Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

MZ's grimme forlygter (Generelt)

af Gösta, 4/2 2016, 19:54 (3003 dage siden)

Jeg har altid syntes at MZ var ret smukt og udstrålede kraft og styrke. Men jeg har nu aldrig kunnet fordrage de nederste forlygter. Hvorfor en sådan grim konstruktion? MX og MY havde jo 'normale' hus for sine lygter. Jeg har gjort et lille Photoshop- montage fra nogle af mine egne billeder:
[image]

Også den spanske variant, RENFE 333, har samme grimme lygter. Stammer konstruktionen fra NOHAB i Trollhättan? Jeg har dog aldrig set denne type lygter på nogle Svenske lokomotiver.
[image][image]

//Gösta

MZ's grimme forlygter

af Jan-Eddie, Odense, 4/2 2016, 20:00 (3003 dage siden) @ Gösta

Som jeg husker det, er lygtehuset udformet så lokomotivet kan løftes ved at lægge en wire under lygterne.
mvh Jan-Eddie

MZ's grimme forlygter

af mss-logoff, 5/2 2016, 16:49 (3002 dage siden) @ Jan-Eddie

Præcis, lygtehusene fungerer som løftepunkter.
Jeg har heller ikke set det på andre lokomotivtyper.
Personligt synes jeg det ser fedt ud, det forstærker indtrykket af lokomotivets kraft. En rigtig slider. Min yndlings MZ er da også MZ IV. Mere "rough" bliver det ikke... ;-)

Mvh MSS

MZ's grimme forlygter

af A. Nissen, 6/2 2016, 16:24 (3001 dage siden) @ mss-logoff

Husker at have set billeder af kranløft af MZ med wiren under lygterne. Men hvorfor var det ikke nok at løfte i pufferne? Det må jo dog være noget af en besværlig konstruktion, at lave lygter med den bæreevne.

MZ's grimme forlygter

af Rolf Berg @, 6/2 2016, 16:38 (3001 dage siden) @ A. Nissen

Man skal ikke bruge pufferne till at løfte køretøjer med . Det er de ikke konstruerede til .
Det sker men man riskerer skader på pufferne , pufferplanke og/eller boltene der holder pufferne til pufferplanken .

mvh Rolf Berg

Avatar

MZ's grimme forlygter

af BoergeOf61, Randers C, 6/2 2016, 18:21 (3001 dage siden) @ A. Nissen

Billede 7 på denne side antyder muligvis en forklaring: Lygterne sidder på den øverste del af lokomotivet, som kan løftes af den del, bufferne sidder på.

MZ's grimme forlygter

af Jens Møller, København S, 6/2 2016, 20:11 (3001 dage siden) @ BoergeOf61

Man kan ikke løfte vognkassen fri af pufferplanken - på billede 7 som du nævner, er pufferne blot afmonteret. MZ har såkaldt "svævende" førerrum og den underste del af førerrummet under vinduerne er gemt bag ved lokomotivets front.

Venlig hilsen
Jens Møller

--
Jens MO-Møller
[image]

Billige jernbane T-shirts

Svenska-lok
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak