Regeringen slagter ("udskyder") togfond & timemodel (Trafikpolitik)
"Regeringen vil udskyde langt de fleste projekter i Togfonden på ubestemt tid. Det gælder blandt andet den såkaldte timemodel"
Læs mere:
af PD Hansen, 18/5 2016, 22:03 (2872 dage siden)
"Regeringen vil udskyde langt de fleste projekter i Togfonden på ubestemt tid. Det gælder blandt andet den såkaldte timemodel"
Læs mere:
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 18/5 2016, 22:21 (2872 dage siden) @ PD Hansen
"Regeringen vil udskyde langt de fleste projekter i Togfonden på ubestemt tid. Det gælder blandt andet den såkaldte timemodel"
Læs mere:
Ærgerligt, at Finansministeriets notat ikke er blevet lækket i sin helhed.
Jeg gentager, hvad jeg tidligere har skrevet: Der er intet nyt under solen. Det er stadig interessant, at blå bloks største parti er en del af folketingsflertallet bag den politiske aftale om Togfonden DK og jeg gætter stadig på, at alle elementerne fastholdes, men at anlægsperioden strækkes, så den passer til indtægterne. Og det mest interessante er stadig prioriteringen. Her gætter jeg på, at ikke-DF-partierne får lagt en klausul ind, der gør, at DF ikke kan rende fra aftalen, lige så snart Billundbanen er bygget. ("Nu lægger vi en svelle her på Billundbanen og samtidig støber vi lidt mere på en af pillerne til jernbanebroen over Vejle Fjord") (groft sagt).
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 18/5 2016, 22:26 (2872 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
PS: Forhandlingerne startede åbenbart i fredags, så man kan jo overveje, hvorfor Finansministeriets notat "lækkes" lige nu - og af hvem. Og hvorfor "man" gladeligt udtaler sig til pressen midt i forhandlingerne.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg
af Kloge Åge , Horsens, 19/5 2016, 00:54 (2871 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Det er vel venstre politik. Vi er ikke med i forliget, men det er manglende finansiering der gør, at vi må stoppe togfonden.
For ellers skal vi jo tage pengene fra børn, ældre og syge (citat Claus Hjort) - uden at nævne kampfly (som er ufinansierede 30 mia hvor pengene ikke er at finde nogen steder) som der er råd til , motorveje og andre af venstres mærkesager.
af Lue, 19/5 2016, 00:59 (2871 dage siden) @ Kloge Åge
redigeret af Tommy Nilsson, 19/5 2016, 20:03
<slettet>
af Gæst 4700, 19/5 2016, 06:01 (2871 dage siden) @ Lue
Der skulle faktisk være penge nok til alle initiativerne i Togfonden under transportministeriet. Det kræver "blot" at tilbageløbsmidler og nogle vejprojekter dedikeres til Togfonden istedet. Det passer blot ikke ind i Finansministeriets ideer...
af Morten Flindt Larsen, 19/5 2016, 07:21 (2871 dage siden) @ Gæst 4700
Der skulle faktisk være penge nok til alle initiativerne i Togfonden under transportministeriet. Det kræver "blot" at tilbageløbsmidler og nogle vejprojekter dedikeres til Togfonden istedet. Det passer blot ikke ind i Finansministeriets ideer...
Ja, der er i det offentlige mange måder at rage skatteyderpenge til sig på, og der findes altid dygtige folk, som gerne vi bistå en regering med at finde en økonomisk løsning på egne forliste taberprojekter. Ingen tvivl om det. Man kan jo - når Togfondens finansieringsmodel ikke lever op til det, som forligskredsen bag den har stillet deres vælgere i udsigt, og man ikke vil vente på at oliepriserne atter stiger - på sund og demokratisk vis prøve at omdefinere hele transportministeriet til at være en togfond. Der er masser af midler i det ministerium, som man grådigt kan gafle, hvis man vil. Men da der sjældent er nogen rimelig grund til at opfylde naboens utålelige ungers plagerier om flere lommepenge, må dette vist overlades til forligspartierne bag Togfonden at gøre, når (sic!) de bliver genvalgt. Togfonden er trods alt deres barn og dermed også deres ansvar alene, så med mindre at den kommende regering vil anklages for løftebrud, så finder den naturligvis til sin tid en løsning, der redder fondens økonomi. Der er ingen grund til bekymring.
Med venlig hilsen
Mrten
af Stefan , Hørsholm, 19/5 2016, 06:49 (2871 dage siden) @ Kloge Åge
Nu har "Venstre" vel aldrig været et "jernbaneparti" så deres vægelsind/forhalingstaktik kan ikke overraske
af Gæst 20., 19/5 2016, 08:40 (2871 dage siden) @ Stefan
Enig.
Og de kan jo ligesom Finansministeriet se, at jernbane ikke bare er dyrt, men meget dyrt.
Konkret er det jo politisk taktik, de foreslår at spare meget, så giver de sig lidt og så er der en aftale.
Og man må vel lade dem, lidt ret har de jo i nogle af de "nej" de har sat.
af Den skeptiske, 19/5 2016, 10:01 (2871 dage siden) @ Gæst 20.
Kan ikke forstå det er så dyrt at renovere/bygge jernbaner i Danmark. Havde vi haft de samme priser for 150 år siden. Var der næppe blevet bygget en eneste jernbane i Danmark.
Der må være nogen der virkelig score kassen på disse procjekter, skulle man mene.
af andersj, Aalborg, 19/5 2016, 10:29 (2871 dage siden) @ Den skeptiske
Kan ikke forstå det er så dyrt at renovere/bygge jernbaner i Danmark. Havde vi haft de samme priser for 150 år siden. Var der næppe blevet bygget en eneste jernbane i Danmark.
Der må være nogen der virkelig score kassen på disse procjekter, skulle man mene.
For 150 år siden var kravet til jernbanen ikke at kunne køre 200-250 km/t. Det er jo også noget billigere at anlægge en markvej fremfor en motorvej.
--
Mvh Anders
af Ove Nygaard, 19/5 2016, 11:42 (2871 dage siden) @ andersj
Kan ikke forstå det er så dyrt at renovere/bygge jernbaner i Danmark. Havde vi haft de samme priser for 150 år siden. Var der næppe blevet bygget en eneste jernbane i Danmark.
Der må være nogen der virkelig score kassen på disse procjekter, skulle man mene.
For 150 år siden var kravet til jernbanen ikke at kunne køre 200-250 km/t. Det er jo også noget billigere at anlægge en markvej fremfor en motorvej.
Enig, Anders. Som du tidligere har givet udtryk for: Mange virksomheder kunne lære af Banedanmarks evne til at planlægge komplicerede sporombygninger. Begivenhederne på Fyn i den seneste tid skyldes "udefra kommende forhold", som der ikke har kunnet tages højde for!
Bedste hilsener
Ove af Erritsø
af LasseG, 19/5 2016, 20:23 (2871 dage siden) @ Ove Nygaard
Begivenhederne på Fyn i den seneste tid skyldes "udefra kommende forhold", som der ikke har kunnet tages højde for!
Ja blandt andet det "udefra kommende forhold" at Banedanmarks register er ufuldstændigt...
--
af A Hansen, 19/5 2016, 22:59 (2871 dage siden) @ LasseG
Begivenhederne på Fyn i den seneste tid skyldes "udefra kommende forhold", som der ikke har kunnet tages højde for!
Ja blandt andet det "udefra kommende forhold" at Banedanmarks register er ufuldstændigt...
Nok nærmere at de rådgivere og entreprenører man havde sat til at stå for arbejdet ikke har været "fuldbefarne". Nørregade-underføringen i Odense findes helt sikkert i Banedanmarks tegningsarkiv. Men nogen kan jo søge aktindsigt for at få dette be- eller afkræftet.
af Niels Munch, 20/5 2016, 05:56 (2870 dage siden) @ A Hansen
Nørregade-underføringen i Odense findes helt sikkert i Banedanmarks tegningsarkiv. Men nogen kan jo søge aktindsigt for at få dette be- eller afkræftet.
Man kan blot se her: http://historienshus.dk/topmenu/topmenu%202/om%20odense/bygningsvaerker/noerrebrotunnelen .
Den tunnel har fra tid til anden voldt kvaler:
Nørregade ved tunnellen mod Nørrebro. Oversvømmelse. Bus på vej ind i tunnellen. Datering: 1948. Fotograf: Nørmark. www.odensebilleder.dk - Billednr. 1731.
M.v.h.
Niels
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 20/5 2016, 08:09 (2870 dage siden) @ A Hansen
Begivenhederne på Fyn i den seneste tid skyldes "udefra kommende forhold", som der ikke har kunnet tages højde for!
Ja blandt andet det "udefra kommende forhold" at Banedanmarks register er ufuldstændigt...
Nok nærmere at de rådgivere og entreprenører man havde sat til at stå for arbejdet ikke har været "fuldbefarne". Nørregade-underføringen i Odense findes helt sikkert i Banedanmarks tegningsarkiv. Men nogen kan jo søge aktindsigt for at få dette be- eller afkræftet.
Ellers kan de da bare benytte Hennings Rundremise
--
Venligst
Michael Deichmann
af Gæst2, 20/5 2016, 13:38 (2870 dage siden) @ Michael Deichmann
Begivenhederne på Fyn i den seneste tid skyldes "udefra kommende forhold", som der ikke har kunnet tages højde for!
Ja blandt andet det "udefra kommende forhold" at Banedanmarks register er ufuldstændigt...
Nok nærmere at de rådgivere og entreprenører man havde sat til at stå for arbejdet ikke har været "fuldbefarne". Nørregade-underføringen i Odense findes helt sikkert i Banedanmarks tegningsarkiv. Men nogen kan jo søge aktindsigt for at få dette be- eller afkræftet.
Ellers kan de da bare benytte Hennings Rundremise
Det er ikke helt utænkeligt at Hennings tegninger kommer samme sted fra
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 20/5 2016, 17:24 (2870 dage siden) @ Gæst2
Ellers kan de da bare benytte Hennings Rundremise
Det er ikke helt utænkeligt at Hennings tegninger kommer samme sted fra
Næ, men der kan de åbenbart ikke finde dem længere - så går det måske bedre i Rundremisen.
Nå, lad os ikke drive denne spøg videre. Det kan den trods alt ikke bære.
--
Venligst
Michael Deichmann
af Gæst., 20/5 2016, 20:09 (2870 dage siden) @ Michael Deichmann
Ellers kan de da bare benytte Hennings Rundremise
Det er ikke helt utænkeligt at Hennings tegninger kommer samme sted fra
Næ, men der kan de åbenbart ikke finde dem længere - så går det måske bedre i Rundremisen.
Nå, lad os ikke drive denne spøg videre. Det kan den trods alt ikke bære.
Banedanmarks folk kender helt sikkert til tegningerne i deres eget arkiv. Spørgsmålet er om rådgiverne også gør det.
Men enig: Der er ikke grund til jokke mere rundt i det.
af EH6762, Birkerød, 19/5 2016, 10:53 (2871 dage siden) @ PD Hansen
Oversigt over droppede projekter:
http://www.dr.dk/nyheder/indland/overblik-de-her-togprojekter-vil-regeringen-droppe
Vh Kristian
af Nordexpress, 24/5 2016, 09:50 (2866 dage siden) @ EH6762
Og her er så det andet synspunkt
DI vil løse trafikkaos på motorvejene
Det koster 721 kroner i timen, når en lastbil holder stille - hvad siger pendlertalsmændene til det?
af Svend, 24/5 2016, 16:20 (2866 dage siden) @ Nordexpress
Og her er så det andet synspunkt
DI vil løse trafikkaos på motorvejene
Det koster 721 kroner i timen, når en lastbil holder stille - hvad siger pendlertalsmændene til det?
"Som en reaktion på den udvikling, har DI Transport nu foreslået, at man sætter bulldozere ind for at rydde op efter trafikuheld, når en lastbil er forulykket, eller når ødelagte personbiler skaber lange køer. For ifølge Michael Svane, branchedirektør i DI Transport, er de daglige bilkøer på motorvejene problematisk både for sikkerheden og økonomien. "
DI må have fået ideen et eller andet sted fra, måske her:
https://www.youtube.com/watch?v=sJct7lI3mz8
eller her
af Per Andersen, 24/5 2016, 17:18 (2866 dage siden) @ Svend
Som det jo er, er det i de stille timer der er mindst trafik ude på motorvejene. Det der her er tale om er at der efter uheld bliver ryttet så trafikken igen kommer til at flyde altså ud til højre med de beskadigte køretøjer der så bliver bjærget ide stille timer.
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 24/5 2016, 21:45 (2866 dage siden) @ PD Hansen
Der er mange måder at anskue størrelsen af hullet i Togfonden DK på:
http://jyllands-posten.dk/politik/ECE8690878/sformand-beder-loekke-finde-millioner-til-...
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg
Letbyggede Motortog Fra Uerdingen/Duewag. Pris 380 kr.
Læs mere