Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

dværsignal (Generelt)

af Henrik Nielsen, 9/2 2016, 10:21 (2997 dage siden)

Hej forum (signalkendere)
Jeg var i København i går og kørte med S tog mod Kh og lige før banegården stoppede S toget og over højtaleren lød det, at der var et dværgsignal der var væltet. Det varer lige et øjeblik. Betyder det at den øverste hvide lanterne var flyttet ned vandret, så at der var forbi kørsel forbudt? Venlig hilsen Henrik Nielsen.

Avatar

dværsignal

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 11/2 2016, 12:36 (2995 dage siden) @ Henrik Nielsen

Hej forum (signalkendere)
Betyder det at den øverste hvide lanterne var flyttet ned vandret, så at der var forbi kørsel forbudt? Venlig hilsen Henrik Nielsen.

Jeps.

Havde selv en af den slags oplevelser for år tilbage. Lokomotivføreren sagde "vi holder for en liggende dværg". Et par "damer" i toget blev helt hvide i ansigtet, indtil jeg fik forklaret dem at der ikke lå en person ude i sporet, men at det var slang for et signal der kan vise to lys der enten kan "ligge" eller "stå op".

Ved godt det kun er den halve forklaring, men det stoppede dem da i at ringe 1-1-2.

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

dværsignal

af Carsten, 11/2 2016, 12:52 (2995 dage siden) @ metrohenrik

Der er også dem der siger: "Vi venter lige på at dværgen får rejsning......"

Mvh
Carsten

dværsignal

af Jens H. Bondesen, 14/2 2016, 10:08 (2992 dage siden) @ Carsten

I Sverige standser tog for en "hængt dværg".

--
Venlig hilsen
Jens H B

dværsignal

af re20000, 14/2 2016, 21:53 (2992 dage siden) @ Jens H. Bondesen

I Sverige standser tog for en "hængt dværg".

det var et udtryk jeg i hvert fald ikke kender. Kan du forklare det?

Bedste hilsner

Nold

dværgsignal

af ASN, 14/2 2016, 22:05 (2992 dage siden) @ re20000

Formodentligt et dværgsignal, der hænger i en galge?

mvh, Allan

Hängt sig

af Rolf Berg @, 14/2 2016, 22:06 (2992 dage siden) @ re20000

Det er et svenskt udtryk for noget der ikke virker .
Og udtrykket når en dværg viser stop og ikke kan manøvres fra FC (eller kommandopost) er på svensk "vi står för stopp pga en dvärg som hängt sig" . Dette har lokf givet udråb på i toget og der skal være nogen der har taget ilde ved sig så den formulering skal undgås .

https://www.google.se/webhp?hl=sv&gws_rd=cr&ei=k215VuLVGsirsgHH3rbgCw#hl=sv&...

Fra Google (OT mest om telefoner , tastatur) :

https://www.google.se/webhp?hl=sv&gws_rd=cr&ei=k215VuLVGsirsgHH3rbgCw#hl=sv&...

mvh Rolf Berg

Hängt sig

af Jens H. Bondesen, 15/2 2016, 06:48 (2991 dage siden) @ Rolf Berg

Tak for afklaringen, Rolf :-)

--
Venlig hilsen
Jens H B

dværsignal

af gaest, 11/2 2016, 14:50 (2995 dage siden) @ Henrik Nielsen

Hvor ofte forekommer det egentlig at et dværgsignal standser et tog under normal kørsel, altså ikke rangering til/fra opstillingsspor og andre bevægelser som normalt er uden passagerer?

dværsignal

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 11/2 2016, 15:13 (2995 dage siden) @ gaest

Hvor ofte forekommer det egentlig at et dværgsignal standser et tog under normal kørsel, altså ikke rangering til/fra opstillingsspor og andre bevægelser som normalt er uden passagerer?


Kørsel med tog (i modsætning til rangerbevægelse) foregår normalt for farvede lys.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

dværsignal

af esni, Frederikssund, 11/2 2016, 15:30 (2995 dage siden) @ Erik Olsen

Hvor ofte forekommer det egentlig at et dværgsignal standser et tog under normal kørsel, altså ikke rangering til/fra opstillingsspor og andre bevægelser som normalt er uden passagerer?

Kørsel med tog (i modsætning til rangerbevægelse) foregår normalt for farvede lys.

En togvejs endepunkt kan da vistnok være en liggende dværg?
Og I Hellerup i fordums tid, så skulle line F passere en stående dværg for at kunne køre til Klampenborg

dværsignal

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 11/2 2016, 15:42 (2995 dage siden) @ esni

En togvejs endepunkt kan da vistnok være en liggende dværg?


Sådan var det engang, men efter Borup-ulykken er sikringsanlæggene efterhånden bygget om så togvejenes endepunkt vises med farvet lys.

https://da.wikipedia.org/wiki/Kollision_i_Borup

Og I Hellerup i fordums tid, så skulle line F passere en stående dværg for at kunne køre til Klampenborg


På nuværende sikringsanlæg skal tog passere ofte flere dværge på forbikørsel tilladt, men dværgene har ingen betydning for tog.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

dværsignal

af Michael lkf, 11/2 2016, 16:45 (2995 dage siden) @ Erik Olsen

På bla nordvestbanen imellem Holbæk og Kalundborg vises togvejens endepunkt med PU-signal i forbikørsel forbudt.

Hvis man under indkørsel på en station møder en dværg i forbikørsel forbudt, så skal man standse.

Michael

dværsignal

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 11/2 2016, 16:55 (2995 dage siden) @ Erik Olsen

Sådan var det engang, men efter Borup-ulykken er sikringsanlæggene efterhånden bygget om så togvejenes endepunkt vises med farvet lys.

Langt fra alle anlæg et ombyggede til at vise togvejsendepunkt med rødt lyst. Det er kun ved større ændringer i eksisterende anlæg, at de skal ombygges til at vise rød i togvejsendepunktet.

På nuværende sikringsanlæg skal tog passere ofte flere dværge på forbikørsel tilladt, men dværgene har ingen betydning for tog.

På 69 anlæg har dværgene er mere aktiv rolle i forbindelse med HKT. Her kan et indkørende tog godt møde et dværgsignal visende 'forbikørsel forbudt' (FF), hvis stationen er udført med perrondelepunkt, som gør at et tog kan holde med perron samtidig med at et andet tog er under indkørsel (må passerer indkørselssignalet), her vil en dværg før perronen kunne vist FF, hvis det første tog ikke har forladt perronen, og skal derfor standse før dværgen.

dværsignal

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 11/2 2016, 19:58 (2995 dage siden) @ Henrik Hansen

På 69 anlæg har dværgene er mere aktiv rolle i forbindelse med HKT.


Ved anlæg med HKT erstatter HKT-togvejene hovedtogvejene som på ikke-HKT-anlæg signaleres med farvede lys.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

dværsignal

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 11/2 2016, 21:01 (2995 dage siden) @ Erik Olsen

På 69 anlæg har dværgene er mere aktiv rolle i forbindelse med HKT.

Ved anlæg med HKT erstatter HKT-togvejene hovedtogvejene som på ikke-HKT-anlæg signaleres med farvede lys.

På et 69 anlæg findes 3 forskellige togveje, R, S og Y. En R-togvej er en rangertogvej, hvor der køres fra dværgsignal til dværgsignal, som det kendes på 64 og 72 anlæg. Y-togvejen er for tog uden HKT, dvs. at der køres på de farvede lys i signalerne, svarende til en hovedtogvej.

S-togvejen er en HKT-togvej, som forudsætter at toget har HKT-udstyr. En S-togvej dannes på baggrund af en R-togvej, hvor betingelserne til 'Forbikørsel tilladt' er opfyldt, dog med øgede krav til togvejens forløb (sikkerhedsafstanden) ifht. til en rangertogvej.

dværsignal

af Jens H. Bondesen, 14/2 2016, 10:03 (2992 dage siden) @ Henrik Hansen

S-togvejen er en HKT-togvej, som forudsætter at toget har HKT-udstyr. En S-togvej dannes på baggrund af en R-togvej, hvor betingelserne til 'Forbikørsel tilladt' er opfyldt, dog med øgede krav til togvejens forløb (sikkerhedsafstanden) ifht. til en rangertogvej.

Lidt insektsex, som jeg håber at få tilgivelse for:
En S-togvej består af en eller flere R-togveje, hvilket vælges i forbindelse med anlæggets projektering.
S-togvejen har præcis samme krav til forløbet (sikkerhedsafstanden) som R-togvejen/-ene. Derfor kan det være nødvendigt at implementere krav til forløbet (sikkerhedsafstanden) for R-togvejen; typisk krav om fastholdelse af sporskifte(r) efter togvejsendepunktet.
S-togveje signaleres kun med køretilladelse gennem HKT, når DV-signalet i de(n) indgående R-togvej(e) viser "forbikørsel tilladt".
(Køretilladelse gennem HKT ved "Forsigtig forbikørsel tilladt" anvendes dog i forbindelse med såkaldte perrondelepunkter, men det vil nok føre for vidt, at komme ind på det her.)

--
Venlig hilsen
Jens H B

dværsignal

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 14/2 2016, 21:46 (2992 dage siden) @ Jens H. Bondesen

Lidt insektsex, som jeg håber at få tilgivelse for:
En S-togvej består af en eller flere R-togveje, hvilket vælges i forbindelse med anlæggets projektering.
S-togvejen har præcis samme krav til forløbet (sikkerhedsafstanden) som R-togvejen/-ene. Derfor kan det være nødvendigt at implementere krav til forløbet (sikkerhedsafstanden) for R-togvejen; typisk krav om fastholdelse af sporskifte(r) efter togvejsendepunktet.
S-togveje signaleres kun med køretilladelse gennem HKT, når DV-signalet i de(n) indgående R-togvej(e) viser "forbikørsel tilladt".
(Køretilladelse gennem HKT ved "Forsigtig forbikørsel tilladt" anvendes dog i forbindelse med såkaldte perrondelepunkter, men det vil nok føre for vidt, at komme ind på det her.)

Tak for det uddybende svar, Jens.

Man koder altså et forløb i de R-togveje, som indgår i S-togvejen, så man får et længere forløb en de normalt få meter en R-togvej har. Er det her SFf-gruppen kommer i anvendelse ?

dværsignal

af Jens H. Bondesen, 15/2 2016, 06:55 (2991 dage siden) @ Henrik Hansen

Man koder altså et forløb i de R-togveje, som indgår i S-togvejen, så man får et længere forløb en de normalt få meter en R-togvej har. Er det her SFf-gruppen kommer i anvendelse ?

Godmorgen Henrik,
Ja, der skal indsættes en ekstra gruppe for at fastholde et sporskifte efter togvejsendepunktet.
For sporskifte med automatisk omstilling var det oprindelig SFf-grupper, men de blev tidligt erstattet af SSD-grupper, der har lidt bredere anvendelsesmuligheder.
For sporskifte uden automatisk omstilling (herunder nøgleaflåste sidesporsforbindelser) benyttes SUA-grupper.
(såvel SSD- som SUA-grupper benyttes også i DSB 1972)

--
Venlig hilsen
Jens H B

dværsignal

af steenth, 11/2 2016, 16:30 (2995 dage siden) @ gaest

Hvor ofte forekommer det egentlig at et dværgsignal standser et tog under normal kørsel, altså ikke rangering til/fra opstillingsspor og andre bevægelser som normalt er uden passagerer?

Det kan ske med S-tog, når HKT bruges..

Avatar

dværsignal

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 11/2 2016, 18:56 (2995 dage siden) @ Henrik Nielsen

Hej forum (signalkendere)
Jeg var i København i går og kørte med S tog mod Kh og lige før banegården stoppede S toget og over højtaleren lød det, at der var et dværgsignal der var væltet. Det varer lige et øjeblik. Betyder det at den øverste hvide lanterne var flyttet ned vandret, så at der var forbi kørsel forbudt? Venlig hilsen Henrik Nielsen.

Det er korrekt, som steenth også er inde på, at der ved kørsel med indkoblet HKT-anlæg køres efter en lidt anden signalgivning end resten af jernbanenettet. Bestemmelserne i SR omkring togkørsel og rangering er lidt anderledes for S-banen. Den overvejende del af S-banens PU- og DV-signaler viser i noget der ligner 99% af tiden "forbikørsel tilladt" (SR signal nr. 8.3) når der er stillet en togvej samt at betingelserne for kørsel efter HKT-informationer og kørsel med virksomt HKT-anlæg er opfyldt (SIN-L instruks 8.3.5). Det er jernbanejargonen for togvejens endepunkt den pågældende lokomotivfører har brugt, men toget har bare holdt og ventet på tilladelse til at køre videre. I-, U- og AM-signaler viser for det meste af tiden "betinget stop" (kinserøjne - SR signal nr. 6.3) når der er en togvej og det er en kørtilladelse for HKT-overvågede tog. Hastigheden og længden af den pågældende togvej indikeres i togets førerrumssignal.

Man kan også opleve at et tog modtager stopinformation inde på en station eller på fri bane hvor der ikke umiddelbart er et hovedsignal eller DV-signal. Det skyldes at blokafsnittene mellem signalerne mange steder på S-banen er inddelt i to eller flere HKT-afnit hver hver deres HKT-mærke (SR mærke nr. 17.24). Foran HKT-mærket udsendes der stop-information gennem linjelederen og toget skal standse før mærket. Nummeret på mærket angiver nummeret på det pågældende HKT-afsnit.

Her kan indkørslen til København H ses fra sydenden. Der er størst sandsynlighed for det er den side du har oplevet det fra, da A/E og B/C/H/(Bx) flettes herfra og det giver let disse ophold ved indkørslen til København H.

dværsignal

af re20000, 11/2 2016, 19:19 (2995 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Så dværgen var altså ikke væltet, den lå bare ned?

OT: Under indøvelse ved S-tog i 2002 kørte en lokoføreraspirant med en kvindelig kørelærer. Lige før perron på Kh skulle de holde foran en liggende dværg. Så siger den kvindelige kørelærer til sin (mandlige) elev: "Når nu den har rejst sig op, glider du bare ligeså stille ind". Han rødmede.

Nold

Avatar

dværsignal

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 11/2 2016, 19:32 (2995 dage siden) @ re20000

Så dværgen var altså ikke væltet, den lå bare ned?

Nej jeg har i hvertfald ikke oplevet nogen væltede eller manglende DV-signaler i denne uge på København H :-) Liggende, væltede eller "manglende rejsning" dækker over "forbikørsel forbudt" (hvis det skal gøres kort) ;-)

OT: Under uddannelsen kom jeg i en pause på skolen til at bruge vendingen "dværgen har fået rejsning", i forbindelse med SR-undervisningen, på gangen samtidig med kom en person med dværgvækst gående bag mig. Noget så naturligt for os i et lukket fora fik pludselig en anden betydning i det offentlige rum og jeg kunne efterfølgende krybe i et meget lille musehul og blev meget flov...

dværsignal

af gaest, 12/2 2016, 15:05 (2994 dage siden) @ re20000

Så dværgen var altså ikke væltet, den lå bare ned?

OT: Under indøvelse ved S-tog i 2002 kørte en lokoføreraspirant med en kvindelig kørelærer. Lige før perron på Kh skulle de holde foran en liggende dværg. Så siger den kvindelige kørelærer til sin (mandlige) elev: "Når nu den har rejst sig op, glider du bare ligeså stille ind". Han rødmede.

Nold

Findes der nogen fagjargon for dværgsignaler der viser "45 grader" eller er annullerede?

dværsignal

af gæsten, 13/2 2016, 01:27 (2994 dage siden) @ gaest

Findes der nogen fagjargon for dværgsignaler der viser "45 grader" eller er annullerede?

"45 grader" er nok det nærmeste du kommer på en fagjargon. Ellers kalder man da heldigvis tingene ved deres rette navn, i dette tilfælde "forsigtig forbikørsel tilladt", så alle taler om - og mener - det samme.

dværsignal

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 12/2 2016, 19:51 (2994 dage siden) @ re20000

Så dværgen var altså ikke væltet, den lå bare ned?

Hej

Den lå med andre ord på dværs.:-D

Med venlig hilsen og god weekend
Lars møller Jensen.

dværsignal

af h087 ⌂, køge, 12/2 2016, 21:34 (2994 dage siden) @ Lars Møller Jensen

:-D

[image]

mvh
:-D :-D ;-)

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

dværsignal

af Henrik Nielsen, 14/2 2016, 18:21 (2992 dage siden) @ h087

Hej tak til alle der har bidraget til en information omkring dværge, både hængt stående, lagt ned og måske i en sexet ånd. venlig hilsen Henrik

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak