Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB A vogn (Generelt)

af Bent Olsen, 7/2 2016, 17:03 (3000 dage siden)

I forbindelse med en tidligere tråd i dette forum, ville jeg lige spørge om den røde DSB A vogn har været anvendt i internationale løb, da jeg lige har købt en meget flot vogn til modeljernbanen derhjemme. Jeg kan se den er RIC mærket til 160 km/h. Findes der evt. billeder af en sådan vogn i et internationalt løb?
Mvh Bent ;-)

DSB A vogn

af h087 ⌂, køge, 7/2 2016, 17:25 (3000 dage siden) @ Bent Olsen

:-)

Blandt andet her i togplan 6 vinter 1979

[image]

flere togplaner her og oprangeringer

http://www.rundremisen.dk/forumdisplay.php?fid=8

og i bogen her findes flere og evt foto

[image]

kan købes eller lånes på biblioteket

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

DSB A vogn

af jmp ⌂, Vejle, 7/2 2016, 18:13 (3000 dage siden) @ Bent Olsen

Nordpilen kørte fast med A-vogne.

Jan

DSB A vogn

af h087 ⌂, køge, 7/2 2016, 18:17 (3000 dage siden) @ jmp

:-) ;-)

Ikke i togplan 6 vinter 1979, men ellers var der A vogn i sommeroprangeringerne

[image]

mvh
henning h087

så var der også lige noget til de meget små dyrs fornøjelse :-D ;-)

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

DSB A vogn

af Georg Schmidt, 7/2 2016, 20:27 (3000 dage siden) @ Bent Olsen

[image]
Hamburg Express ankommet til Hamburg Hbf maj 1985. Jeg er ret sikker på det er en A-vogn.

Foto A B Sillesen, arkiv G Schmidt.

Mvh
Georg

DSB A vogn

af mss-logoff, 8/2 2016, 00:02 (2999 dage siden) @ Bent Olsen

Helt op i de tidlige 90'ere anvendtes A-vogne i tog mellem Aarhus og Hamburg (Altona). Derudover indeholdte togene B-vogne og en BD-vogn.

De få tog med DSB materiel på København-Hamburg fremførtes med AB-vogne.

Mvh MSS

DSB A vogn

af h087 ⌂, køge, 8/2 2016, 00:50 (2999 dage siden) @ mss-logoff
redigeret af h087, 8/2 2016, 01:07

:-)

IC og Internationale tog gf 23 maj 1982ØV

her er der flere oprangeringer med A vogne

[image]

hele filen i jpeg og i pdf
her
http://www.rundremisen.dk/showthread.php?tid=739

mvh
henning h087

der er også oprangeringsplaner for Lyn 1982ØV

og for persontog 1982V

og her er der togplaner 1 - 19 fra 1945 ....... 1986 med hulller, der efterhånden som de scannes bliver lagt ind

http://www.rundremisen.dk/forumdisplay.php?fid=8

personførende togs oprangering findes i togplan 6

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Var: DSB A vogn - Nu B-vogn

af Peter Andersen, 8/2 2016, 20:07 (2999 dage siden) @ h087

Hej allesammen

Nu hvor både Bg og A-vogne er blevet vendt, skal vi vel også vende den mest talrige vogn: B-vognen. Jeg har siddet og kigget løb på Hennings fænomenale side (et stort skulderklap herfra for denne side), og nået frem til at DSB's internationale løb i startfirserne (den tid der interesserer mig, fra da tog var røde og før banen gik af lave) var de hyppige løb til Hamborg og så ellers en daglig forbindelse til Köln. Nu er vi så fremme ved mit spørgsmål: Kom B-vognene ikke længere væk? Jeg mener at have set et billede fra Paris med en B-vogn, men det er måske tidligere/senere?? - Eller var det DB, SNCF m.fl. løb, der bare indeholdt danske vogne, ligesom DSB's indeholdt udenlandske?

Venlig hilsen
Peter

Var: DSB A vogn - Nu B-vogn

af Henrik Jensen, 8/2 2016, 21:06 (2999 dage siden) @ Peter Andersen

B-vognene kom vidt omkring. Således blev B 328 udrangeret efter en afsporing med Schweiz-express ved Rheinweiler 10 km nord for Basel 22/7-71.

Mvh
Henrik

Var: DSB A vogn - Nu B-vogn

af h087 ⌂, køge, 8/2 2016, 21:08 (2999 dage siden) @ Peter Andersen
redigeret af h087, 8/2 2016, 21:45

:-)

Hej Peter

og tak

har siddet og kigget på togplaner jeg pt ikke har fået ordnet endnu til at lægge ud - og her ser det ud til ved et hurtigt gennemsyn at det er i midt60erne og70erne løb B vogne til Rom, Oostende og Paris og muligvis flere steder, ellers ser det ud til at det var andre baneforvaltninger ( især DB ) der tog sig af de lange løb.

feriekspresser har jeg ikke fået kigget igennem, men de er jo heller ikke de "normale" tog

i 80erne ser det som skrevet ud til at det er de andre baneforvaltninger og igen især DB, men DSB AB vogne kører langt - heriblandt de ovenfor nævnte steder + lidt flere

men på et tidspunkt kommer vi til de togplaner også - og så kan vi få kigget dem nærmere igennem - har også nogle tyske oprangeringsplaner - de kommer også på et tidspunkt ( der er for få timer, dage, uger, måneder i årene og der er for lidt år :-D ;-) til at nå det hele og alt - men håber efter flytning at det hjælper på pladsen til at have det hele inden for rækkevidde - istedet for i kasser og i kælderen og et par PCer og scannere på - samt vi er nogle stykker der så vil samles 1 eller 2 gange om måneden og få scannet og derved få lagt mere ud

men håber at det gav lidt

mvh
henning h087

PS - har foriøvrigt fået lovning på at kune låne til scanning togplan 6 i østområdet og FO-planer 1973 - 1993 - men det må vente til jeg har fået flyttet og fået mere bund i de togplaner 1 - 19 jeg har til låns pt ( har vel nået 2/3 pt) Ejermanden genkender nok stakken - så stort tak til ham

[image]

- men det skal nok komme !:-)

og så er der også lige omkring 1000-1500 spoplaner/bygningstegninger/sikringsting mmm diverse årgange + alt det andet - der også lige skal... :-) + det jeg ikke ved jeg har liggende - men finder undervejs igennem kasserne

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Var: DSB A vogn - Nu B-vogn

af pediHg, 8/2 2016, 23:27 (2998 dage siden) @ Peter Andersen

Hej Peter,

som Jan skriver kom B vognene vidt omkring; nemlig til Narvik og Rom.
Så kan man næsten ikke komme længere væk.

Jeg har aldrig været i Narvik, men til gengæld 10 gange i Rom og i maj skal jeg igen.
Desværre er det med fly nu, for intet kan konkurrere med fly.
Flybrændstof koster under halvtres øre literen, så der kan jernbanetransport ikke være med!

Nå, men min første gang til Rom var i en B vogn; - hele vejen!

Det var i 1969-70, hvor jeg gik på Akademisk Studenterkursus og der lyder meget højrøvet, men det var det slet ikke.

Vi havde mange aktiviteter, der ikke lige havde med skolegangen at gøre og én var at hente udlejningsbiler rundt om i Europa.
F. eks. kom Ole en dag og spurgte om ikke vi ville med til Rom og køre nogle biler hjem.
Han havde arbejdet hos Pitzner Auto i Trommesalen, og senere Carlet (?) og han fik arrangeret at vi kunne hente 15 biler.
Vi var alt i alt 25, som fik togbilletten betalt og så noget til tilbageturen. der fuldt ud dækkede benzin og færge og mere til.

Vi mødtes på Hovedbanen kl 16 fredag i begyndelsen af efterårsferien og kørte sydpå - jeg var helt vild af spænding!
Afgang her vist med et af Gunnar W.s dejlige billeder af Mz 1401:
[image]
Her er et skilt fra en senere Alpenexpress, som klogeligt kun havde vogn til München (foto pediHg).
[image]
Det var et skilt jeg engang lånte og jeg vil gerne hænge det tilbage i Alpenekspressen, men jeg kan ikke finde den....
Hvor er den?

Udover fantastiske løbeegenskaber, har B vognen vinduer, der kan åbnes og det er yderst vigtigt for en god rejseoplevelse.
Man skal hænge der både ved udkørsel fra Hovedbanen, flere steder på Sjælland og så i Rødby.
Puttgarden og udkørsel naturligvis udkørsel fra Hamburg HBF mon ikke en 103 - det var også stort - meget at se på.

Der var ikke noget med liggeplads, men som 20-21 årig er det jo ikke et problem med siddeplads hele vejen; - herregud det var kun 27 timer plus forsinkelse...
Et par gentlemen lagde sig op i bagehylderne og så var der bedre plads til os andre og så hjalp det vel også med lidt sprut...

Jeg forstod aldrig hvorfor B vognen ikke blev i München; den var begyndt at virke træt...

Nå; - en pragtfuld tur hængende i vinduet op mod Brenner med et kæmpetog, der så måske sådan ud:
Bemærk Europabrücke i baggrunden (foto WC):
[image]

Senere kom vi til Brennero og hvis man hang langt ud af vinduet, kunne man se at vi kørte ind med sænket pantograf.
Senere kom den østrigske maskine retur til Østrig med rangérmaskine.

Et af de fantastiske italienske dobbeltlokomotiver tog over og trak os til Italien.
Det så måke sådan ud med E645 i 1968 (foto and copuright Brian Stephenson):
[image]

På et tidspunkt mente FS åbenbart ikke det var et berømt tog mere og vi stoppede ude på bøhlandet, hvor meget få passagerer stod på, deriblandt en kvinde stod på med høns i bur!

Da B vognen ved 21 tiden om aftenen næste dag rullede ind på Roma Termini var vognen mør.
Tænk på hvor mange gange hjulene havde drejet!
Og så skulle den vel retur til København næste dag om morgenen - sikke kvalitet!
Jeg var også mør, men vi gik ud i Rom og spiste en pragtfuld aftensmad og fik vin og så i seng.

Jeg besluttede at jeg skulle prøve sovevogn, men det er en anden historie...

venligst
pediRoma

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak