Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Driftskobling af fremtidens togsæt (Jernbanen i dag)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 19/11 2015, 19:44 (3073 dage siden)

Som jeg vist nok har underholdt med tidligere, var jeg med på det sidste hold DSB-togbetjente, der i forbindelse med uddannelsen til togfører i 1980-1981 blev uddannet i at rangere. En af de discipliner, vi blev uddannet i, var sammenkobling af personvogne.

Hvis jeg ellers husker rigtigt her ca. 35 år efter, var fremgangsmåden, når to personvogne skulle kobles:

1) Man blev stående ved siden af vognene, til disse var skubbet sammen
2) Man bøjede sig ind under pufferne
3) Koblingen fra den ene vogn lagdes over på krogen på den anden vogn
4) Man tjekkede, at koblingen på den anden vogn var hængt forskriftsmæssigt op
5) Man koblede fødeledningerne og bremseledningerne og åbnede hanerne (jeg tror, at bremseledningerne skulle kobles før fødeledningerne; men kan ikke huske det nøjagtigt)
6) Man koblede dampledningerne og åbnede hanerne
7) Man kravlede op mellem vognene og lukkede først den ene overgangsplade ned og derefter den anden
8) Man forbandt ITC-kablet
9) Man låste skydedørene op

(Som jeg husker det, eksisterede der ikke el-varme på daværende tidspunkt.)

----------

Hvor lang tid tog det at koble to personvogne? Jeg husker det ikke; men erfarne stationsbetjente kunne med overholdelse af samtlige sikkerhedsforskrifter, ordne det i en ruf.

Hvorfor kommer jeg til at tænke på denne arbejdsopgave her 35 år senere? Fordi jeg i går stødte på et par videoer på nettet, hvor man ser to IC4 koble automatisk sammen. Hold da kæft det tog lang tid!

Jeg kom efterfølgende til at tænke på, hvor mange millioner - og atter millioner, der er brugt på IC4-koblinger: Planlægning, produktion, opdage at skidtet ikke virker, omprojektere, producere, implementere osv. osv. Hertil kommer den daglige vedligeholdelse - samt det faktum, at der ikke kan (aldrig vil kunne?) driftskobles, at der aldrig bliver overgang mellem to IC4 sæt - med de ulemper det indebærer.

Og så er det, at følgende tanke dukker op: Kunne man forestille sig (jeg hader, når journalister bruger den vending, for man kan jo forestille sig alting), at det fremtidige fjerntogsmateriel bliver togsæt med mulighed for sammenkobling på den gammeldags facon? (Der er hvert fald ikke megen teknologi, der kan gå galt der). Det er dyrt at have et hold stationsbetjente til at samle og adskille omkring 18 timer i døgnet. Men hvis det primært bliver i Odense, giver det måske mulighed for en endnu bedre køreplan end den, der er lagt op til i Timemodellen, som jo ikke opererer med op- eller nedformering undervejs.

Selv om ovenstående ikke kan realiseres af den ene eller anden grund - f. eks. økonomi(!) - håber jeg, at man i fremtiden kan driftskoble fremtidens togsæt. En af IC3-togenes fordele i den daglige drift i forhold til før 1990/1991 har jo netop været muligheden for op- og nedformering "automatisk" undervejs.

Findes der overhovedet (fremtidige) elektriske togsæt (gerne dobbeltdækkere), der kan driftskoble (altså op- og nedformere som IC3 i dag) og som kan køre minimum 250 km/t? (Jeg har læst diverse rapporter om fremtidigt materielindkøb, men det er længe siden og jeg kan ikke huske om koblingsemnet overhovedet var nævnt der).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Driftskobling af fremtidens togsæt

af Ole M. Nielsen ⌂, 19/11 2015, 20:23 (3073 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Som jeg vist nok har underholdt med tidligere, var jeg med på det sidste hold DSB-togbetjente, der i forbindelse med uddannelsen til togfører i 1980-1981 blev uddannet i at rangere. En af de discipliner, vi blev uddannet i, var sammenkobling af personvogne.

Hvis jeg ellers husker rigtigt her ca. 35 år efter, var fremgangsmåden, når to personvogne skulle kobles:

1) Man blev stående ved siden af vognene, til disse var skubbet sammen
2) Man bøjede sig ind under pufferne
3) Koblingen fra den ene vogn lagdes over på krogen på den anden vogn
4) Man tjekkede, at koblingen på den anden vogn var hængt forskriftsmæssigt op
5) Man koblede fødeledningerne og bremseledningerne og åbnede hanerne (jeg tror, at bremseledningerne skulle kobles før fødeledningerne; men kan ikke huske det nøjagtigt)
6) Man koblede dampledningerne og åbnede hanerne
7) Man kravlede op mellem vognene og lukkede først den ene overgangsplade ned og derefter den anden
8) Man forbandt ITC-kablet
9) Man låste skydedørene op

(Som jeg husker det, eksisterede der ikke el-varme på daværende tidspunkt.)

----------

Hvor lang tid tog det at koble to personvogne? Jeg husker det ikke; men erfarne stationsbetjente kunne med overholdelse af samtlige sikkerhedsforskrifter, ordne det i en ruf.

Da jeg i sin tid var stationsbetjent gik vi som regel altid ind mellem vognene inden de kørte sammen (så behøvede man ikke at bukke sig). Man skulle dog ved denne metode være sikker på at overgangspladerne var fastholdt i åben stilling, så man ikke fik dem i hovedet når vognene kørte sammen.
Mener ikke der var nogen regel om hvilke luftslanger der skulle kobles først, men vi tog altid fødeledningsslangerne først (de sad yderst og længst væk når man stod i "hullet"). Det sidste man samlede var kablet til el-varmen.
Tid ? Ca. 2 minutter.
Til vogne med gummivulster havde vi i øvrigt såkaldte "harmonika-jern" til hjælp ved samling af genstridige harmoniker. En massiv jernstang, 10-12 mm tyk og ca. 40 cm lang, bøjet i en speciel facon.

--
Ole M. Nielsen
www.godsvogne.dk

Avatar

Driftskobling af fremtidens togsæt

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 20/11 2015, 10:22 (3072 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Uden overgang ca 53 sekunder, ifølge denne (ikke danske) video.
https://youtu.be/CIUiyavOpO0

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Avatar

Driftskobling af fremtidens togsæt

af BoergeOf61, Randers C, 19/11 2015, 20:38 (3073 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Findes der overhovedet (fremtidige) elektriske togsæt (gerne dobbeltdækkere), der kan driftskoble (altså op- og nedformere som IC3 i dag) og som kan køre minimum 250 km/t?

Ja. ICE-3 og TGV kan.

Driftskobling af fremtidens togsæt

af h087 ⌂, køge, 19/11 2015, 20:49 (3073 dage siden) @ BoergeOf61

Findes der overhovedet (fremtidige) elektriske togsæt (gerne dobbeltdækkere), der kan driftskoble (altså op- og nedformere som IC3 i dag) og som kan køre minimum 250 km/t?


Ja. ICE-3 og TGV kan.


nej - de kan ikke

der blev skrevet som IC3 - altså med overgang mellem 2 eller flere sæt

det du viser er det som "den italienske face" delvis kan engang imellem, men gerne altid skulle kunne - men der er stadig INGEN overgang som på IC3

mvh
henning

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Driftskobling af fremtidens togsæt

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 19/11 2015, 22:08 (3073 dage siden) @ h087

En overgang som med IC3 og de øvrige Flexliner kræver flade fronter. Det er der ingen nyere europæiske tog har, mig bekendt, og jeg har hørt en lille fugl synge om nogle sikkerhedskrav fra Bryssel (EU).

--
Thomas Rasmussen
[image][image]

Driftskobling af fremtidens togsæt

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 19/11 2015, 22:32 (3073 dage siden) @ Thomas Rasmussen

Et par forsøg på nogle svar, om et faktisk ret kompliceret emne.

Driftskobling er umiddelbart et dansk udtryk, og dækker over tog der tilkobles og frakobles togsæt undervejs (herunder at disse togsæt kan køre i andre retninger end resten af toget.)

I timemodellen har man forsøgt at få rejsetiderne ned ved hjælp af ny infrastruktur, lavere køretidstillæg og bortfald af driftskoblinger. Man kan sætte det hårdt op, og sige, at en timemodel med mulighed for driftskoblinger i Odense, ville formentlig kræve en ny Lillebæltsbro, for at indhente den tabte tid.
Da køreplanen samtidig kommer i "takt" vil rejsetiden i alle relationer blive kortere, også selv om man skal skifte - eksempelvis i Vejle
Driftskoblinger forventes derfor kun for de såkaldte Superlyntog i Aarhus, hvor det er tiltænkt at kun det ene af to togsæt kører til/fra Aalborg.

Derfor skal man dog stadig kunne sammenkoble i drift (ved op og nedformeringer på endestationen). Her er der flere trends i Europa.

Generelt leveres alle togsæt med centralkoblinger for hurtig sammenkobling. Driftskoblinger ses typisk på togsæt til hastigheder på omkring de 160 km/t, idet togsæt til eks 200 km/t er noget dyrere, og derfor gerne "forlænges" med billige mellemvogne, og derfor sjældent har behov for op- og nedformeringer.
Bombardier leverer TWINDEXX Express til SBB i denne tid. De leveres i 4- og 8 vogns udgaver, og kan sammenkobles op til 4 togsæt, men er dog begrænset til 16 vogne ialt af perronlængden.

Til DB leveres fra 2016 TWINDEXX Vario dobbeltdækker motorvogne, der med de kendte dobbeltdækkervogne kan fungere som togsæt. Her har motorvognene centralkobling i fronten, mens mellemvognene kobles med alm. UIC skruekobling. Mellemvogne, styrevogne, motorvogne og sågar TRAXX lokomotiver kan leveres med centralkobling eller UIC kobling. Som hovedregel leveres motorvognene med centralkoblinger i fronten og alle andre varianter med UIC kobling. Denne løsning gør det muligt at bruge lokomotiver og vogne i "almindelige tog". Eksempelvis mellem Hamburg og Flensburg/Kiel fra K16, idet motorvognene først kommer til næste år.

SBB kører også et koncept nu, hvor ti vogns loko trukne togstammer tilkobles op til tre vogne ekstra (for på styrevognen) i myldretiderne. Her sker dat med alm UIC koblinger

Tog med gumminæser og overgangsmulighed er ikke tilladt at bygge efter maj 2017, idet nye krav til kollisionssikkerhed kræver en hvis afstand mellem togets front og førerrum.

Mvh

Lasse
Bombardier

Driftskobling af fremtidens togsæt

af Nordexpress, 20/11 2015, 10:11 (3072 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Tak for en fin fremstilling.

Til de schweiziske metoder kan tilføjes, at ej heller SBB opnår gennemgang mellem det tilkoblede ekstrasæt på tre vogne (styrevogn Bt plus 2 B-vogne) og den originale Dosto-togstamme, idet ekstravognene blot hænges foran Dosto-styrevognen.

Men SBB hænger alternativt også forstærkervogne bag et lokomotiv, der skubber en styrevognstogstamme. I Zürich S-togstrafik sammenkobles moduler à [lok Re450+2 eller 3 + ABt] til længere tog. De nævnte mener jeg bliver udelukkende formeret fra udgangsstedet.

Derimod anvendes med det stigende antal elektriske togsæt også opsplitning på undervejsstation, såkaldt Flügelzug. En eksakt redegørelse kræver lige lidt forskning først.

Avatar

Driftskobling af fremtidens togsæt

af BoergeOf61, Randers C, 20/11 2015, 11:07 (3072 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Driftskobling er umiddelbart et dansk udtryk, og dækker over tog der tilkobles og frakobles togsæt undervejs (herunder at disse togsæt kan køre i andre retninger end resten af toget.)

Det gør DB fx. med ICE 548 og ICE 558 fra Berlin til Køln. De frakobles i Hamm, hvorefter 548 kører via bl.a. Dortmund til Køln lufthavn mens 558 kører via Wuppertal til Køln hovedbanegård. Jeg ved ikke hvilken togtype, der benyttes til de tog, men mon ikke ICE-1 el. ICE-2 er gode bud.

Driftskobling af fremtidens togsæt

af steenth, 20/11 2015, 12:15 (3072 dage siden) @ BoergeOf61

Driftskobling er umiddelbart et dansk udtryk, og dækker over tog der tilkobles og frakobles togsæt undervejs (herunder at disse togsæt kan køre i andre retninger end resten af toget.)


Det gør DB fx. med ICE 548 og ICE 558 fra Berlin til Køln. De frakobles i Hamm, hvorefter 548 kører via bl.a. Dortmund til Køln lufthavn mens 558 kører via Wuppertal til Køln hovedbanegård. Jeg ved ikke hvilken togtype, der benyttes til de tog, men mon ikke ICE-1 el. ICE-2 er gode bud.

Det er ICE-2, som kan sammensættes med 2 togsæt. ICE-1 er et togsæt på 400 m - så den er for lang til 2 togsæt.

Mvh
Steen

Styrevognstog SBB

af Andreas M., 20/11 2015, 12:39 (3072 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

SBB kører også et koncept nu, hvor ti vogns loko trukne togstammer tilkobles op til tre vogne ekstra (for på styrevognen) i myldretiderne. Her sker dat med alm UIC koblinger

Jeg ved ikke om de har nedjusteret siden, men da jeg tog mig en spottereftermiddag(myldretid) på perronen på Zurich Hbf i sensommeren 2012, så jeg flere af dem med forstærkningsstammer på 6 vogne, altså Lok + 10 DoSto + 6 B/Bt :) Sådan en stamme sætter "vores" egen begrænsning omkring styrevognstog herhjemme lidt i et sjovt perspektiv :-)

Driftskobling af fremtidens togsæt

af ulca, 21/11 2015, 09:20 (3071 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Som jeg vist nok har underholdt med tidligere, var jeg med på det sidste hold DSB-togbetjente, der i forbindelse med uddannelsen til togfører i 1980-1981 blev uddannet i at rangere. En af de discipliner, vi blev uddannet i, var sammenkobling af personvogne.

Hvis jeg ellers husker rigtigt her ca. 35 år efter, var fremgangsmåden, når to personvogne skulle kobles:

1) Man blev stående ved siden af vognene, til disse var skubbet sammen
2) Man bøjede sig ind under pufferne
3) Koblingen fra den ene vogn lagdes over på krogen på den anden vogn
4) Man tjekkede, at koblingen på den anden vogn var hængt forskriftsmæssigt op
5) Man koblede fødeledningerne og bremseledningerne og åbnede hanerne (jeg tror, at bremseledningerne skulle kobles før fødeledningerne; men kan ikke huske det nøjagtigt)
6) Man koblede dampledningerne og åbnede hanerne
7) Man kravlede op mellem vognene og lukkede først den ene overgangsplade ned og derefter den anden
8) Man forbandt ITC-kablet
9) Man låste skydedørene op

(Som jeg husker det, eksisterede der ikke el-varme på daværende tidspunkt.)

----------

Hvor lang tid tog det at koble to personvogne? Jeg husker det ikke; men erfarne stationsbetjente kunne med overholdelse af samtlige sikkerhedsforskrifter, ordne det i en ruf.

Hvorfor kommer jeg til at tænke på denne arbejdsopgave her 35 år senere? Fordi jeg i går stødte på et par videoer på nettet, hvor man ser to IC4 koble automatisk sammen. Hold da kæft det tog lang tid!

Jeg kom efterfølgende til at tænke på, hvor mange millioner - og atter millioner, der er brugt på IC4-koblinger: Planlægning, produktion, opdage at skidtet ikke virker, omprojektere, producere, implementere osv. osv. Hertil kommer den daglige vedligeholdelse - samt det faktum, at der ikke kan (aldrig vil kunne?) driftskobles, at der aldrig bliver overgang mellem to IC4 sæt - med de ulemper det indebærer.

Og så er det, at følgende tanke dukker op: Kunne man forestille sig (jeg hader, når journalister bruger den vending, for man kan jo forestille sig alting), at det fremtidige fjerntogsmateriel bliver togsæt med mulighed for sammenkobling på den gammeldags facon? (Der er hvert fald ikke megen teknologi, der kan gå galt der). Det er dyrt at have et hold stationsbetjente til at samle og adskille omkring 18 timer i døgnet. Men hvis det primært bliver i Odense, giver det måske mulighed for en endnu bedre køreplan end den, der er lagt op til i Timemodellen, som jo ikke opererer med op- eller nedformering undervejs.

Selv om ovenstående ikke kan realiseres af den ene eller anden grund - f. eks. økonomi(!) - håber jeg, at man i fremtiden kan driftskoble fremtidens togsæt. En af IC3-togenes fordele i den daglige drift i forhold til før 1990/1991 har jo netop været muligheden for op- og nedformering "automatisk" undervejs.

Findes der overhovedet (fremtidige) elektriske togsæt (gerne dobbeltdækkere), der kan driftskoble (altså op- og nedformere som IC3 i dag) og som kan køre minimum 250 km/t? (Jeg har læst diverse rapporter om fremtidigt materielindkøb, men det er længe siden og jeg kan ikke huske om koblingsemnet overhovedet var nævnt der).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Som andre her i tråden har nævnt ser det ud til at overgang mellem to sammenkoblede togsæt ikke bliver muligt/tilladt med de nye krav.
Og dog, så længe der bruges togsæt bygget før de nye regler (tsi) træder i kraft, så kan man snige sig uden om. Så i princippet kan vi "bare" fortsætte med IC3 og ER4. Men om den så "går" hvis man f.eks. skifter motor og gearkasser på IC3 så det kan køre måske 200 km/t eller mere (eller hvis det skal være elektrisk, opgraderer den elektriske udrustning på ER4 til mere end f.eks. 200 km/t), det ved jeg ikke.

Hvis man skulle have en rimelig fleksibel løsning kunne man f.eks. anvende togsæt af en fast størrelse til hverdag, som kører samlet f.eks. København - Odense med et togsæt pr destination. Men til de store rejsedage kan de enkelte togsæt deles om et antal ekstra vogne kobles på, så til hverdag har man f.eks. sæt med 4 vogne men så til f.eks. hjul kan de så udvides til 6 eller 8 vogne. Den løsning har DB brugt ved de to første generationer af ICE, og det skulle have fungeret fint.
Naturligvis vil en sådan løsning kræve at man har det fornødne antal ekstra vogne, og plads til disse, men det burde kunne klares.

Driftskobling af fremtidens togsæt

af andersj, Aalborg, 21/11 2015, 10:49 (3071 dage siden) @ ulca


Som andre her i tråden har nævnt ser det ud til at overgang mellem to sammenkoblede togsæt ikke bliver muligt/tilladt med de nye krav.
Og dog, så længe der bruges togsæt bygget før de nye regler (tsi) træder i kraft, så kan man snige sig uden om. Så i princippet kan vi "bare" fortsætte med IC3 og ER4. Men om den så "går" hvis man f.eks. skifter motor og gearkasser på IC3 så det kan køre måske 200 km/t eller mere (eller hvis det skal være elektrisk, opgraderer den elektriske udrustning på ER4 til mere end f.eks. 200 km/t), det ved jeg ikke.

Hvis man skulle have en rimelig fleksibel løsning kunne man f.eks. anvende togsæt af en fast størrelse til hverdag, som kører samlet f.eks. København - Odense med et togsæt pr destination. Men til de store rejsedage kan de enkelte togsæt deles om et antal ekstra vogne kobles på, så til hverdag har man f.eks. sæt med 4 vogne men så til f.eks. hjul kan de så udvides til 6 eller 8 vogne. Den løsning har DB brugt ved de to første generationer af ICE, og det skulle have fungeret fint.
Naturligvis vil en sådan løsning kræve at man har det fornødne antal ekstra vogne, og plads til disse, men det burde kunne klares.

Spørgsmålet er om der er behov for gennemgang mellem togsættene? Hvis man har 5-6 vogne pr. togsæt så er der hverken behov for at personale eller passagere kan skifte mellem togsæt undervejs.

Mht. op og nedformeringer af ICE1/2 så bliver der kun pillet en vogn væk hvis den er defekt og man ikke har en reservevogn. Det sker sjældent og kræver en tur på værkstedet. Man op og nedformere ikke fjerntogene med enkelte vogne i daglig drift (kun et helt togsæt) og på store rejsedage (fredag+søndag) kører der ekstra IC-tog med ældre vogne som man har i reserve.

At bestille et togsæt med mulighed for at koble flere vogne på ved store rejsedage er ikke realistisk. Det vil være meget billigere at køre med de ekstra vogne hele ugen fremfor at skulle rangere vognene ind og ud af stammerne hver weekend.

--
Mvh Anders

Driftskobling af fremtidens togsæt

af ulca, 21/11 2015, 14:22 (3071 dage siden) @ andersj


Som andre her i tråden har nævnt ser det ud til at overgang mellem to sammenkoblede togsæt ikke bliver muligt/tilladt med de nye krav.
Og dog, så længe der bruges togsæt bygget før de nye regler (tsi) træder i kraft, så kan man snige sig uden om. Så i princippet kan vi "bare" fortsætte med IC3 og ER4. Men om den så "går" hvis man f.eks. skifter motor og gearkasser på IC3 så det kan køre måske 200 km/t eller mere (eller hvis det skal være elektrisk, opgraderer den elektriske udrustning på ER4 til mere end f.eks. 200 km/t), det ved jeg ikke.

Hvis man skulle have en rimelig fleksibel løsning kunne man f.eks. anvende togsæt af en fast størrelse til hverdag, som kører samlet f.eks. København - Odense med et togsæt pr destination. Men til de store rejsedage kan de enkelte togsæt deles om et antal ekstra vogne kobles på, så til hverdag har man f.eks. sæt med 4 vogne men så til f.eks. hjul kan de så udvides til 6 eller 8 vogne. Den løsning har DB brugt ved de to første generationer af ICE, og det skulle have fungeret fint.
Naturligvis vil en sådan løsning kræve at man har det fornødne antal ekstra vogne, og plads til disse, men det burde kunne klares.


Spørgsmålet er om der er behov for gennemgang mellem togsættene? Hvis man har 5-6 vogne pr. togsæt så er der hverken behov for at personale eller passagere kan skifte mellem togsæt undervejs.

Formålet med at lave overgang/gennemgang med togsættene i IC3 var, mig bekendt, at kunne udvide et togs antal siddepladser på ture med større pladsbehov. For med flere togsæt uden overgang/gennemgang ville det være nødvendigt med mere personale.

Mht. op og nedformeringer af ICE1/2 så bliver der kun pillet en vogn væk hvis den er defekt og man ikke har en reservevogn. Det sker sjældent og kræver en tur på værkstedet. Man op og nedformere ikke fjerntogene med enkelte vogne i daglig drift (kun et helt togsæt) og på store rejsedage (fredag+søndag) kører der ekstra IC-tog med ældre vogne som man har i reserve.

Okay, det var jeg ikke klar over. Men at køre ekstra tog med ældre reserve-vogne giver i mine øjne et problem: Dels at DSB tilsyneladende har en filosofi om på sigt kun at bruge togsæt fremfor lokomotivtrukne tog, så når de får udrangeret dobbeltdækkerne (som er de eneste personvogne udover kongevognen), så har man ikke mulighed for at køre ekstra tog. Eller jo, det får de hvis ellers man har anskaffet tilstrækkeligt mange ekstra (reserve-) togsæt.

At bestille et togsæt med mulighed for at koble flere vogne på ved store rejsedage er ikke realistisk. Det vil være meget billigere at køre med de ekstra vogne hele ugen fremfor at skulle rangere vognene ind og ud af stammerne hver weekend.

Er det rent faktisk nødvendigt med ekstra vogne HVER uge/weekend? I så fald vil det givetvis være billigere, men jeg er ret sikker på at det vist mest er ved højtiderne og om sommeren at det er nødvendigt. Og i så fald vil det ekstra antal vogne betyde at et tog kører med tomme pladser det meste af tiden, med deraf følgende øget energiforbrug (og dermed udgifter).

Jeg mener at visse togsæt er konstrueret således, at hver endevogn er udstyret med egen fremdriftsmuligheder og dermed i vist omfang muligheden for at et halvtog selv kan rangere (ligesom med MA-toget, da den førnævnte mulighed var en del af det oprindelig tyske TEE-togs design). Hvis det er tilfældet er tilfældet, så burde det være muligt at lave et togsæt med f.eks. 4 vogne udformet som 2 halvtog, og mellem de to midterste vogne indrettes så en overgangmulighed med automatisk kobling (f.eks. Scharfenberg kobling som anvendes af både IC3, ER4, IC4 og flere europæiske togsæt); denne overgangmulighed kunne være f.eks. som ved IC3 (men uden førerplads) eller en anden form aflukning af henstillede vogne (og naturligvis med en lufttæt aerodynamisk samling). En sådan løsning burde ikke være nogen større ingeniøropgave, og fordi at et halvtog i forbindelse med klargøringen skulle rangere over efter ekstra vogne (som kunne være enkeltvise eller måske et sæt med f.eks. 2 eller 3 vogne) når togsættet alligevel befinder sig på klargøringsområdet, skulle vel ikke være SÅ pokkers besværligt og dyrt. Det svarer vel mere eller mindre til når alligevel kobler et ekstra IC3 på et andet sæt. Eller tager jeg helt fejl på det punkt?

Driftskobling af fremtidens togsæt

af Gæst1, 21/11 2015, 14:45 (3071 dage siden) @ ulca

Du kan sikkert også finde nogle italienere, der vil bygge det...

Driftskobling af fremtidens togsæt

af ulca, 21/11 2015, 20:05 (3071 dage siden) @ Gæst1

Du kan sikkert også finde nogle italienere, der vil bygge det...

Nu er det jo altså ikke alt hvad italienerne bygger som er noget **** som IC4. Jeg har personligt ejet en Fiat og den var der ikke flere problemer med end alle andre bilmærker. Det samme gælder en 3500 kg. Iveco kassevogn, den kører også rigtigt godt og volder aldrig problemer. Og disse to mærker er som bekendt italinske.

Driftskobling af fremtidens tog

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 21/11 2015, 14:59 (3071 dage siden) @ ulca

Generelt (og det er med træskolængder) gælder, at togsæt til hastigheder over 189 km/t kommer i størrelser fra 4 vogne og op, men i "married pairs" dvs to vogne af gangen. Når hastigheden kommer over 189 km/t stiger kravene til bremserne, og man vil ofte se at een vogn har traktion mens den anden så har bremser. Vognene med traktion har så ikke den krævede bremsekraft, og skal derfor "følges" med en vogn, der kan bremse sammen med den (meget hurtig forklaring)
Dvs din ide med ekstra vogne, betyder, at man skal have et fire vogns togsæt med to ekstra mellemvogne, som man kan tage med til et 6 vognstog. Her vil der være en del kabler der skal samles og tjekkes, så det er ikke noget, man lige gør.
For hastigheder under 189 km/t er det muligt for en del tog. Men i andre lande, hvor størstedelen af folk også rejser i myldretiden, forsøger man istedet at lokke nye kunder til med billige billetter udenfor myldretiden, istedet for at op og nedformere. Dette gælder også for flere, der kører med lok vogne.

En lidt pudsig variant bliver DB Regios "Nord-Syd tog" mellem Berlin og Østersøen fra næste år, hvor dobbeltdækkertogsættene består af fire vogne i vinterhalvåret, mens de i sommerhalvåret får en ekstra vogn med.

Lasse

Driftskobling af fremtidens tog

af ulca, 21/11 2015, 20:31 (3071 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Generelt (og det er med træskolængder) gælder, at togsæt til hastigheder over 189 km/t kommer i størrelser fra 4 vogne og op, men i "married pairs" dvs to vogne af gangen. Når hastigheden kommer over 189 km/t stiger kravene til bremserne, og man vil ofte se at een vogn har traktion mens den anden så har bremser. Vognene med traktion har så ikke den krævede bremsekraft, og skal derfor "følges" med en vogn, der kan bremse sammen med den (meget hurtig forklaring)

Hvis alle aksler udstyres med med størst mulige skivebremser, hvor der ikke er f.eks. en banemotor i vejen,
så burde der vel være tilstrækkelig bremseevne.

Dvs din ide med ekstra vogne, betyder, at man skal have et fire vogns togsæt med to ekstra mellemvogne, som man kan tage med til et 6 vognstog. Her vil der være en del kabler der skal samles og tjekkes, så det er ikke noget, man lige gør.

Præcis hvor mange kabler mener du skulle være nødvendigt? Ved f.eks. IC3 rummer de to stikdåser ved koblingen da en masse forbindelser. Og jo, jeg er klar over at mellem vognene i et togsæt er der en forbindelser, jeg har lagt mærke til at på IC2 (den udgave som blev leveret til privatbanerne i 1997) er der vist otte kabler i den ene side, nogen kan muligvis være trykluft til bremserne på styrevognen.

For hastigheder under 189 km/t er det muligt for en del tog. Men i andre lande, hvor størstedelen af folk også rejser i myldretiden, forsøger man istedet at lokke nye kunder til med billige billetter udenfor myldretiden, istedet for at op og nedformere. Dette gælder også for flere, der kører med lok vogne.

I så fald kunne en mulighed være, at ligesom man designede IC3 til lige netop InterCity-trafik og ER4 til regionaltrafik så fortsat har to typer togsæt til IC hhv. regionaltog; og at hver type så er indrettet med siddepladser til største antal passagerer i normal (hverdag eller weekend) myldretid. For lige netop ved højtiderne og visse uger omkring sommerferien er der et større antal passagerer på især IC-togene, og her kunne man så passende koble flere vogne på.
Man kunne naturligvis også vælge at køre ekstra på de såkaldt "store rejsedage", men så er problemet at navnlig på landsdelsforbindelserne er kapaciteten allerede i dag udnyttet nærmest til "bristepunktet", med deraf følgende problemer med øget risiko for forsinkelser. Ganske vist forventes det, at når tunnelen til Femern åbner så skal hovedparten eller alle togsæt køre denne vej (og spare ca. 160 km), og det vil naturligvis frigøre en del kapacitet på såvel Storebælt som Lillebælt, men som det ser ud lige nu bliver det nok først omkring 2027 og med evt. forsinkelser måske først omkring 2030. Så indtil at nogle af projekterne i "Togfonden DK" bliver en realitet (nok også en gang mellem 2025 - 2030) vil det være nødvendigt at "presse" flest muligt passagerer ind i de enkelte togsæt, men samtidig skulle man nødig slæbe rundt på helt eller delvist tomme vogne i hverdagstrafikken hvis det ved IC-trafikken er tilstrækkeligt med 4 vogne selv i myldretiden, mens til andre tider måske vil være nødvendigt med 6 eller 8 vogne.

En lidt pudsig variant bliver DB Regios "Nord-Syd tog" mellem Berlin og Østersøen fra næste år, hvor dobbeltdækkertogsættene består af fire vogne i vinterhalvåret, mens de i sommerhalvåret får en ekstra vogn med.

Lasse

ContecRailDSB ML502

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak