Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DEVA LJ M1 1921 (Generelt)

af arne jørgensen @, 28/6 2016, 20:26 (2852 dage siden)

Verdens ældste diesel elektriske lokomotiv, Lollandsbanens DEVA lokomotiv LJ M1 fra 1921 vil trække dagens tog tirsdagene d. 5. og 19. Juli. Benyt denne sjældne lejlighed til at opleve dette unikke lokomotiv i drift. Der køres efter banens normale køreplan. Se video fra prøvekørsel

https://www.youtube.com/watch?v=5JsKe9Hnvsc

DEVA LJ M1 1921

af esni, Frederikssund, 28/6 2016, 23:11 (2851 dage siden) @ arne jørgensen

Verdens ældste diesel elektriske lokomotiv, Lollandsbanens DEVA lokomotiv LJ M1 fra 1921 vil trække dagens tog tirsdagene d. 5. og 19. Juli. Benyt denne sjældne lejlighed til at opleve dette unikke lokomotiv i drift. Der køres efter banens normale køreplan. Se video fra prøvekørsel

https://www.youtube.com/watch?v=5JsKe9Hnvsc

Det er allerede fantastisk at begge DEVA vognene er bevaret, men at den ældste af dem er kommet ud at køre igen - det er fantastisk fantastisk fantastisk.

DEVA LJ M1 1921

af arne jørgensen @, 29/6 2016, 18:06 (2851 dage siden) @ esni

M1 har godt nok været i drift i adskillige år, men ikke været helt driftsikker og har nu stået stille et par år pga. en dårlig højtrykskompressor, Den har nu været til en omfattende renovering hos vor expert i københavn og virker nu super perfekt.
Så nu skulle den gerne kunne ses noget mere regelmæssigt i drift i fremtiden.

DEVA LJ M1 1921

af Lars Chr. Larsen, 29/6 2016, 18:22 (2851 dage siden) @ arne jørgensen

Det er da helt sikkert et af de første dieselelektriske tog, men ikke det ældste, det er det tyske DET 1 fra 1914.

DEVA LJ M1 1921

af Niels Munch, 29/6 2016, 19:28 (2851 dage siden) @ Lars Chr. Larsen

Det er da helt sikkert et af de første dieselelektriske tog, men ikke det ældste, det er det tyske DET 1 fra 1914.


Eller:

"1912: Världens första dieselelektriska järnvägsfordon, en motorvagn från ASEA med motor från Atlas Diesel börjar provköras av SJ. Dieselmotorn driver en generator som ger ström till de elektriska drivmotorerna."

[image]

Kilde: http://www.trafikverket.se/jarnvagsmuseum/samlingar-kunskap/jarnvagssamlingar/historia/...


M.v.h.
Niels

DEVA LJ M1 1921

af esni, Frederikssund, 29/6 2016, 21:11 (2850 dage siden) @ Lars Chr. Larsen

Det er da helt sikkert et af de første dieselelektriske tog, men ikke det ældste, det er det tyske DET 1 fra 1914.

Men det er måske et af de ældste køreklare, hvis ikke DET ældste køreklare?

DEVA LJ M1 1921

af OLL, Ballerup, 29/6 2016, 23:49 (2850 dage siden) @ esni

Sakset fra den tyske wiki: Die DET 1 und 2 waren fünfachsige dieselelektrische Triebwagen der Königlich Sächsischen Staatseisenbahnen. Die beiden Fahrzeuge gelten als die ersten funktionsfähigen Triebwagen mit Dieselmotor in Europa.

Nu er mit tyske nok som et rustent spor, men står der ikke, at det/de var den første funktionsdygtige motorvogn(e)?

Mvh. Oliver L. Løvgard

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

DEVA LJ M1 1921

af esni, Frederikssund, 30/6 2016, 06:58 (2850 dage siden) @ OLL

Sakset fra den tyske wiki: Die DET 1 und 2 waren fünfachsige dieselelektrische Triebwagen der Königlich Sächsischen Staatseisenbahnen. Die beiden Fahrzeuge gelten als die ersten funktionsfähigen Triebwagen mit Dieselmotor in Europa.

Nu er mit tyske nok som et rustent spor, men står der ikke, at det/de var den første funktionsdygtige motorvogn(e)?

Mvh. Oliver L. Løvgard

Jo, men Lj M1 er det ældste bevarede, der stadig kan køre

DEVA LJ M1 1921

af Morten Flindt Larsen, 30/6 2016, 07:30 (2850 dage siden) @ OLL

Nu er mit tyske nok som et rustent spor, men står der ikke, at det/de var den første funktionsdygtige motorvogn(e)?

Jo, det gør der, men det har ud over kraftoverføringsprincippet ikke så meget med lokomotivet LJ M1 at gøre.

Med venlig hilsen
M:-)rten

DEVA LJ M1 1921

af Morten Flindt Larsen, 30/6 2016, 07:36 (2850 dage siden) @ Lars Chr. Larsen

Det er da helt sikkert et af de første dieselelektriske tog, men ikke det ældste, det er det tyske DET 1 fra 1914.

Det er der vist heller ingen, der har påstået, at det er, er der?

Med venlig hilsen
M:-)rten

DEVA LJ M1 1921

af Lars Chr. Larsen, 30/6 2016, 15:33 (2850 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Det er der vist heller ingen, der har påstået, at det er, er der?

Check lige det første indlæg.

DEVA LJ M1 1921

af gaest, 30/6 2016, 18:17 (2850 dage siden) @ Lars Chr. Larsen

Det er der vist heller ingen, der har påstået, at det er, er der?

Check lige det første indlæg.

Nu er vi jo ellers så pertentlige med betegnelser (lokomotivfører, togfører, sporskifte, skiftespor og så videre..)

DET 1 er en "Treibwagen", altså det vi kalder en motorvogn.
LJ M1 har ingen passagerafdeling, og er derfor et diesellokomotiv. Uanset at DET 1 er ældre end M1, gør det altså ikke M1 til en motorvogn, eller DET 1 til et diesellokomotiv.

DEVA LJ M1 1921

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 1/7 2016, 11:06 (2849 dage siden) @ gaest

DET 1 er en "Treibwagen", altså det vi kalder en motorvogn.


Triebwagen.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

DEVA LJ M1 1921

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 2/9 2016, 11:16 (2786 dage siden) @ gaest

LJ M1 har ingen passagerafdeling, og er derfor et diesellokomotiv. Uanset at DET 1 er ældre end M1, gør det altså ikke M1 til en motorvogn, eller DET 1 til et diesellokomotiv.

Hej

At LJ M1 og andre DEVA-motorvogne/lokomotiver har et bagagerum beror på økonomi.

I den nyligt på Frank Stenvalls förlag udkomne bog om TGOJ lok og motorvogne
kan man læse på side 185 :

" Under 1920-talet utvecklades dieselmotorer upp till 300 hkr och ASEA/DEVA byggde några dieselelektriska lok, men de var tunga och dyra att jämfört med ånglok, trots att man kunde få bidrag från motorvagnsfonden då de räknades som motorvagnar om de hade resgodskupé."

LJ M1 kan altså kaldes et økonomimotorlok eller en motorvogn efter behag (duka og stick snabbt som f..):-P

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

PS det har sikkert været oppe og vende før, men det var nyt for mig, derfor dette indlæg.

DEVA LJ M1 1921

af arne jørgensen @, 1/7 2016, 00:34 (2849 dage siden) @ arne jørgensen

beklager meget, at jeg kom til at glemme det lille ord " driftklare" i den indledende tekst.
Formålet med indlægget var som blot, at gøre opmærksom på at lokomotivet kunne ses i drift, hvilket måske kunne have interesse netop for dette forums brugere. Så kom og kør med. Derved støtter du også arbejdet med at vedligeholde de gamle sager og muligheden for at se disse i drift.

DEVA LJ M1 1921

af UTJ, 1/7 2016, 02:49 (2849 dage siden) @ arne jørgensen

Du behøver ikke at undskylde - dejligt med lidt reklame for den slags muligheder i det efterhånden ganske triste nutidige jernbanelandskab. :-)

DEVA LJ M1 1921

af Steff, 5/7 2016, 19:39 (2845 dage siden) @ arne jørgensen

Go´aften til alle

Var på nostalgitur til Maribo-Bandholm i dag tirsdag sammen med min bror, ville gerne se og opleve den gamle dame LJ M1. Vi havde et absolut pænt (og næsten rent) forhold, på trods af vi sov sammen i sidste halvdel af 1960´erne. Så det må vel siges, at jeg var ”kuvøse-guf” før end udtrykket blev kendt og anvendt.
Nå, det blev jo annonceret at LJ M1 skulle ud og trække i dag og DET måtte jeg opleve. Så afsted til Bandholm.

Øv, den gamle dame var blevet sur, selvom morgenen var startet godt. Så med næsten stor sikkerhed brændte hun en sikring af, fordi hun i den høje alder nok ikke kunne klare en mulig overladning, i bare spænding for at komme til Bandholm og hilse på sin gamle ”sovekammerat”, tror jeg;-).
I huj og hast blev kanariefuglen (LJ M8) rigget til og sat på toget og afgang minus ikke så meget.

Men det positive var så alligevel OGSÅ bekendtskab med en gammel kending i Bandholm, da netop en LJ kanariefugle var en af de maskiner, der netop i sidste halvdel af 1960´erne blev brugt til indøvelse (på LJ) af alt det privatbane sikkerhedsstof efter endt prøveaflæggelse. STOR OMVÆLTNING, hvis I lover ikke at sige noget, var det første jeg lærte, at bruge en træklods i ”dødmanden”, når der skulle rangeres. Det gjorde det noget nemmere, men si´ det ikke til nogen, ok? (tiderne VAR anderledes, man røg på maskinen og EN frokostøl til frokost var der sikkert også mulighed for).

En skøn dag med nogle fantastisk dedikerede MBJ´er (tak for i dag:-) :-) ), det blev også til lidt ”ka´ du huske……).

Herunder dagens to hovedpersoner, hvoraf den gamle dame kun lige så ud af porten. Det KUNNE jo blive regnvejr, ikke sandt? Og det BLEV det!!

[image]
Mon det bliver regnvejr?

[image]
Når man ser farverne, kan man godt forstå at de fik kælenavnet "Kanariefuglene".

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Så nu bliver jeg jo nødt til at igen tage til MBJ, HVIS ellers den gamle dame arter sig, alt ialt positivt.
NB, NB: LJ M 1 blev anvendt af nogle af os yngre som overnatningssted, når der var tjeneste i Maribo.

--
Steffen Dresler

DEVA LJ M1 1921

af arne jørgensen @, 10/7 2016, 17:03 (2840 dage siden) @ Steff

ja desværre gik det ikke helt som forventet. Vi skal se på årsagen den kommende uge og håber at M1 igen er klar til den 19/7 som lovet

Indsend billederContecRail
Nakskov Sukkerfabrik
Nakskov Sukkerfabrik

Nakskov Sukkerfabrik blev opført i årene 1882-83 og er i dag den sidste overlevende sukkerfabrik på Lolland. Læs her om fabrikken med de tilhørende saftstationer samt det omfattende roebanenet og de mange smalsporede damp- og diesellokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak