Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DB Schenker Rail MZ 1459 I Frederiksværk (Generelt)

af nteigen, 27/9 2015, 12:40 (3127 dage siden)

Hej

Jeg har fra en kammerat fået at vide at DB Schenker Rail MZ 1459 befinder sig på Frederiksværk -banen ?
Skal DB Schenker til at køre stål-tog fra K16 til Frederiksværk ?


Teigen

Avatar

DB Schenker Rail MZ 1459 I Frederiksværk

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 28/9 2015, 03:03 (3127 dage siden) @ nteigen

Jeg har fra en kammerat fået at vide at DB Schenker Rail MZ 1459 befinder sig på Frederiksværk -banen ?

Strækningsindøvelse af lokomotivførerpersonale.

Skal DB Schenker til at køre stål-tog fra K16 til Frederiksværk ?

De skal køre ståltogene selv allerede fra denne uge.


[image]

RSC MZ 1459 under passage af Skævinge på første tur tilbage Frederiksværk-Hillerød.

[image]

RSC MZ 1459 under passage af Grimstrup på anden tur Hillerød-Frederiksværk.

[image]

RSC MZ 1459 krydser med Lokaltogs LB 217-LB 117 i Ølsted på anden og sidste tur tilbage Frederiksvæk-Hillerød.


Billederne kan ses i en bedre opløsning ved at klikke på dem.

DB Schenker Rail MZ 1459 I Frederiksværk

af Erling Pedersen, 28/9 2015, 06:44 (3127 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Super billeder Kaj Aage Holdt.

Ved du har de overtaget kørslen eller kan CFL Cargo ikke selv klare den ?

Forstod da der skulle bydes på kørslen efter HFHJ havde kørt var det kun CFL Cargo som havde interesse, efter megen politisk debat i den lokale presse, Lokalbanen så desværre helst det hele kom på lastbiler og for DB Schenker var det en for lille forretning.

Forøvrigt var det drømmen da HFHJ kørte at man kunne købe et par MZ'ere til at køre med, nu sker det !

Så jeg er meget glad for som boende i Frederiksværk, at togene kører og vi ikke får så mange lastbiler på vores veje.

De bedste hilsner
Erling Pedersen.

DB Schenker Rail MZ 1459 I Frederiksværk

af M Thomsen, 28/9 2015, 07:26 (3127 dage siden) @ Erling Pedersen

Jeg mener at CFL Cargo hele tiden har kørt som underleverandør til DB Schenker og altså ikke i eget regi. Så må nogen rette mig hvis jeg tager fejl.

M Thomsen

DB Schenker Rail MZ 1459 I Frederiksværk

af Allan Støvring-Nielsen, 28/9 2015, 09:04 (3127 dage siden) @ M Thomsen

Jeg mener at CFL Cargo hele tiden har kørt som underleverandør til DB Schenker og altså ikke i eget regi. Så må nogen rette mig hvis jeg tager fejl.

Det er korrekt, så DB hjemtager blot kørslen.

En årsag kunne være at de alligevel har Køge/Glostrup MZen holdende, mens CFL ofte ligger og kører maskinen tom fra/til Padborg eller Fredericia.

Allan

DB Schenker Rail MZ 1459 I Frederiksværk

af Niels Munch, 28/9 2015, 09:19 (3127 dage siden) @ Erling Pedersen

Lokalbanen så desværre helst det hele kom på lastbiler


Hvor kommer det udsagn fra???

Det er den aktuelle lovgivning, der forhindrer privatbaneselskaberne i at køre godstrafik i eget regi.

Hilsen
Niels

DB Schenker Rail MZ 1459 I Frederiksværk

af Erling Pedersen, 28/9 2015, 09:31 (3127 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels, slap lidt af !

Korrekt, men hvad laver de så ved Midtjyske jernbaner, der kunne problemet nemt løses med et et ekstra godsselskab, efter hvad jeg ved med samme førere.

Forslaget kom osse til HFHJ bestyrelsen og Rössli Gisselmann, hun pure afviste i avisartikler at ville køre med andet end Persontrafik, selvom personalet støttede op om dette, kan være trivielt af køre mellem Hillerød og Hundested på alle tjenester !

Okay det er DB Schenker's, men dengang i aviserne sagde de , det var en for lille og ikke givtig opgave, derfor mit udsagn.

Mvh. Erling.

DB Schenker Rail MZ 1459 I Frederiksværk

af Niels Munch, 28/9 2015, 10:14 (3127 dage siden) @ Erling Pedersen

Korrekt, men hvad laver de så ved Midtjyske jernbaner, der kunne problemet nemt løses med et et ekstra godsselskab, efter hvad jeg ved med samme førere.


Nu er loven jo, som jeg har beskrevet, og det giver jo i sig selv "visse" begrænsninger for privatbanernes udfoldelser på godsområdet.

Det er dog stadig tilladt - på forretningsmæssigt grundlag - at udleje materiel og personel til en godsoperatør, og det er det, Midtjyske Jernbaner gør. Det er således godsoperatøren, der bærer den økonomiske risiko ved godstransporterne. For det må privatbanerne ikke.

Og til din orientering, så er jeg ganske afslappet. De 3 spørgsmålstegn udtrykker blot dyb undren over dit udsagn.

Hilsen
Niels
Østbanen/Hovedstadens Lokalbaner
1985-2005

DB Schenker Rail MZ 1459 I Frederiksværk

af Erling Pedersen, 28/9 2015, 10:41 (3127 dage siden) @ Niels Munch

Godt Niels.

Men jeg kan huske at Direktør Rössli Gisselmann slet ikke havde lyst til godstog, hun trak den også længe i ørerne og måtte i politisk uvejr inden CFL Cargo kom til at køre, fik en Kanal som de kunne køre på. (Info fra lokalaviser)

Vi troede en overgang inden CFL Cargo kom ind i billedet med hendes udtalelser og DB Schenker, dengang Railion Danmark som ikke var interesseret, at nu stoppede stål transporterne på skinner for altid fra Frederiksværk.

Så her oppe ser vi det "lille" selskab CFL Cargo som en redning og jeg har personlig takket Poul de Kruiff, på ham forstod jeg dengang at de var de eneste som var interesseret i denne kørsel, derfor jeg mente det var underligt at vi nu får besøg af DB Schenker.

Hilsen Erling.

DB Schenker Rail MZ 1459 I Frederiksværk

af Niels Munch, 28/9 2015, 10:54 (3127 dage siden) @ Erling Pedersen

Som det fremgår af tidligere indlæg i denne tråd, så har CFL Cargo kørt ståltogene som underleverandør til DB Schenker.

Om der har været problemer m.h.t. kanaltildeling, kan jeg ikke udtale mig om. Mange års oplevelser siger mig dog, at pressen ikke altid forstår de problemer, den refererer.

Godsoperatørerne vurderer alene, om givne godstransporter er lønsomme. Det er måske årsagen til, at DB Schenker åbenbart nu hjemtager kørslen.

Hilsen
Niels

Avatar

DB Schenker Rail MZ 1459 I Frederiksværk

af Johnni Lassen ⌂, 28/9 2015, 12:23 (3126 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Jeg var også forbi en tur og kan bidrage med et skud fra Frederiksværk, hvor sporene blev inspiceret af det hold som var med på MZ 1459.
[image]
Videoklip kan ses her:
https://www.youtube.com/watch?v=c45afu02eIo
Mvh Johnni Lassen

--
[image][image]

DB Schenker Rail MZ 1459 I Frederiksværk(ny køreplan?)

af Tore RN, kbh, 6/10 2015, 15:35 (3118 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Kommer toget til at køre med samme køreplan som før?, i så fald køre det vel i aften?

Mvh Tore

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak