Damplokomotiv OHJ Nr 5 i 3D (Generelt)
Nu Skal Jeg Til at Bygge Damplokomotivet OHJ Nr. 5.
Men på Nogle Billeder på Nettet er der Noget der Undre mig.
Hvordan ser Lokomotivet ud når man ser det fra Toppen?
af Søren Hermansen, 21/5 2016, 10:46 (2896 dage siden)
Nu Skal Jeg Til at Bygge Damplokomotivet OHJ Nr. 5.
Men på Nogle Billeder på Nettet er der Noget der Undre mig.
Hvordan ser Lokomotivet ud når man ser det fra Toppen?
af Steff, 21/5 2016, 11:47 (2895 dage siden) @ Søren Hermansen
Kære Søren!
Jeg er ikke sikker på, at jeg kan hjælpe, men for de personer, der eventuelt ligger inde med billeder, hvad går spørgsmålet egentligt mere specifikt på? Jeg er i hvert tilfælde i tvivl. Er det kedlen, førerhuset eller tenderen?
"Gogglede" lige og der kom da en del biller frem bl.a. fra Ålborg samt Flickr. Måltegningen har Bay jo lavet i Danmarks Damlokomotiver. Iøvrigt MÅ der være masser af billeder alene hos DJK i og med at OHJ 5 (med gamle Jensen som Lkf., uha, uha) tilhørte en af de første loko anvendt på MBJ. Og så sendt som i 1967, da jeg var ved banen, blev den da brugt og da vist nok også senere i "Matador" som en D.
Har hurtigt (og absolut overfladisk grundet mængden af tegninger) set databasen igennem hos DJM og der synes den ikke at fremgå, men det var jo også en privatbanemaskine.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
NB: Godt initiativ med at lave en sådan model, tillykke!!
--
Steffen Dresler
af Søren Hermansen, 21/5 2016, 12:16 (2895 dage siden) @ Steff
Måske kan det her Billed Hjælpe.
http://www.mirai.ne.jp/~eurocity/model/ohj5_16s.jpg
af Steff, 21/5 2016, 12:48 (2895 dage siden) @ Søren Hermansen
Kære Søren!
Send din e-mail adresse på "min" kuvert, da jeg er næsten sikker på, at du kan få al den professionelle hjælp du ønsker fra en passioneret og pensioneret damplokomotivfører og modelbygger.
Dit billede viser jo en absolut flot seriøsitet og der er personer, der ønsker at hjælp.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
--
Steffen Dresler
af Niels Munch, 21/5 2016, 13:06 (2895 dage siden) @ Søren Hermansen
Hej Søren,
Du efterlyste et billede "fra toppen"; her er ét, hvor man i det mindste ser lokomotivet lidt fra oven:
Museumsbanen Maribo - Bandholm. En stor del af banens lokomotiver fotograferet ved remisen i Maribo, maj 1988.
Fotograf: Anders Knudsen, Folketidende. Arkiv: Maribo Lokalhistoriske Arkiv - billede nummer B4400.
Klik på billedet for større gengivelse. Bemærk, at lokomotivet bærer DSB-skorstensbånd.
PS: Dit modelbillede stammer åbenbart fra disse sider: http://www.mirai.ne.jp/~eurocity/english/eohj5.html .
M.v.h.
Niels
af Søren Hermansen, 21/5 2016, 13:50 (2895 dage siden) @ Niels Munch
Mange Tak. det var lige det Billed jeg Manglede.
af Søren Hermansen, 21/5 2016, 23:20 (2895 dage siden) @ Søren Hermansen
Så Langt så Godt.
af Bent Toftgaard, 22/5 2016, 08:14 (2895 dage siden) @ Søren Hermansen
Hej. Ang. OHJ Nr. 5. Sidst jeg så Nr. 5 stod det i Limfjordsbanens remise i Aalborg, forsynet med en spritny kedel bygget på Aalborg Værft lige før det lukkede. Om lok. stadig er i Aalborg ved jeg ikke, da det er flere år siden jeg så det.
af Jan Nielsen, Nørresundby, 22/5 2016, 08:21 (2895 dage siden) @ Bent Toftgaard
Hej
Den er stadig i Aalborg
Mvh
Jan
af alfredo, 22/5 2016, 15:39 (2894 dage siden) @ Bent Toftgaard
Ja, det er en skam at det er blevet udført i sådan en retning som det er. Det minder jo mere om en industrikedel end et damplokomotiv. Mit bud er at det lokomotiv aldrig kommer ud og kører igen førend den har fået lavet en ny kedel (igen), som er lavet ud fra original tegningen og ikke udfra en tegning der er udfærdiget af en ingeniør i en brændert.
af Jan Nielsen, Nørresundby, 22/5 2016, 17:10 (2894 dage siden) @ alfredo
Hej
Ja, der bør laves nogle ændringer men en ny kedel er overdrevet.
Hvordan har du fået den ide fra at den skulle være lavet i en brandert?
Mvh
Jan
af alfredo, 23/5 2016, 13:52 (2893 dage siden) @ Jan Nielsen
At man kan få den ide, at designe en kedel påny, som allerede er designet giver absolut ingen mening i mit hovede. Kedlen er fejlkonstrueret og der er forsøgt at opfinde en dyb tallerken der allerede er opfundet.
Jeg mener en ny kedel må være et must - foruden, som nævnt længere nede i tråden, så fungerer overhedetdamp og fladglider uden aflastning ikke ret godt.
af UTJ, 23/5 2016, 13:56 (2893 dage siden) @ alfredo
At man kan få den ide, at designe en kedel påny, som allerede er designet giver absolut ingen mening i mit hovede. Kedlen er fejlkonstrueret og der er forsøgt at opfinde en dyb tallerken der allerede er opfundet.
Jeg mener en ny kedel må være et must - foruden, som nævnt længere nede i tråden, så fungerer overhedetdamp og fladglider uden aflastning ikke ret godt.
Du har jo nok ret - men kan vi ikke få nogle billeder at se?
af jaer, 23/5 2016, 14:28 (2893 dage siden) @ alfredo
redigeret af jaer, 23/5 2016, 14:53
At man kan få den ide, at designe en kedel påny, som allerede er designet giver absolut ingen mening i mit hovede. Kedlen er fejlkonstrueret og der er forsøgt at opfinde en dyb tallerken der allerede er opfundet.
Et problem kan jo være, om man overhovedet behersker datidens teknologi i dag? dert er ikke meget ved at ønske en nittet kedel, hvis der ikke er nogle, som kan lave arbejdet (inden for det til rådighedværende budget).
/Jan
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 24/5 2016, 12:15 (2892 dage siden) @ jaer
Et problem kan jo være, om man overhovedet behersker datidens teknologi i dag? dert er ikke meget ved at ønske en nittet kedel, hvis der ikke er nogle, som kan lave arbejdet (inden for det til rådighedværende budget).
Der er nogle folk ovre på Bornholm, der nitter nye rammer sammen til sporvogne har jeg set. Og jeg mener også der er folk i NSJK der kan nitte, men det er jo på hobbybasis.....
--
Venligst
Michael Deichmann
af Henrik Hansen , Vejen, 24/5 2016, 12:53 (2892 dage siden) @ Michael Deichmann
Et problem kan jo være, om man overhovedet behersker datidens teknologi i dag? dert er ikke meget ved at ønske en nittet kedel, hvis der ikke er nogle, som kan lave arbejdet (inden for det til rådighedværende budget).
Der er nogle folk ovre på Bornholm, der nitter nye rammer sammen til sporvogne har jeg set. Og jeg mener også der er folk i NSJK der kan nitte, men det er jo på hobbybasis.....
Vil det overhovedet være muligt, at få godkendt en ny fremstillet nittet dampkedel efter PED-direktivet ??
Der er stor forskel på, at nitte rammer til sporvogne og at fremstillet dampkedler.
af Steff, 24/5 2016, 13:25 (2892 dage siden) @ Henrik Hansen
Det KUNNE jo være, at nogle skal gå ind og se på bestemmelserne for en NYBYGGET dampkedel til brug for et lokomotiv, der skal trække veterantog på en offentlig strækning. Bare måske lige en lille ide
Steff
--
Steffen Dresler
af UTJ, 24/5 2016, 13:35 (2892 dage siden) @ Steff
Det KUNNE jo være, at nogle skal gå ind og se på bestemmelserne for en NYBYGGET dampkedel til brug for et lokomotiv, der skal trække veterantog på en offentlig strækning. Bare måske lige en lille ide
Steff
Tvivler på at der er forskel på en nybygget og en gammel kedel. Den skal kunne holde til trykprøvningen, uanset alder.
af Steff, 24/5 2016, 16:28 (2892 dage siden) @ UTJ
Jeg går ud fra at du ikke kender reglerne eller set dem, men som en almen vidende ting noterer, at kedlen, ny som gammel, skal kunne holde et bestemt tryk. Ja, det ville da være ønskeligt!
Hvis en gammel nittet kedel er blevet kasseret og ikke kan repareres, bliver den nybyggede kedel udført i svejst stål og som i tilfældet med kedlen til OHJ 5 en svejst kobberfyrkasse. Og denne kedel opfylder selvfølgelig alle gældende regler herfor. Dette fordi der nu findes et EU regulativ for at give ensrettede bestemmelser og dermed mulighed for at kedler kan bygges i hele EU, bare de overholder de givne bestemmelser. I EU regulativet er der ikke opført noget som helst om nittede kedler, og hvorfor skulle man da også det!!
I Danmark er det nu FORCE (ex. Teknologisk institut) der godkender kedlerne. En svejst kedel kan bedømmes ved en kontrol af svejsningen og så ilagt nogle dertil anvendelige formler, for at se om kedlen opfylder de gældende krav.
Bl.a. fremstilles nye kedler i MEININGEN nu kun ved svejsning og koster, afhængig af størrelse, normalt flere millioner kroner stykket.
Kedlen på ODIN replicaen er fremstillet i svejst stål. Hvad skulle en nittet kedel også gøre godt for her, når den alligevel ikke kan ses p.g.a. kedelbeklædningen!!
Som det er mig bekendt, KAN en kedel fremstilles i ENGLAND som nittet. Den koster jo selvfølgelig en ganske pæn del mere end en svejst og derfor nok uden for rækkevidde for nogen som helst klub eller museum. Og spørgsmålet er, om den kan godkendes herhjemme eller falder under en anden kategori. Dette har jeg ikke viden om og kan derfor ikke udtale mig om dette.
Ved en nittet kedel er der så mange forskellige målinger der skal tages hensyn til, at alene dette vil både komplicere og ikke mindst fordyre processen. Bl.a. om nittehullerne er lockede eller borede, hvilken afstand, lasker, emnetykkelse etc.
Så kedlen på OHJ 5 er den eneste rigtige og fornuftige mulighed der er, alt andet en illusion.
Og som en egen lille tanke, og en absolut privat bemærkning. Første gang herhjemme en nittet gammel kedel knalder eller på anden måde viser svaghedstegn, er veterantogskørsel med nittede kedler nok slut !!
Med venlig hilsen
--
Steffen Dresler
af UTJ, 24/5 2016, 16:57 (2892 dage siden) @ Steff
Storbritannien er da endnu med i EU - så jeg synes ikke din fremstilling er helt logisk
af Steff, 24/5 2016, 18:13 (2892 dage siden) @ UTJ
Storbritannien er da endnu med i EU - så jeg synes ikke din fremstilling er helt logisk
Som jeg skriver, omfatter EU direktivet IKKE nittede kedler som nye.
At man antageligt kan få lavet en nittet kedel i England, ligesom også et helt nyt gammelt lokomotiv af TORNADO klassen, behøver jo ikke at være ensbetydende med, at den kan blive godkendt til lokomotivbrug herhjemme for veterantog.
Og da mit kendskab til dette ikke er tilstede, kan jeg derfor ikke udtale mig.
Men det er jo ej heller aktuelt, da OHJ kedlen er svejst og at fremtidige også vil være det.
Med venlig hilsen
NB: Iøvrigt har den "nye" Tornado-class fra 2008 (2-C-1) https://en.wikipedia.org/wiki/LNER_Peppercorn_Class_A1_60163_Tornado en svejst kedel og med stål fyrkasse. Og englænderne plejer jo ikke at gå på kompromis!
--
Steffen Dresler
af Bent Larsen, Kalundborg, 24/5 2016, 21:02 (2892 dage siden) @ Steff
Hej
Jeg mener kedlen til OHJ 38 er renoveret i samarbejde med FORCE, og noget af de udskiftede dele er svejst sammen og ikke nittet som fra ny.
vh
Bent Larsen
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 25/5 2016, 15:32 (2891 dage siden) @ Bent Larsen
Hej
Jeg mener kedlen til OHJ 38 er renoveret i samarbejde med FORCE, og noget af de udskiftede dele er svejst sammen og ikke nittet som fra ny.
Uha - svejste konstruktioner arbejder anderledes end nittede, så det skal blive spændende at følge...
(uden at jeg ved hvad der er lavet hvordan - FORCE plejer at vide hvad de gør)
--
Venligst
Michael Deichmann
af Bent Larsen, Kalundborg, 25/5 2016, 17:18 (2891 dage siden) @ Michael Deichmann
Hej
FORCE har været med på OHJ 38 lige fra start, og har fået godkendt nye normer som bryder med den måde kedler er rep. på de sidste 150 år, med en længere godkendelse periode til følge.
vh
Bent Larsen
af LBC, 26/5 2016, 05:57 (2891 dage siden) @ Bent Larsen
Undersiden af rundkedlen til OHJ 38 var pga en kraftig tæring i gammel tid repareret med en lap der var nittet uden på rundkedlen.
I forbindelse med revisionen af kedlen, måtte der drastiske midler til:
Rørhulspladen i røgkammeret skulle udskiftes helt pga voldsomme tæringer, så det blev besluttet at at fjerne både lappen og det oprindelige stykke kedelplade for ikke at få en "umulig" samling når den nye rørhulsplade skulle nittes i kedlen.
Det nye stykke kedelplade er udformet så svage "hjørner" undgåes og er svejset i rundkedlen. Svejsningen er kontrolleret i "hoved og røv" med bøjeprøver osv.
Den opmærksomme følger af OHJ 38 projektet vil vide at den nye rørhulsplade også er svejset op for at undgå en meget dyr fremstilling i udlandet. Rørhulspladen er efterfølgende nittet i rundkedlen, hvilket kun var muligt med ekspertbistand fra nu afdøde Erik Rothmann. Ligeledes er der skiftet en lang række nitter i fyrkassens bundramme.
Nittearbejdet er udført med en nittebøjle, designet af Erik Rotmann og bygget af Erik og Peter Jørgensen på VSVT`s værksted i Høng. Nittebøjlen har over årene været på rundtur til andre jernbaneklubber og Jernbanemuseet der også skulle nitte.
Billeder kan ses på www.ohj38.dk
Jeg vil gerne erindre om at arbejde der foretages på klubbernes damplokomotiver er det muliges kunst, både håndværksmæssigt og økonomisk, og altid fuldt sikkerhedsmæssigt forsvarligt
Mvh Lars
--
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 25/5 2016, 15:30 (2891 dage siden) @ Steff
Et eller andet sted er det endnu en del af vores teknologiske kulturarv, der går tabt og kun vil kunne ses på film. Endnu et håndværk er lagt i graven.
--
Venligst
Michael Deichmann
af Jens, 30 cm bag skærmen, 26/5 2016, 00:27 (2891 dage siden) @ Michael Deichmann
Et eller andet sted er det endnu en del af vores teknologiske kulturarv, der går tabt og kun vil kunne ses på film. Endnu et håndværk er lagt i graven.
Man kan så diskuttere hvilket tab det er, at man har svejst en lap i den del af kedlen hvor der hyppigst opstår tærringer, fremfor alternativet med at skulle nitte et helt nyt kedelbælte op på det pågældende sted. Hvis det er måden, vi kan holde liv i de nittede kedler (hvor der altså stadigvæk er tale om nittede fyrkasser i kobber, nittede rundkedelbælter, nittede bundrammer og nittede bagkedler) så må det ses som et acceptabelt kompromis. Der er stadigvæk MASSER af ædelt kedelhåndværk at holde i hævd, som langt overskygger nittekunsten og som kun få herhjemme alligevel formår at lave ordentligt.
af Bent Larsen, Kalundborg, 22/5 2016, 17:49 (2894 dage siden) @ alfredo
Hej
Hvis kedlen kan bruges og godkendes er udsendende vel lige meget, der kommer keddeldækning udenpå.
Vh
Bent Larsen
af Jan Nielsen, Nørresundby, 22/5 2016, 18:06 (2894 dage siden) @ Bent Larsen
Hej Bent
Som Alfredo skriver er den desværre blevet forsynet med industri renseklapper og de skæmmer
lokomotivet da de er synligt også med beklædningen på¨.
Mvh
Jan
af Søren Hermansen, 22/5 2016, 20:33 (2894 dage siden) @ Jan Nielsen
Lokomotivet er Næsten Færdigt.
Nu Mangler det Bare Hjulene og Gangtøjet.
af Bent Larsen, Kalundborg, 22/5 2016, 23:47 (2894 dage siden) @ Jan Nielsen
Hej
Ok det er nok en lang og dyr proces at lave om, så vil man ud at køre bliver det et kompromis på udsendenet.
Vh
Bent Larsen
af Jens, 30 cm bag skærmen, 23/5 2016, 13:31 (2893 dage siden) @ Bent Larsen
En ting er, om kedlen kan godkendes, en anden ting er alle de ændringer fra det originale design der ellers er tilføjet. Der er tilføjet en kombineret stor- og smårørsoverheder, dampventiler som er svejst direkte på bagkedlen frem for at være lavet som et dampfordelingsstykke, ligesom at kedelbeklædningen er popnittet.
Alt i alt meget synlige ændringer, som kun i meget ringe grad fortæller hvordan damplokomotiver så ud. Noget helt tredje er så problematikken i at køre med fladglidermaskiner med overheder uden glideraflastninger, men det er en helt anden historie...
af Søren Hermansen, 23/5 2016, 22:51 (2893 dage siden) @ Jens
Og Her er Lokomotivet i 3D.
Lokomotivet sår Nok Lille Ud. Men kun fordi man ser det på Afstand.
af mortenm12, 4/12 2018, 18:58 (1968 dage siden) @ Søren Hermansen
Jeg vil høre om du stadig har modellen liggende efter 2 år, jeg kender nemlig en der gerne vil have modellen 3d printet men jeg har ikke kunne finde en model nogle steder, ud over de billeder du har uploadet af den i sketchup, som du har lavet.
af arne jørgensen , eskilstrup, 23/5 2016, 23:41 (2893 dage siden) @ Bent Toftgaard
den gamle kedel befinder sig i Maribo og kunne formentlig godt istandsættes, men problemet skulle efter sigende være, at cylindre sidder forkert i forhold til ramme og drivstænger, så sagerne ikke kan køre rundt. Og så er alting åbenbart gået i stå til fordel for en anden opgave
af Peter Sloots, 24/5 2016, 01:45 (2893 dage siden) @ arne jørgensen
OHJ 5 i Vig 5. december 1976:
OHJ 5 i Kelstrup 5. december 1976:
OHJ 5 i Nørre Asmindrup 5. december 1976:
af Niels Munch, 23/5 2016, 15:21 (2893 dage siden) @ Søren Hermansen
Du får lige et par billeder mere, ganske vist ikke oppefra; jeg var ikke så stor dengang :
OHJ nr. 5, begge fotos Høng 17.09.1961 (nm).
Billederne er taget under DJKs udflugt 17.09.1961 på HTJ med G 625. I Høng var OHJ nr. 5 trukket udendørs til alm. beskuelse & fotografering, se DJK Foreningsmeddelelser M 5a/61 - August 1961.
M.v.h.
Niels