Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Direktør-exit med lyntogsfart (Generelt)

af Gæsten, 8/2 2016, 12:47 (2971 dage siden)

Banedanmarks direktør fremrykker sin exit til på torsdag - angiveligt fordi Vejdirektoratet har fået ny direktør, så Per Jacobsen er fri til at tiltræde i BDK.

Direktør-exit med lyntogsfart

af Niels Munch, 8/2 2016, 13:38 (2971 dage siden) @ Gæsten

Fra Transport- og Bygningsministeriets pressemeddelelse d.d.:

"Den nuværende direktør for Banedanmark Jesper Hansen fratræder som direktør den 11. februar 2016. Ansættelsen fortsætter som forudsat frem til udløbet af hans åremålsansættelse den 31. marts 2016. Jesper Hansen vil i denne periode stå til rådighed for den nye direktør."

Det er da fornuftigt med lidt tid til overdragelse i det omfang, det kan lade sig gøre.

M.v.h.
Niels

Direktør-exit med lyntogsfart

af Gæsten, 8/2 2016, 14:10 (2971 dage siden) @ Niels Munch

Det er da fornuftigt med lidt tid til overdragelse i det omfang, det kan lade sig gøre.


Og meget fornuftigt hurtigst muligt at få en direktør, som
- ikke er politianmeldt og
- ikke har ansvaret for et kuldsejlet signalprogram...

Direktør-exit med lyntogsfart

af Gæst, 8/2 2016, 14:19 (2971 dage siden) @ Gæsten

Det er da fornuftigt med lidt tid til overdragelse i det omfang, det kan lade sig gøre.


Og meget fornuftigt hurtigst muligt at få en direktør, som
- ikke er politianmeldt og
- ikke har ansvaret for et kuldsejlet signalprogram...


Mon kemien mellem transportministeren og direktøren er særlig god?
Det er bare om at komme ud af klappen så hurtigt som muligt!

Direktør-exit med lyntogsfart

af Gæst, 8/2 2016, 14:19 (2971 dage siden) @ Gæsten

Og fribilletter til de ansatte.
Og sikkert en stor bonus også, så er alt jo som det gamle.
Jeg tror også jeg vil forlade denne synkende skude.

Direktør-exit med lyntogsfart

af Gæst 20, 8/2 2016, 14:23 (2971 dage siden) @ Gæst

Jeg tror vist ikke det er med Hr. Hansens gode vilje.

Mon ikke det snarere er ministeriet, der gerne vil af med bare nogle af de skandaler, som de ikke har styr på. Ministre kommer og går, men sagsbehandlere består!

Direktør-exit med lyntogsfart

af Niels Munch, 8/2 2016, 14:41 (2971 dage siden) @ Gæst 20

Jeg tror vist ikke det er med Hr. Hansens gode vilje.

Mon ikke det snarere er ministeriet, der gerne vil af med bare nogle af de skandaler, som de ikke har styr på. Ministre kommer og går, men sagsbehandlere består!


Jeg tror ikke, at man som ca. 62-årig ville kunne forvente at få en åremålsansættelse, der har varet i 10 år, forlænget med hverken 10 eller 5 år - uanset omstændighederne i øvrigt.

Direktør-exit med lyntogsfart

af Erik Nielsen, 8/2 2016, 14:37 (2971 dage siden) @ Gæsten

Er signalprogrammet kuldsejlet?

Direktør-exit med lyntogsfart

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 8/2 2016, 14:46 (2971 dage siden) @ Erik Nielsen

Er signalprogrammet kuldsejlet?


Mig bekendt ikke, blot lidt forsinket. Men bevares, de der anonyme deltagere i debatten her i forum, lader sagtens som om de ved noget om sagen.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Direktør-exit med lyntogsfart

af Niels Munch, 8/2 2016, 14:51 (2971 dage siden) @ Erik Olsen

Er signalprogrammet kuldsejlet?

Mig bekendt ikke, blot lidt forsinket. Men bevares, de der anonyme deltagere i debatten her i forum, lader sagtens som om de ved noget om sagen.


Ja, de føøøører sig frem; én af dem om fribilletter! Mig bekendt er DSBs frikortordning ophørt for medarbejdere i såvel Banedanmark som Trafik- og Byggestyrelsen.

Direktør-exit med lyntogsfart

af andersj, Aalborg, 8/2 2016, 15:25 (2971 dage siden) @ Niels Munch

Er signalprogrammet kuldsejlet?

Mig bekendt ikke, blot lidt forsinket. Men bevares, de der anonyme deltagere i debatten her i forum, lader sagtens som om de ved noget om sagen.

Ja, de føøøører sig frem; én af dem om fribilletter! Mig bekendt er DSBs frikortordning ophørt for medarbejdere i såvel Banedanmark som Trafik- og Byggestyrelsen.

Banedanmark har opsagt aftalen om fribefordring fordi den var for dyr. DSB sænkede så prisen men det fik ikke Banedanmark til at ændre mening.

--
Mvh Anders

Direktør-exit med lyntogsfart

af Gæst, 8/2 2016, 15:47 (2971 dage siden) @ andersj

Lidt fakta om frikortet er vist på sin plads.

En embedsmand i ministeriet stregede muligheden i DSBs nye kontrakt og den daværende minister turde ikke sætte det ind igen, trods utallige opfordringer. At en del af lønnen udbetales i naturalier kan åbenbart ikke toleres i moderne tid.

At et ansættelsesvilkår således er fjernet uden nogen forhandling medfører selvklart at de faglige organisationer fører sag på dette, for om ikke andet, at få kompensation. Umiddelbart må kravet jo være at kompensationen skal dække den værdi, som frikortet har. Jeg ved ikke hvad gratis rejse i hele landet et år koster, hvis man skal købe det hos DSB, men billigt er det næppe.

Direktør-exit med lyntogsfart

af Gæst1, 8/2 2016, 20:21 (2971 dage siden) @ Gæst

Lidt fakta om frikortet er vist på sin plads.

En embedsmand i ministeriet stregede muligheden i DSBs nye kontrakt...

Det var kontraktens krav om en fast (lav) pris for de frikort, som BDK købte, der blev strøget. Samtidig nåede embedsværket dog at sikre, at ansatte i TRM samt alle Folketingsmedlemmer kunne beholde deres frikort.

DSB kunne hermed sætte prisen markant op for BDK, og den kamp synes det for udenforstående ikke som om BDK gad kæmpe. Uanset løfter og almindelig anstændighed.

Aftalen blev som bekendt vedtaget af hele rød blok, hvilket jo er lidt sjovt at tænke på, når særligt Enhedslisten slår sig op på st bekæmpe ministerpension (men så fastholder krav om frikort til sig selv)

Direktør-exit med lyntogsfart

af en gæst, 8/2 2016, 16:30 (2971 dage siden) @ Niels Munch

Mig bekendt er DSBs frikortordning ophørt for medarbejdere i såvel Banedanmark som Trafik- og Byggestyrelsen.


Der er set helt bort fra aftaler indgået tidligere, hvor blandt andet medarbejderne frasagde sig forskellige typer fribefordring og gik med til frafald af fribefordring på 1. klasse for visse grupper medarbejdere, mod at man fik andre muligheder. Fair nok .... Hvis DSB og Banedanmark så havde overholdt deres del af aftalen. Det er med god grund at de medarbejdere, hvor fribefordring er/var en del af ansættelsen, føler sig godt og grundigt taget ved næsen.

Efter sigende var det et beløb på 500 kr pr medarbejder, der skilte parterne DSB og Banedanmark, men det beløb ville Banedanmark ikke betale (Banedanmark har siden adskillelsen betalt DSB for Banedanmarks frikort). Man kan få den tanke, at Banedanmarks ledelse slet ikke kan li´ deres medarbejdere. Det hænger måske meget fint sammen med at transportministeren heller ikke kan li´ en del af Banedanmarks direktører.

Ikke engang en form kompensation har Banedanmark ønsket at give deres medarbejdere - eller forhandle i det hele taget. Det er medarbejderne som betaler hele gildet. Og så selvfølgelig skattefar som må bøde for at flere nu skal have transportfradrag. Ofte store, da mange jernbanefolk har valgt at have bopæl langt væk fra deres arbejdsplads, fordi de har beholdt deres bopæl i nærheden af hvor de tidligere havde tjenestested.

Sølle Banedanmark, sølle!

Frikort

af Søren Johannessen, 8/2 2016, 17:25 (2971 dage siden) @ en gæst

Og for at føje spot til skade:

Banedanmark har:

- opsagt frikortordning for alle ansatte d. 1/6-15, med ophør af ordningen 1/2 år senere. Men de ansatte, der er gået på pension i opsigelsesperioden, får intet pensionistfrikort alligevel ! Dette er ulogisk, og i modstrid med al praksis ved opsigelse af ordninger. Enten eksisterer en ordning (og det gjorde den frem til 1/12-15, dog siden forlænget, af praktiske grunde til 1/2-16), eller også eksisterer den ikke!

- i januar måned frasagt sig ethvert ansvar overfor nyligt pensionerede medarbejdere, for at sørge for at de får eller får fornyet deres frikort, men påstår at det er en sag mellem den enkelte medarbejder og DSB ! - DSB? - øøøøeh, ja men de var jo pensionister fra Banedanmark!

- uden varsel, fjernet frikort-ordningen for alle nuværende pensionister ved Banedanmark, idet eksisterende frikort ikke fornys når de udløber (udstedes med gyldighed 5 år), og heller ikke fornys ved f eks bortkomst.

Hvad er det for et firma man har knoklet for i næsten 40 år ?!
Og hvor man i alle årene har glædet sig til at kunne få tid til at bruge sit frikort, når man blev pensioneret.

Skam dig Direktør Jesper Hansen!
Skam jer Banedanmark !

/Søren

Frikort

af en gæst, 8/2 2016, 19:02 (2971 dage siden) @ Søren Johannessen

Medarbejdere blev lovet at de kunne beholde deres frikort når de blev pensionister mod at frasige sig forskellige andre frirejsemuligheder.
Det er et løftebrud af dimensioner!
Fy og føj!

Direktør-exit med lyntogsfart

af Peter Christensen, 9/2 2016, 08:06 (2970 dage siden) @ en gæst

Med en så veludviklet HR politik så skal det nok lykkes at ansætte og fastholde de gode medarbejdere........:-D

Det er så bare skægt at frikort ikke altid har været en del af "pakken".
Rigtig sjovt blev det først engang i 70'erne hvor folk kunne have frikort og få transportfradrag samtidig.......Så vidt jeg er orienteret blev ordning til da den siddende finansminister ikke ville give lønforhøjelse og så var dette en passende kompensation.
Der var "en del" som havde et relativt billigt hus på vestsjælland og scorede det store stedtillæg for københavn + transportfradrag - ofte kunne det alene betale afdragene til banken......ulempen var så lang tid til/fra arbejde.
En 25 år (eller sådan noget) senere blev muligheden for både frikort og fradrag stoppet.
Og nu den sidste pind i ligkisten.

Tror faktisk at det ville være gavnligt om vise chefer blev udstyret med et frikort og blev tvunget til at bruge det hver dag.
Kald det "jobindsigt" "virkelighedserfaring" eller hvilket ord der nu er favoritten i det vanlige management-bullshit-bingo.

Direktør-exit med lyntogsfart

af Gæst1, 9/2 2016, 10:22 (2970 dage siden) @ Peter Christensen


Tror faktisk at det ville være gavnligt om vise chefer blev udstyret med et frikort og blev tvunget til at bruge det hver dag.

Det ville helt sikkert være endnu bedre for Jernbanen som sådan, om cheferne blev tvunget til at betale for at bruge jernbanen....

Direktør-exit med lyntogsfart

af Peter Christensen, 9/2 2016, 11:29 (2970 dage siden) @ Gæst1

Nja, mon ikke prestigetabet ved konstant at komme for sent til møder eller få vrøvl på hjemmefronten er tilpas "betaling"?

Jeg forventer jo ikke at de rent faktisk kan løse de problemer, som de faktisk skal.

Direktør-exit med lyntogsfart

af Søren Johannessen, 8/2 2016, 17:21 (2971 dage siden) @ Erik Olsen

Foreløbig er de jo noget der ligner 1,5 år forsinket med ibrugtagningen af den første strækning. Det er ikke hvad jeg kalder "lidt forsinket".
Ingen, der kender blot lidt til projektet, tror et øjeblik på at det ikke påvirker den endelige færdiggørelsestermin, selv om man fastholder det modsatte.

Og desuden, Erik, kan man jo udmærket være velorienteret om et emne, og alligevel vælge at være anonym. Det kunne jo være at man, med god grund, var bange for sin fremtidige ansættelse. Jeg går ind for enhver whistle-blower, også hvis han ønsker at være anonym.

Mvh
Søren

Direktør-exit med lyntogsfart

af Gæst1, 8/2 2016, 20:11 (2971 dage siden) @ Søren Johannessen

Foreløbig er de jo noget der ligner 1,5 år forsinket med ibrugtagningen af den første strækning. Det er ikke hvad jeg kalder "lidt forsinket".
Ingen, der kender blot lidt til projektet, tror et øjeblik på at det ikke påvirker den endelige færdiggørelsestermin, selv om man fastholder det modsatte.

...særligt ikke da BDK netop har ladet ministeren svare på et TRU spørgsmål, at man har Baseline 3.5.0 i drift i 2019, hvilket er ekstremt optimistisk, da denne Baseline først skal være færdig defineret, derefter udvikles, testes og godkendes, inden det kan indføres...

Der snakkes ret åbent i branchen om 4-5 års forsinkelse med en færdiggørelse i 2025, som det umiddelbare skøn. Men da BDK uanset hvor stor forsinkelsen er, må forventes at skulle genforhandle kontrakterne med leverandørerne, er det begrænset, hvor meget der kan meldes ud, uden at stille BDK i en ugunstig forhandlingssituation.

Helt grundliggende er Signalprogrammet et offentligt IT projekt, hvor BDK har udbudt en funktionalitet, der ikke fandtes, men vurderet at den ville komme. Det gjorde den så ikke. Til gengæld har man valgt leverandører og kontrakter efter den billigste pris. Det bliver spændende at følge, hvor dyrt den fejlvurdering bliver, når leverandørerne skal have kontrakterne genforhandlet,

Direktør-exit med lyntogsfart

af steenth, 8/2 2016, 21:21 (2971 dage siden) @ Gæst1

Foreløbig er de jo noget der ligner 1,5 år forsinket med ibrugtagningen af den første strækning. Det er ikke hvad jeg kalder "lidt forsinket".
Ingen, der kender blot lidt til projektet, tror et øjeblik på at det ikke påvirker den endelige færdiggørelsestermin, selv om man fastholder det modsatte.

...særligt ikke da BDK netop har ladet ministeren svare på et TRU spørgsmål, at man har Baseline 3.5.0 i drift i 2019, hvilket er ekstremt optimistisk, da denne Baseline først skal være færdig defineret, derefter udvikles, testes og godkendes, inden det kan indføres...

Jeg har set en diagram hvor hurtig Alstom var til at implementere nye versioner i mobil udstyr - der går ikke mange år. Der ca. 2 årlige versioner, hvor nye versioner og fejlrettelser kom med. Version 3.5.0 er specificeret færdig og ved at blive gjort klar til godkendelse og udgivelse. Test- og godkendelse er blevet nemmere ved at de kan ske i laboratorier, hvor man hurtigere kan komme igennem alle nødvendige tests, så man ikke berører teste nær så meget i marken.

Helt grundliggende er Signalprogrammet et offentligt IT projekt, hvor BDK har udbudt en funktionalitet, der ikke fandtes, men vurderet at den ville komme. Det gjorde den så ikke. Til gengæld har man valgt leverandører og kontrakter efter den billigste pris. Det bliver spændende at følge, hvor dyrt den fejlvurdering bliver, når leverandørerne skal have kontrakterne genforhandlet,

Priser tæller ikke alene. Og signalprojektet har den fordel at det er funktionalitet, som ved blive standard på europæisk plan.

Og hvad en del af branchen kommer du fra.

Direktør-exit med lyntogsfart - lidt om ERTMS versioner

af steenth, 8/2 2016, 22:36 (2971 dage siden) @ steenth

...særligt ikke da BDK netop har ladet ministeren svare på et TRU spørgsmål, at man har Baseline 3.5.0 i drift i 2019, hvilket er ekstremt optimistisk, da denne Baseline først skal være færdig defineret, derefter udvikles, testes og godkendes, inden det kan indføres...


Jeg har set en diagram hvor hurtig Alstom var til at implementere nye versioner i mobil udstyr - der går ikke mange år. Der ca. 2 årlige versioner, hvor nye versioner og fejlrettelser kom med. Version 3.5.0 er specificeret færdig og ved at blive gjort klar til godkendelse og udgivelse. Test- og godkendelse er blevet nemmere ved at de kan ske i laboratorier, hvor man hurtigere kan komme igennem alle nødvendige tests, så man ikke berører teste nær så meget i marken.

Så fandt jeg den præsentation - oversigt over versioner er på side 6:
https://www.tuev-sued.de/uploads/images/1417176182048224880531/tuev-sued-approval-of-er...

Mvh
Steen

Direktør-exit med lyntogsfart

af Gæst 20, 8/2 2016, 15:51 (2971 dage siden) @ Gæsten

Skal vi gætte på at inden for 1 måned, vil Banedanmark meddele at signalprogrammet ikke kan leve op til den positive melding som blev givet i slutningen af sidste år, at "den politiske fastsatte tidsfrist overholdes".

Direktør-exit med lyntogsfart

af Gæst, 8/2 2016, 18:18 (2971 dage siden) @ Gæst 20

Ja du har nok ret, det giver ihverfald det problem at Nordjyske ikke kan køre de tog som de skal til Skørping. Da prøvestrækningen jo oprinfelig skulle være Langå-Frederikshavn, men nu bliver Lindholm-Frederikshavn, så mon ikke og nordjyske skal have monteret ATC for at køre mellem Ålborg og Skørping, det vil jo også koste penge
Ja Banedanmark er ikke hvad de burde være.

Direktør-exit med lyntogsfart

af Frank Poulsen, 8/2 2016, 19:37 (2971 dage siden) @ Gæst

Nu er der jo ikke ATC nord for Hobro i forvejen, så det burde ikke være et problem.

Direktør-exit med lyntogsfart

af Gæst1, 8/2 2016, 20:04 (2971 dage siden) @ Frank Poulsen

Med forsinkelsen i Early Deployment strækningen i det jyske, bliver kapaciteten heller ikke udvidet mellem Skørping og Lindholm, så Nordjyske kan næppe køre den plan, de havde planlagt. En spændende detalje bliver at NJs nye Lint tog leveres uden on-board udstyr, samtidig med at BDK tilsyneladende har indskærpet kravene til kommerciel kørsel uden ATC (Midtjyske Jernbaner måtte lade MYen trække y-tog til Ringkøbing sidste weekend). Hvis BDK skal efterleve egne (og europæiske) regler, må NJs nye Lint tog således ikke køre kommerciel kørsel?

Direktør-exit med lyntogsfart

af Gæst, 8/2 2016, 22:48 (2971 dage siden) @ Frank Poulsen

Der y bilister og man er hastighedsovervåget, og uden Atc er hastigheden 70 km/ t

Direktør-exit med lyntogsfart

af andersj, Aalborg, 8/2 2016, 23:53 (2970 dage siden) @ Gæst

Der y bilister og man er hastighedsovervåget, og uden Atc er hastigheden 70 km/ t

På strækninger uden faste ATC-anlæg eller faste ATC-togstop anlæg må man køre med den for toget og strækningen gældende hastighed hvis det mobile ATC-anlæg udkobles (eller ikke eksistere). Mellem Hobro og Frederikshavn er det 120 km/t hvilket Nordjyske Jernbaner også kører mellem Hjørring og Frederikshavn i deres daglig togpar Hjørring-Skagen med Desiroer uden mobilt ATC-anlæg.

--
Mvh Anders

Billige jernbane T-shirts

Jernbanebøger

Københavns Hovedbanegård 1969

Københavns Hovedbanegård 1969. Pris 170 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak