Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Arriva kontra DSB (Generelt)

af Kleberg, 2/10 2015, 12:37 (3128 dage siden)

Hej.

Hvor meget tjener staten/samfundet egentlig på at man udlicitere jernbane trafikken. Hvor meget billigere er Arriva kontra DSB egentlig når det kommer til stykket.

Ved godt visse politikere er helt vilde med at alt jernbane-kørsel skal udliciteres, men er det ikke bare tit at staten betaler til andre statskasser i andre lande. Nu når Arriva er en del af DB, så er det vel den tyske statskasse der får penge fra den danske statskasse for at kører tog i Danmark.

Hvis man udlicitere alt jernbane-trafik her hjemme, så har politikeren vel heller ikke ret meget indflydelse på de selskaber der evt. vil komme til at kører tog her i Danmark. At den nuværende regering nok er ligeglade de tænker jo kun på at spare penge. Så vi kan sende flere penge ud af landet i stedet for.

I bund og grund er Arriva jo kun et discount selskab med nogle skrabet tog og ikke ret meget personale i togene. Men det måske det man gerne vil have discount-tog og dårlig service. Ved godt DSB også har fjernet personalet i mange tog og nedlagt stribevis af stationer/billetsalg, men det er jo også en politisk beslutning at DSB skal spare og spare og spare hele tiden.

Men DSB har dog stadig rimelige komfortable tog i forhold til Arrivas blik-tog.

Avatar

Arriva kontra DSB

af BoergeOf61, Randers C, 2/10 2015, 13:00 (3128 dage siden) @ Kleberg

Hvor meget tjener staten/samfundet egentlig på at man udlicitere jernbane trafikken. Hvor meget billigere er Arriva kontra DSB egentlig når det kommer til stykket.


Emnet er nok mere kompliceret.

Ved godt visse politikere er helt vilde med at alt jernbane-kørsel skal udliciteres, men er det ikke bare tit at staten betaler til andre statskasser i andre lande. Nu når Arriva er en del af DB, så er det vel den tyske statskasse der får penge fra den danske statskasse for at kører tog i Danmark.


Ja. Off-topic svarer det ganske godt til britisk statsstøtte til vindmøller, som delvist ejes af den danske stat via Dong.

Hvis man udlicitere alt jernbane-trafik her hjemme, så har politikeren vel heller ikke ret meget indflydelse på de selskaber der evt. vil komme til at kører tog her i Danmark. At den nuværende regering nok er ligeglade de tænker jo kun på at spare penge. Så vi kan sende flere penge ud af landet i stedet for.


Et spørgsmål er, om den nuværende regering er ligeglad eller gerne vil slippe for det besvær, der følger med drift af en togoperatør. Udlicitering medfører bl.a., at Transportministeriet og Folketingets transportudvalg ikke rodes ind i beslutninger om anskaffelse af nye tog el. togoperatørens økonomi. Det kan også taget meget indhold ud af debatten om statsstøtte til tog og utilfredshed med, at flyselskaber må få statsstøtte, og biler er belagt med høje afgifter.

Ved godt DSB også har fjernet personalet i mange tog og nedlagt stribevis af stationer/billetsalg, men det er jo også en politisk beslutning at DSB skal spare og spare og spare hele tiden.


På det punkt er forskellen på DSB og Arriva minimal. DSB har også afskaffet sine salgsvognene i IC- og ICLyn-togene.
DB har også mange komfortable tog og har desuden bedre service i sine fjerntog.

Arriva kontra DSB

af mss-logoff, 2/10 2015, 15:20 (3128 dage siden) @ BoergeOf61

Enig. Med det serviceniveau DSB nu befinder sig på er der som kunde Ingen grund til bekymring ved udlicitering/privatisering af driften. I udlandet har det sågar ofte ført serviceforbedringer med sig.
Det kan f.eks. meget vel tænkes at en privat operatør vil genindføre servering på IC-forbindelser. Enten i form af automater (som kun DSB af uforklarlige grunde ikke kan få til at løbet rundt), trillebar eller sågar bistrovogne.
Jeg siger velkommen! :-)

Mvh MSS

Arriva kontra DSB

af Johnni, 2/10 2015, 15:21 (3128 dage siden) @ Kleberg

Men DSB har dog stadig rimelige komfortable tog i forhold til Arrivas blik-tog.

Ser ikke den store forskel på komfort mv. hvis man sammenligner Arrivas Lint med DSBs Desiro.

Johnni

Arriva kontra DSB

af Frede B, 2/10 2015, 19:03 (3128 dage siden) @ Johnni

Det er desvære gået hen at blive mode i moderne tog, at man ikke vil ofre nogle ordentlige sæder m.m. i togene.

Er fuldstændig ening Lint og Desiro er ikke særlige behagelige, især ikke hvis man skal rejse over længere afstande. Ved at i Desiro er lokomotivførene også trætte af at døren ud til førerrummet ikke slutter helt tæt, og om aftenen er der en smal lysstribe i frontvinduet.

Men personlig tror jeg ikke på at Arriva er så forfærdetlig billigere end DSB til at drive jernbanedrift her i landet. Min mening er at man aldrig skulle have udliciteret jernbanetrafikken, og sjovt nok var det vestjyderne det gik ud over. Hvorfor begyndte man ikke med kystbanen eller banen mellem København og Korsør måske.

Arriva kontra DSB

af Erling Pedersen, 2/10 2015, 19:54 (3128 dage siden) @ Frede B

Hej venner.

Kleberg har ret, den tyske statskasse får Danske penge ud af Arriva.

Hvis en anden skal tjene både til eventuelle aktionærer, selvom de er statsaktionærer skal vi jo op på et afkast som svarer til resten af verdens virksomheder.

Så kan det kun blive dyrere, samtidigt ydnytter de skattereglerne, så de ikke betaler skat, vi som befolkning har kun tabt stort.

Men det er jo en venstre holdning, pengene skal være i virksomheds ejerens lommer !

Og nyd lige indretningen i tyskevogne, mange siddepladser er så du ikke kan se ud af vinduerne, men glor lige ind i sprosserne, ikke lavet for passagererne, men for at stoppe flere kunder/penge i kassen og der er kun en indstigningsdør, så ind/udstigningen er meget langsommelig.

Hilsen Erling.

Avatar

Arriva kontra DSB

af BoergeOf61, Randers C, 2/10 2015, 21:49 (3127 dage siden) @ Erling Pedersen

Og nyd lige indretningen i tyskevogne, mange siddepladser er så du ikke kan se ud af vinduerne, men glor lige ind i sprosserne, ikke lavet for passagererne, men for at stoppe flere kunder/penge i kassen og der er kun en indstigningsdør, så ind/udstigningen er meget langsommelig.


Det holder ikke helt. Der er ikke kun en indstigningsdør i tyske tog. Dørene er bare placeret anderledes end i fx. IC3. Indstigningen bliver langsommere af længere tog, hvor flere passagerer må gå længere for at finde den rette dør.

De danske IC3 er mere kompakte end de tyske fjerntog, så det er vist mere de danske tog, der er lavet til "stoppe flere kunder" i togene. Det bidrager også til, at nogle sæder i tyske tog er placeret mellem vinduerne. Det ville de også være i danske tog, hvis afstanden mellem sæderne var større. Det er indiskutabelt, at danske fjerntog ikke har bistro el. restaurant.

Arriva kontra DSB

af mss-logoff, 3/10 2015, 15:34 (3127 dage siden) @ Erling Pedersen

Det er da generalisering så det gør noget...! Er du klar over hvor mange forskellige togtyper der findes i tysk fjerntrafik?
I øvrigt er det ikke bedre i nyere danske tog, det er et problem der primært opstår ved rækkeopstilling af sæder.

Og husk så lige ikke at sammenligne Arrivas lokaltog med IC3. Ved en udlicitering af fjerntogsdrift skal operatøren selvfølgelig stille med fjerntog. Eller leje de forhåndenværende DSB tog.

Mvh MSS

Arriva kontra DSB

af Olsen, 5/10 2015, 09:10 (3125 dage siden) @ mss-logoff

Det må gud forbyde man spare ikke en s... ved alt det udlicitering snarre tværtimod.

Udlicitering er noget EU og fanden har skabt sammen...

Arriva kontra DSB

af Gæst 20, 5/10 2015, 11:01 (3125 dage siden) @ Olsen

Med fare for at bringe faktuelle oplysninger ind i denne ideologiske debat, så må vi konstatere, at Rigsrevisionen skriver i deres beretning fra 2012:

"Transportministeriet opnåede en samlet besparelse ved udbuddet af jernbanetrafikken i Midt- og Vestjylland. Besparelsen kan for perioden 2003-2010 estimeres til 303,9 mio. kr. mod forventet 416,3 mio. kr."

http://www.rigsrevisionen.dk/media/1855678/a404-12.pdf

Arriva kontra DSB

af andersj, Aalborg, 5/10 2015, 12:23 (3125 dage siden) @ Gæst 20

Med fare for at bringe faktuelle oplysninger ind i denne ideologiske debat, så må vi konstatere, at Rigsrevisionen skriver i deres beretning fra 2012:

"Transportministeriet opnåede en samlet besparelse ved udbuddet af jernbanetrafikken i Midt- og Vestjylland. Besparelsen kan for perioden 2003-2010 estimeres til 303,9 mio. kr. mod forventet 416,3 mio. kr."

http://www.rigsrevisionen.dk/media/1855678/a404-12.pdf

Nu ved jeg ikke om der var togførere med DSB i Vestjylland inden Arriva overtog, men hvis der var så skal man jo trække de lønninger fra besparelsen.

--
Mvh Anders

Arriva kontra DSB

af Niels Munch, 5/10 2015, 13:09 (3125 dage siden) @ andersj

Med fare for at bringe faktuelle oplysninger ind i denne ideologiske debat, så må vi konstatere, at Rigsrevisionen skriver i deres beretning fra 2012:

"Transportministeriet opnåede en samlet besparelse ved udbuddet af jernbanetrafikken i Midt- og Vestjylland. Besparelsen kan for perioden 2003-2010 estimeres til 303,9 mio. kr. mod forventet 416,3 mio. kr."

http://www.rigsrevisionen.dk/media/1855678/a404-12.pdf


Nu ved jeg ikke om der var togførere med DSB i Vestjylland inden Arriva overtog, men hvis der var så skal man jo trække de lønninger fra besparelsen.


Af ovennævnte dokument fra Rigsrevisionen fremgår bl.a.:

"Rigsrevisionen har estimeret besparelsen ved udbuddet ved at sammenholde kontraktbetalingerne til ARRIVA med de betalinger, som DSB ville have modtaget, hvis DSB havde kørt på strækningerne under samme betingelser."

Altså "under samme betingelser".

M.v.h.
Niels

Arriva kontra DSB

af Olsen, 5/10 2015, 21:38 (3124 dage siden) @ Niels Munch

| går aftes var ic-toget til Thisted forsinket på grund af påkørsel på Sjælland. Da toget ankom til Thisted banrgård havde togføren sørget for en bus til befordring af en masse værnepligtige m.m. taxa til Hanstholm.

Gad vide om Arriva havde ydet samme service...

Arriva kontra DSB

af Muncken, 5/10 2015, 23:26 (3124 dage siden) @ Olsen

Det er ikke en service, det er en forpligtelse - så ja!

Mvh

Arriva kontra DSB

af QpoX ⌂, 6/10 2015, 00:54 (3124 dage siden) @ Olsen

| går aftes var ic-toget til Thisted forsinket på grund af påkørsel på Sjælland. Da toget ankom til Thisted banrgård havde togføren sørget for en bus til befordring af en masse værnepligtige m.m. taxa til Hanstholm.

Gad vide om Arriva havde ydet samme service...

Efter min egen oplevelse som pendler med Arriva og DSB er at DSB er en klar vinder af de 2.
En vinter hvor der var sporskifte problemer, havde DSB folk klar på stationerne med info og kaffe mm.
DSB sørgede for busser, da de ikke kunne få marteriel frem (Arriva havde åbenbart første ret til sporet, når man ikke kunne krydse).

Arriva havde aflyst et tog, men henviser blot til næste afgang 1 time senere.
Næste afgang var 15-20 min forsinket, så vidre forbindelse på næste station måtte man vente 50 min.
Ingen erstatning, ingen info, ingen hjælp af nogen art.
70arriva nævnte blot at de måtte være op til 30 min forsinket og derfor ikke kunne hjælpe...
Og var herefter ikke til at tale med.
Men der også nogle flinke lokofører ved Arriva, som nok gør mere end hvad de burde overfor kunderne, hvilket jo kun et er plus!

Arriva kontra DSB

af Johnni, 6/10 2015, 06:46 (3124 dage siden) @ Olsen

| går aftes var ic-toget til Thisted forsinket på grund af påkørsel på Sjælland. Da toget ankom til Thisted banrgård havde togføren sørget for en bus til befordring af en masse værnepligtige m.m. taxa til Hanstholm.

Gad vide om Arriva havde ydet samme service...

Arriva bliver ikke forsinket på Sjælland ;-)

Johnni

Arriva kontra DSB

af Louise, 6/10 2015, 10:28 (3124 dage siden) @ Johnni

Nej de bliver ikke forsinket, for de afventer kun nødtvunget andre forsinkede tog. DSB afventer tit andre forsinket tog, eller sørger for folk kommer med en bus eller taxa videre.

Men det jo desvære nogle af vilkårene vi kan takke politikerne for, man får jo hvad man betaler for sådan er det jo nu engang.


Billige jernbane T-shirts

Davinde grusgrav (Hans Jørgensen & Søn)
Davinde grusgrav (Hans Jørgensen & Søn)

Entreprenørfirmaet Hans Jørgensen & Søn gravede i næsten 100 år grus i en lang række grusgrave rundt om Odense. Den største lå i Davinde, hvor en stor spandekædegravemaskine fyldte smalsporede tipvogne på 4 spor.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak