Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Spor uden stationer

af Aleman, 10/10 2010, 16:17 (4940 dage siden)

For nyligt var der en runde med 'stationer uden spor'. Men der er vel lige så mange spor uden stationer - ? Forleden genså jeg resterne af Langelandsbanen, og der ligger såmænd stadigvæk 20-30 meter spor på havnen i Rudkøbing - nemlig de spor, der førte hen langs færgepakhuset. Hvorfor de stadig ligger der, knapt 50 år efter banens forsvinden, må stå hen i det uvisse, men enten skyldes det manglende ressourcer, eller også holder 'nogen' hånden over dette relikvie.
[image]
Her ser man selve pakhuset med resterne af sporet. Mon bommen skal forhindre løbske banevogne i at ryge i havnebassinet?
[image]
Og når vi nu er på havnen, er det næsten 'en forbrydelse' ikke at vise 'Træskoen' - altså 'Strynboen' eller færgen til Strynø. Det er ikke nogen jernbanefærge, og den ser underligt duknakket ud - den har altid mindet mig om en 'barberet' udgave af 'Skansehage' fra Rørvig-overfarten.
[image]
På Langeland gemmer man på sine minder. På en af byens fornemme købmandsgårde troner stadig dette skilt, selvom også denne transport ophørte for snart 50 år siden:
[image]
Og lad mig så slutte denne lille, lokale gennemgang med et billede af den pompøse administrations- og ventesalsbygning fra Rudkøbing havn.
[image]
Trist, at denne lille bane skulle lukke. Den ville som veteranbane have været et godt 'tilskud' til øens turistliv.

Venlig hilsen,
Aleman

Spor uden stationer

af OJK37, 10/10 2010, 18:30 (4940 dage siden) @ Aleman

Du skulle vel ikke have været omkring adm.- og ventetalsbygningen med tommestokken??
Ole-Jørn

Spor uden stationer

af Aleman, 10/10 2010, 18:37 (4940 dage siden) @ OJK37

Desværre nej - mærkeligt nok har jeg aldrig sådanne sager med mig, når det kunne være tiltrængt. Jeg ved godt, at det vil indebære kolossalt meget arbejde for dig, men - det kan jo lade sig gøre at måle ud fra bekendte ting så som bænkene f.eks.
Nå, hvis min vej falder forbi Rujkøbing inden længe, skal jeg nok huske at tage et par mål - ellers har det lokale arkiv måske tegninger?

Venlig hilsen,
Aleman

Spor uden stationer

af Jimmy, 10/10 2010, 20:36 (4940 dage siden) @ Aleman

[image]02231034cb23ea7a6041.j[image]pg[/img][image]

Spor uden stationer

af Niels Munch, 11/10 2010, 20:02 (4939 dage siden) @ Jimmy

Hej Jimmy,

Du havde da vist også Rudkøbing på programmet (foruden Bagenkop og Kædeby) ;-) :

[image]

Selv var jeg på Rudkøbing Rutebilstation i bl.a. 1983:

[image]
Rudkøbing St. 24.06.1983 (nm).

Bedste hilsener
Niels

Spor uden stationer

af Aleman, 12/10 2010, 04:58 (4939 dage siden) @ Niels Munch

Der ser faktisk stadig sådan ud i dag - blot en enkelt stoppestedsstander, men der er tilkommet en kørestolrampe til døren ind til den gamle ventesal. Og uret er der stadig.
Venlig hilsen,
Aleman

Spor uden stationer

af Aleman, 12/10 2010, 05:11 (4939 dage siden) @ Aleman

Der ser faktisk stadig sådan ud i dag - blot en enkelt stoppestedsstander, men der er tilkommet en kørestolrampe til døren ind til den gamle ventesal. Og uret er der stadig.
Venlig hilsen,
Aleman

Jeg glemte at vedhæfte et aktuelt billede - her er det.
[image]
Ellers er stationen uforandret.
Venlig hilsen,
Aleman

Spor uden stationer - Rudkøbing

af Niels Munch, 26/8 2011, 23:44 (4620 dage siden) @ Aleman

..... og fra gadesiden:

[image]
Rudkøbing Station, 22.08.2011 (nm).

M.v.h.
Niels

Spor uden stationer

af Claus Frost, 12/10 2010, 05:03 (4939 dage siden) @ Niels Munch

Og så med en standard Überland-bus fra MAN - ikke så tit de har kørt i DK :-)

Niels - du har vel ikke et billede af bussen på lidt tættere hold ?

:-)

Avatar

Spor uden stationer

af T. Rithmester ⌂, Struer, 11/10 2010, 14:52 (4939 dage siden) @ Aleman

Kan da bidrage med nogle fra Løgstør:
[image]
[image]
[image]
[image]

Avatar

Spor uden stationer

af T. Rithmester ⌂, Struer, 11/10 2010, 14:58 (4939 dage siden) @ Aleman

Og lidt snyd kan jeg også byde på ;) Nemlig billeder fra maj 2006 fra Sundsøre:
[image]
[image]
[image]
[image]

Spor uden stationer

af Aleman, 11/10 2010, 19:06 (4939 dage siden) @ T. Rithmester

Tak for billedserierne, som givetvis også glæder mange andre. Især billederne fra Sundsøre er dejlige, 'snyd' eller ej. Jeg har aldrig fået taget mig sammen til at besøge stedet, selvom nogle af folkene bag genetableringen på et tidspunkt forhørte sig hos mig, om jeg kunne skaffe rillespor eller spinkle skinner til projektet. Jeg foreslog dem at prøve i Svendborg, hvor der dengang - og stadigvæk - ligger en hel del rillespor på havneområdet (men desværre/heldigvis indstøbt i asfalt). Der ligger også enkelte af de særlige en-tunge-sporskifter, hvis nogle skulle mangle sådan et. :-D
Venlig hilsen,
Aleman

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak