Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvad vejer "toppen" af DSB litra GS godsvogn? (Generelt)

af MadsH, 12/7 2016, 14:44 (2816 dage siden)

Kære jernbanehajer.

Jeg har fået fingre i en gammel togvogn (minus hjulsæt), som jeg gerne vil have flyttet.
Vognmandsfirmaet spørger - meget naturligt - hvad vognen vejer. Med god hjælp tror jeg, at jeg har fundet vognen her i jeres fantastiske database:
Det er en DSB litra GS - 10,58 meter lang og med en opgivet tara-vægt på 12,2 tons.

Mit spørgsmål til eksperterne er nu: Den opgivede tara-vægt er vel inkl. hjul? Hvad er vægten derfor EKSKL. hjul osv.? Altså kun for toppen? (Vognen er med original træbund, træbeklædte sider og ståltag).

På forhånd tusind tak for evt. svar!

De venligste hilsner
Mads

Hvad vejer "toppen" af DSB litra GS godsvogn?

af QpoX ⌂, 12/7 2016, 21:19 (2816 dage siden) @ MadsH

Gå ud fra de 12 tons, så skulle der ikke være nogen overraskelser.
For man skal ikke stole på hvad der står! Så smæk evt 3 tons extra på.

Hvad vejer "toppen" af DSB litra GS godsvogn?

af Holger Sørensen, Hedehusene, 13/7 2016, 10:05 (2815 dage siden) @ QpoX

Hele vognen altså inkl undervogn m.m. er de ca 13 tons.
Selve trævognkassen ekskl undervogn (hjul, ramme, pufferplanker m.m.) er nok kun ca 4 tons.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Hvad vejer "toppen" af DSB litra GS godsvogn?

af MadsH, 13/7 2016, 12:02 (2815 dage siden) @ Holger Sørensen

1000 tak for svar! Så har jeg lidt mere at gå videre med til vognmanden ;-)

Hvad vejer "toppen" af DSB litra GS godsvogn?

af UTJ, 13/7 2016, 15:09 (2815 dage siden) @ MadsH

Hvis vognen er med bundramme, men uden hjul og puffer kan du roligt fradrage 3 t fra de 13 t. Jeg er enig med Holger i de 4 t/4,5 t såfremt vognkassen er skåret fri af bundramme og bundplankerne er fastgjort til sidevæggene.

Hvad vejer "toppen" af DSB litra GS godsvogn?

af Mikael, 23/7 2016, 09:15 (2805 dage siden) @ MadsH

Hej, hvad kom det til og koste og flytte, har også fået fat i en vogn. Og skal også have fat i en vognmand
Hilsen Mikael

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak