Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

nyt fra letbanen

af Eriksen, 5/2 2016, 14:04 (2996 dage siden) @ JensenJ

Ja det har du ret i, hvis sådanne skinner fandtes tror jeg bl.a. Banedanmark ville være meget glade.

nyt fra letbanen

af gaest, 5/2 2016, 15:50 (2996 dage siden) @ JensenJ

Skinnerne kan såmænd sagtens holde i 50 år, især hvis der kun kører lette tog. Det er underbygningen i form af sveller og ballast der har det med ikke helt at blive hvor de er, kræver justering, stopning, rensning, sveller rådner eller duoblok sveller ruster igennem, ukrudt hindrer afvandig af ballasten og meget mere. Hvis underbygningen har karaketer af støbt beton, forudsat dette bliver gjort ordentligt (det ER jo en offentlig opgave, sååååe alt kan ske), skulle det da nok kunne holde.

Før den store sporrenovering af Banedanmarks spor fandtes der da pænt gamle skinner i drift, jeg mener endda nogen der var ældre end 50 år. Og det til trods for kørsel med godstog, GM'ere med treakslede bogier, MH og andre skinnespisere. Det kommer der ikke noget af på letbanen.

nyt fra letbanen

af Ole Juhl, Skovby, 5/2 2016, 18:07 (2996 dage siden) @ gaest

Lige nu pilles der skinner op i Silkeborg, de er fra 1913.
Tag en tur med MHVJ og I vil kunne se, at der er skinner fra 1927 og der har kørt mange skinnegnaksere igennem årene på de skinner.

Avatar

nyt fra letbanen

af jhcn, Århus, 6/2 2016, 10:42 (2995 dage siden) @ gaest

Før den store sporrenovering af Banedanmarks spor fandtes der da pænt gamle skinner i drift, jeg mener endda nogen der var ældre end 50 år. Og det til trods for kørsel med godstog, GM'ere med treakslede bogier, MH og andre skinnespisere. Det kommer der ikke noget af på letbanen.

Så det er alligevel ikke MjbaD der har snerydningstjansen på Letbanen? Og dermed kørsel med andet end letbanetog?

Da jeg spurgte chefen for Letbanen til netop snerydning, var svaret at det netop var MjbaD der gør det i denne region, men jeg har aldrig fået svar på hvordan man vil få materiel af deres kaliber til fx at køre op langs Randersvej.

Heldigvis er det sjældent vi har så store mængder sne, så reelt set har jeg spurgt ind til noget som nok aldrig bliver aktuelt.

--
Henrik
[image]

nyt fra letbanen

af Gæst, 6/2 2016, 14:41 (2995 dage siden) @ jhcn

men jeg har aldrig fået svar på hvordan man vil få materiel af deres kaliber til fx at køre op langs Randersvej.

....eller passere deres perroner ;-)

nyt fra letbanen

af gaest, 6/2 2016, 18:21 (2995 dage siden) @ jhcn

Før den store sporrenovering af Banedanmarks spor fandtes der da pænt gamle skinner i drift, jeg mener endda nogen der var ældre end 50 år. Og det til trods for kørsel med godstog, GM'ere med treakslede bogier, MH og andre skinnespisere. Det kommer der ikke noget af på letbanen.


Så det er alligevel ikke MjbaD der har snerydningstjansen på Letbanen? Og dermed kørsel med andet end letbanetog?

Da jeg spurgte chefen for Letbanen til netop snerydning, var svaret at det netop var MjbaD der gør det i denne region, men jeg har aldrig fået svar på hvordan man vil få materiel af deres kaliber til fx at køre op langs Randersvej.

Heldigvis er det sjældent vi har så store mængder sne, så reelt set har jeg spurgt ind til noget som nok aldrig bliver aktuelt.

At Mjbad har snerydningstjansen på letbanen, betyder ikke nødvendigvis at de stiller med Tørfisken til at rydde sne på letbanen.

nyt fra letbanen

af Gæst1, 6/2 2016, 12:08 (2995 dage siden) @ gaest

Skinnerne bliver vel generelt kun lavet til letbanetogenes akseltryk (12 tons?) så sliddet skal såmænd nok komme alligevel. Dertil kommer at letbanetogene er leddelte med fem led og tre bogier. Med sådan en konstruktion, ligger bevægeligheden mest i leddene, mens bogierne (der kun kan dreje ret begrænset) slider på skinnerne i kurverne.

Stadlers vogne er sikkert ganske udmærkede, men det er stadig det konsortium med den (markant) laveste konstruktionspris, man har valgt. At tro, at tingene så holder op mod 50 år, er decideret naivt. Men når problemerne dukker op efter 15-20 års drift, er der ingen der husker noget. Tilsvarende er viden om drift af letbaner ret begrænset, så ingen vil bemærke, om driftsomkostningerne bliver højere, end andre steder i verden.

nyt fra letbanen

af UTJ, 6/2 2016, 12:38 (2995 dage siden) @ Gæst1

Skinnerne bliver vel generelt kun lavet til letbanetogenes akseltryk (12 tons?) så sliddet skal såmænd nok komme alligevel. Dertil kommer at letbanetogene er leddelte med fem led og tre bogier. Med sådan en konstruktion, ligger bevægeligheden mest i leddene, mens bogierne (der kun kan dreje ret begrænset) slider på skinnerne i kurverne.

Stadlers vogne er sikkert ganske udmærkede, men det er stadig det konsortium med den (markant) laveste konstruktionspris, man har valgt. At tro, at tingene så holder op mod 50 år, er decideret naivt. Men når problemerne dukker op efter 15-20 års drift, er der ingen der husker noget. Tilsvarende er viden om drift af letbaner ret begrænset, så ingen vil bemærke, om driftsomkostningerne bliver højere, end andre steder i verden.

Nu er vi ovre i det meget tekniske, men en kleinere skinne betyder ikke nødvendigvis meget større slid, da det vel i lige så grad har med hjul og hærdning af skinnehovedet at gøre.

nyt fra letbanen

af JensenJ @, Fredericia, 7/2 2016, 10:25 (2994 dage siden) @ UTJ

Nu er vi ovre i det meget tekniske, men en kleinere skinne betyder ikke nødvendigvis meget større slid, da det vel i lige så grad har med hjul og hærdning af skinnehovedet at gøre.


Jeg tillader mig fortsat at tvivle på at skinnerne holder i 40-50 år på letbanen.
Man kan naturligvis hærde skinnerne og flytte størsteparten af sliddet til køretøjernes hjul, men dels vil udgiften så flytte med over på hjulene og dels vil der alligevel, over tid og uanset hærdning, være et slid på skinnerne.

Så ja, jeg er enig i at man er naiv hvis man tror at skinnerne holder i 40-50 år uden vedligehold.

Med venlig hilsen Jens

nyt fra letbanen

af gæst, 7/2 2016, 11:50 (2994 dage siden) @ JensenJ

Så ja, jeg er enig i at man er naiv hvis man tror at skinnerne holder i 40-50 år uden vedligehold.

Naturligvis skal der foretages vedligehold af sporet. Skinnerne holder sandsynligvis mange år endnu med lidt skinneslibning i ny og næ ligesom ballast og sveller skal holdes i stand som på enhver anden jernbane. Det sker naturligvis kun ved at man er ude i marken (og ikke bag et skrivebord).

En stor del af infrastrukturen vil stadig tilhøre Banedanmark, og hvis det er dem der skal betale, vil de sikkert lade vedligeholdelsen indgå på samme måde som på øvrige banestrækninger.

nyt fra letbanen

af JensenJ @, Fredericia, 7/2 2016, 16:30 (2994 dage siden) @ gæst

En stor del af infrastrukturen vil stadig tilhøre Banedanmark, og hvis det er dem der skal betale, vil de sikkert lade vedligeholdelsen indgå på samme måde som på øvrige banestrækninger.


Dvs. at der først sker noget, når infrastrukturen ER gået i stykker, eller når der har været hastighedsnedsættelser i årevis. :-D

Duk og væk...

Med venlig hilsen Jens

nyt fra letbanen

af gæst, 7/2 2016, 17:42 (2994 dage siden) @ JensenJ

En stor del af infrastrukturen vil stadig tilhøre Banedanmark, og hvis det er dem der skal betale, vil de sikkert lade vedligeholdelsen indgå på samme måde som på øvrige banestrækninger.

Dvs. at der først sker noget, når infrastrukturen ER gået i stykker, eller når der har været hastighedsnedsættelser i årevis. :-D

Hvis der fortsat ikke er penge til at holde infrastrukturen 100% i orden hele tiden, er svaret ja ;-)
Letbanen forventer sikkert at være prioriteret øverst, men de bliver nok klogere (og skuffede) :-D

nyt fra letbanen

af JensenJ @, Fredericia, 7/2 2016, 21:52 (2994 dage siden) @ gæst

Hvis der fortsat ikke er penge til at holde infrastrukturen 100% i orden hele tiden, er svaret ja ;-)
Letbanen forventer sikkert at være prioriteret øverst, men de bliver nok klogere (og skuffede) :-D


Jesper Hansen meddelte for et par år siden, at vedligeholdelses- og fornyelsesefterslæbet var indhentet.
Det føles ikke altid sådan ude i virkeligheden, men når man nu lige har set søndagens afsnit af Bedrag på tv, såe... :-D

Med venlig hilsen Jens

nyt fra letbanen

af Georg Schmidt, 7/2 2016, 22:52 (2994 dage siden) @ morten t

[image]
Her ser vi det sidste større sporarbejde på ÅS i 1970-71.

Foto: Georg Schmidt

Mvh
Georg

nyt fra letbanen

af Skovsgaard ⌂ @, 23/3 2016, 19:17 (2949 dage siden) @ Georg Schmidt

Ny udgave udgivet for nylig , kan ses på dette letbane/

Blandt andet om Aarhus første letbanetog

ContecRailDSB MH391
Med P 917 over Sjælland
Med P 917 over Sjælland

Lars B. Christensen har igen været i avisarkivet og har fundet denne levende beretning i Dagens Nyheder en søndag i 1935. I artiklen beskriver journalisten, hvilken oplevelse det var, at køre med på maskinen fra København til Korsør.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak