Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nu rabler det da for DSB (Generelt)

af Gæst 20, 27/5 2016, 13:28 (2884 dage siden)

jf. denne artikel fra Ingeniøren:

https://ing.dk/artikel/dsb-vil-have-eksperthjaelp-til-stigende-tekniske-problemer-184465

vil DSB nu hyre eksperter udefra, for at finde ud af hvad der egentligt foregår i DSB.

Særligt beskæmmende er det at læse kommentarerne, f.eks. denne:

"Sjovt at se, at DSBs egen fejl ved fejlmontering af hjul, bare er kogt ned til "spærmål". DSB udførte bogierevisioner på ME-lokomotiverne selv, og valgte at gøre dette i Aarhus, hvor erfaringen med de sjællandske lokomotiver naturligvis er lidt begrænset. Man fik så monteret hjulene forkert på akslerne, fordi medarbejderne der udførte det, egentlig ikke havde prøvet det før..."

Man må jo tage sig til hovedet over de politikere, der fortsat lader sig drive rundt i manegen!

Nu rabler det da for DSB

af Eriksen, 27/5 2016, 13:49 (2884 dage siden) @ Gæst 20

Snare hvornår indser politikerne at DSB er en nedslidt virksomhed, med lige så nedslidt materiel, og har været det længe efterhånden.

Værkstederne kan ikke få togene ind til rep, da de stort set kører hele tiden. Der er også nedskæringer på værkstederne, det hjælper jo heller ikke på materiel situationen. Meget gammelt materiel der stort set ikke kan fåes reservedele til mere.

Snakkede med en der har været ved DSB i 43 år, han sagde at i alle de år har det kun gået ud på en ting og det er spare og spare hele tiden. Og forringe standarden og servicen over for passagerne og personalet. Man vil gerne have kollektiv trafik her i Danmark men det må bare helt ikke koste noget.

Nu rabler det da for DSB

af Peter H, Nærum, 27/5 2016, 19:50 (2884 dage siden) @ Eriksen

Det er politikerne (trafikministeriet) der er problemet, ikke dsb. Går det hele tiden ud på at spare så meget som muligt, så bliver produktet vel heller ikke godt!?

Avatar

Nu rabler det da for DSB

af Erik H, Frederikssund, 28/5 2016, 19:09 (2883 dage siden) @ Peter H

Det ender med at politikerne sparer DSB ihjel.
Det er klart det koster, at drive jernbaner. Bliver der sparet og sparet på alting, så er forfaldet i gang. Publikum vil forståligt nok ikke i længden finde sig i det, og finder i stedet andre transportmuligheder, i form af privatbiler (køb af bil nummer 2), og mellem landsdelene tager de bussen.
Så bliver indtægterne endnu mindre, og så skal der igen spares..... det er én stor ond cirkel, og den er næsten umulig at bryde.

Bemærkningen "spar lige meget hvad det koster, gælder i allerhøjeste grad her"

Med venlig hilsen

Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Nu rabler det da for DSB

af Peter Christensen, 27/5 2016, 18:22 (2884 dage siden) @ Gæst 20

Unge mand - unge mand.
Det er helt naturligt at sprogbruget bliver lettere misvisende i en sådan præsentation.
Først forklare en tekniker sin knap så teknisk kyndige chef hvad det går ud på.
Den knap så teknisk kyndige chef beretter om det til den overhovedet ikke kyndige chef, som derefter fortæller kommunikationsmedarbejderen hvad der der skal stå i præsentationen.
Jeg vil faktisk rose de medvirkende i denne kæde for ikke at afvige så frygteligt langt fra virkeligheden.
Det kunne nemt være endt med i stil med "Juniregn skaber udbredt morgentåge".

At hyre konsulenter til at se på sagen. Tjo, det kan DSB da godt. Det er bare dyrt, men til gengæld er konsulenterne helt ansvarsfrie!
Det bedste for konsulenterne er faktisk at lave noget bras for derefter at fortælle hvordan man retter op på det.
Et typisk styringsinstrument i konsulenthuse er "hvor meget omsætning skaber du" - for det eneste konsulenthusene kan sælge er arbejdstimer og de skal sælges (dyrt). Jo flere solgte timer, jo bedre.
Det handler ikke om at knuse problemet - for så er der jo ikke arbejde igen.
Andre konsulenthuse er lidt som en jukebox - du propper penge i og får den ønskede melodi, du gerne vil høre.
Surt, men sandt. Lidt kedeligt at det er passagerene, som bliver forsøgskaniner i det spil.
Men for DSB handler det nok mere om at vise handlekraft - "så gør dog noget"!

Nu rabler det da for DSB

af Erling Pedersen, 27/5 2016, 21:56 (2884 dage siden) @ Peter Christensen

Ja ja.

Men håndværkerne kunne tænke lidt selv, Litra ME har stadig store problemer med den brænder sine tyristorer af, så må vi skifte dem oftere og finde billigere tyristorer siger DSB's eget værksted, det er for dyrt at finde årsagen, hvad for noget ?

Jo fordi det er en kasse der betaler udskiftningen, men en anden der betaler reparationer, der må håndværkerne, medarbejderne da råbe vagt i gevær, hvad er det for galimatias.

Men de skal kun have deres løn og er ikke bedt om at tage ansvar, som de fortæller.

Så ja det rabler, men hvis de på gulvet fik forklaret dem på toppen de er på gale veje så gik alt bedre.

Hilsen Erling.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak