Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Første letbane tog til Aarhus leveret i dag (Generelt)

af andersj, Aalborg, 22/6 2016, 23:09 (2863 dage siden)

Det første Stadler Variobahn togsæt til Aarhus Letbane er i dag ankommet til Danmark og er i løbet af eftermiddagen/aftenen blevet transporteret fra grænsen til Aarhus.

Kilde: Fotos fra Facebook gruppen "Danske lokomotiver"

--
Mvh Anders

Første letbane tog til Aarhus leveret i dag

af Tonny Brandt Andersen, 23/6 2016, 08:34 (2863 dage siden) @ andersj

Hvad var det så der blev transporteret op af den jyske motorvej fredag den 10. juni. Jeg har hørt fra en ven, at han havde kørt udenom en lastbil med et letbanetog på motorvejen.

Første letbane tog til Aarhus leveret i dag

af Krabsen @, 23/6 2016, 09:00 (2863 dage siden) @ Tonny Brandt Andersen

Hvad var det så der blev transporteret op af den jyske motorvej fredag den 10. juni. Jeg har hørt fra en ven, at han havde kørt udenom en lastbil med et letbanetog på motorvejen.

Et gæt: Et tog fra Bybanen i Bergen? - dem har jeg mødt på vej gennem Jylland. Formentlig til service el.lign et sted sydpå..

Første letbane tog til Aarhus leveret i dag

af andersj, Aalborg, 23/6 2016, 11:24 (2863 dage siden) @ Krabsen

Hvad var det så der blev transporteret op af den jyske motorvej fredag den 10. juni. Jeg har hørt fra en ven, at han havde kørt udenom en lastbil med et letbanetog på motorvejen.


Et gæt: Et tog fra Bybanen i Bergen? - dem har jeg mødt på vej gennem Jylland. Formentlig til service el.lign et sted sydpå..

Ja det har været tog til Bybanen der har måtte bestille flere og længere tog da de har fået mange flere rejsende end de havde regnet med. De eksisterende 5 vogne Variobahn skal også opgraderes til 7 vogns ved at indsætte ekstra mellemvogne.

--
Mvh Anders

Første letbane tog til Aarhus leveret i dag DOKUMENTERET

af Karl Høst, 23/6 2016, 11:48 (2863 dage siden) @ andersj

Her er dokumentationen i tekst og billeder

Nyhedsbrev fra Letbanen

af Karl Høst, 23/6 2016, 14:08 (2862 dage siden) @ Karl Høst

Letbanen har idag udsendt sit Nyhedsbrev nr. 25

Nyhedsbrev fra Letbanen

af F.Elkjær, 23/6 2016, 17:27 (2862 dage siden) @ Karl Høst

Nyhedsbrevet viser billeder fra transporten op gennem Jylland, bla. fra passagen af Vejle.
F.Elkjær

Første letbane tog til Aarhus leveret i dag

af Tonny Brandt Andersen, 23/6 2016, 12:29 (2863 dage siden) @ Krabsen

ok, tak for svaret.
Det blev set kørende nordpå, og det var på motorvejsstrækningen mellem Vejle og Århus.
Han nåede ikke at tage et billede af det. Det var da fint at finde ud af hvad det var han havde set. Jeg vil sige det videre til ham.

Første Letbanetog til Aarhus - foto

af Asger Christiansen, 23/6 2016, 17:44 (2862 dage siden) @ andersj

Her er det første Letbanetog, fotograferet ved østjyske E 45 i går eftermiddag. I morges blev det sporsat og fremvist ved Letbanens nyopførte værksted i Århus - lige vest for Ringgadebroen.
Letbanetoget er af den type, der skal køre i de bynære områder. - Det første materiel til det, vi nu kalder Odderbanen og Grenaabanen, ankommer til Aarhus senere på sommeren.

Det viste Letbanetog er 32 m langt, tomvægt er knapt 42 tons, maks. hastighed 80 km/t, 84 siddepladser, når ståpladser regnes med er der plads til 216 passagerer

[image]

Avatar

Første letbane tog til Aarhus leveret i dag - Nu med video

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 23/6 2016, 22:53 (2862 dage siden) @ andersj

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

SPORVOGN!!!!!

af L.H. Jensen, 23/6 2016, 23:35 (2862 dage siden) @ andersj

Det er altså en SPORVOGN - det indrømmer selv letbaneselskabet nu, omend det har holdt hårdt,

Så øv jer nu i at sige det: Sporvogn . sporvogn - sporvogn - sporvogn ...

Så kan jeg godt leve med, at banen, den skal køre på er en "letbane" og ikke en "sporvej" :-)

Men omvendt har jeg svært ved at vænne mig til den fesne bemaling; den grå bundfarve ligner hvid, der trænger til vask, og den røde farve ser ud som om den den ikke rigtigt tør være rød. Men jeg tror, den ville gøre sig udmærket på en ÅS-sporvognsgul baggrund ...

vh
LH

SPORVOGN!!!!!

af Georg Schmidt, 24/6 2016, 00:53 (2862 dage siden) @ L.H. Jensen

[image]
Lidt sporvognsgult fra 1971.:-)

[image]

Fotos: Georg Schmidt

Mvh
Georg

SPORVOGN!!!!!

af andersj, Aalborg, 24/6 2016, 01:59 (2862 dage siden) @ L.H. Jensen

Det er altså en SPORVOGN - det indrømmer selv letbaneselskabet nu, omend det har holdt hårdt,

Så øv jer nu i at sige det: Sporvogn . sporvogn - sporvogn - sporvogn ...

Så kan jeg godt leve med, at banen, den skal køre på er en "letbane" og ikke en "sporvej" :-)

Men omvendt har jeg svært ved at vænne mig til den fesne bemaling; den grå bundfarve ligner hvid, der trænger til vask, og den røde farve ser ud som om den den ikke rigtigt tør være rød. Men jeg tror, den ville gøre sig udmærket på en ÅS-sporvognsgul baggrund ...

vh
LH

En folkevogn kører på vejen en sporvogn kører på skinner i vejen, en letbane kører ikke på vejen, men i eget tracé. I Tyskland hedder det hhv. Strassenbahn og Stadtbahn og på engelsk hhv. tram og light rail.

Det er ihvertfald sådan jeg tolker begreberne.

--
Mvh Anders

SPORVOGN!!!!!

af Morten Flindt Larsen, 24/6 2016, 04:11 (2862 dage siden) @ andersj

En folkevogn kører på vejen en sporvogn kører på skinner i vejen, en letbane kører ikke på vejen, men i eget tracé. I Tyskland hedder det hhv. Strassenbahn og Stadtbahn og på engelsk hhv. tram og light rail.

Ja, der et ganske rigtigt mere end et begreb at tolke, så det kan være svært, men at bemeldte køretøj skulle hedde en "letbane", et vist som at kalde et lokomotiv for en "jernbane". Letbanen er selve infrastrukturen, mens køretøjet er en sporvogn; det kalder vi i hvertfald almindeligvis tilsvarende leddelte køretøjer på udenlandske sporvejssystemer, hvor de kører i gaderne sammen med bilerne og eventuelt også i egne traceer, som f.eks. i Prag. Så en sporvogn er det.

Med venlig hilsen

M:-) rten

Venlig hilsen
Morten

SPORVOGN!!!!!

af gamle ole, 24/6 2016, 18:49 (2861 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Fænomenet er vel hverken ukendt eller nyt.
Jeg husker da bl.a. sådanne hybrider helt tilbage i 50erne i Tysklang, bla. Ruhrområdet, og i Oslo (Trick) der både kørte på almindelige gader og på noget mere jernbanelignende.


Ole

SPORVOGN!!!!!

af L.H. Jensen, 25/6 2016, 16:57 (2860 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

En folkevogn kører på vejen en sporvogn kører på skinner i vejen, en letbane kører ikke på vejen, men i eget tracé. I Tyskland hedder det hhv. Strassenbahn og Stadtbahn og på engelsk hhv. tram og light rail.

Ja, der et ganske rigtigt mere end et begreb at tolke, så det kan være svært, men at bemeldte køretøj skulle hedde en "letbane", et vist som at kalde et lokomotiv for en "jernbane". Letbanen er selve infrastrukturen, mens køretøjet er en sporvogn; det kalder vi i hvertfald almindeligvis tilsvarende leddelte køretøjer på udenlandske sporvejssystemer, hvor de kører i gaderne sammen med bilerne og eventuelt også i egne traceer, som f.eks. i Prag. Så en sporvogn er det.

Med venlig hilsen

M:-) rten

Venlig hilsen
Morten

Genau!
:-)

vh
LH

Avatar

SPORVOGN!!!!!

af Ove Nygaard, 25/6 2016, 20:35 (2860 dage siden) @ L.H. Jensen

Og lokomotivføreren hedder "letbanefører"!;-)

Ove af Erritsø

SPORVOGN!!!!!

af gamle ole, 26/6 2016, 13:20 (2860 dage siden) @ Ove Nygaard

He He, eller Vognstyrer!:-D :-D :-D

Hilsen Ole

Avatar

SPORVOGN!!!!!

af Ove Nygaard, 26/6 2016, 13:39 (2859 dage siden) @ gamle ole

He He, eller Vognstyrer!:-D :-D :-D

Hilsen Ole

Ja, måske "på linie otte"! :-D :-D :-D

SPORVOGN!!!!!

af Morten Flindt Larsen, 26/6 2016, 16:53 (2859 dage siden) @ Ove Nygaard

He He, eller Vognstyrer!:-D :-D :-D

Hilsen Ole


Ja, måske "på linie otte"! :-D :-D :-D


:-D :-D :-D Ja, helt sikkert. Får de nye sporvogne, som vognstyrerne skal køre i Århus, i øvrigt linienumre eller liniebogstaver?

/M:-Drten

SPORVOGN!!!!!

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 26/6 2016, 18:22 (2859 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

"L" for linje/line efterfulgt af et tal, hvis man skal tro billedet på denne side.

Da Aalborg Letbane var i høring, var der en del henvendelser, hvor borgere kommer ind på valget mellem bogstaver og tal, og i høringssvaret skrev kommunen: Om Letbanen skal navngives Linje A, Linje 2 eller andet ligger uden for beslutningerne der skal tages i miljørapporten og kommuneplantillægget, der nu har været i høring.

--
Thomas Rasmussen
[image][image]

SPORVOGN!!!!!

af xp, 26/6 2016, 18:34 (2859 dage siden) @ Thomas Rasmussen

"L" for linje/line efterfulgt af et tal, hvis man skal tro billedet på denne side.

Så vidt jeg ved, er der endnu ikke fastlagt linienumre på Aarhus Letbane. Der arbejdes "kun" med fiktive linienumre indtil videre.

SPORVOGN!!!!!

af Jan_8800, 26/6 2016, 19:18 (2859 dage siden) @ xp

Jeg undrer mig lidt over den station der hedder "Nye" - hedder den virkelig det?

SPORVOGN!!!!!

af andersj, Aalborg, 26/6 2016, 19:20 (2859 dage siden) @ Jan_8800

Jeg undrer mig lidt over den station der hedder "Nye" - hedder den virkelig det?

Det er en ny forstad til Aarhus der etableres pga. letbanen. Læs mere på www.nye.dk

--
Mvh Anders

SPORVOGN!!!!!

af Lars Jensen @, 27/6 2016, 06:41 (2859 dage siden) @ Jan_8800

Jeg undrer mig lidt over den station der hedder "Nye" - hedder den virkelig det?

Ja, den er god nok. Den nye bys navn har "altid" været "Ny Elev", men lige inden beslutningen skulle tages i Byrådet, så havde nogen skiftet bynavnet ud. Da ingen læser det man vedtager strøg det lige i gennem. Tilblivelsen af navnet beskrives således på hjemmesiden:

Inden Nye blev til Nye ligger der er navneprocessen bag startede med Elev og som bekendt sluttede med Nye. I processen blev Elev til Ny Elev, der blev til Nylev, der blev til Ny, der til sidst blev til Nye. Men rigtig mange navne og kombinationer har været i spil. Det var en lang og hård udviklingsproces, også for at undgå beskyttede familienavne, for at finde det rigtige bynavn.

Nye er et tillægsord (adjektiv) i flertalsform. Ny er noget ”som man kan være”. At være ny. Nye er noget, der ikke har eksisteret før eller kun i kort tid. Nye vil over de næste mange årtier løbende vokse og hele tiden forny sig og tage nye former. Arkitektur, natur, teknologi og mennesker i en evig skøn fornyelse.

En anden århus-historie om byen "Nye" er at man ikke må have bil i byen, men skal klare sig med letbane, cykel, delebil og shuttle-bus. Det er forkert, man må gerne have bil; den må dog kun parkeres på en central plads.

SPORVOGN!!!!!

af gaest, 26/6 2016, 15:28 (2859 dage siden) @ Ove Nygaard

Og lokomotivføreren hedder "letbanefører"!;-)

Ove af Erritsø

Ud fra den fremherskende terminologi her på siden, må letbaneføreren således blive den der styrer maskinen som lægger skinner ud til Letbanen...
Så længe man kan skændes om begreber som togfører, togchauffør, lokomotivfører (på tog der for længst ikke længere fremføres af lokomotiver) og så fremdelses, ved vi at alle har det godt!

SPORVOGN!!!!!

af Morten Flindt Larsen, 26/6 2016, 16:49 (2859 dage siden) @ gaest

Så længe man kan skændes om begreber som togfører, togchauffør, lokomotivfører (på tog der for længst ikke længere fremføres af lokomotiver) og så fremdelses, ved vi at alle har det godt!

Der kører da masser af lokomotivfremførte tog i Danmark, og de, der kører lokomotiverne, har stillingsbetegnelsen 'lokomotivfører' og dertil en lokomotivføreruddannelse. At de så udover lokomotiver også kan køre togsæt, er der ikke ikke noget nyt i; sådan har det været i årtier. Men det kan selvfølgelig være et problem, hvis man ikke kan skelne mellem begreber og stillingsbetegnelser; sådan lidt som det for nogle kan være svært at skelne mellem en bladsmører (begreb) og en journalist (stillingsbetegnelse). ;-) :-P

/M:-Drten

SPORVOGN!!!!!

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 26/6 2016, 17:00 (2859 dage siden) @ andersj

I udbudssaammenhæng for køretøjerne opereres der med begreberne

Tram
Tramtrain
Light Metro
Metro

Der alle går under fællesbetegnelsen "Light Rail Vehicles".

Aarhus for både "Trams" og "Tramtrains". Forskellen dér er at Trams normalt er bygget efter BOStrab, mens Tramtrains er bygget efter BOStrab samt enkelte TSI eller tilsvarende krav, for at måtte køre på "rigtige" baner. I nogle tilfælde er Tramtrains bedre egnede end Trams til at køre på deciderede sporvognsnet, og så køber man nogle afarter af disse.

Så reelt får Aarhus Letbane både Sporvogne og Letbanekøretøjer, mens Odense (og måske Ring 3) får Sporvogne til at køre på deres Letbane...En "afgrening" fra Ring 3 via Frederikssundsvej mod Nørrebro, vil køre i gadeplan, og derfor reelt kunne kaldes en sporvognslinie - også selvom Hovedstadens Letbane skulle finde på at købe Letbanekøretøjer til den.

/Lasse
Bombardier

Avatar

SPORVOGN!!!!!

af Erik H, Frederikssund, 27/6 2016, 20:54 (2858 dage siden) @ L.H. Jensen

Sporvogn, har siden dette pragtfulde køretøjs forsvinden fra de Københavnske gader været et såkaldt fy-ord. Engang kunne København bryste sig af at have Nordens største sporvognssystem, der på den mest brutale vis, blev slagtet på privatbilismens hellige alter.
I tresserne og i halvfjerdserne, var det biler og busserne der var inde i varmen. Det må betegnes som en af de største trafikpolitiske fadæser, at sporvognsdriften blev nedlagt.
Gudskelov er de kommet til fornuft i Århus, men ordet sporvogn er stadig ikke helt stuerent.

Med venlig hilsen
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

SPORVOGN!!!!!

af OnkelJørn, 22/9 2016, 18:53 (2771 dage siden) @ Erik H

Jeg er så ikke enig med dig angående fornuften i letbanen. Det er en bane der som altid vil give underskud , ( også indrømmet af byrådet ). Det er en meget ufleksibel transport i Århus der i den grad generer resten af trafikken fremover , som anlægget af den har gjort i flere år. Hvis man skulle have lavet noget transport der ville hjælpe skulle man have købt el busser som ikke kræver ombygning af byen.
Selvom jeg elsker tog så afskyr jeg dette projekt.

Avatar

SPORVOGN!!!!!

af Erik H, Frederikssund, 22/9 2016, 19:25 (2771 dage siden) @ OnkelJørn

Hvad så med de kommende 18 meter busser i København. De fylder så det gør noget. Brede busbaner der optager en meget stor del af vejbanen. Bemærk at disse bus baner ikke bare er afmærket med brede vejstriber, men afgrænset med kantsten!


Mvh.

Erik H

--
Erik H
[image] [image]

SPORVOGN!!!!!

af OnkelJørn, 22/9 2016, 19:33 (2771 dage siden) @ Erik H

Københavnstrup kender jeg så ikke , bliver mest til venstre for Storebælt.

SPORVOGN!!!!!

af andersj, Aalborg, 22/9 2016, 22:14 (2771 dage siden) @ OnkelJørn

Jeg er så ikke enig med dig angående fornuften i letbanen. Det er en bane der som altid vil give underskud , ( også indrømmet af byrådet ). Det er en meget ufleksibel transport i Århus der i den grad generer resten af trafikken fremover , som anlægget af den har gjort i flere år. Hvis man skulle have lavet noget transport der ville hjælpe skulle man have købt el busser som ikke kræver ombygning af byen.
Selvom jeg elsker tog så afskyr jeg dette projekt.

Det er kun folk der ikke benytter den offenlige transport der hellere vil have busser end skinnebåren trafik. Busser har ikke samme kapacitet og hastighed som en letbane (husk at mange bybusser bruger mere tid på at holde stille ved stoppesteder end de kører) og er langt fra lige så attraktiv og komfortabel som en letbane. Argumentet med at en letbane er ufleksibel blev også brugt i Aalborg, men hverken Aalborg Universitet, Aarhus Universitet, Skejby Sygehus og det nye supersygehus i Aalborg er ikke noget der flytter sig fra den ene dag til den anden. Det er faktisk positivt for byudviklingen når investorer er sikre på at en evt. busrute ikke lige pludselig ændre rute. Man kan byudvikle omkring en letbane ligesom man har gjort i mange tyske byer og som man kommer til i Aarhus.

Offentlig transport skal heller ikke give økonomisk overskud, men skal løse trafikale problemer og fordre byudviklingen så der bygges tæt omkring den for at give flest mulige borgere kort afstand til attraktiv offentlig transport.

--
Mvh Anders

SPORVOGN!!!!!

af OnkelJørn, 22/9 2016, 23:06 (2771 dage siden) @ andersj

Jeg er slet ikke enig.

Første letbane tog til Aarhus leveret i dag

af Gæsthh, 25/6 2016, 22:40 (2860 dage siden) @ andersj

Det er jo en sporvogn, en speciel form for jernbanemateriel, der kører på egne skinner blandt sagesløse trafikanter, som kun takket være det faktum at de -i modsætning til anakronismen- både kan styre og bremse, kan undgå at blive pløjet ned af den.

Dens bedste egenskab er at den skaber en betydelig barrierreeffekt for den øvrige trafik og nedsætter fremkommeligheden for den forhadte biltrafik.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak