Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Farlige koblingsløjer

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 5/2 2016, 11:26 (2996 dage siden) @ Sune Beck

Hej

Det er bestemt ikke et ufarligt arbejde! Gennem årene har jeg set sådant mere end en håndfuld gange, når jeg har stået på en eller anden station og fulgt toggangen mm.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Farlige koblingsløjer

af Lue., 5/2 2016, 14:07 (2996 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Bare se filmen Her er banerne fra Fredericia banegård, der foregår der noget lignede med godsvognene på risten.

Farlige koblingsløjer

af Ole Juhl, Skovby, 5/2 2016, 18:04 (2996 dage siden) @ Lue.

Og tag en tur til mindelunden i Fredericia og se hvorfor man ikke skal gøre det..
Hovedparten af de der er omkommet ved jernbanen er under rangere ulykker.

Farlige koblingsløjer

af Claus C Klausen, Fredericia, 5/2 2016, 18:46 (2996 dage siden) @ Ole Juhl

Og tag en tur til mindelunden i Fredericia og se hvorfor man ikke skal gøre det..
Hovedparten af de der er omkommet ved jernbanen er under rangere ulykker.


Det er korrekt i gamle dage havde man "nedløb" på rangerbanegården i Fredericia, men vognene blev bremset med hemsko. Det sker ikke her. Der er tale om hårdt rangerstød som kan beskadige begge vogne. Hvad sker der med pufferne ved en sådan en behandling, det er de slet ikke bygget til. Det fremgår i nutidens internationale regler og bestemmelser.

Det er derfor en opstår uheld under togkørslen som giver folk "grå hår" når de skal finde årsagen.

Og nu til dags ville denne håndtering af vognen skal undersøges for løbedygtighed og hjul skal kontrolleres med en 3 punkt måling før den i det hele taget må komme ud og køre på de "lange" skinner.

Med venlig hilsen

Claus C Klausen

Farlige koblingsløjer

af en gæst, 6/2 2016, 01:20 (2996 dage siden) @ Claus C Klausen

Det blev engang i 70´erne forbudt at rangere med stød. Ellers var det normalt at høre sådanne brag ved rangering på stationerne. Godset havde dog ikke godt af det, så det var nok mest af den grund, det blev forbudt.

Farlige koblingsløjer

af gaest, 6/2 2016, 08:07 (2995 dage siden) @ en gæst

I dette eksempel er der dog ikke tale om stødrangering, idet man faktisk agter at sammenkoble de to vogne.
Der er "kun" tale om fejlbedømt bremselængde.
Hvad der var sket hvis den stillestående vong/stamme havde været afbremset kan man jo så gisne om.

Farlige koblingsløjer

af en gæst, 6/2 2016, 09:05 (2995 dage siden) @ gaest

I dette eksempel er der dog ikke tale om stødrangering, idet man faktisk agter at sammenkoble de to vogne.
Der er "kun" tale om fejlbedømt bremselængde.
Hvad der var sket hvis den stillestående vong/stamme havde været afbremset kan man jo så gisne om.


Det kan være. Jeg har ikke set resten af videoklippet, hvor man kan se det det eventuelle lokomotiv (og rangerlederen)

Farlige koblingsløjer - oh scheisse!

af en gæst, 7/2 2016, 15:18 (2994 dage siden) @ Svend Mikkelsen

En lidt længere video.

http://www.liveleak.com/view?i=cd3_1429526911


Tak. Klippet viser dog stadig hverken lokomotiv eller rangerleder. Den voldsomme rangering kommer åbenbart ikke som en overraskelse eller forskrækkelse for rangisten - han tager det med ophøjet ro. Man kan tro at det er aftalt på forhånd eller at det er den almindelige måde at (stød?)rangere på det pågældende sted.

Farlige koblingsløjer

af caprani ⌂, København, 7/2 2016, 13:54 (2994 dage siden) @ en gæst

En ret så almindelig foretéelse dengang jeg selv rendte som Stationsbetjent på prøve på kh (mellem grønne og rød/sorte MH'er, Bn. og Bns, samt A, B, Bf etc., vogne og lokomotivtrukne tog).

Idag ser man jo så at sige aldrig nogen træde mellem togdelene før disse er i fuldstændig stilstand.
Det var en anden tid sikkerhedsmæssigt set, på visse områder, og i grunden er det da godt, at man har strammet lidt op. Idag er der jo, alt andet lige, ikke så meget rangéren med med enkelte vogne, ihvertfald ikke i passagértransporten. Derfor kan det nok "betale" sig, at være forsigtig, og hellere bøje ryggen og så under pufferne efter tilkørsel. Déngang ville man dæleme' skulle have bøjet ryggen mange gange i løbet af en vagt, så jeg tænker basalt, at det var dérfor vi rendte imellem før pufferne stødte sammen.

Husker da også, at måtte tilbringe et par dage hjemme efter, at en broklap kom ned i hovedet på mig under en ret hård tilkørsel (man tog det heller ikke så tungt med hjelmpåbudet dengang).

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Farlige koblingsløjer

af Ole Juhl1, 8/2 2016, 11:27 (2993 dage siden) @ Claus C Klausen

Hej Claus
Lige en præcisering.
Mindelunden i Fredericia er ikke "forbeholdet" personale på Fredericia Station i gamle dage.
Citat fra http://www.fredericiahistorie.dk/side/dsb-mindelund:
"Mindelunden er anlagt af DSB og de ansattes personaleorganisationer til ære for de jernbanefolk, der er omkommet i tjeneste fra 1847 og frem til i dag."

Min pointe er at rangering er en af de farligste decipliner i jernbaneverden, hvilket bekræftes af at omkomne rangister/assistenter osv desværre fylder ret meget på navnepladerne i Fredericia.

Mvh Ole
(Jeg ved ikke hvorfor jeg ikke kan svare under mit login)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak