Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Banedanmark og Offentlighedsloven - II (Jernbanen i dag)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 27/7 2016, 20:59 (2829 dage siden)

Som bekendt har Banedanmark hidtil administreret Offentlighedsloven ulovligt. Når man søgte aktindsigt i toganmeldelser, der allerede var udstedt, har Banedanmark ulovligt tilbageholdt disse toganmeldelser, til de ikke mere var gyldige - dvs. til efter de(t) pågældende togs sidst(e) køredag(e).

Jeg har i dag fra Banedanmark modtaget en stak toganmeldelser udstedt i juni måned. I modsætning til tidligere er der blandt toganmeldelserne toganmeldelser, der stadig er gyldige eller er gyldige i fremtiden.

Om det skyldes en "fejl" fra Banedanmarks side eller om man nu og fremover agter at overholde Offentlighedsloven, kan kun fremtiden vise.

Nedenfor links til de toganmeldelser, som stadig er gyldige eller er gyldige i fremtiden.

Et remiserygte vil i øvrigt vide, at Banedanmark har underrettet (visse?) godsoperatører om, at man fremover vil offentliggøre alle toganmeldelser. Kan andre supplere dette rygte?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

09601
12171
14481
14637
15053
15260
15528
15702
15703
15793
15795
15966
16201
16659
16813

Banedanmark og Offentlighedsloven - II

af UTJ, 27/7 2016, 23:47 (2829 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Du skal bare lade Bdk give dig det du har krav på - noget tyder på at Bdk stille og roligt retter ind og de har formentlig søgt råd om det. Det kan ikke vare længe inden vi ser normaltilstand på Bdk's område takket være din indsats. Men overgør det ikke, for du har vist allerede fået det meste af en sejr og så gælder det om at vise storsind ;-) - især overfor offentlige myndigheder.

Banedanmark og Offentlighedsloven - II

af Keld H. Mikkelsen, 28/7 2016, 09:50 (2828 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hvor mange timer har Banedanmark mon brugt på dine ansøgninger om agtindsigt...?

Hvad har skatteyderne, som jo betaler, så fået ud af det...?

Banedanmark og Offentlighedsloven - II

af Mester, 28/7 2016, 11:23 (2828 dage siden) @ Keld H. Mikkelsen

Hvor mange timer har Banedanmark mon brugt på dine ansøgninger om agtindsigt...?

Nu er det jo Banedanmark, der ikke følger reglerne.

Banedanmark og Offentlighedsloven - II

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 28/7 2016, 12:18 (2828 dage siden) @ Mester

Banedanmark skal naturligvis følge reglerne, og hvis Toganmeldelser skal udleveres efter reglerne for Aktindsigt, så er det jo sådan det er. På et tidspunkt begynder der nok at være flere, der beder om aktindsigt, og pludselig skal Banedanmark bruge ressourcer på at håndtere tusindevis af disse sager.

Uden at lyde bagklog eller iøvrigt forsøge at blande mig i konflikten: "Rimelighed vs offentlighedslov" osv, så ser det fra mit perspektiv mere ud til, at "behovet" ikke er toganmeldelser via agtindsigt, men et ønske om at kunne "følge med" i toggangen - herunder også se et stykke frem i tiden, om der er noget "interessant" at spotte - eller om der har været dette.

Dette behov kan opfyldes markant nemmere og billigere end via aktindsigt. Jeg håber at de involverede parter på et eller andet tidspunkt går i en reel dialog om, hvad det egentlig er, der efterspørges, og hvordan dette så kan imødekommes under gældende lovgivning...

Den nuværende form er spild af mine skattekroner - uagtet om Banedanmark er "forpligtet" til det eller ej.

/Lasse
(ex BDK)

Avatar

Banedanmark og Offentlighedsloven - II

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 28/7 2016, 14:16 (2828 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Den nuværende form er spild af mine skattekroner - uagtet om Banedanmark er "forpligtet" til det eller ej.

Det er jo op til enhver forvaltning at tage initiativ til at strømline og rationalisere deres arbejdsgange så længe de overholder reglerne.
Så de kan jo bare gå igang.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Banedanmark og Offentlighedsloven - II

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 28/7 2016, 17:36 (2828 dage siden) @ Michael Deichmann

Den nuværende form er spild af mine skattekroner - uagtet om Banedanmark er "forpligtet" til det eller ej.

Det er jo op til enhver forvaltning at tage initiativ til at strømline og rationalisere deres arbejdsgange så længe de overholder reglerne.
Så de kan jo bare gå igang.

En strømlining og rationalisering af arbejdsgangene for udlevering af toganmeldelser, som der er søgt aktindsigt i, vil næppe løse det grundliggende behov. Så længe der søges aktindsigt, stilles der også krav til dokumentation af selve behandlingen af aktindsigtsforespørgslen.

Hvis jeg husker rigtigt, så bruger Thomas aktindsigt og offentlighedsloven fordi han vil vide, om der kører nogle spændende tog i hans område, og fordi det tilsyneladende kun er offentlighedsloven, der giver ham mulighed for at tvinge Banedanmark til at udlevere disse oplysninger.

Der er næppe en "repræsentativ" organisation eller person, der har forklaret begge parter, at det oplagte kompromis ville være, at Banedanmark åbnede op for offentlig og ikke- kommerciel adgang til de data om toggangen, der alligevel findes på nettet, og så lod private udvikle programmer, hvor disse data kunne vises. Dette ses som bekendt i flere andre lande, og har det til fælles, at de både løser "nysgerrighedsbehovet" og ikke pålægger infrastrukturforvalteren omkostninger eller ansvar.

/Lasse

Avatar

Banedanmark og Offentlighedsloven - II

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 28/7 2016, 22:58 (2828 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Der er næppe en "repræsentativ" organisation eller person, der har forklaret begge parter, at det oplagte kompromis ville være, at Banedanmark åbnede op for offentlig og ikke- kommerciel adgang til de data om toggangen, der alligevel findes på nettet, og så lod private udvikle programmer, hvor disse data kunne vises. Dette ses som bekendt i flere andre lande, og har det til fælles, at de både løser "nysgerrighedsbehovet" og ikke pålægger infrastrukturforvalteren omkostninger eller ansvar.

/Lasse

Og det er der flere andre myndigheder der har kunnet finde ud af hvorfor vi bl.a. ser en masse sjove APPs med real time kortdata osv. BDK er bare ikke nået dertil.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Banedanmark og Offentlighedsloven - II

af Jens V, 29/7 2016, 10:30 (2827 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Der er næppe en "repræsentativ" organisation eller person, der har forklaret begge parter, at det oplagte kompromis ville være, at Banedanmark åbnede op for offentlig og ikke- kommerciel adgang til de data om toggangen, der alligevel findes på nettet, og så lod private udvikle programmer, hvor disse data kunne vises.


Ja, det kunne relativt enkelt lade sig gøre med "den gamle" Landets Puls, hvor det kun krævede et par små kunstgreb at få godstog m.v. vist. Ved ikke, hvordan det liger med app'en Landets Puls, som vel egentlig er udgivet af DSB, selvom der står Banedanmark på den?

Det er jo i hvert fald umiddelbart kun DSB-togtyper, der kan vælges til og fra. Ikke f.eks. Arrivas, selvom de dukker op under de andre kategorier.

[image]

Banedanmark og Offentlighedsloven - II

af steenth, 29/7 2016, 11:49 (2827 dage siden) @ Jens V

Ja, det kunne relativt enkelt lade sig gøre med "den gamle" Landets Puls, hvor det kun krævede et par små kunstgreb at få godstog m.v. vist. Ved ikke, hvordan det liger med app'en Landets Puls, som vel egentlig er udgivet af DSB, selvom der står Banedanmark på den?

Det er data fra rejseplanen, som bruges til den nye "Landets Plus" Der har jeg ikke set nogen godstog der. På Android er "HaCon Ingenieurgesellschaft mbH" har konto for den app.

Der er også en byens plus i den - men den har aldrig været på høje med den gamle "Byens Plus" som kunne vise tog placering på blok-niveau. Rejseplanens data er upræcis til det formål!

Mvh
Steen

Realtidsdata fra Rejseplanen (Var: Banedanmark og Offent...)

af Rask Ingemann Lambertsen, 29/7 2016, 21:29 (2827 dage siden) @ steenth

Ja, det kunne relativt enkelt lade sig gøre med "den gamle" Landets Puls, hvor det kun krævede et par små kunstgreb at få godstog m.v. vist. Ved ikke, hvordan det liger med app'en Landets Puls, som vel egentlig er udgivet af DSB, selvom der står Banedanmark på den?


Det er data fra rejseplanen, som bruges til den nye "Landets Plus" Der har jeg ikke set nogen godstog der. På Android er "HaCon Ingenieurgesellschaft mbH" har konto for den app.

Der er også en byens plus i den - men den har aldrig været på høje med den gamle "Byens Plus" som kunne vise tog placering på blok-niveau. Rejseplanens data er upræcis til det formål!

Er problemet ikke, at Rejseplanen slet ikke har den slags oplysninger? Så vidt jeg kan se ud fra beskrivelsen af Rejseplanen API, som er grænsefladen mod eksterne forbrugere af Rejseplanens oplysninger, så er det nærmeste, man kommer realtidsdata, ankomsts- og afgangstavlerne for de enkelte stationer, som et givent tog har ophold med passagerudveksling ved. Meget kan ske for et lyntog på 1 time og et kvarter uden planlagte ophold mellem Odense og Høje Taastrup...

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.

Realtidsdata fra Rejseplanen (Var: Banedanmark og Offent...)

af steenth, 29/7 2016, 23:53 (2827 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Der er også en byens plus i den - men den har aldrig været på høje med den gamle "Byens Plus" som kunne vise tog placering på blok-niveau. Rejseplanens data er upræcis til det formål!


Er problemet ikke, at Rejseplanen slet ikke har den slags oplysninger? Så vidt jeg kan se ud fra beskrivelsen af Rejseplanen API, som er grænsefladen mod eksterne forbrugere af Rejseplanens oplysninger, så er det nærmeste, man kommer realtidsdata, ankomsts- og afgangstavlerne for de enkelte stationer, som et givent tog har ophold med passagerudveksling ved. Meget kan ske for et lyntog på 1 time og et kvarter uden planlagte ophold mellem Odense og Høje Taastrup...

Rejseplanens realtidsdata bliver opdateret på togfølgerstationer. Så et gennemkørende tog bliver også opdateret undervejes, selvom det køre uden stop på en lang strækning. Oplysninger fra rejseplanen bliver brugt til TUS-skærme (der hvor der oplysninger om både bus og tog) og der har jeg ikke oplivet problemer andet en enkelt gang, hvor et bus ikke kunne sende realtidsoplysing og stod som aflyst, men var det ikke i virkeligheden... Men realtidsoplysningerne er ikke præcise nok til et kort, som fx et S-tog som er på Dybbølsbro, men bliver vist, at den var på hovedbanegården. Samt det de nye kort ikke er specielt venlig for at aflæse.

Banedanmark og Offentlighedsloven - II

af jmp ⌂, Vejle, 11/8 2016, 12:18 (2814 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Der er næppe en "repræsentativ" organisation eller person, der har forklaret begge parter, at det oplagte kompromis ville være, at Banedanmark åbnede op for offentlig og ikke- kommerciel adgang til de data om toggangen, der alligevel findes på nettet, og så lod private udvikle programmer, hvor disse data kunne vises. Dette ses som bekendt i flere andre lande, og har det til fælles, at de både løser "nysgerrighedsbehovet" og ikke pålægger infrastrukturforvalteren omkostninger eller ansvar.

Nemlig! Det er det vi vil have. Når f.eks. England og Sverige kan finde ud af det og når de data jo alligevel produceres, så kunne man lige så godt åbne for adgang til dem. Gerne med registrering af dataaftageren og uden nogen som helst support fra BDK. Og også gerne med evt. "nødvendige" restriktioner. I England må man f.eks. ikke vise, hvem der er operatør på et godstog -- bare at der kommer et godstog.

Jeg melder mig frivilligt til at lave programmel, hvis der skulle blive åbnet for dataadgang.

Jan

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak