Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvordan går det så med litra EA i dag? (Generelt)

af esni, Frederikssund, 30/5 2016, 21:35 (2881 dage siden)

Hvor mange er rent faktisk i drift?

Hvor mange løb kører de hver dag (ult maj 2016)?

Hvordan går det så med litra EA i dag?

af andersj, Aalborg, 30/5 2016, 21:50 (2881 dage siden) @ esni

Hvor mange er rent faktisk i drift?

Hvor mange løb kører de hver dag (ult maj 2016)?

Så vidt jeg har hørt så er de for langsomme til at overholde køreplanen på Ringsted-Østerport togene så man har indsat IR4 igen.

--
Mvh Anders

Hvordan går det så med litra EA i dag?

af H N Nielsen, 31/5 2016, 18:13 (2880 dage siden) @ andersj

Sjovt nok er det jo IR4 og IC3 der køre ned i det Jyske (til og fra Kbh), dog hver eneste gang "Køre de fra stationen om 5 -15 minutter" Så hvem siger det ikke er køreplanen der er noget juks? Ea er dog også oppe i alderen, Men Bulgarien har fået dem til at virke, hvis de kan kan vi også.

Hvordan går det så med litra EA i dag?

af Trainguy, 31/5 2016, 18:26 (2880 dage siden) @ H N Nielsen

Kun hvis DSB har råd til det, og det kniber vist lige for tiden. Kan IC4 være skyld i pengemangel??

Hvordan går det så med litra EA i dag?

af Niels Munch, 31/5 2016, 19:51 (2880 dage siden) @ H N Nielsen

Ea er dog også oppe i alderen, Men Bulgarien har fået dem til at virke, hvis de kan kan vi også.


Mig bekendt kører de "bulgarske" EA udelukkende godstog .....

Hvordan går det så med litra EA i dag?

af Andreas, 31/5 2016, 19:24 (2880 dage siden) @ andersj

Så vidt jeg har hørt så er de for langsomme til at overholde køreplanen på Ringsted-Østerport togene så man har indsat IR4 igen.

Jeg har hørt det er fordi lokomotivføreren på IR4 bare kan trykke "bak" nede i Ringsted og så trykke toget hele vejen ind til Østerport igen, så sparer man mindst fem min på endeskiftet :-D

Eller måske skal vi droppe røverhistorierne "vi har hørt", og så holde os til fakta?

Hvordan går det så med litra EA i dag?

af andersj, Aalborg, 31/5 2016, 20:12 (2880 dage siden) @ Andreas

Så vidt jeg har hørt så er de for langsomme til at overholde køreplanen på Ringsted-Østerport togene så man har indsat IR4 igen.


Jeg har hørt det er fordi lokomotivføreren på IR4 bare kan trykke "bak" nede i Ringsted og så trykke toget hele vejen ind til Østerport igen, så sparer man mindst fem min på endeskiftet :-D

Eller måske skal vi droppe røverhistorierne "vi har hørt", og så holde os til fakta?

Man vil indsætte IR4 på i hvert fald to løb:

Citat Bodil Bach fra den offentlige Facebookgruppe "Borup-Viby Pendlerklub"

MØDE med DSB’s og Banedanmarks topledelse torsdag den 26. maj kl. 16:30 - 18:00
Søren Jensen og jeg har holdt møde med DSB og Banedanmark på foranledning af en mødeanmodning fra mig i april måned. Formålet med mødet var i sin enkelthed at få K16 til i det mindste at fungere.
På mødet deltog trafikdirektør Peter Svendsen og trafikchef Jens Jørgen Hansen fra Banedanmark, driftsdirektør Anders Egehus, trafikchef Stig Friisbæk fra DSB samt informationschef Tony Bispeskov som vi alle kender fra DSB.
Søren og jeg fremlagde problemerne for vores to stationer, og det var vores indtryk, at de to virksomheder tager problemerne meget alvorligt.
Omlægningen af køreplanerne i Danmark har været en nødvendighed for DSB og Banedanmark, og sådan er K16 blevet til med de store ændringer/nedprioriteringer, det har medført for Borup og Viby.
DSB og Banedanmark har dog måtte erkende, at K16 ikke fungerer optimalt og som tilsigtet. Der er mange udfordringer og flere udfordringer, som de ikke har kunne tage højde for under udarbejdelsen af K16. Bla ID-kontrollen i Padborg og på spor 26 på Hovedbanen og i lufthavnen mod Sverige. Kapaciteten på Københavns Hovedbanegård er tillige presset til bristepunktet.
Og så til det positive.
Der vil blive foretaget nogle minutjusteringer, som forhåbentlig vil få en effekt. Der bliver optimeret på afgangene fra København H i myldretiden. Og så vil der blive forsøgt optimeret på erstatningstog ved aflysninger. Aflysninger kan vi ikke undgå. Men modsat tidligere køreplaner vil aflysningerne ikke ramme begge vores tog i timen. DSB vil regne på effekten af, hvis IC-toget midt mellem to tog skal have et ekstra stop i Viby og Borup. Så det forventer vi kommer på plads.
Samtidig vil afgangene kl. 7:00/7:05 og 7:30/7:35 fra henholdsvis Borup og Viby igen blive betjent med et IR4 tog (de hvide elektriske tog). Det vil forhåbentlig også have en effekt på rettigheden (hurtig ind og ud af toget, hurtig op og ned i fart).
Disse tiltag vil træde i kraft fra 9. august, når sommerkøreplanen udløber. Sommerkøreplanen træder i kraft 27. juni, så vær opmærksom på de ændringer det medfører.
Der er ikke udsigt til de forkromede ændringer for de to stationer i kommende køreplaner før K19, når den nye togbane over Køge åbner.
Alt i alt fik vi en lille flig. Vi er ikke urimelige i vores krav til robusthed og rettighed. Og det bliver der nu gjort noget ved. Små justeringer, der forhåbentlig får en effekt. Det ser vi i august og fremad.
Vi lagde meget vægt på, at robusthed i trafikafviklingen har højeste prioritet, så vi på den måde forhåbentlig kan få den tyndslidte eller forsvundne tillid til DSB tilbage.
Jeg er den fødte optimist, så jeg tror på, at vi fra august vil kunne mærke en ændring.
Jeg vil ønske alle en rigtig god sommer.

--
Mvh Anders

Hvordan går det så med litra EA i dag?

af Andreas, 31/5 2016, 20:35 (2880 dage siden) @ andersj

Så vidt jeg har hørt så er de for langsomme til at overholde køreplanen på Ringsted-Østerport togene så man har indsat IR4 igen.


Eller måske skal vi droppe røverhistorierne "vi har hørt", og så holde os til fakta?


Man vil indsætte IR4 på i hvert fald to løb:

Citat Bodil Bach fra den offentlige Facebookgruppe "Borup-Viby Pendlerklub"
...
Samtidig vil afgangene kl. 7:00/7:05 og 7:30/7:35 fra henholdsvis Borup og Viby igen blive betjent med et IR4 tog (de hvide elektriske tog). Det vil forhåbentlig også have en effekt på rettigheden (hurtig ind og ud af toget, hurtig op og ned i fart).

RØ 4308 og 4110, som begge har haft en ME i bagenden ligeså ofte, eller lidt oftere end EA, henover foråret. Mon ikke du skal finde hovedårsagen til disse forsinkelser heri, men det er nok for meget forlangt af de fleste pendlere at skulle kunne se forskellen, de ser bare en dobbeltdækker.

Hvordan går det så med litra EA i dag?

af KSC, 1/6 2016, 09:26 (2879 dage siden) @ Andreas

Man kan da også trykke bak på en EAer, når spøg til side.

Det kunne måske også at have noget med den trængte lokomotivfører-situation at gøre. For lettere at kunne få puslespillet til at gå op, og flytte rundt på personalet har man nok valgt at bruge ER, da alle i København har attest til ER, men ikke ret mange har attest til EA.

mvh Kim

Hvordan går det så med litra EA i dag?

af Andreas, 1/6 2016, 21:36 (2879 dage siden) @ KSC

Man kan da også trykke bak på en EAer, når spøg til side.

Nej, det kan man så faktisk ikke :-P En EA kan kun bakke fra rangerkontrolleren, den har ikke en frem/bakker og ej heller en "bak" knap man kan trykke på :-D

Hvordan går det så med litra EA i dag?

af gaest, 1/6 2016, 22:07 (2879 dage siden) @ Andreas

Nej, det kan man så faktisk ikke :-P En EA kan kun bakke fra rangerkontrolleren, den har ikke en frem/bakker og ej heller en "bak" knap man kan trykke på :-D

Ja, det begrænser jo brugen af EA når så mange drejeskiver er fjernet. Og dem der er har ingen køreledninger.

Hvordan går det så med litra EA i dag?

af andersj, Aalborg, 1/6 2016, 22:32 (2879 dage siden) @ gaest

Nej, det kan man så faktisk ikke :-P En EA kan kun bakke fra rangerkontrolleren, den har ikke en frem/bakker og ej heller en "bak" knap man kan trykke på :-D


Ja, det begrænser jo brugen af EA når så mange drejeskiver er fjernet. Og dem der er har ingen køreledninger.

Tror nu det er lidt lettere at smutte ned i det andet førerrum end at benytte en drejeskive.

--
Mvh Anders

Hvordan går det så med litra EA i dag?

af Rask Ingemann Lambertsen, 30/5 2016, 22:04 (2881 dage siden) @ esni

Jeg har set en enkelt afgang af RØ 4363 (Helgoland - Slagelse) trukket af et EA-lokomotiv. Jeg mener, det var tirsdag d. 10/5. Et modkørende tog spærrede desværre effektivt for udsynet til ret meget andet end taget.

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.

Hvordan går det så med litra EA i dag?

af Gæst 20, 31/5 2016, 06:37 (2880 dage siden) @ esni

Man kunne måske ligeså godt spørge, hvordan går det med Desiro i dag?

Eller MR?

Når man rejser med DSB dagligt, er det nedslående svar desværre, for alle materieltyper - det går ikke.

Hvordan går det så med litra EA i dag?

af Holger Sørensen, Hedehusene, 31/5 2016, 11:09 (2880 dage siden) @ Gæst 20

Her til morgen den 31.05 var der i hvert fald to løb med EA (set gennem min havedør).

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Hvordan går det så med litra EA i dag?

af Besserwisser, 31/5 2016, 13:05 (2880 dage siden) @ Holger Sørensen

Hører rygter om at EA opgraderingen (som ventet) er gået over budgettet på 50 mio kr, og nu beder om betydeligt flere penge for at fortsætte (op mod 100 mio???). Flere mener, at det med en pris på 35 mio kr for et nyt el-lokomotiv, vil være noget nemmere og billigere at erstatte EAerne med nye TRAXX lokomotiver, som DB Regio får leveret i år.

Hvordan går det så med litra EA i dag?

af gaest, 31/5 2016, 13:37 (2880 dage siden) @ Besserwisser

Hører rygter om at EA opgraderingen (som ventet) er gået over budgettet på 50 mio kr, og nu beder om betydeligt flere penge for at fortsætte (op mod 100 mio???). Flere mener, at det med en pris på 35 mio kr for et nyt el-lokomotiv, vil være noget nemmere og billigere at erstatte EAerne med nye TRAXX lokomotiver, som DB Regio får leveret i år.

Her kan vi risikere at bevæge os in i økonomens verdensbilled. Jeg har oplevet tilsvarene i industrien hvor vi blev beordret til at instandsætte nogle gamle udtjente maskiner for større beløb end helt nye maskner ville koste. På et spørgsmål om det betimelige i at gøre sådan hvæsede en økonom: En istandsættelse er en driftsomkostning, men en nyanskaffelse er en investering!
Vi andre der ikke er økonomer tenderer vel til at tænke at et beløb er et beløb, og at man skal bruge det bedst muligt.

Hvordan går det så med litra EA i dag?

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 31/5 2016, 20:42 (2880 dage siden) @ gaest

Vi andre der ikke er økonomer tenderer vel til at tænke at et beløb er et beløb, og at man skal bruge det bedst muligt.


Ikke helt.

Investeringer over en vis størrelse skal måske bevilges af firmaets bestyrelse, og det kan være så besværligt at man foretrækker en driftsomkostning som ikke kræver bestyrelsens indblanding.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Hvordan går det så med litra EA i dag?

af Endnu en gaest, 31/5 2016, 19:38 (2880 dage siden) @ Besserwisser

Hører rygter om at EA opgraderingen (som ventet) er gået over budgettet på 50 mio kr

Så må man da håbe at DSB får de første 50 millioner hjem, andre rygter siger nemlig at der findes en deadline på at alle 6 maskiner skal være i drift i Juni måned ellers er der lukket for kassen, og DSB vil hænge på hele regningen selv.

2 tog med litra EA set 31/5. Hvornår og i hvilken retning?

af Rask Ingemann Lambertsen, 31/5 2016, 21:10 (2880 dage siden) @ Holger Sørensen

Her til morgen den 31.05 var der i hvert fald to løb med EA (set gennem min havedør).

På hvilket tidspunkt og i hvilken retning?
(Eller tognummeret, hvis du allerede ved det.)

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.

2 tog med litra EA set 31/5. Hvornår og i hvilken retning?

af Holger Sørensen, Hedehusene, 1/6 2016, 11:02 (2879 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Vestover ved 7.-8.-tiden, og senere østover.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Hvordan går det så med litra EA i dag?

af Carsten, 31/5 2016, 20:44 (2880 dage siden) @ esni

Situationen var i sidste uge:

3001 Under genopbygning.
3004 Ude af drift, fejl i ensretter.
3007 Afventer godkendelse efter ombygning.
3010 I drift.
3020 Under ombygning.
3022 I drift.

Mvh

Carsten

To nye og et gammelt billede af EA 3001

af Rask Ingemann Lambertsen, 2/6 2016, 23:46 (2878 dage siden) @ Carsten

Situationen var i sidste uge:

3001 Under genopbygning.

Lokomotivet holdt i eftermiddags på værkstedbogier på Maskindepotet, København G. Der er stadig ikke monteret lysdiodelanterner som slutlygter.
[image]

Set forfra er der tilsynelandende ikke sket andet, end at noget af folien er blevet fornyet. I midten af billedet er det DSB ME 1518 og til højre, med hatteskyggen, er det DSB ME 1503.
[image]

Til sammenligning er dette billede optaget 23/07-2014.
[image]

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.

RØ 4363 med DSB EA 3020 2016-08-19 (2 billeder)

af Rask Ingemann Lambertsen, 19/8 2016, 17:53 (2800 dage siden) @ Carsten

Carsten skrev:

Situationen var i sidste uge:

3001 Under genopbygning.
3004 Ude af drift, fejl i ensretter.
3007 Afventer godkendelse efter ombygning.
3010 I drift.
3020 Under ombygning.
3022 I drift.

I dag blev RØ 4363 (Helgoland-Slagelse) trukket af DSB EA 3020 "G.F. Ursin". Set her ved Ny Ellebjerg kl. 16:21 (+½) mens mørke skyer samlede sig i baggrunden.
[image][image]

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.

RØ 4363 med DSB EA 3007 2016-09-30 (2 billeder)

af Rask Ingemann Lambertsen, 30/9 2016, 17:21 (2758 dage siden) @ Carsten

Carsten skrev tirsdag d. 31. maj:

Situationen var i sidste uge:

3001 Under genopbygning.
3004 Ude af drift, fejl i ensretter.
3007 Afventer godkendelse efter ombygning.
3010 I drift.
3020 Under ombygning.
3022 I drift.

Det var i dag DSB EA 3007 "Kirstine Meyer", der trak RØ 4363 (Helgoland - Slagelse). Toget passerede Dybbølsbro kl. 16:21 (ca. -3).
[image][image]

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak