Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Pendlergaranti ?

af Stefan @, h, 7/2 2016, 07:41 (2995 dage siden) @ Rolf Berg

Det er utroligt, hvad man finder på for at skjule, at man ikke evner at udføre sin pligt. Oven i købet er den bestilte opgave (fra A til B) betalt forlods.
Den/de ansvarlige for en sådan politik bør sættes uden for indflydelse.
Synes
Stefan K

Pendlergaranti ?

af gæst, 7/2 2016, 11:56 (2995 dage siden) @ Stefan

Det er utroligt, hvad man finder på for at skjule, at man ikke evner at udføre sin pligt. Oven i købet er den bestilte opgave (fra A til B) betalt forlods.
Den/de ansvarlige for en sådan politik bør sættes uden for indflydelse.


Man (DSB) gør hvad de kan for at togene mod Odense kan afgå til tiden. At det så går ud over de passagerer der skal til Svendborg - de bliver sat af ude i ødemarken - og de der skal fra Svendborg, er åbenbart mindre vigtigt. Rettidigheden går forud for alt!
Men måske man skulle overveje igen at indsætte Desiro-materiel, altså den type materiel køreplanen er lavet til. Hvem der så får glæde af IC4-materiellet og hvordan de vil klare sig på Aarhus Nærbane, er en anden sag.

Pendlergaranti ?

af Eriksen, 7/2 2016, 14:46 (2994 dage siden) @ gæst

Ja jernbanedriften er ødelagt i dag alt ting går op i penge, kører et tog tre minutter forsinket ud af en station. Så er slåskampen straks hvem der har skylden for forsinkelsen, DSB, Arriva, Banedanmark m.m.

Taberne er tit passagerne, man vil gerne kører rettidige tog. Men som banerne er indrettet mange steder kan det bare ikke lade sig gører, endda endnu svære på enkeltsporet baner, hvor et forsinket tog kan ødelægge hele toggangen.

Men jeg tror ikke det hjælper at en anden opreatør kører på banen, lur mig om ikke de også kunne finde på det samme som DSB. Det jo igen kroner og ører det drejer sig om skide værer med passagerne, de skal nok komme igen...

Pendlergaranti ?

af Nordexpress, 7/2 2016, 09:41 (2995 dage siden) @ Rolf Berg

Der må jo være en person, der træffer beslutningen om at vende toget.
På samme tidspunkt kunne samme da så bestille en taxa.

Pendlergaranti ?

af Bruger4711, 8/2 2016, 03:35 (2994 dage siden) @ Nordexpress

Der må jo være en person, der træffer beslutningen om at vende toget.
På samme tidspunkt kunne samme da så bestille en taxa.


Der vil (næsten) altid være under en time til næste tog, grundet 46xx- og 28xx-systemerne betjener Svendborg. Det vil i nogen situationer være hurtigere, end at vente på en taxa.

Ikke at det gør rejsen bedre for kunden, men blot for ikke at klatte flere penge væk...

Ministergaranti ?

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 9/2 2016, 10:46 (2993 dage siden) @ Gæst1

http://www.fyens.dk/svendborg/Loefte-fra-ministeren-Slut-med-forsinkelser-paa-Svendborg...


Hvor skal Desiroerne komme fra?

...og hvem skal så belemres med IC4?

...og gav ministeren ikke også en garanti for, at Kystbanen ville køre meget bedre i K16?

Ministeren er populist og vil gerne udvise 'handlekraft'. Desværre har ministeren intet at handle med, men der ser jo flot ud i dagspressen at ministeren egenhændigt får afskaffet forsinkelserne på Svendborgbanen.

- men nå, virkeligheden skal nok indhente ham en dag...

Ministergaranti ?

af Gæst, 9/2 2016, 11:28 (2993 dage siden) @ Gæst1

Hvor skal Desiroerne komme fra?

Aarhus Nærbane
De får sikkert MR i stedet

Ministergaranti ?

af Gæst 42, 9/2 2016, 12:15 (2993 dage siden) @ Gæst

Hvor skal Desiroerne komme fra?


Aarhus Nærbane
De får sikkert MR i stedet

Eller lukker nogle måneder før tid.

IC3-tog skal styrke Svendborgbanen mell. Odense og Svendborg

af Niels Munch, 9/2 2016, 17:06 (2992 dage siden) @ Rolf Berg

DSB pressemeddelelse 09-02-2016 16:40:00:

"IC3-tog skal styrke Svendborgbanen mellem Odense og Svendborg

Svendborgbanen har i løbet af de senere måneder været ramt af svingende rettidighed og mange hel- og delaflysninger af tog. Situationen og løsningsmulighederne blev i går drøftet på et møde mellem Transportministeren, Banedanmark og DSB med henblik på at styrke rettidigheden og togdriften mellem Odense og Svendborg.

På baggrund af drøftelserne har DSB valgt, at togsystemet på Svendborgbanen mellem Langeskov og Ringe i videst mulige omfang vil blive betjent af IC3-tog i stedet for IC4-tog. Dette sker med fuld virkning fra 22. februar."


Læs videre her: http://www.dsb.dk/om-dsb/presse/nyheder/ic3-tog-skal-styrke-svendborgbanen-mellem-odens... .


M.v.h.
Niels

IC3-tog skal styrke Svendborgbanen mell. Odense og Svendborg

af guest, 9/2 2016, 19:03 (2992 dage siden) @ Niels Munch

Har IC3-togene trykknapper for stop ved næste station, eller skal de også standse ved alle stationer markeret med X selv om der hverken er passagerer at optage eller afsætte?

IC3-tog skal styrke Svendborgbanen mell. Odense og Svendborg

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 9/2 2016, 19:24 (2992 dage siden) @ guest

Har IC3-togene trykknapper for stop ved næste station, eller skal de også standse ved alle stationer markeret med X selv om der hverken er passagerer at optage eller afsætte?

Ikke mig bekendt, men det er måske det, der skal installeres inden d. 22/2 :-)

I skrivelsen fra DSB, får vi endelig deres bud på, hvorfor virksomheden er ved at falde sammen:

'Beslutningen blev truffet efter vellykkede tests i 2014 – men vi må nu konkludere, at det ikke virker i praksis,” siger Anders Egehus, Driftsdirektør i DSB.'

Gad vide hvor mange andre beslutninger, der er truffet i de senere år, men som efterfølgende ikke virker i praksis - et par stykker kan kunderne nok kan tilslutte sig - det er derimod yderst sjældent, at fejl begået i ledelsen i DSB indrømmes offentlig - ser vi måske ligefrem en ny stil ??

Skrivelsen nævnet intet om hvor IC3 togsættene skal tages fra - mig bekendt er materiel situation for specielt IC3 meget kritisk, og hvem får efterfølgende 'glæden' af de tekniske aldeles ustabile IC4 tog ?

IC2, lillebroderen til IC4, var vel oprindelig indkøbt til netop Svendborgbanen, skal dagens indrømmelses ses som at IC2 aldrig kommer til brug mellem Odense og Svendborg ?

IC3-tog skal styrke Svendborgbanen mell. Odense og Svendborg

af Nordexpress, 9/2 2016, 19:53 (2992 dage siden) @ Henrik Hansen

Lidt off topic:

Oplevede forleden på/ved/efter en tur til Roskilde parallel udkørsel fra Roskilde af 2xMF retning Jylland (spor 3) og 1xMG retning Holbæk (spor 1).

MG var jo ikke nået til kommandoposten før end MF var i høj hastighed næsten ude af syne. Meget tankevækkende, at MG anvendes til nærtrafik.

IC3-tog skal styrke Svendborgbanen mell. Odense og Svendborg

af OD, Od ⌂, 9/2 2016, 19:53 (2992 dage siden) @ Henrik Hansen

Har IC3-togene trykknapper for stop ved næste station, eller skal de også standse ved alle stationer markeret med X selv om der hverken er passagerer at optage eller afsætte?


Ikke mig bekendt, men det er måske det, der skal installeres inden d. 22/2 :-)

I skrivelsen fra DSB, får vi endelig deres bud på, hvorfor virksomheden er ved at falde sammen:

'Beslutningen blev truffet efter vellykkede tests i 2014 – men vi må nu konkludere, at det ikke virker i praksis,” siger Anders Egehus, Driftsdirektør i DSB.'

Gad vide hvor mange andre beslutninger, der er truffet i de senere år, men som efterfølgende ikke virker i praksis - et par stykker kan kunderne nok kan tilslutte sig - det er derimod yderst sjældent, at fejl begået i ledelsen i DSB indrømmes offentlig - ser vi måske ligefrem en ny stil ??

Skrivelsen nævnet intet om hvor IC3 togsættene skal tages fra - mig bekendt er materiel situation for specielt IC3 meget kritisk, og hvem får efterfølgende 'glæden' af de tekniske aldeles ustabile IC4 tog ?

IC2, lillebroderen til IC4, var vel oprindelig indkøbt til netop Svendborgbanen, skal dagens indrømmelses ses som at IC2 aldrig kommer til brug mellem Odense og Svendborg ?


Vellykkede tests i 2014??? Mig bekendt var der ingen IC4 på Svendborg banen i 2014...

10/3-2015 var der til gengæld indsat IC4 i to omgange Odense-Ringe-Odense. Naturligvis i sene aftentog for at fremme regulariteten... Et par dage efter begyndte IC4 mere eller mindre fast at køre på Svendborg banen.
26/3-2015 kunne DSB Intranet så berette om den massive succes således:
”Med IC4-tog får kunderne på Svendborgbanen et mere moderne indrettet tog end IC3. IC4 er inde i en stigende formkurve og kører allerede i regionaltrafik på Nordvestbanen og mellem Esbjerg og Aarhus,” siger informationschef Tony Bispeskov.

IC4-toget er kommet godt fra start på Svendborgbanen med en rettidighed på 98,5 procent og en pålidelighed på 100 procent for de foreløbig lidt over 50 ture, det har kørt på strækningen.

IC3-tog skal styrke Svendborgbanen mell. Odense og Svendborg

af en gæst, 9/2 2016, 22:00 (2992 dage siden) @ OD, Od

”Med IC4-tog får kunderne på Svendborgbanen et mere moderne indrettet tog end IC3. IC4 er inde i en stigende formkurve og kører allerede i regionaltrafik på Nordvestbanen og mellem Esbjerg og Aarhus,” siger misinformationschef Tony Bispeskov.

IC3-tog skal styrke Svendborgbanen mell. Odense og Svendborg

af Gæst20, 9/2 2016, 19:58 (2992 dage siden) @ Henrik Hansen

Næppe en ny linjen, men helt klart en direktør, som gerne vil redde sit job!

Så bliver det helt "komiske Tony-agtigt"

IC3-tog skal styrke Svendborgbanen mell. Odense og Svendborg

af Gæst1, 9/2 2016, 20:16 (2992 dage siden) @ Gæst20

Til gengæld glemmer Hr Egehus jo behændigt den helt igennem forfærdelige testkørsel man gennemførte på Svendborgbanen i 2011/2012 (Eller deromkring Ole?)
Det gik i al fald helt galt, men mangel på tjenester til enkeltkørende IC4, gjorde at man alligevel gennemtrumfede IC4 på Svendborgbanen. Den første uges tid med et særligt håndplukket togsæt, der virkede nogenlunde.

Det forlyder også, at IC4 endnu ikke er afgået rettidigt fra Langeskov...

IC3-tog skal styrke Svendborgbanen mell. Odense og Svendborg

af OD, Od ⌂, 9/2 2016, 20:32 (2992 dage siden) @ Gæst1

Til gengæld glemmer Hr Egehus jo behændigt den helt igennem forfærdelige testkørsel man gennemførte på Svendborgbanen i 2011/2012 (Eller deromkring Ole?)


27/9-2011. Om det skrev Fyens.dk følgende:
Tirsdag klokken 7.50 kørte et IC 4 tog for første gang fra Svendborg station mod Odense. Men det bliver også sidste gang, forsikrer DSB’s IC 4 driftchef Hans Jakobsen.

- Man skal ikke regne med at se flere IC 4 toge på strækningen mellem Svendborg og Odense, siger han.

De nye tog kan simpelthen ikke holde køreplanen på regionalbanen. Det er fordi, der er mange stop. IC 4 togene er længere om at lukke dørene, og hele igangsætningsproceduren er for langsom.

Øresunds-tog skal styrke Svendborgbanen

af jmp ⌂, Vejle, 10/2 2016, 14:10 (2991 dage siden) @ OD, Od

Her er DR's bud på nyt materiel: Øresundstog ... :-)

Jan

Øresunds-tog skal styrke Svendborgbanen

af Gæst 20, 11/2 2016, 07:32 (2991 dage siden) @ jmp

Og de lokale politikere har jo ret, det er kun en lappeløsning.

Løsningen er jo med fokus på at der ikke skal laves ture om for lokomotivførerne, derfor flytter man lidt rundt på materiellet, det er nemmere. Ændring af personaleture er jo mange måneder undervejs.

Pointen er at DSB har strikket en forkert løsning sammen, hvor Langeskov, kobles til Svendborgbanen, denne bane skulle separeres fra den øvrige trafik, så vil de ikke have nævneværdige problemer!

Langeskov kunne måske løses sammen med Vestfyn, men der er ikke tvivl om at det økonomisk mest fordelagtige for DSB, vil være at Langeskov blev betjent af IC-togene til Esbjerg/Sønderborg. Det vil stort set væres gratis.

Men så træder teoretikere fra Banedanmark ind og siger, der mangler sekunder, før det kan gå op. Gad vide om deres værktøjer ikke er lidt for teoretiske, de afspejler næppe verden 100 %? Og hvorfor ikke lade den usikkerhed komme den virkelige verden til gode. Og så skal det koste DSB (og samfundet) en masse bøvl, og måske 5 - 10 millioner kr. årligt.

Øresunds-tog skal styrke Svendborgbanen

af Fysikeren, 11/2 2016, 12:45 (2991 dage siden) @ Gæst 20

Og de lokale politikere har jo ret, det er kun en lappeløsning.

Løsningen er jo med fokus på at der ikke skal laves ture om for lokomotivførerne, derfor flytter man lidt rundt på materiellet, det er nemmere. Ændring af personaleture er jo mange måneder undervejs.

Pointen er at DSB har strikket en forkert løsning sammen, hvor Langeskov, kobles til Svendborgbanen, denne bane skulle separeres fra den øvrige trafik, så vil de ikke have nævneværdige problemer!

Langeskov kunne måske løses sammen med Vestfyn, men der er ikke tvivl om at det økonomisk mest fordelagtige for DSB, vil være at Langeskov blev betjent af IC-togene til Esbjerg/Sønderborg. Det vil stort set væres gratis.

Men så træder teoretikere fra Banedanmark ind og siger, der mangler sekunder, før det kan gå op. Gad vide om deres værktøjer ikke er lidt for teoretiske, de afspejler næppe verden 100 %? Og hvorfor ikke lade den usikkerhed komme den virkelige verden til gode. Og så skal det koste DSB (og samfundet) en masse bøvl, og måske 5 - 10 millioner kr. årligt.

Nu tager det vist 1-2 minutter ekstra når et IC-tog skal stoppe, så vist mere end et par sekunder, og det skal samtidigt koordineres med overhalingen i Odense. Hele problemet er i mine øjne, at Langeskov er lidt af et misfoster. Strækningen havde oprindelig ikke regionaltog, fordi der ikke var mellemstationer. Langeskov har ikke mange indbyggere i sig selv, og vil aldrig få flere afgange end Nyborg, der derudover ligger godt i forhold til motorvejen og dermed mange af dem, der kører i bil til stationen.

Øresunds-tog skal styrke Svendborgbanen

af Gæst, 11/2 2016, 18:39 (2990 dage siden) @ Gæst 20

Men så træder teoretikere fra Banedanmark ind og siger, der mangler sekunder, før det kan gå op. Gad vide om deres værktøjer ikke er lidt for teoretiske, de afspejler næppe verden 100 %? Og hvorfor ikke lade den usikkerhed komme den virkelige verden til gode. Og så skal det koste DSB (og samfundet) en masse bøvl, og måske 5 - 10 millioner kr. årligt.


Har du selv regnet på, hvad det ekstra tidsforbrug bliver, når et tog med 180 km/t skal nedbremse til stop, holde i 30 sekunder og derefter accelerere op til 180 km/t? Hvis ikke, har du ikke noget at have din påstand i. Hvis du har, må du gerne fortælle os, hvilket resultat du er kommet frem til.

Øresunds-tog skal styrke Svendborgbanen

af Peter Christensen, 11/2 2016, 21:52 (2990 dage siden) @ Gæst

Det er sq et simpelt regnestykke....

t = C2-C1/a

C2 - 180 km/t
C1 - 0 km/t
a - her må vi gætte lidt. Lad os sige at nedbremsningen går med 0,9 m/s2 og accelerationen med 0,75 m/s2 (både MF og ER er spec. til 1.0 m/s2 for positiv acceleration, så vi ligger lige en sjat lavere af hensyn til slid, mulighed for at hente forsinkelser samt biofilm, der skulle være meget udbredt på de kanter (og Marslev)).

Det giver så 152,2 sek.

Beholdes værdierne for a, men hastigheden sættes til 165 km/t (det er vidst deromkring IC'erne normalt kører), så fås 142 sek.

Så der ryger hurtigt 2-3 min på den konto.....og med et lyntog, som er ret tæt på (overhalingen sker i Od), jamen så kan selv en halvstuderet røver som jeg se at den nok ikke er helt god.....

Om BaneDanmark er teoretisk i sin tilgang til køreplaner. Tja, bedste eksempel er vidst fra Kystbanen hvor trafikstyrelsen fandt på køreplanen.....det gik ikke godt. Efter et bedre inkompetanceslagsmål endte det med at BaneDanmark fik alt mht. køreplaner. At det så kneb gevaldigt for operatøren at stille med togsæt og personale - det er en anden fortælling.
PS: NÅR DSBs udgave af Komiske Ali igen-igen hyler op om forsinkede tog fra Sverige, så spørg ham lige om hvormange forsinkede tog DSB sender til Sverige og om det er de samme tog, som kommer for sent til DK......løbsplaner levner vidst ikke meget plads til at hente tid hinsidan.

Øresunds-tog skal styrke Svendborgbanen

af Gæst, 11/2 2016, 23:32 (2990 dage siden) @ Peter Christensen

Du skulle have ladet Gæst20 svare selv ;-)

Regnestykket er simpelt, skriver du, og det er det også. Bremseværdien skulle nok have været sat lidt lavere, ligesom at accelerationen er noget mere kompliceret at beregne (det er virkeligt et sejtrækkeri at accelerere når du kommer op i de høje hastigheder - accelerationskurven flader noget ud), men resultatet 3 minutter passer meget fint.

IC3-tog skal styrke Svendborgbanen mell. Odense og Svendborg

af Bruger4711, 11/2 2016, 09:25 (2991 dage siden) @ Henrik Hansen

Skrivelsen nævnet intet om hvor IC3 togsættene skal tages fra - mig bekendt er materiel situation for specielt IC3 meget kritisk, og hvem får efterfølgende 'glæden' af de tekniske aldeles ustabile IC4 tog ?

De 2 IC3 skal tages fra Sydbanen. RØ 2225, 2236, 4265 og 2272 skal fremover køres med dobbeltdækker fra Nordvestbanen. I stedet skal de løb på Nordvestbanen køres med de 2 IC4 fra Ringe-Nyborg.

Vupti!

IC3-tog skal styrke Svendborgbanen mell. Odense og Svendborg

af Sufried @, Holbæk, 11/2 2016, 20:52 (2990 dage siden) @ Bruger4711

Kære Henrik.
Har du også numrene for de tog på Nordvestbanen som fra d. 22/2 vil blive betjent af IC4, det vil jeg blive glad for at få opklaret?
På forhånd tak :-)
Mvh. Sufried

IC3-tog skal styrke Svendborgbanen mell. Odense og Svendborg

af Sufried @, Holbæk, 11/2 2016, 21:30 (2990 dage siden) @ Bruger4711

Undskyld, det var jo til Christian2010?!

Nu stopper toget ikke i Svenborg Vest

af andersj, Aalborg, 12/2 2016, 10:43 (2990 dage siden) @ Rolf Berg

DSB har jo lovet ministeren ikke at vende togene i Stenstrup længere, men så må man jo genere kunderne på andre måder. Nu springer man så (ifølge opslag på Facebook) Svendborg Vest over ved forsinkelser selvom halvdelen af passagerene om morgen er skoleelever til uddannelsesinstitutioner ved Svendborg Vest.

En hurtigt og nem løsning der kan hente et par vigtige minutter ville være at afmontere de langsomme dørtrin og erstatte dem med fastmonterede ligesom i Nordjyske Jernbaner's Desiroer.

--
Mvh Anders

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak