ikke alle lokoførere der kunne det nummer.
Det var før de fik et egnet diesellokomotiv til den slags.
Den damplokofører der kunne køre den tur uden vandtagning sagde under en snak at en Q ikke er mere grådig end en F så længe de tuller rund og rangerer med samme belastning, det er når Q'eren skal over 30 km/t eller virkelig skal flytte noget tungt at den tager sig godt betalt.

Det kan passe med fortællingen fra Åbenråbanen, for hvis man vil køre 4 dobbeltture på en dag, skal man helst køre mindst 40 km/t, så de har nok lagt køreplanen efter Q maskinens tilladte hastighed, og det har den så taget sin betaling for.


Nævnte kørsel på Aabenraabanen med Q 350 i januar 1971, omfattede kørsel, Padborg - Rødekro - Aabenraa og retur, så der er ikke noget at sige til, hvis der var et pænt vandforbrug.

Mvh.
Poul.

Dansk Q-maskine i Tyskland

af Lars M, 6/9 2015, 14:27 (3147 dage siden) @ Poul Andersen

Så man kan udlede at en Q-damper bruger mere vand end en F-damper. Er det ikke samme kedel på en Q-damper, som en D-damper. Måske derfor at museet ikke ønsker deres Q-damper sat i drift. Godt det samme med alt det damp pjat.....

Har altid syntes at damplokomotiver er mega grimme og lugter fælt af gammel sur røg, heller ikke særlig økonomiske sammenlignet med moderne tog......

Avatar

Dansk Q-maskine i Tyskland

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 6/9 2015, 16:25 (3146 dage siden) @ Lars M

Så man kan udlede at en Q-damper bruger mere vand end en F-damper. Er det ikke samme kedel på en Q-damper, som en D-damper. Måske derfor at museet ikke ønsker deres Q-damper sat i drift. Godt det samme med alt det damp pjat.....

Har altid syntes at damplokomotiver er mega grimme og lugter fælt af gammel sur røg, heller ikke særlig økonomiske sammenlignet med moderne tog......

Du glemte:
(Duk og væk)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Dansk Q-maskine i Tyskland

af Gæst, 6/9 2015, 16:37 (3146 dage siden) @ Lars M

Ja det er jo synd du ikke syntes om damplokomotiver, hvorfår du så skiver kommentar forstår jeg ikke, men du er vel ikke bedrevidende.
Q maskiner er et flot dansk bygget lokomotiv og var bygget til rangering på de store rangerbanegåde hvor den gjorde god fyldest.
Så for mig hold dig til det du syntes om og lad os andre blive fri for dine kommentar.

Dansk Q-maskine i Tyskland

af esni, Frederikssund, 6/9 2015, 16:41 (3146 dage siden) @ Gæst

'Dont feed the troll'

Dansk Q-maskine i Tyskland

af KSC, 6/9 2015, 19:35 (3146 dage siden) @ Lars M

Der findes da ikke noget bedre end duften af kulrøg og imprægnerede træsveller en varm sommerdag.
at det så ikke er så miljørigtigt er en anden historie.

Kim

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak