Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Status for anlægs- og byggeprojekter pr. 31. marts 2016 (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 30/6 2016, 16:45 (2856 dage siden)

Så er der en ny status tilgængelig - denne gang pr. 31. marts 2016:

http://www.ft.dk/samling/20151/almdel/tru/bilag/323/index.htm

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

Status for ERTMS og ETCS pr. 31. marts 2016

af Rask Ingemann Lambertsen, 1/7 2016, 00:05 (2855 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Så er der en ny status tilgængelig - denne gang pr. 31. marts 2016:

http://www.ft.dk/samling/20151/almdel/tru/bilag/323/index.htm

Jeg bed mærke i følgende afsnit:

Udviklingen af den såkaldte ERTMS niveau 2, baseline 3 er en forudsætning for udrulningen af Signalprogrammet, da den definerer de tekniske specifikationer for den ERTMS-version, der tages i brug i Danmark.
En særlig udfordring har været specifikationen for transmission af togkontroldata over GSM-R radiosystemet (ETCS over GPRS – forkortet EoG). Denne transmission er nødvendig for at kunne befærde jernbaneknudepunkter med høj trafikintensitet som f.eks. Københavns Hovedbanegård.
Transport- og Bygningsministeriet, Trafik- og Byggestyrelsen og Banedanmark har i fællesskab løst udfordringerne omkring specifikationen gennem gentagne drøftelser med Det Europæiske Jernbaneagentur og EU-Kommissionen. Der er fundet en kompromisløsning, hvorefter Danmark i en periode anvender de i Signalprogrammet forudsatte EoG-principper for kommunikation ved trafikknudepunkter og først senere overgår til de EoG-principper, som er indeholdt i baseline 3.5.0., der blev vedtaget i februar 2016.

Hvad går denne midlertidige løsning ud på?
Kommer den midlertidige løsning til også at omfatte tog på ruten mellem Padborg og Peberholm?
Den Danske Banekonference 2016 blev der fra DB Schenker Rail Scandinavias side udtrykt utilfredshed med de mange overgangsløsninger, som alle skal gennem en dyr godkendelse af udstyret i førerrummene, og det gælder antageligt også de øvrige operatører med tilsvarende trafik. Det er derfor dårligt nyt, hvis ovenstående betyder endnu en overgangsløsning. Lyspunktet i ovenstående må derfor være de sidste otte ord: "baseline 3.5.0., der blev vedtaget i februar 2016." Så er der da trods alt udsigt til, at der ikke dukker yderligere overgangsløsninger op.

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.

Status for ERTMS og ETCS pr. 31. marts 2016

af Gæst 23, 1/7 2016, 08:25 (2855 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

der forventes en (optimistisk) status fra Banedanmark i disse dage...herunder en ny udrulningsplan, da udviklingen indenfor ERTMS i Europa ikke følger den tidsplan, som Banedanmark har satset på i Signalprogrammet. Det er fortsat Banedanmarks intention, at være de første i Europa, der gør det på denne måde, så der bliver mange overgangsløsninger, midlertidige foranstaltninger og givetvis også mange fejl.
Udover selve ERTMS udviklingsprojektet, er en række andre udviklingsprojekter i gang i ly af Signalprogrammet. Herunder nyt køreplanssystem, nyt trafikinformationssystem og nyt "disponeringssystem". Alle disse systemer skal kunne ting, der ikke er andre systemer der kan i Europa....og de skal så gøre det sammen med en Baseline, der endnu ikke er udviklet, men kun defineret.

....og kontrakterne med leverandørerne er baseret på billigste pris.

Status for Signalprogrammet minder ret meget om status for IC4 i 2010: Man har besluttet at det ikke kan ændres, så nu skal resten af verden bare lære at elske Signalprogrammet, og så må regningen kommer om 5-6-7 år, når det stadig ikke virket...

Status for ERTMS og ETCS pr. 31. marts 2016

af Peter Christensen, 1/7 2016, 11:24 (2855 dage siden) @ Gæst 23

....og kontrakterne med leverandørerne er baseret på billigste pris.

Status for Signalprogrammet minder ret meget om status for IC4 i 2010: Man har besluttet at det ikke kan ændres, så nu skal resten af verden bare lære at elske Signalprogrammet, og så må regningen kommer om 5-6-7 år, når det stadig ikke virket...

Ja, hvad man ikke henter i kontrakterne ved underskrift, hentes på krav senere. Så når BDK (og andre) ikke har denne eller hint baseline klar - som spec i udbud - så GNIDER leverandørerne sig i hænderne for nu skal der hentes penge. Det er set så mange gange at det nærmest er trivielt......
Personligt tror jeg at vinderne har lavet en gusten sansynlighedsberegning på at den udbudte baseline ikke var klar til tiden. Derfor kunne de byde nærmest med tab OG hente resten på senere ændringer.
Underligt nok er BDK meget tavs, hvilket kan hænge sammen med genforhandlinger af kontrakter. Tro mig; BDK har en umanerlig dårlig sag og det handler kun om at begrænse tabet.

Der, hvor jeg sidder, ser vi ofte at leverandører nærmest forærer udstyr væk ved nybygning. Når sagerne kommer i drift, så er der korte service intervaller og høje priser på stumper (= høje driftomkostninger). Spas nok syntes sådanne leverøndører ikke at der er grund til at snakke forlængede intervaller eller reducerede priser. Nogle gange kan vi (= folk med teknisk indsigt) forklare pengefolket noget om TCO (Total Cost of Ownership), men det er bestemt ikke hver gang. Heldigvis skifter "pengefolket" ofte stilling (og vi andre gemmer gamle mails med afslag), så når der er brok over driftomkostningerne, så har vi argumenterne...i

At sammenligne med IC4 er fristende, men jeg mener ikke vi er på 2010 niveau endnu; nok mere omkring 2005-6. Der var de første IC4 i landet og det så ikke for kønt ud, men alligevel forsatte DSB med at være jubeloptimistisk. Det er vel først henad 2015-16 at der er ved at brede sig en erkendelse af fejltagelse.
Så ja, signalprogrammet er at sammenligne med en atombombe placeret i toppen af en vulkan.....

Status for ERTMS og ETCS pr. 31. marts 2016

af steenth, 1/7 2016, 09:30 (2855 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen
redigeret af steenth, 1/7 2016, 09:42

Så er der en ny status tilgængelig - denne gang pr. 31. marts 2016:

http://www.ft.dk/samling/20151/almdel/tru/bilag/323/index.htm


Jeg bed mærke i følgende afsnit:

Udviklingen af den såkaldte ERTMS niveau 2, baseline 3 er en forudsætning for udrulningen af Signalprogrammet, da den definerer de tekniske specifikationer for den ERTMS-version, der tages i brug i Danmark.
En særlig udfordring har været specifikationen for transmission af togkontroldata over GSM-R radiosystemet (ETCS over GPRS – forkortet EoG). Denne transmission er nødvendig for at kunne befærde jernbaneknudepunkter med høj trafikintensitet som f.eks. Københavns Hovedbanegård.
Transport- og Bygningsministeriet, Trafik- og Byggestyrelsen og Banedanmark har i fællesskab løst udfordringerne omkring specifikationen gennem gentagne drøftelser med Det Europæiske Jernbaneagentur og EU-Kommissionen. Der er fundet en kompromisløsning, hvorefter Danmark i en periode anvender de i Signalprogrammet forudsatte EoG-principper for kommunikation ved trafikknudepunkter og først senere overgår til de EoG-principper, som er indeholdt i baseline 3.5.0., der blev vedtaget i februar 2016.


Hvad går denne midlertidige løsning ud på?
Kommer den midlertidige løsning til også at omfatte tog på ruten mellem Padborg og Peberholm?

Banedanmark måtte fryse specifikationerne på et tidspunkt inden 3.5.0 var færdig og nogle af de ændringer har Banedanmark måtte taget med, men ikke alle, da det vil forsinke signalprojektet.

Den Danske Banekonference 2016 blev der fra DB Schenker Rail Scandinavias side udtrykt utilfredshed med de mange overgangsløsninger, som alle skal gennem en dyr godkendelse af udstyret i førerrummene, og det gælder antageligt også de øvrige operatører med tilsvarende trafik. Det er derfor dårligt nyt, hvis ovenstående betyder endnu en overgangsløsning. Lyspunktet i ovenstående må derfor være de sidste otte ord: "baseline 3.5.0., der blev vedtaget i februar 2016." Så er der da trods alt udsigt til, at der ikke dukker yderligere overgangsløsninger op.

Jep. Det er meget positiv at det er kun en dansk national tilpasning.... imodsætning til 2.3.0d, hvor man skal have et hav af nationale tilpasninger med. Mit indtryk at leverandørerne samler alle nationale tilpasninger i deres versioner af mobiludstyr, så ikke alle operatører skal håndtere det enkeltvis. Og version 3.5.0 bliver versionen, som bliver den alle går efter på sigt, da den har fået de fleste ønsker til funktioner med.

Status for ERTMS og ETCS pr. 31. marts 2016

af Gæst 24, 1/7 2016, 10:11 (2855 dage siden) @ steenth

Baseline 3.5.0 er vist formelt droppet, og afløses af 3.6.0. Der ventes ingen "endelig" Baseline. Det bliver et kontinuerligt udviklingsprogram. Lidt som til PC, hvor der i ny og næ kommer nye Windows versioner. Signalprogrammet i Danmark kommer næppe til at ende på 3.5.0, men håbet er at 3.5.0 bliver den første fælles europæiske udgaver og at man ved fremtidige 3.7.0, 3.9.0 osv stadig kan køre tog, hvis de har 3.5.0.

Og så er det pudsigt, at " fordi det ellers ville forsinke signalprogrammet" er blevet en acceptabel undskyldning. Den kommer nok til at få samme klang som DSBs "der er intet alternativ til IC4".

Status for ERTMS og ETCS pr. 31. marts 2016

af steenth, 1/7 2016, 10:46 (2855 dage siden) @ Gæst 24

Baseline 3.5.0 er vist formelt droppet, og afløses af 3.6.0. Der ventes ingen "endelig" Baseline. Det bliver et kontinuerligt udviklingsprogram. Lidt som til PC, hvor der i ny og næ kommer nye Windows versioner. Signalprogrammet i Danmark kommer næppe til at ende på 3.5.0, men håbet er at 3.5.0 bliver den første fælles europæiske udgaver og at man ved fremtidige 3.7.0, 3.9.0 osv stadig kan køre tog, hvis de har 3.5.0.

Hvad! Droppet! 3.5.0 er nævnt i de svenske planer - og når man ser på hvad sker, så virker 3.5.0 ikke som droppet. Det som vil ske, at kommer løbende nye versioner. Og den næste større version vil blive 3.6.0 (kommer nok også 3.5.1, 3.5.2 til fejlrettelser)

Og så er det pudsigt, at " fordi det ellers ville forsinke signalprogrammet" er blevet en acceptabel undskyldning. Den kommer nok til at få samme klang som DSBs "der er intet alternativ til IC4".

Det er svært at diskuttere, når IC4 kortet trækkes. Tidsplanerne er optimistiske.... men ikke på det niveau. Alternativet er jo at forsætte med en relæ-teknologi, som er på vej ud de fleste steder, så efterhånden er det kun jernbaner som bruger det. Eller er der andre alternativer?

Status for ERTMS og ETCS pr. 31. marts 2016

af Gæst24, 1/7 2016, 12:42 (2855 dage siden) @ steenth

Det er Banedanmark selv, der snakker om Bl 3.6.0.
3.5 serien pilles ud, ligesom 3.3 serien, der opsamles i 3.4.0

Ja, det er unfair at trække IC4 kortet, men der er rigtig mange ligheder mellem de to projekter, der jo endda har samme ejer.

Ingen snakker om relæ sikringsanlæg, og ingen snakker om datamat anlæg (som Kastrup, Bavnehøj eller lign). Men alternativet med at tage "den tyske vej", hvor strækninger og mindre stationer udrustes med BL 3.4.0, mens de store stationer først overgår til ERTMS når Bl 3.5.0/ 3.6.0 er modnet og stabil, bliver trynet i Banedanmark.

Banedanmark fokuserer på at få projektet gennemført så hurtigt som muligt. Så betyder det mindre, om det virker eller om det er interoperabelt eller meget risikabelt. Det væsentligste synes at være, at man skal i mål uden at genforhandle kontrakterne. Når man dertil ligger en tilsyneladende overordentlig optimistisk tro på egne og leverandørers evner, så har du en ren klon af IC4 projektet.

Jeg vil vædde på, at de reviderede tidsplaner der snart kommer ud, vil være med under to års forsinkelse, selv om alle snakker om fire til fem år...formentlig pakkes det hele ind i ændrede udrulningsplaner, så ingen kan gennemskue det.

Folkene bag IC4 er jo bestemt ikke dumme eller onde. De var nok bare lige lovlig optimistiske dengang, og kan ikke længere komme ud af deres egne beslutninger. Jeg var der i 2010, og jeg ser det gentaget i Banedanmark lige nu.

Status for ERTMS og ETCS pr. 31. marts 2016

af Peter Christensen, 1/7 2016, 18:59 (2855 dage siden) @ Gæst24

Nu bliver jeg først nervøs....
Hvis målet er at overholde tidsplanen og det er mindre vigtigt om teknikken virker, så har vi opskriften på en katastrofe. Ikke kun for BDK, men for HELE jernbanen i Danmark.

Jeg set set et IT-projekt blive "tonset" igennem på den led. Det hele handlede om "holder udrulningsplanen". Nogle af os hylede og skreg for den del vi rodede med virkede overhovedet ikke. Bl.a. kunne vi ikke styre indkøb (så der blev købt "en del" for meget på den konto - i en tid hvor vi skulle spare), vedligeholdelsesjob var konverteret elendigt osv.
Der var ingen forståelse i udrulningsgruppen herfor. Det var først da een medarbejder tog bladet fra munden og fortalte vores daværende tekniske direktør hvordan verden så ud at det skete noget. Dels blev der lige ændret i hvem der var ansvarlig, dels gik vi i ca. 12 måneder tilbage til vores "gamle" system. Da udrulningen blev genoptaget, så var de værste fejl da luget ud, men vi har ikke alle de lovede funktioner. Det er nu 3 år siden. I de ca. 2 år hvor udrulningen var mest kaotisk blev 5 medarbejdere "slidt op"...60 timer pr uge i laaaaaang tid og ingen ende på vrøvlet er ikke gavnligt for at holde på folk. De her folk var kloge nok til at finde noget andet - meget langt væk fra IT.
Da signalprogrammet i den grad er IT baseret og en hel del meget større end et lille skide vedligeholdelsesprogram, så er der virkelig grund til at være påpasselig. At ignorere faresignaler og overvurdere egne evner kan blive meget dyrt.....

Status for ERTMS og ETCS pr. 31. marts 2016

af steenth, 2/7 2016, 12:50 (2854 dage siden) @ Gæst24

Det er Banedanmark selv, der snakker om Bl 3.6.0.
3.5 serien pilles ud, ligesom 3.3 serien, der opsamles i 3.4.0

Okay. Men jeg kan ikke se de aktivitet omkring 3.6.0 endnu. Men man trækker ikke en version ud. Man bruger bare en nyere version. Og de skal i signalsystemet levetid opgradere løbende.

Ja, det er unfair at trække IC4 kortet, men der er rigtig mange ligheder mellem de to projekter, der jo endda har samme ejer.

IC4 projektet kunne leverandøren ikke levere et færdig tog og DSB overtog projektet. Og hvad har de leveret efterfølgende?

Men ved signalprojektet er det leverandører, som har leveret signalsystemer med/uden ERTMS og som gerne vil været på markedet i fremtiden.. de kan overleve en forsinkelse, men ikke de ikke kan levere.

Ingen snakker om relæ sikringsanlæg, og ingen snakker om datamat anlæg (som Kastrup, Bavnehøj eller lign). Men alternativet med at tage "den tyske vej", hvor strækninger og mindre stationer udrustes med BL 3.4.0, mens de store stationer først overgår til ERTMS når Bl 3.5.0/ 3.6.0 er modnet og stabil, bliver trynet i Banedanmark.

Formålet med signalprojeket er ikke ERTMS, men udskiftning af sikringsanlæg. ERTMS niveau 2 er valgt for det kan nedbringe omkostningerne til udskiftning. Og der store omkostninger ved at vælge fx niveau 1. (med/uden signaler) Svenskerne har også valgt i deres strategi at bruge niveau 2 på deres store stationer. Hvis skulle gøre på store stationer vel beholde de gamle sikringsanlæg lidt endnu indtil de fundet problemerne er løst.

Jeg vil vædde på, at de reviderede tidsplaner der snart kommer ud, vil være med under to års forsinkelse, selv om alle snakker om fire til fem år...formentlig pakkes det hele ind i ændrede udrulningsplaner, så ingen kan gennemskue det.

Hvem er alle her? Jeg har et problem at jeg ikke kan se hvor kilderne til kritisk er placeret. Jeg vil gerne kunne vurdere hvad grundlag det bygger på. (jeg kan let findes) - Ellers oprettet en konto her.

Ellers er første nøglepunkt er hvornår de første strækninger sætte i drift og godkendes til drift. Så vidt jeg kan se er den udskudt igen. For udrulningen bagefter - er de planer også for optimistiske? Det er leverandørerne selv om har lavet dem.

Folkene bag IC4 er jo bestemt ikke dumme eller onde. De var nok bare lige lovlig optimistiske dengang, og kan ikke længere komme ud af deres egne beslutninger. Jeg var der i 2010, og jeg ser det gentaget i Banedanmark lige nu.

Det havde været oplagt at de have stoppet IC4 projektet i 2009.... DSB skulle ikke haft lov til at overtage projektet, som de har gjort. Banedanmark har jo den mulighed at hvis en af leverandørerne fejler, så kan den anden overtage.

Status for ERTMS og ETCS pr. 31. marts 2016

af Gæst 24, 2/7 2016, 14:59 (2854 dage siden) @ steenth

Okay. Men jeg kan ikke se de aktivitet omkring 3.6.0 endnu. Men man trækker ikke en version ud. Man bruger bare en nyere version. Og de skal i signalsystemet levetid opgradere løbende.

Leverandørerne udvikler ikke alle versioner. Det er rasende dyrt. Lige nu går de fleste efter at modne 3.4.0 og når den så virker går man videre. 3.5.0 bliver forventeligt aldrig lavet i praksis. Istedet laves 3.6.0.

Men ved signalprojektet er det leverandører, som har leveret signalsystemer med/uden ERTMS og som gerne vil været på markedet i fremtiden.. de kan overleve en forsinkelse, men ikke de ikke kan levere.

Min sammenligning med IC4 gælder ikke leverandøren. Derimod ser jeg mange ligheder mellem DSB og Banedanmarks ageren i de to projekter. Leverandørerne leverer det, de får penge for, og ellers indgår man et kompromis. Det gjorde Ansaldobreda også, og jeg har ingen tvivl ved om Thales eller Alstom skal levere det der er bestilt. Men jeg har alvorlig tvivl om, hvorvidt det der står i kontrakterne også passer til behovet.


Formålet med signalprojeket er ikke ERTMS, men udskiftning af sikringsanlæg. ERTMS niveau 2 er valgt for det kan nedbringe omkostningerne til udskiftning. Og der store omkostninger ved at vælge fx niveau 1. (med/uden signaler) Svenskerne har også valgt i deres strategi at bruge niveau 2 på deres store stationer. Hvis skulle gøre på store stationer vel beholde de gamle sikringsanlæg lidt endnu indtil de fundet problemerne er løst.

Målet er en funktionalitet der kommer med Bl 3.6.0. Som der så ikke rigtig er nogen der ved, hvornår kommer. Der er ingen plan B. Det er en plan B (gerne identisk med den tyskerne laver, så tog kan køre over grænsen) jeg efterlyser, som alternativ til gentagne 1-2 årige udskydelser og omrokeringer i udrulningsplanen


Hvem er alle her? Jeg har et problem at jeg ikke kan se hvor kilderne til kritisk er placeret. Jeg vil gerne kunne vurdere hvad grundlag det bygger på. (jeg kan let findes) - Ellers oprettet en konto her.

Her rører du noget centralt. Nemlig kulturen i såvel Banedanmark som DSB. Dette forum er åbent, og du vil måske blive overrasket over hvor mange der læser med - og viderebringer, Men det er jo et sted naturligt nok, hvis kontrakter til mia beløb skal genforhandles....
[quote][/quote]
Banedanmark har jo den mulighed at hvis en af leverandørerne fejler, så kan den anden overtage
.

Det er vist mest hvis den ene leverandør selv trækker sig...Banedanmark har (som DSB med IC4) valgt en meget åben samarbejdsform, hvor leverandører og Banedanmark udvikler sammen. I praksis betyder dette også, at leverandørerne vil have enorme modkrav, hvis Banedanmark vil af med dem, så den mulighed findes næppe. DSBs "stærke" kontrakt med Ansaldobreda viste sig jo også, at være så svag, at DSB ikke havde råd til at trække stikket.

ERTMS/ETCS version 3.6.0 er kommet

af steenth, 12/7 2016, 13:48 (2844 dage siden) @ Gæst 24
redigeret af steenth, 12/7 2016, 14:04

Okay. Men jeg kan ikke se de aktivitet omkring 3.6.0 endnu. Men man trækker ikke en version ud. Man bruger bare en nyere version. Og de skal i signalsystemet levetid opgradere løbende.

Leverandørerne udvikler ikke alle versioner. Det er rasende dyrt. Lige nu går de fleste efter at modne 3.4.0 og når den så virker går man videre. 3.5.0 bliver forventeligt aldrig lavet i praksis. Istedet laves 3.6.0.

Jeg fandt i dag ud af at 3.6.0 er udgivet den 15. juni! Så vidt jeg kan se er det kun en CR som er blevet genåbnet og ændringer i den er blevet indarbejdet. Det giver så mening at hoppe 3.5.0 over.

Så 3.7.0 bliver næste - hvis der ikke sker noget andet, regnes det at det bliver i 3. kvartal i 2017 den kommer.

Mvh
Steen

ERTMS/ETCS version 3.6.0 er kommet

af Gæst 24, 12/7 2016, 14:34 (2844 dage siden) @ steenth

Husk at det der "kommer" er specifikationerne (step 1) . Ud fra disse skal leverandørerne så udvikle softwaren, og når denne er testet og godkendt (step 2), skal den bygges ind i tog, der så skal godkendes (step 3). Det er forventningen af rullende materiel med 3.4.0 kommer i kommerciel drift i 2017. 3.6.0 i materiel i kommerciel drift, skal du nok ikke regne med på denne side af 2020.

Bemærk at udmeldingerne fra Banedanmark generelt synes at være baseret på estimater for "step 2".

Avatar

ERTMS/ETCS version 3.6.0 er kommet

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 13/7 2016, 08:05 (2843 dage siden) @ Gæst 24

Husk at det der "kommer" er specifikationerne (step 1) . Ud fra disse skal leverandørerne så udvikle softwaren, og når denne er testet og godkendt (step 2), skal den bygges ind i tog, der så skal godkendes (step 3). Det er forventningen af rullende materiel med 3.4.0 kommer i kommerciel drift i 2017. 3.6.0 i materiel i kommerciel drift, skal du nok ikke regne med på denne side af 2020.

Bemærk at udmeldingerne fra Banedanmark generelt synes at være baseret på estimater for "step 2".

Selvfølgelig, for det er deres del af projektet. Indbygning i materiel er jo i høj grad uden for BDKs direkte kontrol, men op til diverse operatører.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

ERTMS/ETCS version 3.6.0 er kommet

af steenth, 13/7 2016, 13:39 (2843 dage siden) @ Michael Deichmann

Husk at det der "kommer" er specifikationerne (step 1) . Ud fra disse skal leverandørerne så udvikle softwaren, og når denne er testet og godkendt (step 2), skal den bygges ind i tog, der så skal godkendes (step 3). Det er forventningen af rullende materiel med 3.4.0 kommer i kommerciel drift i 2017. 3.6.0 i materiel i kommerciel drift, skal du nok ikke regne med på denne side af 2020.

Bemærk at udmeldingerne fra Banedanmark generelt synes at være baseret på estimater for "step 2".


Selvfølgelig, for det er deres del af projektet. Indbygning i materiel er jo i høj grad uden for BDKs direkte kontrol, men op til diverse operatører.

Det er en del af projektet at BDK betaler for DSB, Arriva's og lokalbanernes tog med det udstyr de har en rammeaftale med. Godsoperatørerne kan også komme med i den aftale, men de skal selv betale det, men de kan også vælge en anden leverandør.

Ellers skal DSB snart igang med installation af udstyr startede med IC3...

ERTMS/ETCS version 3.6.0 er kommet

af esni, Frederikssund, 21/7 2016, 09:57 (2835 dage siden) @ steenth

Det er en del af projektet at BDK betaler for DSB, Arriva's og lokalbanernes tog med det udstyr de har en rammeaftale med. Godsoperatørerne kan også komme med i den aftale, men de skal selv betale det, men de kan også vælge en anden leverandør.

Ellers skal DSB snart igang med installation af udstyr startede med IC3...

Gælder rammeaftalen kun eksisterende enheder, eller er DSB's nyindkøb - når eller hvis de bliver til noget - også omfattet?

ERTMS/ETCS version 3.6.0 er kommet

af steenth, 22/7 2016, 10:41 (2834 dage siden) @ esni

Det er en del af projektet at BDK betaler for DSB, Arriva's og lokalbanernes tog med det udstyr de har en rammeaftale med. Godsoperatørerne kan også komme med i den aftale, men de skal selv betale det, men de kan også vælge en anden leverandør.

Ellers skal DSB snart igang med installation af udstyr startede med IC3...

Gælder rammeaftalen kun eksisterende enheder, eller er DSB's nyindkøb - når eller hvis de bliver til noget - også omfattet?

Jeg ved ikke hvor længe aftale løber. Men nyt materiel skal allerede nu leveres med ERTMS/ETCS udstyr og det er et generelt krav.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak