Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

"Gammel" jernbanebro? (Generelt)

af SBRH, Tønder, 3/5 2016, 01:01 (2908 dage siden)

Lidt vest for Nørre Herlev i Nordsjælland er jeg faldet over denne bro:

[image]

[image]

[image]

[image]

Link til beliggenhed: https://www.google.dk/maps/@55.8861271,12.2656913,164m/data=!3m1!1e3?hl=da

- Det skal bemærkes at den er vanskelig at se på Googlemaps, men noget tydeligere på maps.krak.dk, men her kunne jeg ikke kopier et link som tilfældet her.

Er dette en "gammel" jernbanebro der aldrig kom i anvendelse?

Er de korrekt at der i dette område på et tidspunkt i 1930'erne var planer om at lægge et nyt spor?

På forhånd tak for hjælpen.

--
mvh
Søren Rødgaard Henriksen

"Gammel" jernbanebro?

af Flemming Jakielski, Rødovre, 3/5 2016, 01:43 (2908 dage siden) @ SBRH

Lidt vest for Nørre Herlev i Nordsjælland er jeg faldet over denne bro:

[image]

[image]

[image]

[image]

Link til beliggenhed: https://www.google.dk/maps/@55.8861271,12.2656913,164m/data=!3m1!1e3?hl=da

- Det skal bemærkes at den er vanskelig at se på Googlemaps, men noget tydeligere på maps.krak.dk, men her kunne jeg ikke kopier et link som tilfældet her.

Er dette en "gammel" jernbanebro der aldrig kom i anvendelse?

Er de korrekt at der i dette område på et tidspunkt i 1930'erne var planer om at lægge et nyt spor?

På forhånd tak for hjælpen.

Ja såmænd resten af Midtsjællandske jernbane. Der kom kun spor fra Ringsted over Skibby til Frederikssund. Fra Frederikssund over Slangerup til Hillerød blev det ved fantasierne. Derfor kom HFHJ så til at køre på den lille del fra Hillerød til Skævinge.

Flemming J

"Gammel" jernbanebro?

af AVZ, 3/5 2016, 11:14 (2908 dage siden) @ Flemming Jakielski

Nu overdriver du lidt. Det er kun Brødeskov-Hillerød, der er "snuppet" fra den Midtsjællandske bane. Skævinge-Brødeskov blev nyanlagt.

Vh Allan

"Gammel" jernbanebro?

af UTJ, 3/5 2016, 01:45 (2908 dage siden) @ SBRH

Det er ganske rigtigt en rest fra baneanlægget Frederikssund-Hillerød. Broer, underbygning med grøfter osv. blev fuldført hele vejen og kan stadig ses nogle steder. Stationsbygningerne blev aldrig bygget, men var planlagt til at ligge i Nr Herlev (der hvor Brødeskov station nu ligger), Uvelse og Slangerup. Anlægget blev opgivet 1930'erne da man nedlagde banestrækningen mellem Frederikssund og Ringsted.

"Gammel" jernbanebro?

af Steen Nielsen ⌂, Faaborg, 3/5 2016, 09:28 (2908 dage siden) @ UTJ

På Langeland, lige uden for Rudkøbing (nær en foderstofsilo) kan man finde en lignende buebro, der også er tildækket efter 1962. Men man ser den ikke så tydeligt som på disse fotos. Man skal ind bag nogle træer og så dukker der lige pludselig en lille smule op. Måske kan jeg finde et foto fra min "Langelands-tur" :)

Avatar

"Gammel" jernbanebro?

af Erik H, Frederikssund, 3/5 2016, 15:07 (2908 dage siden) @ SBRH

Broen er en af mange "skamstøtter" over en stor trafikal fadæse, nemlig Den Sjællandske Midtbane" fra Ringsted over Frederikssund til Hillerød og derfra ad Lille Nord til Helsingør.
Desværre stoppede banen fra Ringested til Frederikssund allerede i 1936 efter kun otte års drift.
Efterhånden er det tyndet stærkt ud i disse skamstøtter, men der er dog nogle tilbage, mellem Frederikssund og Hillerød, nemlig ved Gammel Marbækvej cirka 500 meter syd for Frederikssund station (vejbro) Oppe Sundbyvej (jernbanebro) Sundbylillevej (vejbro), og på den anden side af Slangerup, Pilevangen (vejbro) og indtil efteråret 2012 Lindholmvej (vejbro) og mellem Uvelse og Nørre Herlev på Uvelsevej, vejbroen på billederne.
I den til jeg kan huske var der også en vejbro mellem villavejene Vinkelvej og Vangedevej i Frederikssund og ligeledes en vejbro der førte Gammel Slangerupvej over Midtbanegraven.
I øvrigt er der på Kraks kort kommet en funktion hvor man kan se Danmark fra luft anno 1954. Der fremgår det ret tydeligt hvor meget der er ændret på de 62 år fra den gang og til nu.
Se linket her under.

http://map.krak.dk/

Med venlig hilsen
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Avatar

"Gammel" jernbanebro?

af Erik H, Frederikssund, 6/5 2016, 21:28 (2905 dage siden) @ Erik H

Der må også have været en vejbro hvor Roskildevej i Frederikssund krydsede Midtbanen, da Roskilevej tidligere var indfaldsvej til Frederikssund fra syd, for noget der jo var kendetegnende for Midtbanen var den mere eller mindre totale udelukkelse af niveauoverskæringer. Da alle broer på strækningen mellem Frederikssund og Hillerød var bygget, ville det være underligt hvis ikke der også havde været en ved Roskildevej.
For efterhånden temmelig mange år siden blev banegraven fyldt op på netop dette sted, dette understreger så yderligere, at der ikke kan have været en niveauoverskæring.

Med venlig hilsen

Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Avatar

"Gammel" jernbanebro?

af Erik H, Frederikssund, 10/5 2016, 15:10 (2901 dage siden) @ SBRH

Ikke for på nogen måde at kværulere, men dybest ser er det en vejbro, der førte vejen over jernbanen (eller skulle have ført over Midtbanen er jo aldrig blev færdigbygget mellem Frederikssund og Hillerød. En jer banebro er en bro der fører en jernbane over en vej eller f.eks. en å. :-)
Men det er under alle omstændigheder spændende med jernbanearkæologi.

Med venlig hilsen
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

DSB MT162Billige jernbane T-shirts


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak