Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Det gule palæ (Generelt)

af ulca, 28/7 2016, 07:35 (2827 dage siden)

I en artikel i den lokale avis for Lolland og Falster fortælles det at der nu er ved at komme skred i sagerne vedrørende flytningen af det gule Palæ til Gedser, som den lokale forening Gedser Remise har overtaget.

Første spadestik til fundament er sat til mandag d. 8. August, hvor man umiddelbart efter fortsætter med udgravning. I øvrigt har et lokalt entreprenørfirma sponsoreret arbejdet med fundamentet sammen med en lokal landmåler og et byggemarked.

Hvad angår selve bygningen forventes det bliver flyttet inden vinteren kommer, lokalt håber man på at det bliver i løbet af September.

Link: her

Jeg synes at det er flot at lokale på den måde støtter projektet, og hvis bygningen bliver flyttet og sættes på det nye fundament inden slutningen af September, så har man da lidt at lave i vinter.

Det gule palæ

af Niels Buch, 28/7 2016, 15:55 (2826 dage siden) @ ulca

Hej

Er det ikke kun meningen at det er selve tårnet der skal til Gedser og ikke de resterende bygninger? Når man ser illustrationen i linket til avisen ser det ud som om det er alle bygninger der flyttes med. I øvrigt bemærkede jeg da jeg på vej hjem fra arbejde i dag, at mellembygningen mellem tårn og opholdslokaler var delvist fjernet. Om der er tale om kontrolleret nedrivning eller hærværk ved jeg ikke. Tog dette billede fra et S-tog, hvoraf det fremgår at der er "hul" mellem tårn og bygning.

[image]

Hilsen
Niels

Det gule palæ

af ulca, 28/7 2016, 17:19 (2826 dage siden) @ Niels Buch

Det er et rigtig godt spørgsmål som jeg ikke har kunnet finde svar på nogen steder. Men mon dog ikke det er begge bygninger når det er hvad illustrationen viser.

Jeg har desværre ikke fået købt papirudgaven af avisen som om der er uddybende oplysninger der ved jeg ikke, og jeg har set en pressemeddelelse (hvor til jeg ikke har et link), og det er ikke mere uddybende. Men hvis nogen har tid og mulighed for at kigge en tur forbi når etableringen af fundamentet begynder, så burde kunne man få et indtryk her af; tårnet har vist en næsten kvadratisk bundflade mens begge bygninger har en noget længere bundflade.

Det gule palæ

af Allan Støvring-Nielsen, 28/7 2016, 17:39 (2826 dage siden) @ ulca

Det er et rigtig godt spørgsmål som jeg ikke har kunnet finde svar på nogen steder. Men mon dog ikke det er begge bygninger når det er hvad illustrationen viser.

Jeg har desværre ikke fået købt papirudgaven af avisen som om der er uddybende oplysninger der ved jeg ikke, og jeg har set en pressemeddelelse (hvor til jeg ikke har et link), og det er ikke mere uddybende. Men hvis nogen har tid og mulighed for at kigge en tur forbi når etableringen af fundamentet begynder, så burde kunne man få et indtryk her af; tårnet har vist en næsten kvadratisk bundflade mens begge bygninger har en noget længere bundflade.


- Det er kun tårnet der flyttes. Den anden bygning nedrives. Ideen i Gedser er at lave en kopi af den anden bygning.

mvh, Allan

Det gule palæ

af ulca, 28/7 2016, 20:26 (2826 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Det er et rigtig godt spørgsmål som jeg ikke har kunnet finde svar på nogen steder. Men mon dog ikke det er begge bygninger når det er hvad illustrationen viser.

Jeg har desværre ikke fået købt papirudgaven af avisen som om der er uddybende oplysninger der ved jeg ikke, og jeg har set en pressemeddelelse (hvor til jeg ikke har et link), og det er ikke mere uddybende. Men hvis nogen har tid og mulighed for at kigge en tur forbi når etableringen af fundamentet begynder, så burde kunne man få et indtryk her af; tårnet har vist en næsten kvadratisk bundflade mens begge bygninger har en noget længere bundflade.

- Det er kun tårnet der flyttes. Den anden bygning nedrives. Ideen i Gedser er at lave en kopi af den anden bygning.

mvh, Allan

Okay, det giver også rimelig god mening idet det jo navnligt var her visse scener i filmen blev optaget (visse andre blev optaget i studier), og dermed vigtigst hvis man vil lave en autentisk stemning fra filmen.

Den lave bygning så vi jo mest ude fra, og derfor kan den indvendigt indrettes som man vil; visse rygter siger at man vil have et museum med Olsen Banden som tema, og måske også noget historisk tema omkring Gedser station inkl (jernbane)færgefarten til Tyskland.

En yderst vigtig detalje er, i mine øjne, at man forsøger på at genskabe det udvendige miljø med beplantning og deslige.

Et punkt som vist ikke er helt fastlagt er sportavlen, som kan opbygges på to måder; som vi så i filmen eller med det nuværende baneterræn, måske endda med (en grad af) reel styring af eks. sporskifterne, omend det nok ikke bliver helt billigt.

Det gule palæ

af Claus Jensen, 10/8 2016, 21:46 (2813 dage siden) @ ulca

For info kan jeg nævne, at J. Jensen skriver på deres Facebook side, at man forventer at løfte bygningen af fundamentet den 3. september.

Med venlig hilsen


Claus Jensen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak