Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Dampfspeicherlok (Generelt)

af keld ⌂, Malling, 3/5 2016, 11:16 (2908 dage siden)

På min tur rundt i Tyskland i sidste uge så jeg på stationen Baddeckenstedt, mellem Goslar og Hannover, dette dampfspeicherlok med en vogn. Jeg har forgæves søgt efter informationer om dette lokomotiv, men kan ikke komme det nærmere end at, der er tale om et fabrikslokomotiv, som har tilhørt den tidligere sukkerfabrik i Baddeckenstedt.
Findes der en dansk betegnelse for denne lokomotivtype?
Har denne lokomotivtype kørt i Danmark?

[image]Dampfspeicherlok på stationen Baddeckenstedt, april 2016.


M.v.h.
Keld Zumbach

Dampfspeicherlok

af Niels Munch, 3/5 2016, 11:52 (2908 dage siden) @ keld
redigeret af Niels Munch, 3/5 2016, 12:18

Hej Keld,

På dansk hedder det vist "dampakkumulator-lokomotiv" eller "fyrløst lokomotiv", men sådanne har - mig bekendt - ikke kørt herhjemme.

Lokomotivet på dit foto skulle være dette:

Henschel FNr. 28401/1951, Typ C-fl, 1435 mm
neu an DEURAG - Gewerkschaft Deutscher Erdöl-Raffinerien AG, Misburg "III"
04.1988 Verein Braunschweiger Verkehrsfreunde VBV, Braunschweig "182" "MISBURG"
xx.1996 Denkmal Bf Baddeckenstedt

Kilde: http://www.bahn-express.de/berichte/be117.htm .

Type "C-fl" står for 3-koblet "feuerlos". Personvognen skulle stamme fra Osthannoversche Eisenbahnen AG (OHE 0051 eller 0052, HAWA 1909).


M.v.h.
Niels

Dampfspeicherlok

af keld ⌂, Malling, 3/5 2016, 14:37 (2908 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels.

Tak for detaljerede oplysninger.

M.v.h.
Keld Zumbach

Dampfspeicherlok

af gaest, 3/5 2016, 18:31 (2908 dage siden) @ Niels Munch

Lokomotivet her er forsynet med en falsk skorsten. Der er absolut ingen gund til at den type lokomotiv har en skorsten på det sted, normalt plejer den at være på bagsiden af førerhuset.

Grunden til at denne type lokomotiver har været i drift næsten ind til for nyligt, er at de er så utroligt enkle. På almindelige lokomotiver er der kedelrør, rørvægge, fyrkasse, støttebolte, osv, der er tæring og materialer der opfører sig forskeligt ved varmeudvidelse. På denne her type lokomotiver er "kedlen" bare en stor velisoleret trykbeholder. Der er ingen hedeflade, og derfor mindre tæring. og skal beholderen endelig skiftes, ja så kan trykbeholdere laves på mål, det er ikke den store kunst.

Dampfspeicherlok

af TeamBaumann, Hjordkær, 3/5 2016, 22:26 (2907 dage siden) @ keld

For 8 år siden fandt jeg denne Dampfspeicherlok i Flensburg / Flensborg, kaldet JOSEPHINE, tidl. HEW Kraftwerk Speicherlok 1 ... men i slutningen af ca. 2012-13 var denne lok væk ved denne adresse i Flensburg.

[image]
[image]
Flensburg 21-05-2009


Billige jernbane T-shirts

Nørre Smedeby skærvefabrik A/S
Nørre Smedeby skærvefabrik A/S

Her er historien om aktieselskabet Stenbrud & Skærvefabrik Nørre Smedeby med firmaets aktiviteter i både Smedeby og Fladbjerg. Skærvefabrikken ejede gennem tiden adskillige både damp- og motorlokomotiver i såvel smalsporede som normalsporede udgaver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak