Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Larm diesel kontra el (Generelt)

af ulca, 26/7 2016, 07:36 (2825 dage siden)

Man hører ofte om hvordan el-tog skulle larme mindre end dieseltog, men jeg har personligt bemærket at det vist er en sandhed med modifikationer: Jeg har jævnligt prøvet at stå på en perron og vente på et tog, mens et ER holdt ved en anden perron og ventede. Her syntes jeg personligt at et ER kan larme så meget som en IC3 i tomgang, omend at det for et elektrisk tog sikkert kan tilskrives køling af trafo og elektronik, samt afhængig af vejret klimaanlæg der skal holde en behagelig temperatur.

Larm diesel kontra el

af Scharfenberg, 26/7 2016, 10:07 (2825 dage siden) @ ulca

Man hører ofte om hvordan el-tog skulle larme mindre end dieseltog, men jeg har personligt bemærket at det vist er en sandhed med modifikationer: Jeg har jævnligt prøvet at stå på en perron og vente på et tog, mens et ER holdt ved en anden perron og ventede. Her syntes jeg personligt at et ER kan larme så meget som en IC3 i tomgang, omend at det for et elektrisk tog sikkert kan tilskrives køling af trafo og elektronik, samt afhængig af vejret klimaanlæg der skal holde en behagelig temperatur.

I tomgang er der måske ikke den store forskel; et dieseltogsæt brummer lidt, et eltogsæt summer lidt. Mht. acceleration er IR4 dog meget støjsvag - mere end de nyere Øresundstog. IC3 og fx Lint 41 larmer dog heller ikke særligt meget på trods af, at også de er hurtigt oppe i fart. Alt i alt kan vi være stolte af vores togsæt her i lille DK

Larm diesel kontra el

af LasseG, 26/7 2016, 10:57 (2825 dage siden) @ ulca

Man hører ofte om hvordan el-tog skulle larme mindre end dieseltog, men jeg har personligt bemærket at det vist er en sandhed med modifikationer: Jeg har jævnligt prøvet at stå på en perron og vente på et tog, mens et ER holdt ved en anden perron og ventede. Her syntes jeg personligt at et ER kan larme så meget som en IC3 i tomgang, omend at det for et elektrisk tog sikkert kan tilskrives køling af trafo og elektronik, samt afhængig af vejret klimaanlæg der skal holde en behagelig temperatur.

Det kommer også meget an på hvad man sammenligner? Hvis man hiver MR og ME med ind kan man hurtigt få en helt anden konklusion. Jeg er kommer jævnligt i Rødovre et steder der ligger over 1 km fra Vestbanen, de eneste tog man kan hører herfra er dem som ME trækker.

--
[image]

Larm diesel kontra el

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 26/7 2016, 11:16 (2825 dage siden) @ LasseG

Der er naturligvis også en TSI for støj, som du selv må google dig frem til :-)

Interessant i den sammenhæng er, "hvor" man måler støjen. Eksempelvis vil lyden ved bageste dør i et diesellokomotivtrukket tog typisk være lavere end ved bageste dør i et eltogsæt, selv om el-togsættet jf definitionen i TSIen larmer mindre...

Reglerne for støj er skærpet en del siden nogle af de tog vi har i Danmark (både el og diesel) blev produceret. Forventeligt vil Nordjyske Jernbaners nye Lint tog, derfor larme mindre end de eksisterende Lint.

Mvh

Lasse

Larm diesel kontra el

af LasseG, 26/7 2016, 11:25 (2825 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Reglerne for støj er skærpet en del siden nogle af de tog vi har i Danmark (både el og diesel) blev produceret. Forventeligt vil Nordjyske Jernbaners nye Lint tog, derfor larme mindre end de eksisterende Lint.

Ved du hvordan reglerne variere fra land til land i den forbindelse ? Da jeg var i England sidste år bemærkede jeg at selv nyere togsæt (eksempelvis Class 180 og 220) larmede markant mere end det jeg var vant til i Danmark (og Tyskland).

Mvh. Lasse

--
[image]

Larm diesel kontra el

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 26/7 2016, 12:11 (2825 dage siden) @ LasseG

Ved du hvordan reglerne variere fra land til land i den forbindelse ?

Desværre ikke - det er den slagne vej via google og nationale bestemmelser - medmindre man har opremset alle nationale bestemmelser i den tilhørende EN norm (som man har gjort ved eksempelvis strømaftagere, hvor 21 nationale regler er kopieret direkte over i een EN norm med en tabel over de 21 forskellige krav).

/Lasse

Vigerslevulykken
Vigerslevulykken

Den 1. november 1919 kørte et Korsørtog op bag i et Kalundborgtog ved Vigerslev blokpost og dermed var Vigerslevulykken en realitet. Lars Christensen har gennemgået over 1.000 siders sagsakter i Rigsarkivet og resultatet er denne artikel om ulykken.

Læs mere
DSB MO554

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak