Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Elektrificeringen på TIB 29 (Generelt)

af Jens V, 16/6 2016, 14:48 (2864 dage siden)

Det er ved at være absolut sidste udkald, hvis man vil fotografere mellem Lunderskov og Esbjerg, uden at køreledningsmaster m.v. ødelægger den gode stemning... :-)

Fra en grå dag (i dag) kommer her nogle nedslag på strækningen, som illustrerer fremdriften.

I Vejen sagde man (nok mest af hensyn til lokalpolitikerne), da man nedlagde vigesporet, at perron og trace blev liggende, så det kunne bruges igen, hvis behovet opstod. Nå ja, nu bliver det da højst smalspor...

[image]

Lige vest for Vejen er der master i begge hovedspor. Ellers ser det ud til, at man de fleste steder på fri bane i øvrigt er kommet længst i 2. hsp.

[image]

I Brørup placeres masterne tilsyneladende parvist mellem sporene. Det ene fundament er konsekvent placeret lidt højere end det andet, og 2. hsp. ligger da også en anelse højere end 1. Ikke alle nedramninger er åbenbart gået lige godt.

[image]

Mod vest er der master i 1. hsp.

[image]

Holsted har foreløbig ingen master omkring perronerne, men de nærmer sig fra øst, hvor en køreledningstrolje mod Vejen møder en MG.

[image]

Mod vest skal man passere U-signalet, inden der kommer master igen. Fundamenterne ligger spredt med løs hånd langs sporene.

[image]

Gørding har p.t. heller ikke master - eller nedrammede fundamenter - omkring perronerne.

[image]

...men de findes i 2. hsp. mod øst.

[image]

I Bramming (ingen billeder i dag) er ingen master rejst, men man er så småt i gang med at nedramme fundamenter.

Elektrificeringen på TIB 29

af Tonny Brandt Andersen ⌂, 16/6 2016, 20:44 (2864 dage siden) @ Jens V

Jeg var også på en lille rundtur i det sønderjyske i dag, startende med Vejen.

[image]

[image]

[image]

Elektrificeringen på TIB 29

af Jens V, 16/6 2016, 20:57 (2864 dage siden) @ Tonny Brandt Andersen

Jeg var også på en lille rundtur i det sønderjyske i dag, startende med Vejen.


Herligt. Bare du ikke kalder Vejen for Sønderjylland, når nogen hører det... -:)

Elektrificeringen på TIB 29

af Tonny Brandt Andersen, 16/6 2016, 23:53 (2863 dage siden) @ Jens V

Jeg var også på en lille rundtur i det sønderjyske i dag, startende med Vejen.


Herligt. Bare du ikke kalder Vejen for Sønderjylland, når nogen hører det... -:)

Ja, jeg startede og sluttede nord for Kongeåen :) Vejen - Kolding - Gråsten - Tinglev - Lunderskov - Vejen.
Ud over ændringerne som er begyndt at vise sig i Vejen, så var Tinglev ændret en del siden jeg sidst gjorde holdt der. Ny gangbro og trådhegn mellem spor 1 og 2. Det mangler de i Lunderskov. Der var der lige et par klovner, der skulle krydse sporene 2 gange for at spare turen gennem gangtunnelen.

[image]

Elektrificeringen på TIB 29

af Lars Petersen @, Jels, 17/6 2016, 08:06 (2863 dage siden) @ Jens V

Herligt. Bare du ikke kalder Vejen for Sønderjylland, når nogen hører det... -:)

Uha, ja. Det er et følsomt emne ;-), som vi senest var inde på ifm. skaderne på jernbanebroen ved Brørup.

Banedanmarks ugeplan for nedramning af mastefundamenter Lunderskov-Esbjerg kan ses her: http://www.bane.dk/visArtikel.asp?artikelID=24433

MVH, Lars

Elektrificeringen på TIB 29 - nu med tråde

af Jens V, 24/7 2016, 16:21 (2826 dage siden) @ Jens V

Så i dag, at der er så småt er begyndt at komme noget på de opsatte master rundt omkring. I første omgang, hvad jeg formoder, er returledere - uden at have fået sat mig ordentligt ind i det nye koncept.

Østenden af Bramming:
[image]

Det forekommer mig, at der er ret mange forskellige mastetyper med meget forskelligt udstyr. Noget af det ligner en mekanisk kobler og længere henne en mast beregnet til et lod:
[image]

Også på den fri bane er der - her mellem Bramming og Tjæreborg - begyndende tråd-vækst:
[image]

Fremdriften er ret uens. I det ene hovedspor master med tråd på og i det andet er end ikke fundamentet rammet i jorden endnu:
[image]

Brounderføring lige vest for Tjæreborg:
[image]

I Esbjerg er der endnu ikke rammet fundamenter ned, men det lokale dagblad kører i dag en større historien om, at det fra nu af kommer til at ske i døgndrift.

Elektrificeringen på TIB 29 - nu med tråde

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 24/7 2016, 17:39 (2826 dage siden) @ Jens V

Så i dag, at der er så småt er begyndt at komme noget på de opsatte master rundt omkring. I første omgang, hvad jeg formoder, er returledere - uden at have fået sat mig ordentligt ind i det nye koncept.

Det nye system er et 2x25 kV system, hvor en øverste ledning er den såkaldte 'negative fødeledning' og ledningen under er returlederen, som det kendes. I stedet for suge transformere benyttes der ved det nye system autotransformere, det fødes med 2x25 kV, hvor den negative fødeledning er den ene og køretråden er den anden, centerudtaget er forbundet til returlederen. Man får derved kun halv strøm i hver fødeledning ifht. et 1x25 kV system og kan derved benytte kabler/ledning i mindre dimensioner. Samtidig opnår man mindre risiko for 'strøm-støj', ved at den negative fødeledning og køretråden er i modfase - de 'ophæver' derved principielt hinanden, hvilket også er årsagen til, at de skal side med ikke alt for står afstand af hinanden.

Elektrificeringen på TIB 29 - nu med tråde

af Jens V, 24/7 2016, 17:56 (2826 dage siden) @ Henrik Hansen

Så i dag, at der er så småt er begyndt at komme noget på de opsatte master rundt omkring. I første omgang, hvad jeg formoder, er returledere - uden at have fået sat mig ordentligt ind i det nye koncept.


Det nye system er et 2x25 kV system, hvor en øverste ledning er den såkaldte 'negative fødeledning' og ledningen under er returlederen, som det kendes. I stedet for suge transformere benyttes der ved det nye system autotransformere, det fødes med 2x25 kV, hvor den negative fødeledning er den ene og køretråden er den anden, centerudtaget er forbundet til returlederen. Man får derved kun halv strøm i hver fødeledning ifht. et 1x25 kV system og kan derved benytte kabler/ledning i mindre dimensioner. Samtidig opnår man mindre risiko for 'strøm-støj', ved at den negative fødeledning og køretråden er i modfase - de 'ophæver' derved principielt hinanden, hvilket også er årsagen til, at de skal side med ikke alt for står afstand af hinanden.


Så kan det godt være, jeg lige stod lidt af, men tak alligevel :-)

Det er stadig noget stads at komme i kontakt med, formoder jeg - og det er (næsten) nok for mig. ;-)

Elektrificeringen på TIB 29 - nu med tråde

af Jens V, 13/8 2016, 15:55 (2806 dage siden) @ Jens V

I Esbjerg er der endnu ikke rammet fundamenter ned, men det lokale dagblad kører i dag en større historien om, at det fra nu af kommer til at ske i døgndrift.


Det er fortsat intet sket i Esbjerg, men et par km derfra er en af de nye transformatorstationer ved at tage form:

[image]

[image]

Og i landskabet er masterne nu ret dominerende (læs: generende), omend de fortsat er lidt ujævnt fordelt:

[image]

[image]

Elektrificeringen på TIB 29 - nu med tråde

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 13/8 2016, 18:02 (2806 dage siden) @ Jens V

I Esbjerg er der endnu ikke rammet fundamenter ned, men det lokale dagblad kører i dag en større historien om, at det fra nu af kommer til at ske i døgndrift.


Det er fortsat intet sket i Esbjerg, men et par km derfra er en af de nye transformatorstationer ved at tage form:

Der skal godt nok fart på for at blive færdige til december, hvor det første el-tog skal ankomme til Esbjerg...

Iflg. rygterne, skulle der have været spænding på køreledninger i august 2016, for at man kunne nå at regulerer og teste systemet inden præmieren i december.

DSB er nok ganske tilfredse hvis man ikke her helt færdig til december, for har DSB overhovedet nok IR4 til at sætte ind i Esbjerg løbene - og er den påtænke ombygning af apteringen overhovedet blevet til noget endnu ?

Elektrificeringen på TIB 29 - nu med tråde

af Bruger4711, 14/8 2016, 20:45 (2805 dage siden) @ Henrik Hansen

Der skal godt nok fart på for at blive færdige til december, hvor det første el-tog skal ankomme til Esbjerg.


Det første el-tog bliver højst en prøvekørsel. Jeg tror ikke vi kommer til at se el-tog med almindelig rejsende i år.

DSB er nok ganske tilfredse hvis man ikke her helt færdig til december, for har DSB overhovedet nok IR4 til at sætte ind i Esbjerg løbene


Nej. Ikke uden at give afkald på dem som regionaltog på Sjælland, hvad enten det er Roskilde/Ringsted/Slagelse eller op af Kystbanen. Men der kan selvfølgelig laves nogle krumspring, med IC4 i et par løb på Sjælland.

Men det sker ikke i K 16 - eller for den sags skyld K 17-1.

Elektrificeringen på TIB 29 - nu med tråde

af andersj, Aalborg, 14/8 2016, 23:07 (2805 dage siden) @ Bruger4711

Der skal godt nok fart på for at blive færdige til december, hvor det første el-tog skal ankomme til Esbjerg.


Det første el-tog bliver højst en prøvekørsel. Jeg tror ikke vi kommer til at se el-tog med almindelig rejsende i år.

DSB er nok ganske tilfredse hvis man ikke her helt færdig til december, for har DSB overhovedet nok IR4 til at sætte ind i Esbjerg løbene


Nej. Ikke uden at give afkald på dem som regionaltog på Sjælland, hvad enten det er Roskilde/Ringsted/Slagelse eller op af Kystbanen. Men der kan selvfølgelig laves nogle krumspring, med IC4 i et par løb på Sjælland.

Men det sker ikke i K 16 - eller for den sags skyld K 17-1.

Var planen ikke IC4 på Sydbanen -> Dobbeltdækkere med EA/ME på Kk-Ro/Rg/Sg -> ER på Kk-Es -> IC3 på Sydbanen/ICE-TD erstatning til Hamburg?

IC4 er i hvert fald begyndt at køre med passagere på Sydbanen.

--
Mvh Anders

Elektrificeringen på TIB 29 - nu med tråde

af Bruger4711, 14/8 2016, 23:17 (2805 dage siden) @ andersj

Var planen ikke IC4 på Sydbanen -> Dobbeltdækkere med EA/ME på Kk-Ro/Rg/Sg -> ER på Kk-Es -> IC3 på Sydbanen/ICE-TD erstatning til Hamburg?


Ligesom i K 16, så bliver der i K 17 to løb med EA i regionaltog på Sjælland og et løb med MG i regionaltog til Nykøbing. Det frigiver ikke ER til Esbjerg.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak