Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Bg vogne. (Generelt)

af ozzie, 7/2 2016, 20:29 (3000 dage siden)

Hej alle.

Så lige der var et spørgsmål om A vogne, så derfor våger jeg pelsen og spørger om Bg vogne har kørt i faste stammer. Hvis ja, er der nogle der har billeder af det?

Grunden til mit spørgsmål er at jeg har købt Mck modeller af Ag ABg Bg og Bdg. og ville køre virkelighedstro kørsel på min MJ bane.

Lige et ps. er at jeg har købt Bg/ABg som færgevogne/lokalvogne, for det kan jeg huske som knægt i Hg.

Mvh. Ozzie.

Bg vogne.

af Holger Cordtz, Kolding, 7/2 2016, 21:37 (3000 dage siden) @ ozzie

Hej alle.

Så lige der var et spørgsmål om A vogne, så derfor våger jeg pelsen og spørger om Bg vogne har kørt i faste stammer. Hvis ja, er der nogle der har billeder af det?

Grunden til mit spørgsmål er at jeg har købt Mck modeller af Ag ABg Bg og Bdg. og ville køre virkelighedstro kørsel på min MJ bane.

Lige et ps. er at jeg har købt Bg/ABg som færgevogne/lokalvogne, for det kan jeg huske som knægt i Hg.

Mvh. Ozzie.

Man brugte fast en ABg i bådtoget "Englænderen" som kan ses lige efter MZ 1438 taget i Kolding.

[image]
MZ 1438+ABg+Bk+Bf+BD taget i Kolding den 25/3 1986 Foto: Holger Cordtz

Bg vogne.

af mss-logoff, 8/2 2016, 00:06 (3000 dage siden) @ ozzie

De "reneste" Bg-oprangeringer var svjv. ekstratog, lejrskoletog osv. De indeholdte dog som regel udelukkende Bg. Ingen 1.kl.
BDg var der kun få af (5 stk?). Hvad de blev brugt til ved jeg ikke.

Mvh MSS

Bg vogne.

af Coenen-Bache, 8/2 2016, 10:00 (2999 dage siden) @ OD, Od

Bg vogne var fast lokalvogn på svenskertogene fra København til Helsingør. Fra min tid som stationsbetjent, mener jeg at kunne huske, at IC-stammerne fra København, om fredagen blev forstærket med 2-3 Bg vogne beskiltet Korsør.

Bg vogne.

af Steff, 8/2 2016, 11:23 (2999 dage siden) @ ozzie

Kære ozzie!

Som JEG husker det, flød det med Bg-, ABg- og Ag i hvert tilfælde på Sydbanen i slutningen af 1970´erne og begyndelsen af 1980´erne. Der var masser af pendlertog fra København og til Nykøbing F (og omvendt) med en skøn blanding af Bg materiel. Ligeledes er set tog fra Næstved til Køge (Roskilde) med en MY og et par Bg´er.
Yderligere var der ikke det internationale tog, der ikke fik et par lokalvogne litra Bg i enden af stammen, der så raslede efter de internationale vogne (skivebremser og MD contra klodser og 3 m bogier).
Jeg har vedhæftet et billede og med min for dengang sædvanlige petitesse, har jeg hverken fået nummer eller andet samt et lidt sløret billede:-) Men det er et tog fra Næstved mod, mon ikke sydligere en Nf, da der er en Abg + en Ag eller ABg.
Billedet ændrede sig generelt på Sydbanen, da IC-3 togene kom til og det lykkedes os at få B-vognsmateriel i stedet for. Men det var jo også den mest befærdede og længste pendlerstrækning i Danmark med køretider på over 2 timer med FÅ stop mod Kh. Men stadig kunne man få en forstærkningsvogn litra Bg.

Denne standard og service (vi havde også en overgang en liggevogn og servering i toget) ødelagdes, da vi blev socialiserede og skulle køre med grisevogne det (bandeord). Larmende, kolde, det trak, idet det hele taget nogle ubehagelige vogne på de lange skinner. Og så skulle Sydbanen pludselig betjene Roskilde og Høje Tåstrup, ohh ve, ohh føj, sikken en redelighed;-) .

[image]

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Jeg har ikke aktier i Bg foretagenet, men du kan efter min mening roligt købe Bg´er en mas!

--
Steffen Dresler

Bg vogne.

af Holger Cordtz, Kolding, 8/2 2016, 16:45 (2999 dage siden) @ Steff

ME 1507+Bg+vogne fra SNCF (Frankrig) med et internationale tog i Helsingør

Mvh
Holger Cordtz

[image]
ME 1507 med tog fra Frankrig den 23/7-1987 Foto: Holger Cordtz

Bg vogne.

af Holger Sørensen, Hedehusene, 8/2 2016, 21:23 (2999 dage siden) @ Holger Cordtz
redigeret af Holger Sørensen, 8/2 2016, 21:39

Det er Vikingen. Sommertog til/fra Paris.
Min hustru og jeg havde været i Paris og benyttede Vikingen til hjemrejsen. Det var togets første løbsdag i den sæson, og vi havde en hel SNCF-personvogn for os selv Paris - København. Interessant afslutning på Paris-turen.

Hilsen fra Holger i Hedehusene

Bg vogne.

af h087 ⌂, køge, 8/2 2016, 21:32 (2999 dage siden) @ Holger Cordtz

:-)

ifølge diverse oprangeringplaner ( ikke scannet endnu ) var kombinationer af ABg, Bg og BDg ret almindelig i brug som lokale vogne på kystbanen i internationale tog, sjældent alle 3 sammen, - men mere ABg + Bg / ABg + BDg / Bg + BDg / ABg / Bg - men tilsyneladende ikke BDg alene- også BDh var indblandet et stykke tid oppe i årene og tidligere ABg /Bg sammen med Cl/Cle vogne
så der er mange varianter

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Bg-vogne

af Henrik Tolderlund, 11/2 2016, 17:31 (2996 dage siden) @ ozzie

I 1980'erne var lokalvognene i de internationale tog mellem København og Rødby Færge næsten udelukkende med Bg-materiel, typisk med oprangeringen ABg + Bg + Bg + udlandske vogne eller Bg + ABg + Bg + udl. vogne. Af og til kunne Bf-, B- eller Bn-vogne forekomme i stedet for Bg.

Et par morgentog på Sjælland (vistnok 5017 Kh-Nf og 3032 Kø-Rg) bestod af MX + 3 Bg i midten af 80'erne.

I det jyske kørte også i midtfirserne tog 911 (Ab-Fh) med MY + 3 Bg + et par godsvogne, og det efterfølgende tog 913 bestod af MZ + cirka 5 Bg/Bv + Dm.
Og i tog 3606 fra Vejen til Fredericia kunne en MZ nøjes med at trække én Bg.

Mvh. Henrik

Bg-vogne

af pediHg, 11/2 2016, 18:09 (2996 dage siden) @ Henrik Tolderlund

Ozzie og Coenen-Bache har ret omkring brugen af Bg vogne som "lokalvogne eller "færgevogne" i internationale tog på Kystbanen og videre til Rødby.

Man ville ikke ha ME or MZ ud på færgeklappen, så der var altid en Bg eller to med.

Som Holger er inde på var der fin plads i andre vogne end Bg eren, så "stedkendte" sad IKKE i den!

Når vi skulle fra Helsingør til Paris eller München, kunne man i Rejsebureauet gøre opmærksom på, at man ville i den rigtige vogn i Hg og ikke skifte på Hovedbanen. Så smilede de, fordi man vidste hvad det gik ud på...

Those were the days...

venligst

pediHg

Bg-vogne

af Henrik Tolderlund, 11/2 2016, 19:26 (2996 dage siden) @ Henrik Tolderlund

I 1980'erne var lokalvognene i de internationale tog mellem København og Rødby Færge næsten udelukkende med Bg-materiel, typisk med oprangeringen ABg + Bg + Bg + udlandske vogne eller Bg + ABg + Bg + udl. vogne. Af og til kunne Bf-, B- eller Bn-vogne forekomme i stedet for Bg.

Et par morgentog på Sjælland (vistnok 5017 Kh-Nf og 3032 Kø-Rg) bestod af MX + 3 Bg i midten af 80'erne.

I det jyske kørte også i midtfirserne tog 911 (Ab-Fh) med MY + 3 Bg + et par godsvogne, og det efterfølgende tog 913 bestod af MZ + cirka 5 Bg/Bv + Dm.
Og i tog 3606 fra Vejen til Fredericia kunne en MZ nøjes med at trække én Bg.

Mvh. Henrik


Vil lige tilføje, at en række myldretidsregionaltog ofte havde to ABg op til maskinen. Se bl.a. et billede i bogen "Jernbanen ved Vordingborg og Storstrømmen".
I 1989 og i begyndelsen af 1990 gik der ofte en ABg op til styrevognen. Det var efter beslutningen om at indføre 1. klasse i næsten alle regionaltog og før, Bns-vognene var ombygget til ABns.

Mvh. Henrik

Avatar

Bg-vogne

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 11/2 2016, 19:33 (2996 dage siden) @ Henrik Tolderlund

I det jyske kørte også i midtfirserne tog 911 (Ab-Fh) med MY + 3 Bg + et par godsvogne, og det efterfølgende tog 913 bestod af MZ + cirka 5 Bg/Bv + Dm


Kære Henrik

Jeg mener, at togene hed 811 og 813. Godsvognene i 811 indeholdt post. Der udveksledes bl. a. post fra disse vogne i Brønderslev.

En lille anekdote: En vintermorgen i midtfirserne var jeg togfører på toget og stod ved den bagerste godsvogn og afventede, at postudvekslingen skulle blive færdig, da toget pludselig begyndte at køre, uden at lokomotivføreren og jeg havde udvekslet færdigmelding(!)

Det lykkedes mig "at tage baghanen" og toget standsede. Lidt efter hængte lokomotivføreren ud af vinduet med sin grønne lygte. Postudvekslingen blev tilendebragt, jeg gav færdigmelding til lokomotivføreren og vi kørte. Lokomotivføreren og jeg talte ikke om episoden og ingen af os skrev åbenbart noget på vores rapporter, for der blev ikke mere ud af den episode.

Bedste hilsner

Thomas

Bg-vogne

af Henrik Tolderlund, 11/2 2016, 19:54 (2996 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

I det jyske kørte også i midtfirserne tog 911 (Ab-Fh) med MY + 3 Bg + et par godsvogne, og det efterfølgende tog 913 bestod af MZ + cirka 5 Bg/Bv + Dm

Kære Henrik

Jeg mener, at togene hed 811 og 813. Godsvognene i 811 indeholdt post. Der udveksledes bl. a. post fra disse vogne i Brønderslev.

Bedste hilsner

Thomas


Hej Thomas.

Du har sikkert ret med hensyn til tognumrene. Indlægget var skrevet frit efter hukommelsen og langt fra fotos og notater.
Ellers en spøjs historie.

Mvh. Henrik

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak