Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

"Nyt" pendlertog fra Nyborg

af Gæst20, 11/2 2016, 17:23 (2995 dage siden) @ Rolf Berg

Måske har DSB med deres K16 bevæget sig en anelse over i det studentikose (var det ikke en timelønnet student, som lavede den?).

Avatar

"Nyt" pendlertog fra Nyborg

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 11/2 2016, 18:05 (2995 dage siden) @ Gæst20

Måske har DSB med deres K16 bevæget sig en anelse over i det studentikose (var det ikke en timelønnet student, som lavede den?).

Det er måske ikke K16 og de køreplansplanlæggere der har arbejdet med den der er problemet, men måske nærmere den trafikkontrakt der er udgangspunktet for grundbetjeningen i trafikeringsplanen der er hele årsagen.

Det er i og for sig forståeligt nok at DSB kun kører de tog de er forpligtet til når sparekniven gang på gang bliver svunget over netop DSB. Personligt gider jeg ikke arbejde gratis på mit arbejde uden at blive betalt for det og man kan vel ikke klantre DSB for at tænke på samme måde når deres situation nu er som den er. At der så er nogen der har råbt så højt og at ændringen kan foretages ganske let og samtidig til gavn for mange det er jo bare et plus, men grundbetjeningen mellem kl. 01 og 04:59 er bestemt ret lavt i trafikkontrakten og det er årsagen til en del morgentog ikke kører i K16 og DSB bliver ikke betalt for at køre tog udover niveauet bestemt i grundbetjeningen før kl. 05.

"Nyt" pendlertog fra Nyborg

af Gæst20, 12/2 2016, 06:34 (2995 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Okay, har ikke læst DSBs kontrakt, men der er vel en hvis frihed til at plænlægge, så det ikke giver for mange problemer?

I øvrigt må dem som DSB aftaler kontrakten med vel også vide noget om kundeønsker og behov.

"Nyt" pendlertog fra Nyborg

af Peter Christensen, 12/2 2016, 08:25 (2995 dage siden) @ Gæst20

I øvrigt må dem som DSB aftaler kontrakten med vel også vide noget om kundeønsker og behov.

Det er nok for meget at forlange......

"Nyt" pendlertog fra Nyborg

af steenth, 12/2 2016, 09:42 (2994 dage siden) @ Gæst20

Okay, har ikke læst DSBs kontrakt, men der er vel en hvis frihed til at plænlægge, så det ikke giver for mange problemer?

DSB's kontrakt er meget firkantet, specielt den nye. Det forrige var der et antal pr dag med nogle retningslinjer for hvordan afgange skal lægges. I den nye er klokkeslæt skrevet ind, som har fjernet fleksibiliteten til at flytte lidt rundt. Og DSB kørte mere end kontrakten siger og der også tilpasninger til næste køreplansskifte.

I øvrigt må dem som DSB aftaler kontrakten med vel også vide noget om kundeønsker og behov.

Jeg har en mistanke om at ministreret er for langt fra kunderne. Og processen omkring indgåelse af kontrakten gør ingen kan få indblik i det før det er for sent.

"Nyt" pendlertog fra Nyborg

af Gæst 20, 12/2 2016, 10:15 (2994 dage siden) @ steenth

2 ting;

Det lyder lidt mærkværdigt, at man har en kontrakt med en leverandør, som så selv kan bestemme hvad der skal leveres. Det svarer til at jeg går i Bilka, afleverer et beløb og så fylder Bilka min kurv op(?)

Det lyder lige så mærkværdigt, hvis den som køber (kontraktholderen) ikke ved noget om, hvad der kan købes, ja faktisk ikke kender markedet!

Hvis dette er rigtigt, ja så kan jeg godt forstå, at der er så mange problemer med togdriften og at der rent faktisk ikke sker nogen udvikling!

Avatar

"Nyt" pendlertog fra Nyborg

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 12/2 2016, 11:18 (2994 dage siden) @ Gæst 20

Det lyder lidt mærkværdigt, at man har en kontrakt med en leverandør, som så selv kan bestemme hvad der skal leveres. Det svarer til at jeg går i Bilka, afleverer et beløb og så fylder Bilka min kurv op(?)

Nej det svarer til du går i Bilka og betaler Bilka 50 kr. og siger du skal have mindst 10 bananer, 20 æbler, 10 pærer og 10 blommer. Så får du kun det du har bedt om og ikke et eneste stykke frugt mere. Du skal ikke forvente at komme hjem med 100 stykker frugt.....

"Nyt" pendlertog fra Nyborg

af glade-koege ⌂, køge, 12/2 2016, 14:22 (2994 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Det lyder lidt mærkværdigt, at man har en kontrakt med en leverandør, som så selv kan bestemme hvad der skal leveres. Det svarer til at jeg går i Bilka, afleverer et beløb og så fylder Bilka min kurv op(?)


Nej det svarer til du går i Bilka og betaler Bilka 50 kr. og siger du skal have mindst 10 bananer, 20 æbler, 10 pærer og 10 blommer. Så får du kun det du har bedt om og ikke et eneste stykke frugt mere. Du skal ikke forvente at komme hjem med 100 stykker frugt.....

Er også noget i den nye trafik kontrakte omkring S-banen, men må desværre ikke sige hvad.... så sker MÅSKE ændringer i S17..

Avatar

"Nyt" pendlertog fra Nyborg - Blev så til S-tog

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 12/2 2016, 15:04 (2994 dage siden) @ glade-koege

Er også noget i den nye trafik kontrakte omkring S-banen, men må desværre ikke sige hvad.... så sker MÅSKE ændringer i S17..

Nu er trafikeringsplanen for S-banens grundbetjening fastlagt til og med køreplanen for 2024 (K24) og offentlig tilgængelig, så antallet af tog ændrer sig måske ikke meget i den periode. Det kan selvfølgelig ikke udelukkes der fremadrettet sker ændringer i linjeføringen og standsningsmønsteret for enkelte linjer. Så længe betjeningen for de enkelte banestrækninger opfylder grundbetjeningen fastsat i trafikkontrakten, så kan køreplansplanlæggerne disponere frit inden for rammerne.

Der er flere forskellige scenarier og linjestrukturer på bordet lige nu, men kun tiden vil vise hvor meget af det der bliver ført ud i livet.

Avatar

"Nyt" pendlertog fra Nyborg

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 12/2 2016, 11:20 (2994 dage siden) @ Gæst20

Okay, har ikke læst DSBs kontrakt, men der er vel en hvis frihed til at plænlægge, så det ikke giver for mange problemer?

Der er ikke meget frihed til fortolkning og DSB kører stort set kun den minimumsbetjening de er forpligtet til og bliver betalt for, ligesom Arriva også gør.

Min pointe er bare det ikke er indholdet der skal skydes skyld på eller peges fingre af - det er rammerne der definerer indholdet.

DSB MX1001

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak