Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hupac tog aflyst frem til september ? (Generelt)

af M.Thomsen, 26/4 2016, 15:05 (2894 dage siden)

I et andet forum har ASN nævnt, at Captrains Hupactog til Høje Taastrup er aflyst frem til september, er der nogen der kender årsagen ?

mvh
Morten

Hupac tog aflyst frem til september ?

af Egif, 27/4 2016, 13:32 (2893 dage siden) @ M.Thomsen

Man har glemt at søge kanaler til toget ...

Hupac tog aflyst frem til september ?

af Lyder mystisk, 27/4 2016, 14:00 (2893 dage siden) @ Egif

Det er den officielle forklaring... men hvorfor aflyse et tog fra 1. april, når man har kanaler indtil østfynprojektet går i luften den 4. maj?

Hupac tog aflyst frem til september ?

af Egif, 27/4 2016, 14:19 (2893 dage siden) @ Lyder mystisk

Ved det ikke , kan kun fortælle hvad jeg har fået at vide , men det er da et selvmål af kaliber :0)

Avatar

Hupac tog aflyst frem til september ?

af BoergeOf61, Randers C, 28/4 2016, 10:16 (2892 dage siden) @ M.Thomsen

Måske giver deres seneste årsrapport et hint på s. 17.

Hupac tabte så meget på "extensive infrastructure-related work in Denmark", at resultatet blev kaldt "less than optimal". Situationen blev forværret af konkurrence fra "combined transports", som i realiteten må være lastbiler. Der nævnes et fald på 33,4%. Derfor betjenes Sverige nu via Køln og Malmø.

Det kunne tyde på, Hupac ikke har glemt at bestille kanaler fra Høje Taastrup, men bevidst har undladt at gøre det.

Hupac tog aflyst frem til september ?

af OD, Od ⌂, 28/4 2016, 10:56 (2892 dage siden) @ BoergeOf61

Måske giver deres seneste årsrapport et hint på s. 17.


Rapporten er fra 2014, og Captrain startede først op på den nye forbindelse 02.09.2015.

Avatar

Hupac tog aflyst frem til september ?

af BoergeOf61, Randers C, 28/4 2016, 11:12 (2892 dage siden) @ OD, Od

Den er dateret april 2015.
Søgning i Hupacs køreplaner afslører også, at de har tog mellem Taulou og Italien samt mellem Køln og Malmø men ikke mellem Danmark og Sverige. Det passer med det, der står i årsrapporten.

Hupac tog aflyst frem til september ?

af OD, Od ⌂, 28/4 2016, 11:22 (2892 dage siden) @ BoergeOf61

Den er dateret april 2015.


Ja, den er dateret april 2015, men rapporten dækker stadig kun 2014. Det er også rimelig svært, at udarbejde en årsrapport for 2015 i april 2015!

Søgning i Hupacs køreplaner afslører også, at de har tog mellem Taulou og Italien samt mellem Køln og Malmø men ikke mellem Danmark og Sverige. Det passer med det, der står i årsrapporten.


Hvorfor blander du Sverige ind i det? Toget kørte fra Høje Taastrup og MOD Tyskland.
Relationerne Italien-Taulov og Köln-Malmö har intet med Captrains tog at gøre.

Köln-Malmö så således ud i lørdags.
[image]

Hupac tog aflyst frem til september ?

af caprani ⌂, København, 30/4 2016, 12:45 (2890 dage siden) @ M.Thomsen

Fra en bekendt som er inde i sagerne har jeg hørt, at aflysningen skyldes det større sporarbejde på Fyn henover sommeren, og det deraf følgende indskrænkede antal tilgængelige kanaler.

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Hupac tog aflyst frem til september ?

af OD, Od ⌂, 30/4 2016, 12:50 (2890 dage siden) @ caprani

Fra en bekendt som er inde i sagerne har jeg hørt, at aflysningen skyldes det større sporarbejde på Fyn henover sommeren, og det deraf følgende indskrænkede antal tilgængelige kanaler.


Jow jow, men hvorfor så aflyse en måned før sporarbejdet starter?

Hupac tog aflyst frem til september ?

af caprani ⌂, København, 30/4 2016, 12:57 (2890 dage siden) @ OD, Od

Dér må jeg blive dig svar skyldig........

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Avatar

Hupac tog aflyst frem til september ?

af BoergeOf61, Randers C, 30/4 2016, 13:18 (2890 dage siden) @ OD, Od

Iflg. denne oversigt var der sporarbejde mellem Roskilde og Høje Taastrup fra d. 18. marts. Det er nok nemmere for Hupacs kunder at overskue lukning i en længere samlet periode end kortere perioder. Hvis gods skal flyttes mellem tog og lastbil undervejs, er det nemmere at lade det blive på lastbiler. Modsat passagerer kan gods ikke gå selv.

Hupac tog aflyst frem til september ?

af OD, Od ⌂, 30/4 2016, 13:32 (2890 dage siden) @ BoergeOf61

Iflg. denne oversigt var der sporarbejde mellem Roskilde og Høje Taastrup fra d. 18. marts. Det er nok nemmere for Hupacs kunder at overskue lukning i en længere samlet periode end kortere perioder. Hvis gods skal flyttes mellem tog og lastbil undervejs, er det nemmere at lade det blive på lastbiler. Modsat passagerer kan gods ikke gå selv.


Har du overhovedet læst hvad der står?
Der arbejdes mellem Glostrup og Høje Taastrup, og toget kører stadig fra Høje Taastrup og MOD Tyskland!!!

Hupac tog aflyst frem til september ?

af Holger Sørensen, Hedehusene, 30/4 2016, 15:43 (2890 dage siden) @ OD, Od

Iflg. denne oversigt var der sporarbejde mellem Roskilde og Høje Taastrup fra d. 18. marts. Det er nok nemmere for Hupacs kunder at overskue lukning i en længere samlet periode end kortere perioder. Hvis gods skal flyttes mellem tog og lastbil undervejs, er det nemmere at lade det blive på lastbiler. Modsat passagerer kan gods ikke gå selv.

Har du overhovedet læst hvad der står?
Der arbejdes mellem Glostrup og Høje Taastrup, og toget kører stadig fra Høje Taastrup og MOD Tyskland!!!



Det skal retfærdigvis siges, at der også skal arbejdes fra Høje Taastrup til Roskilde.
Under alle omstændigheder skulle der være spor åbne stort set hele tiden
fra Glostrup til Roskilde - selvfølgelig med begrænset kapacitet.
Men det er nu vist også ligegyldigt i denne forbindelse med Hupac/DSV-toget,
da sporarbejderne så vidt vides er udsat til 2019...

Hilsen fra Holger i Hedehusene:-)

Avatar

Hupac tog aflyst frem til september ?

af BoergeOf61, Randers C, 30/4 2016, 16:12 (2890 dage siden) @ Holger Sørensen

Det skal retfærdigvis siges, at der også skal arbejdes fra Høje Taastrup til Roskilde.


Jeg ved bare, at med passagertog ligger Roskilde vest for Høje Taastrup og dermed mellem Taulou og Høje Taastrup.

Under alle omstændigheder skulle der være spor åbne stort set hele tiden
fra Glostrup til Roskilde - selvfølgelig med begrænset kapacitet.


Det er ret ligegyldigt, hvis Hupac ikke har tillid til Bane Danmarks estimater. Den manglende tillid læser jeg af selskabets årsrapport for 2014.

Men det er nu vist også ligegyldigt i denne forbindelse med Hupac/DSV-toget,
da sporarbejderne så vidt vides er udsat til 2019...


Ja, det er ligegyldigt, hvis problemet består i, hvad Hupac vil stå inde for i forhold til sine kunder. Det vides ikke engang, hvor mange kunder Hupac har mellem Taulou og Høje Taastrup, efter forbindelsen videre til Sverige er opgivet.

Hupac tog aflyst frem til september ?

af Holger Sørensen, Hedehusene, 30/4 2016, 17:54 (2890 dage siden) @ BoergeOf61

Mit forrige indlæg var egentlig bare ment som en venlig oplysning om
at de kommende sporarbejder omkring Høje Taastrup - af gode grunde - ikke kunne have
noget med aflysningen af Hupac/DSV-toget af gøre...

Mon ikke skurken er Østfyn...
DSV ønsker givet af afsende/modtage sine trailere på tider der passer ind i deres flow,
og selvfølgelig med en høj grad af "leveringsstabilitet" - aftalte tider skal holdes.
Kan dette ikke leveres hen over sommeren, så elsker DSV selvfølgelig ikke
jernbanen mere end så kører de bare godset på landevejen.
Disse kapacitetsbegrænsninger er helt sikkert et stort problem for
Hupac, DB Cargo og mange flere - alle virksomheder som sælger
jernbaneløsninger og som helst skal tjene penge på det...

Hilsen fra Holger

Avatar

Hupac tog aflyst frem til september ?

af BoergeOf61, Randers C, 30/4 2016, 19:02 (2890 dage siden) @ Holger Sørensen

Mon ikke skurken er Østfyn...


Det var den jo ikke før d. 30. april. Hupacs årsrapport antydede, at skurken var dårlige erfaringer fra andre sporarbejder.

DSV ønsker givet af afsende/modtage sine trailere på tider der passer ind i deres flow,
og selvfølgelig med en høj grad af "leveringsstabilitet" - aftalte tider skal holdes.


Leveringsstabilitet er tilsyneladende vigtigere end flow. Bemærk i øvrigt hullet mellem Høje Taastrup og Øresund på kortet på deres hjemmeside.

Disse kapacitetsbegrænsninger er helt sikkert et stort problem for
Hupac, DB Cargo og mange flere - alle virksomheder som sælger
jernbaneløsninger og som helst skal tjene penge på det...


Kombigods blev direkte nævnt som en vigtig trussel i Hupacs årsberetning. Jeg formoder, det er ligegyldigt for Hupac, om sporene er lukket på Østfyn eller Sjælland, og sådan set også om varslede lukninger gennemføres. Hupac kan næppe bruge til noget, at en banestrækning ikke lukkes som varslet. Når Hupacs kunder har bestilt lastbiler til sit gods, kan Hupac ikke gøre ret meget ved det.

Hupac tog aflyst frem til september ?

af Holger Sørensen, Hedehusene, 1/5 2016, 11:07 (2889 dage siden) @ BoergeOf61

Mon ikke skurken er Østfyn...

Det var den jo ikke før d. 30. april. Hupacs årsrapport antydede, at skurken var dårlige erfaringer fra andre sporarbejder.


At skæringsdatoen blev 1. april kan der kun gisnes om... Men der er selvfølgelig en årsag.
Det er nødvendigvis ikke tilfældet her, men det er før brugt meget at indgå kontrakter kvartalmæssigt.
Østfyn er nok stadig udløsende faktor for aflysningen...

DSV ønsker givet af afsende/modtage sine trailere på tider der passer ind i deres flow,
og selvfølgelig med en høj grad af "leveringsstabilitet" - aftalte tider skal holdes.

Leveringsstabilitet er tilsyneladende vigtigere end flow. Bemærk i øvrigt hullet mellem Høje Taastrup og Øresund på kortet på deres hjemmeside.


Flow her i betydningen at DSV nok har foretrukne tider de vil modtage og sende deres trailere - eller sagt på en anden måde: Der kan være en årsag til at toget kører på det tidspunkt på døgnet det nu engang kører. Og ja - så skal toget selvfølgeligt køre til tiden (leveringsstabilitet).

Disse kapacitetsbegrænsninger er helt sikkert et stort problem for
Hupac, DB Cargo og mange flere - alle virksomheder som sælger
jernbaneløsninger og som helst skal tjene penge på det...

Kombigods blev direkte nævnt som en vigtig trussel i Hupacs årsberetning. Jeg formoder, det er ligegyldigt for Hupac, om sporene er lukket på Østfyn eller Sjælland, og sådan set også om varslede lukninger gennemføres. Hupac kan næppe bruge til noget, at en banestrækning ikke lukkes som varslet. Når Hupacs kunder har bestilt lastbiler til sit gods, kan Hupac ikke gøre ret meget ved det.


Nu har jeg kort skimmet omtalte årsberetning for 2014, som er Hupacs seneste offentliggjorte.
Den omtalte hårde konkurrence på kombiområdet kunne jo komme fra
andre operatører på jernbaneområdet som f.eks Samskip, der er meget store på Sverige.
Samskip har sikkert ligeså store problemer med sporarbejderne som Hupac...
Derudover bliver sporarbejderne i Sønderjylland rigtig nok omtalt som meget ødelæggende for Hupacs
trafik på Taulov/Sverige. Bl.a. har gods sydfra har ikke kunnet nå forbindelsen til Sverige.
Man har derfor ændret oplægget så at gods til Sverige i stedet kører direkte fra Köln til Malmö
i samarbejde med Kombiverkehr - derfor ingen tog mere fra Taulov mod Sverige (med hul på kortet).


Som en sidebemærkning tror jeg at man skal passe på med at konkludere
for sort og hvidt ud fra hvad der kan opstøves på nettet.
Det går meget hurtigt ude i virkligheden på godsområdet - hurtigere end
div. hjemmesider mm. bliver opdateret.


Bedste hilsener fra Holger:-)

DSB F694

Lokomotivfabrikker

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak