Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB Udland billetsalg (Generelt)

af andersj, Aalborg, 29/6 2016, 16:29 (2850 dage siden)

Webbutikken på dsb.dk er blevet opdateret så den nu kan sælge print selv billetter til Sverige, Norge, Tyskland, Holland, Belgien, Luxembourg, Schweiz og Tjekkiet hvor det før kun var muligt at købe billet til Hamburg og Berlin.

Det betyder desværre også at det ikke længere er muligt at bestille og afhente internationale billetter i DSB 7-Eleven butikkerne. Der kan fx. ikke købes billet i Aalborg til toget Aalborg-Hamburg...

--
Mvh Anders

Avatar

DSB Udland billetsalg

af BoergeOf61, Randers C, 29/6 2016, 17:08 (2850 dage siden) @ andersj
redigeret af BoergeOf61, 29/6 2016, 17:26

Det betyder desværre også at det ikke længere er muligt at bestille og afhente internationale billetter i DSB 7-Eleven butikkerne. Der kan fx. ikke købes billet i Aalborg til toget Aalborg-Hamburg...


Det er knap så godt. I sig selv er det ikke godt, at reglerne ændres mindst hvert andet år.

Edit: Der mangler også nogle forbindelser fx. fra Aalborg til Bruxelles-Midi. Sammenlign selv dsb.dk og bahn.de fx. d. 22/7 el. 16/9 kl. 6-8.

DSB Udland billetsalg

af Scharfenberg, 29/6 2016, 22:21 (2849 dage siden) @ andersj

Det betyder desværre også at det ikke længere er muligt at bestille og afhente internationale billetter i DSB 7-Eleven butikkerne. Der kan fx. ikke købes billet i Aalborg til toget Aalborg-Hamburg...

Man skal i den forbindelse huske på, at op mod 80 % alle togbilletter i dag købes via selvbetjente kanaler (billetautomater, app og netbutik). Anders: Ved du om man kan købe en billet Aalborg-Hamburg i billetautomaten?

DSB Udland billetsalg

af andersj, Aalborg, 29/6 2016, 23:19 (2849 dage siden) @ Scharfenberg

Det betyder desværre også at det ikke længere er muligt at bestille og afhente internationale billetter i DSB 7-Eleven butikkerne. Der kan fx. ikke købes billet i Aalborg til toget Aalborg-Hamburg...


Man skal i den forbindelse huske på, at op mod 80 % alle togbilletter i dag købes via selvbetjente kanaler (billetautomater, app og netbutik). Anders: Ved du om man kan købe en billet Aalborg-Hamburg i billetautomaten?

Man kan kun købe nationale billetter i Nautila automaterne, inkl. til Flensborg der er en dansk station rent tarifmæssigt mens Flensburg er en tysk.

Det er dog muligt at købe og printe en print-selv billet ved kunde-PCen i DSB 7-Eleven på Aalborg banegård.

--
Mvh Anders

Avatar

DSB Udland billetsalg

af BoergeOf61, Randers C, 30/6 2016, 16:07 (2849 dage siden) @ Scharfenberg
redigeret af BoergeOf61, 30/6 2016, 16:25

Man skal i den forbindelse huske på, at op mod 80 % alle togbilletter i dag købes via selvbetjente kanaler (billetautomater, app og netbutik).


Ikke overraskende for internationale billetter. Proceduren ved køb hos DSB var: 1. Find forbindelse på internettet, 2. Ring til DSB Callcenter, 3. Hent billet på stationen. Det var nemmere og hurtigere at købe billetten dér, hvor forbindelsen blev fundet. DB tager i øvrigt kun E3,90 (ca. 30 kr.) for forsendelse af billet også til Danmark. DSB tager 50 kr.

Edit: Nu må jeg vente og se, hvad jeg kan bruge det til, når jeg skal til Antwerpen i oktober sandsynligvis med en overnatning i Osnabrück på udrejsen og i Hamburg på hjemrejsen.

DSB Udland billetsalg

af Karsten Jensen, 21/7 2016, 16:58 (2828 dage siden) @ BoergeOf61

Jeg kom til at tænke på om man også kan købe International billet på toget? Hvad gør folk uden elektronisk udstyr, turister osv. hvis de vil rejse spontant fra f.eks. Nykøbing Falster ? Man kan jo ikke benytte automaterne til en billet til Lübeck eller Hamburg og DSB er vel forpligtet til at sælge billetter til deres tog, også til folk som ikke kan/vil slæbe rundt på deres eget billetsalgsudstyr i form af en bestemt type smartphone!

DSB Udland billetsalg

af andersj, Aalborg, 21/7 2016, 17:21 (2828 dage siden) @ Karsten Jensen

Jeg kom til at tænke på om man også kan købe International billet på toget? Hvad gør folk uden elektronisk udstyr, turister osv. hvis de vil rejse spontant fra f.eks. Nykøbing Falster ? Man kan jo ikke benytte automaterne til en billet til Lübeck eller Hamburg og DSB er vel forpligtet til at sælge billetter til deres tog, også til folk som ikke kan/vil slæbe rundt på deres eget billetsalgsudstyr i form af en bestemt type smartphone!

Man kan ikke købe billetter på toget. Der er opstillet PC'er med printere i alle DSB 7-Eleven butikker hvor man kan købe og printe både nationale og internationale billetter.

--
Mvh Anders

Avatar

DSB Udland billetsalg

af BoergeOf61, Randers C, 1/8 2016, 12:22 (2817 dage siden) @ BoergeOf61
redigeret af BoergeOf61, 1/8 2016, 12:33

Edit: Nu må jeg vente og se, hvad jeg kan bruge det til, når jeg skal til Antwerpen i oktober sandsynligvis med en overnatning i Osnabrück på udrejsen og i Hamburg på hjemrejsen.


Ikke ret meget fandt jeg ud af. For noget tid siden valgte jeg en overnatning i Dortmund i stedet for Osnabrück på udrejsen.
I dag valgte jeg at dele udrejsen til Dortmund op med køb af en billet Flensburg - Dortmund og knap en times ophold i Flensburg, så der er plads til evt. forsinkelse i Jylland. På 1. klasse giver det en besparelse på kr. 58.
Hos DB er pladsreservation med i prisen på 1. kl., og Flensburg - Dortmund kunne købes for €39 hvortil et Umwelt-Plus tillæg på €1 blev valgt. Samlet pris: €40 = ca. kr. 300.
DSBs pris Randers - Dortmund er nu kr. 684 uden pladsreservation + kr. 46 for pladsreservation. Prisen Randers - Flensborg ser ud til at være kr. 372 for 1' Orange inkl. pladsreservation. Samlet pris: kr. 730 med én samlet billet, kr. 672 med to billetter og ophold i Flensburg.

Billetten Dortmund - Antwerpen blev købt fredag og kostede €39 = kr. 293 på 1. kl. via Køln og Bruxelles-Nord.

Billetten Antwerpen - Hamburg blev købt i går. Den kostede €59, som endnu ikke er trukket på mit kreditkort, via Rosendahl, Deventer og Osnabrück på 1. kl.

Prisen var højere med det direkte tog fra Jylland til Hamburg, så morgentoget med planmæssig ankomst til Flensburg kl. 10:09 blev valgt. Med en times ophold i Flensburg giver det planmæssig ankomst til Dortmund kl. 16:33.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak