Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

frankrig/paris spg. (Generelt)

af glade-koege ⌂, køge, 8/2 2016, 13:51 (2971 dage siden)

et par hurtige spg:

1: hvordan kan det være vidst kun en metro linje i paris har føreløs drift mens de andre linjer kræver lkf?

2: når man køre fra charles de gulle ind mod paris er der en strækning hvor der ikke er kørestrøm, virker som toget kobler strømmen ud, skete både fra og til lufthavnen?(linje B)

Ud over dette vil jeg shit et kaos metroen kan være dernede med folk, altid overfyldt og har man en kuffert med som mig så er det sgu ikke nemt at komme rundt og især ikke deres sluser som ikke er lavet til folk med en kuffert desværre..

Avatar

frankrig/paris spg.

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 8/2 2016, 15:41 (2971 dage siden) @ glade-koege

1: hvordan kan det være vidst kun en metro linje i paris har føreløs drift mens de andre linjer kræver lkf?

Ligesom i London (og mange andre steder med lang "undergrundshistorie") er de enkelte linier bygget på forskellige tidspunkter og derfor med forskellige teknologi.

2: når man køre fra charles de gulle ind mod paris er der en strækning hvor der ikke er kørestrøm, virker som toget kobler strømmen ud, skete både fra og til lufthavnen?(linje B)

Pas.

Ud over dette vil jeg shit et kaos metroen kan være dernede med folk, altid overfyldt og har man en kuffert med som mig så er det sgu ikke nemt at komme rundt og især ikke deres sluser som ikke er lavet til folk med en kuffert desværre..

Prøv at være i Paris med en klapvogn med en 2 årig - heller ikke nemt i metroen. :-D

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

frankrig/paris spg.

af glade-koege ⌂, køge, 8/2 2016, 15:44 (2971 dage siden) @ Michael Deichmann

1: hvordan kan det være vidst kun en metro linje i paris har føreløs drift mens de andre linjer kræver lkf?

Ligesom i London (og mange andre steder med lang "undergrundshistorie") er de enkelte linier bygget på forskellige tidspunkter og derfor med forskellige teknologi.

2: når man køre fra charles de gulle ind mod paris er der en strækning hvor der ikke er kørestrøm, virker som toget kobler strømmen ud, skete både fra og til lufthavnen?(linje B)

Pas.

Ud over dette vil jeg shit et kaos metroen kan være dernede med folk, altid overfyldt og har man en kuffert med som mig så er det sgu ikke nemt at komme rundt og især ikke deres sluser som ikke er lavet til folk med en kuffert desværre..

Prøv at være i Paris med en klapvogn med en 2 årig - heller ikke nemt i metroen. :-D

Tror jeg gerne Michael ;-) så dog et sted indgang til klapvogne men ja.

frankrig/paris spg.

af Nordexpress, 8/2 2016, 16:03 (2971 dage siden) @ Michael Deichmann

Er det ikke sådan, at en klapvogn kan klappes sammen - selv i Paris?

Avatar

frankrig/paris spg.

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 8/2 2016, 17:58 (2971 dage siden) @ Nordexpress

Er det ikke sådan, at en klapvogn kan klappes sammen - selv i Paris?

Det ser ikke godt ud med barnet i :-)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

frankrig/paris spg.

af steenth, 8/2 2016, 16:12 (2971 dage siden) @ glade-koege

et par hurtige spg:

1: hvordan kan det være vidst kun en metro linje i paris har føreløs drift mens de andre linjer kræver lkf?

Linje 14 var den første førerløse linje og den er født med det. Linje 1 er nummer 2 og den første som er blevet konverteret til førerløst drift. Den næste linje 4, som skal konverteres. Og det tager tid at konvertere, når de skal gøre i den korte stop om natten. Og det er det travle linjer de tager først og det skal times med udskiftning af materiel.

Paris RER tostrømstog (= bicourant)

af Nordexpress, 8/2 2016, 16:16 (2971 dage siden) @ glade-koege

Iflg. denne wikipedia forklaring - som hermed gengives - trafikeres RER Ligne B med to-strøms tog, 1500 V DC og 25.000 V. Overgang foregår med automatisk sænkning af pantografer og efterfølgende opløftning.

Nettet nord for Gare du Nord er 25.000 Volt enfaset vekselstrøm (SNCF), syd for er RATP område med 1.500 V DC.

Den underjordiske station på Gare du Nord er tostrøms og det praktiseres således, at det ankommende tog fra lufthavnen mod syd sænker pantografen for inde på stationen at få 1.500 V DC til start.

I retning syd mod nord skifter togene modsætningsvis fra 1500 uden for til 25 kV på Gare du Nord og viderekørsel.

Ligne B du RER

RER linie E er den eneste med kun én strømtype, 25 kV.

(PS: Lyder pudsigt nok som to her i hovedstaden velkendte spændinger!)

Paris RER tostrømstog (= bicourant)

af glade-koege ⌂, køge, 8/2 2016, 16:30 (2971 dage siden) @ Nordexpress

jeg takker og bukker for alt den viden herinde :-)

til gengæld kunne de godt lære at rydde op på deres strækninger nede i frakrig, var trist at se på affald overalt langs skinner og ikke mindst områder med udbrændte biler mv..

men tak for de hurtige svar.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak