Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Danmarks Jernbanemuseums Videncenter (Generelt)

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 30/4 2016, 10:34 (2890 dage siden)

[image]
Jeg var i går i Odense til åbningen af Danmarks Jernbanemuseums Videncenter. Åbningen blev foretaget af museumschef Henrik Harnow, der fortalte om formålet, processen, fremtidsplaner mv. Videncenteret er åben 6 timer om ugen og der er adgang for alle efter forudgående bookning.
Foreløbig er store dele af museets samling af bøger, tidsskrifter, ordreserier, køreplaner tilgængeligt og der er mere på vej. Jeg fandt på få minutter et par driftsmaterielfortegnelser, som jeg ikke har haft fingre i før så jeg kan forudse mange ture til Odense fremover med mit kamera med det formål at affotografere en mængde spændende materiale.
Videncenteret bestyres af museumsinspektør Gitte Lundager, der også står til rådighed for spørgsmål, fremskaffelse af materialer fra fjernarkivet mm.

Udover Videncenteret fik vi præsenteret en anden nyhed nemlig den længe ventede online billedesamling. Det er Morten Flindt Larsen, der er hovedkraften bag digitaliseringen af museets over 150.000 billeder og de første 2.000 billeder er nu tilgængelige. Jeg har prøvekørt billedesamlingen og til min store glæde ser det ud til, at man har undgået at lave alle de fejl, som svenskerne har lavet med www.samlingsportalen.se som f.eks. forskellige stavemåder for navne, alenlange forklaringer til nogle af billederne osv. Der er en masse gode søgefiltre, indstillingsmuligheder for billedestørrelser osv. ligesom informationen om hvert billede er kort og præcis. Jeg prøvede også billedesamlingen på min Android smartphone men det var ikke nogen succes. Forhåbentlig bliver applikationen smartphone og tablet venlig med tiden. Det er heller ikke lykkedes mig at linke til et specifikt billede i samlingen.
Alt i alt er åbningen af denne billedesamling dog en meget glædelig begivenhed for alle jernbaneinteresserede i både ind- og udland så herfra skal lyde et stort tillykke til Danmarks Jernbanemuseum med "barnet".

Link til Videncenter
Link til billedsamling

--
[image]

Jernbanebøger

På Sporet af 2017

På Sporet af 2017. Pris 230 kr.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak