Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nye el lokomotiver til kørsel til, fra og gennem Danmark (Generelt)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 21/7 2016, 10:26 (2835 dage siden)

I går offentliggjorde Hector Rail købet af fem Siemens Vectron lokomotiver med option på 15 yderligere. De fem lokomotiver leveres til kørsel i Sverige og Norge. I optionen indgår muligheden for at anskaffe lokomotiver til kørsel på godskorridoren Tyskland - Danmark - Sverige.

Hector Rail er dog ikke de første til at indgå optioner på lokomotiver til kørsel gennem Danmark. Således har leasingselskaberne ELL (ved seneste kontrakt på 50 Siemens Vectron), Railpool (ved seneste kontrakt på 63 TRAXX AC3) og leasingselskabet AKIEM (ved seneste kontrakt på op til 100 TRAXX el-lok) sikret sig muligheden for at bestille nye lokomotiver til kørsel gennem Danmark. I forvejen har tyske DB i sin rammeaftale på 450 TRAXX AC3 bestilt muligheden for at få lokomotiver til kørsel til fra og gennem Danmark.

Det interessante ved disse mange muligheder er, at de alle er gældende på relativt kort sigt (leverance 2018 - 2021). Der er altså mange, der tror på en fremtid for jernbanegods og lokomotivtrukne persontog (rart at vide, at man ikke er den eneste :-))

Grunden til at alle kontrakter kun er optioner er, at markedet stadig venter på en "troværdig"* udmelding fra Banedanmark på status for Signalprogrammet og en eventuelt ændret udrulningsplan. Alle vil helst undgå at investere i den dyre STM box, som ikke kan tjenes hjem i den korte periode, hvor den skal anvendes. Der er nemlig stor risiko for, at godskunderne kun lader deres kontrakter med operatørerne gælde, mens der skal bruges STM, og derefter udbyder på ny, hvor en ny operatør med trækkraft uden STM kan overtage trafikken billigere. Et alternativ ville naturligvis være, at forlænge perioden, hvor en STM box er påkrævet.

Men der er altså spændende ting i horisonten...

/Lasse

* Banedanmark har meldt meget klart og præcist ud, og dialogen er faktisk fin. Der er bare ikke rigtig nogle operatører/leasingselskaber, der tør bestille endnu, fordi tidsplanerne stadig virker meget optimistiske.

Nye el lokomotiver til kørsel til, fra og gennem Danmark

af steenth, 21/7 2016, 15:28 (2835 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Grunden til at alle kontrakter kun er optioner er, at markedet stadig venter på en "troværdig"* udmelding fra Banedanmark på status for Signalprogrammet og en eventuelt ændret udrulningsplan. Alle vil helst undgå at investere i den dyre STM box, som ikke kan tjenes hjem i den korte periode, hvor den skal anvendes. Der er nemlig stor risiko for, at godskunderne kun lader deres kontrakter med operatørerne gælde, mens der skal bruges STM, og derefter udbyder på ny, hvor en ny operatør med trækkraft uden STM kan overtage trafikken billigere. Et alternativ ville naturligvis være, at forlænge perioden, hvor en STM box er påkrævet.

Interessant observation. Hvis tidsplanen var holdt, så skal transittog kun have DK-STM og ERTMS samtidig i 2 år. Jeg har kigget i DB Cargo repræsentation på Banekonferencen i år, hvor de piver over det og de kommer med et forslag om at beholde det nuværende signalsystem længere.. (sync med det svenske bl.a.)

Men det er positiv der er interesse for mere togtrafik på langt sigt.

Mvh
Steen

Nye el lokomotiver til kørsel til, fra og gennem Danmark

af Egif, 21/7 2016, 17:16 (2835 dage siden) @ steenth

Kan det tænkes at grunden til de "Piver" over det , som du så ganske arrogant beskriver det , er at de i modsætning til DSB , Arriva og diverse lokalbaner der kører person befordrende tog IKKE får udstyret smidt i nakken af staten , men rent faktisk selv skal betale for det ????

Nye el lokomotiver til kørsel til, fra og gennem Danmark

af andersj, Aalborg, 21/7 2016, 17:28 (2835 dage siden) @ Egif

Kan det tænkes at grunden til de "Piver" over det , som du så ganske arrogant beskriver det , er at de i modsætning til DSB , Arriva og diverse lokalbaner der kører person befordrende tog IKKE får udstyret smidt i nakken af staten , men rent faktisk selv skal betale for det ????

Hvorfor skulle private erhvervsdrivende også få statsstøtte i form af finansiering af produktionsudstyr? Det er jo logisk at DSB, Arriva og diverse lokalbaner der kører på kontrakt med staten og regionerne modtager udstyret gratis.
Staten indkøber jo heller ikke lokomotiver og vogne og stiller dem vederlagsfrit til rådighed for de private operatører der kører i fri trafik på markedsvilkår.

--
Mvh Anders

Nye el lokomotiver til kørsel til, fra og gennem Danmark

af Gæst 23, 21/7 2016, 21:17 (2835 dage siden) @ andersj

Staten indkøber jo heller ikke lokomotiver og vogne og stiller dem vederlagsfrit til rådighed for de private operatører der kører i fri trafik på markedsvilkår.

...og ved at forære DSB mobile anlæg, får man nok heller ikke private til at køre fri persontrafik mellem København og Odense/Aarhus sådan lige med det samme, så meget for fair konkurrence.

Argumentet er ret sjovt at se i praksis, for de private operatører skal bare selv betale for det udstyr, som Banedanmark finder på at indføre ETCS, GSM-R, nye rangerradioer (for man kan jo ikke give statsstøtte til private, hvilket jo egentlig er fair nok), men omvendt giver Banedanmarks koncept for infrastrukturarbejder de private aktører regninger i mio klassen, som Banedanmark så heller ikke kompenserer for. Er den danske jernbane reelt åben for private aktører, og er Banedanmark gearet til at håndtere disse?

Tvivler på at Banedanmark har haft nogle som helst overvejelser omkring de private aktørers udfordringer, da de designede Roll out plan og finansiering af anlæggene.

Nye el lokomotiver til kørsel til, fra og gennem Danmark

af Gæst 20, 21/7 2016, 21:28 (2835 dage siden) @ Gæst 23

Er det som Banedanmark er i gang med, at der i en, kort eller længere , overgangsperiode skal bruges særligt og dyrt udstyr, det som man i EU vil kalde en teknisk handelshindring?

Tror vore politikere må op med en kompensation, f.eks. med begrundelse, at Banedanmark har kludret i det.

Nye el lokomotiver til kørsel til, fra og gennem Danmark

af steenth, 21/7 2016, 21:41 (2835 dage siden) @ Gæst 20

Er det som Banedanmark er i gang med, at der i en, kort eller længere , overgangsperiode skal bruges særligt og dyrt udstyr, det som man i EU vil kalde en teknisk handelshindring?

Nu er det EU som har sat rammen. Alternativ er dobbeltudstyr af Peberholm-Padborg med ATC og ETCS som vil meget dyrt alternativ.

Tror vore politikere må op med en kompensation, f.eks. med begrundelse, at Banedanmark har kludret i det.

Nu er der god politik opbakning til beslutningen at skrifte i et hug. Hvis der skal gives tilskud til STM-DK er vel for at stille godsoperatørne ens... og det er det problemet er.

Nye el lokomotiver til kørsel til, fra og gennem Danmark

af Gæst 24, 21/7 2016, 21:49 (2835 dage siden) @ steenth

Nu er der god politik opbakning til beslutningen at skrifte i et hug. Hvis der skal gives tilskud til STM-DK er vel for at stille godsoperatørne ens... og det er det problemet er.

Problemet er vel mere, at "et hug" i Banedanmark regi er 2-4 år, mens godsoperatørerne hellere ser "et hug" som en tre- ugers sommerspærring for hele godskorridoren.

Nye el lokomotiver til kørsel til, fra og gennem Danmark

af esni, Frederikssund, 21/7 2016, 21:35 (2835 dage siden) @ Gæst 23

...og ved at forære DSB mobile anlæg, får man nok heller ikke private til at køre fri persontrafik mellem København og Odense/Aarhus sådan lige med det samme, så meget for fair konkurrence.

DSB og Arriva får udstyret betalt, fordi de leverer trafik, betalt af det offentlige
Til gengæld må de ikke køre andet trafik

Det var bl.a. derfor at DSB gods skulle skilles fra, så der ikke kunne ske konkurrenceforvridning den vej.

Nye el lokomotiver til kørsel til, fra og gennem Danmark

af Gæst 23, 21/7 2016, 21:45 (2835 dage siden) @ esni

DSB og Arriva får udstyret betalt, fordi de leverer trafik, betalt af det offentlige
Til gengæld må de ikke køre andet trafik

Jeg er ret sikker på, at DSB må køre fri trafik - eksempelvis Roskilde Festival og lignende, samt tidligere IC Bornholm. Ligeledes er der EU krav om, at grænseoverskridende fjerntrafik (som København -Hamburg) ikke må være statsbetalt fra omkring 2020.
Men det er sikkert en dårlig forretning for DSB at køre ekstra (fri) trafik, men jeg mener ikke, at der er begrænsninger for det.

Tilsvarende bliver det jo pudsigt at se, om Midtjyske Jernbaners MY får Banedanmark betalt ETCS, og efterfølgende må køre godstrafik på kommercielle vilkår...

Avatar

Nye el lokomotiver til kørsel til, fra og gennem Danmark

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 22/7 2016, 08:18 (2834 dage siden) @ Gæst 23

Tilsvarende bliver det jo pudsigt at se, om Midtjyske Jernbaners MY får Banedanmark betalt ETCS, og efterfølgende må køre godstrafik på kommercielle vilkår...

Det tror jeg roligt du kan regne med at de IKKE må.
Det gods der køres på Hovedstadens lokalbaner (primært til og fra Stålvalseværket i Frederiksværk) køres ikke af Lokaltog da de ikke må køre gods. Derfor blev deres flåde af MX pånær en også solgt på et tidspunkt. Den de har tilbage benyttes til banearbejde mm.
Så Midtjyderne skal nok ikke regne med at køre gods fremadrettet.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Nye el lokomotiver til kørsel til, fra og gennem Danmark

af steenth, 21/7 2016, 18:22 (2835 dage siden) @ Egif

Kan det tænkes at grunden til de "Piver" over det , som du så ganske arrogant beskriver det , er at de i modsætning til DSB , Arriva og diverse lokalbaner der kører person befordrende tog IKKE får udstyret smidt i nakken af staten , men rent faktisk selv skal betale for det ????

Jep - de skal betale det meste selv. Dog er der et EU-tilskud øremærket dem. Men det er stor udgift for dem. Men man har jo valgt at udskifte alle signaler på en gang... Men det som Lasse, at nogle lurpasser på at de nuværende operatører skal tage en udgift til STM, mens andre venter på at perioden med brug af STM er overstået, er er tankevækkende.

Nye el lokomotiver til kørsel til, fra og gennem Danmark

af Peter Christensen, 21/7 2016, 19:04 (2835 dage siden) @ steenth

Og man tænker slet ikke på den mulighed at ingen godstog kører gennem DK i den tid hvor STM-box skal bruges?
Dét kunne sq være sjovt om signalprogrammet fik den konsekvens.....ikke at det vil give nogle konsekvenser for BDK, men en del vognmænd vil jo nok juble.
Omvendt, så bliver slagsmålet om kanaltildeling, når godstogene igen banker på, morsomt at følge.
Hvor er jeg glad for at stå på sidelinjen.....

Nye el lokomotiver til kørsel til, fra og gennem Danmark

af Gæst 4700, 21/7 2016, 21:07 (2835 dage siden) @ steenth

EU tilskud: Er det ikke kun op til 50% af ETCS udstyret - og altså ingenting til STM boxen, man kan få? Og det er iøvrigt slet ikke sikkert, at man får det?
Hvad er status på den danske støtteordning? Og vil den dække STM boksen?

Nye el lokomotiver til kørsel til, fra og gennem Danmark

af newbie, 13/12 2016, 20:47 (2690 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Et måske knap så relevant spørgsmål for diskussionen generelt men ville høre alligevel:

Hvis i var ansat som lkf i dsb s-tog og måske overvejede at søge over et til en gods operatør, ville i blive i s-tog eller skifte?

Tænker på fremtiden for godstransport i DK og førerløse s-tog (godt ude i fremtiden)

Håber det er ok jeg spørger herinde.

Avatar

Førerløse tog

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 13/12 2016, 21:24 (2690 dage siden) @ newbie

Et måske knap så relevant spørgsmål for diskussionen generelt men ville høre alligevel:

Hvis i var ansat som lkf i dsb s-tog og måske overvejede at søge over et til en gods operatør, ville i blive i s-tog eller skifte?

Tænker på fremtiden for godstransport i DK og førerløse s-tog (godt ude i fremtiden)

Håber det er ok jeg spørger herinde.


Alt andet lige er det vel kun et spørgsmål om tid. Den teknologiske udvikling går jo i den retning: Førerløse Metrotog er en kendsgerning og S-tog bliver nok det næste. Førerløse/selvkørende biler er på vej og Vesthimmerlands Kommune starter (måske) næste år forsøg med førerløse busser.

Alt andet lige burde førerløse tog (af alle typer) være lettere at styre end førerløse biler - togene skal jo holde sig på skinnerne og kan lettere end vejkøretøjer bringes til kontrollerede standsninger.

Så det ender nok, som det endte for typograferne. Det kan man alt efter anskuelse begræde eller bifalde. Men der er vist ingen tvivl om, at det går i den retning. Men om det tager 5, 10, 15 eller flere år, er meget svært at vurdere. Den psykologiske faktor skal ikke undervurderes - for slet ikke at tale om den politiske.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

Førerløse tog

af Morten Flindt Larsen, 13/12 2016, 22:54 (2690 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

En historie fra Berlin i slutningen af 1930'erne rinder mig i hu. En dansk turist kørte på en brandhed sommerdag med taxa gennem byen. Den stegende hede blev ham for meget, så han rakte ud efter et håndtag for at åbne vinduet men blev standset af taxamanden, som pegede på et skilt ved håndtaget: "Må kun åbnes af føreren".

Med vanlig venlig hilsen
M:-Prten

Førerløse tog

af re20000, 14/12 2016, 00:09 (2690 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Og han var ikke med i vognen? (sad vel i førerbunkeren?)

undskyld

Nold

Al skinnebåren transport kan være førerløst i morgen!

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 14/12 2016, 09:52 (2689 dage siden) @ newbie

Et måske knap så relevant spørgsmål for diskussionen generelt men ville høre alligevel:

Hvis i var ansat som lkf i dsb s-tog og måske overvejede at søge over et til en gods operatør, ville i blive i s-tog eller skifte?

Tænker på fremtiden for godstransport i DK og førerløse s-tog (godt ude i fremtiden)

Hejsa
Det er svært at spå - især om fremtiden. Faktuelt findes teknikken til førerløs drift på alle skinnebårne transportformer allerede - uanset om man kører tørvebaner, sporvogn i gadeplan eller højhastighedstog, eller om strækningen er udstyret med ERTMS, almindelige signaler eller kørsel på sigt. Det er "bare" et spørgsmål om godkendelser og en fælles standard.

I Bombardier forventer vi, at alle tog i 2040 vil være "førerløse" ("selvkørende" er de nok nogle år før). Det "naive" håb er, at jernbanen IKKE går i gang med at udvikle regelgrundlaget for førerløse tog før bilerne har fået dette på plads - og slet ikke på "individuel basis"...
Da der næppe bliver tale om at alle fortov og cykelstier skal hegnes ind, og der skal etableres "perrondøre" ved alle fodgængerfelter,når bilerne bliver førerløse, er håbet, at Jernbanen ved at droppe "first mover" tankegangen, kan få et mere "realistisk" regelsæt. Således vil førerløse S-tog kunne komme helt af sig selv...

Men det er altså tidligst om en 20 års tid, og der kan ske meget inden da.

Så mit råd: Hvis du kan lide at køre tog, så skift til de tog, du kan lide at køre :-) Der er mange år til dit arbeje i teorien måske bortfalder - og det gælder sgu nok for de fleste brancher.

Lasse
Bombardier

Al skinnebåren transport kan være førerløst i morgen!

af PF, 14/12 2016, 12:44 (2689 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Der er mange år til dit arbeje i teorien måske bortfalder - og det gælder sgu nok for de fleste brancher.

Lasse
Bombardier

Dét er en fed tanke, en pølsevogns robot! :D

Al skinnebåren transport kan være førerløst i morgen!

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 14/12 2016, 14:12 (2689 dage siden) @ PF


Dét er en fed tanke, en pølsevogns robot! :D

Måske ikke så langt fra endda. Flere krydstogskibe har "drinks-robotter" - omend de fleste anmeldere er lidt i tvivl om, hvad de egentlig får serveret...

/Lasse

Al skinnebåren transport kan være førerløst i morgen!

af cslundsten, 14/12 2016, 17:34 (2689 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen


Dét er en fed tanke, en pølsevogns robot! :D


Måske ikke så langt fra endda. Flere krydstogskibe har "drinks-robotter" - omend de fleste anmeldere er lidt i tvivl om, hvad de egentlig får serveret...

Hvilket måske kunne skyldes en lidt for grundig test...

Mvh
Carsten Lundsten

Nye el lokomotiver til kørsel til, fra og gennem Danmark

af esni, Frederikssund, 16/3 2017, 21:35 (2597 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

I går offentliggjorde Hector Rail købet af fem Siemens Vectron lokomotiver med option på 15 yderligere. De fem lokomotiver leveres til kørsel i Sverige og Norge. I optionen indgår muligheden for at anskaffe lokomotiver til kørsel på godskorridoren Tyskland - Danmark - Sverige.

Hector Rail er dog ikke de første til at indgå optioner på lokomotiver til kørsel gennem Danmark. Således har leasingselskaberne ELL (ved seneste kontrakt på 50 Siemens Vectron), Railpool (ved seneste kontrakt på 63 TRAXX AC3) og leasingselskabet AKIEM (ved seneste kontrakt på op til 100 TRAXX el-lok) sikret sig muligheden for at bestille nye lokomotiver til kørsel gennem Danmark. I forvejen har tyske DB i sin rammeaftale på 450 TRAXX AC3 bestilt muligheden for at få lokomotiver til kørsel til fra og gennem Danmark.

Det interessante ved disse mange muligheder er, at de alle er gældende på relativt kort sigt (leverance 2018 - 2021). Der er altså mange, der tror på en fremtid for jernbanegods og lokomotivtrukne persontog (rart at vide, at man ikke er den eneste :-))

Grunden til at alle kontrakter kun er optioner er, at markedet stadig venter på en "troværdig"* udmelding fra Banedanmark på status for Signalprogrammet og en eventuelt ændret udrulningsplan. Alle vil helst undgå at investere i den dyre STM box, som ikke kan tjenes hjem i den korte periode, hvor den skal anvendes. Der er nemlig stor risiko for, at godskunderne kun lader deres kontrakter med operatørerne gælde, mens der skal bruges STM, og derefter udbyder på ny, hvor en ny operatør med trækkraft uden STM kan overtage trafikken billigere. Et alternativ ville naturligvis være, at forlænge perioden, hvor en STM box er påkrævet.

Men der er altså spændende ting i horisonten...

/Lasse

* Banedanmark har meldt meget klart og præcist ud, og dialogen er faktisk fin. Der er bare ikke rigtig nogle operatører/leasingselskaber, der tør bestille endnu, fordi tidsplanerne stadig virker meget optimistiske.

Og nu kan man læse på railcolor.net at optionen på de 15 yderligere er blevet brugt. Railcolor fremstiller det som at de kun er bestilt med ETCS og STM-SE, men til levering primo 2018

Brammingeulykken
Brammingeulykken

Den 26. juli 1913 skete en af de værste jernbaneulykker i Danmarks historie, da Tog 1029 - også kendt under navnet ´Emigranten´ - afsporedes umiddelbart vest for Bramminge station. Ved ulykken omkom 15 personer, ligesom mange blev hårdt såret. Her er hele historien.

Læs mere
DSB MZ1438

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak