Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Slangerupbanen vs. Farum- eller Hareskovbanen. (Generelt)

af Erik H, Frederikssund, 18/8 2016, 21:01 (2807 dage siden)

Jeg har tænkt på hvorfor Slangerupbanen KSB der åbnede i 1906, der løb fra København L og til Slangerup, blev overtaget af DSB i 1948 og nedlagt i 1954, kom til at hedde Hareskovbanen og ikke Farumbanen efter nedlæggelsen af strækningen mellem Farum og Slangerup. Det må da være det mest naturlige, at det er endestationen der angiver navnet på den pågældende bane.
F.eks. hedder S-banen til Frederikssund jo heller ikke Ballerupbanen, da banen godt nok løber gennem Ballerup men fortsætter til Frederikssund. akkurat som banen fortsætter fra Hareskov til Farum.

Jeg har herunder indsat et foto jeg tog på netop Hareskov Station.

[image]
3. generations S-tog i Hareskov

Med venlig hilsen

Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Slangerupbanen vs. Farum- eller Hareskovbanen.

af Morten Flindt Larsen, 18/8 2016, 21:35 (2807 dage siden) @ Erik H

Jeg har tænkt på hvorfor Slangerupbanen KSB der åbnede i 1906, der løb fra København L og til Slangerup, blev overtaget af DSB i 1948 og nedlagt i 1954, kom til at hedde Hareskovbanen og ikke Farumbanen efter nedlæggelsen af strækningen mellem Farum og Slangerup. Det må da være det mest naturlige, at det er endestationen der angiver navnet på den pågældende bane.
F.eks. hedder S-banen til Frederikssund jo heller ikke Ballerupbanen, da banen godt nok løber gennem Ballerup men fortsætter til Frederikssund. akkurat som banen fortsætter fra Hareskov til Farum.


Den kom til at hedde Hareskovbanen, fordi det var det mest naturlige navn til banen i betragtning af, at den altid året rundt har haft en meget stor skovturstrafik til Hareskoven fra primært Nørrebro. Alle kalde den for Farumbanen efter dens ubetydelige endestation ville have været dybt unaturligt og meget underligt. Ved banens elektrificering var der endda røster fremme i DSB om, at den skulle omdøbes til El-skovsbanen.

Venlig hilsen
M:-)rten

Avatar

El-skovbanenSlangerupbanen vs. Farum- eller Hareskovbanen.

af Erik H, Frederikssund, 19/8 2016, 10:18 (2806 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

El-skovbanen - den var god:-D

Det får mig til at tænke på sætningen: næst efter kønsdriften, er jernbanedriften, den drift der kan sætte flest sind i kog bevægelse"

Med venlig hilsen

Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Slangerupbanen vs. Farum- eller Hareskovbanen.

af gamle ole2, 19/8 2016, 12:40 (2806 dage siden) @ Erik H

Jeg er født i 51 og husker den også kun under navnet Hareskovbanen, selvom Slangerupdelen jo stadig eksisterede på det tidspunkt.
De ældre i famlien både i Kbh. og Nordsjælland vedblev dog med at kalde den Slangerupbanen.

Hilsen Ole

Slangerupbanen vs. Farum- eller Hareskovbanen.

af Jørgen Pagh Jensen, 19/8 2016, 20:12 (2806 dage siden) @ Erik H

Har banen et officielt navn? Jeg ved, at DSB har markedsført banen som Hareskovbanen, bl.a. i forbindelse med elektrificeringen. Mange, især ældre mennesker kalder den stadig Hareskovbanen, men der er også mange, især yngre, som kalder den Farumbanen.

Avatar

Slangerupbanen vs. Farum- eller Hareskovbanen.

af Erik H, Frederikssund, 19/8 2016, 20:30 (2806 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Jeg kalder den Farumbanen, da jeg mener at det er mest korrekt, da banen jeg ender i Farum, og ikke i Hareskov.
At den i sin tid, før nedlæggelsen af strækningen Farum - Slangerup i 1954 hed Slangerupbanen viser jo også at det var endestationen Slangerup banen var opkaldt efter. På stationsbygningen (København L) på Nørrebro i København står der jo også Slangerupbanen på et stort flot skilt på gavlen af stationsbygningen. Der står hverken Farum- eller Hareskovbanen.

Med venlig hilsen

Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Slangerupbanen vs. Farum- eller Hareskovbanen.

af Jørgen Pagh Jensen, 19/8 2016, 20:43 (2806 dage siden) @ Erik H

Jeg tror bare man må erkende, at nogle navne glider ind i sproget, andre ud, og der er vist ingen overdommer, som kan finde det mest "korrekte" navn. Skal Kystbanen f.eks. kaldes Helsingørbanen, og Nordbanen Hillerødbanen? Noget, som kunne være interessant, hvis der er en sprogforsker med overskud til stede: Undersøg, hvad folk i Slangerup kaldte deres bane. Københavns-banen, måske?
Med hensyn til nutidig sprogbrug: Jeg er faktisk begyndt at sige Farumbanen, da dette navn er mest forståeligt blandt yngre mennesker. Men når jeg snakker med jævnaldrende, siger jeg Hareskovbanen.

Avatar

Slangerupbanen vs. Farum- eller Hareskovbanen.

af Erik H, Frederikssund, 19/8 2016, 20:56 (2806 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Jeg er selv født i 1961, og har dermed ikke levet mens der stadig kørte tog fra København L og helt til Slangerup, men jeg kalder den altid for Farumbanen. Men bare man ved hvad der tales om så er det jo ok:-)

Med venlig hilsen og god weekend

Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Slangerupbanen vs. Farum- eller Hareskovbanen.

af Generaldirektørens sekretariat, 19/8 2016, 22:32 (2806 dage siden) @ Østjyden

I følge vedhæftede link er der frit slag, om man vil kalde den Farumbanen eller Hareskovbanen:
https://da.wikipedia.org/wiki/Hareskovbanen


Wikipedia er - heller ikke på dette område - en hverken primær eller samtidig kilde. Den har jo hentet sin information et eller andet sted fra - uden af angive hvorfra.

Slangerupbanen vs. Farum- eller Hareskovbanen.

af steenth, 19/8 2016, 23:22 (2806 dage siden) @ Generaldirektørens sekretariat

I følge vedhæftede link er der frit slag, om man vil kalde den Farumbanen eller Hareskovbanen:
https://da.wikipedia.org/wiki/Hareskovbanen

Wikipedia er - heller ikke på dette område - en hverken primær eller samtidig kilde. Den har jo hentet sin information et eller andet sted fra - uden af angive hvorfra.

Hvis der nogen, som kan finde gode kilder her, kan det godt påvirke artikel på wikipedia. Vi er flere som lytter med.

Slangerupbanen vs. Farum- eller Hareskovbanen.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 19/8 2016, 21:56 (2806 dage siden) @ Erik H

(...)

På stationsbygningen (København L) på Nørrebro i København står der jo også Slangerupbanen på et stort flot skilt på gavlen af stationsbygningen. Der står hverken Farum- eller Hareskovbanen.


Med venlig hilsen

Erik H

--------------

Ser man på nettet kan man finde billeder både uden og med det skilt Du omtaler. Hvornår har Du været forbi sidst, og hvad stod der da ???

Du kan også finde fotos med "HARESKOVBANEN", det stor der lige til slut.

[image]
Sidste driftsdag: 24. april 1976 . . .

Det lille skilt øverst på gavlen er først sat op efter nedlæggelsen (af DSB ??? eller evt. lejere/brugere, fordi den i "folkemunde" kaldtes således fra gammel tid ?)
.

Erik V.
www.evp.dk
http://evp.dk/index.php?page=kobenhavn-l

.

Avatar

Slangerupbanen vs. Farum- eller Hareskovbanen.

af Erik H, Frederikssund, 20/8 2016, 11:53 (2805 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Jeg medgiver at der står "Hareskovbanen".

Nu har jeg kikket lidt rundt omkring på nettet, og har fundet et foto af København L (Slangerupbanens station ved Lygten)
På dette foto der absolut er af ældre dato, står øverst "Slangerupbanen". Der er flere Dannebrogsflag oppe, i hvilken anledning ved jeg dog ikke. Det kan ikke være fra indvielsen, da man tydeligt kan se væggen ved højbanen, der jo først blev ibrugtaget mange år efter indvielsen af KSB. Det er muligvis taget i forbindelse med et eller andet jubilæum.
Jeg tror at skiltet jeg først beskrev er en erindringsforskydning, idet er på vest-gavlen på den gamle stationsbygning i Slangerup, netop er et skilt hvorpå der står "SLANGERUP", i tydelig ældre "jernbanestil".

Det er lang tid siden jeg har været forbi stationen ved Lygten, da det er besværligt når man kommer fra Frederikssund i bil at køre denne vek når man skal ind til det indre af København, da Nørrebrogade jo er lukket for almindelig biltrafik på et stykke ved Nørrebrohallen (Nørrebroremise).

Jeg har indsat et link til nævnte foto:

http://www.slangerupbanen.dk/xpix/xnol11.jpg

Med venlig hilsen

Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Slangerupbanen vs. Farum- eller Hareskovbanen.

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 20/8 2016, 12:59 (2805 dage siden) @ Niels Munch

Jeg har indsat et link til nævnte foto:

http://www.slangerupbanen.dk/xpix/xnol11.jpg

Billedteksten til fotoet lyder: "Endestationen på hjørnet af Nørrebrogade og Lygten festklædt ved jubilæet i 1946. Foto: Gladsaxe Byarkiv".

Kilde: http://www.slangerupbanen.dk/ .


M.v.h.
Niels

Hej
Der står også "40" på skjoldet midt i billedet.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Slangerupbanen vs. Farum- eller Hareskovbanen.

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 20/8 2016, 13:02 (2805 dage siden) @ Erik H

Jeg kalder den Farumbanen, da jeg mener at det er mest korrekt, da banen jeg ender i Farum, og ikke i Hareskov.
At den i sin tid, før nedlæggelsen af strækningen Farum - Slangerup i 1954 hed Slangerupbanen viser jo også at det var endestationen Slangerup banen var opkaldt efter. På stationsbygningen (København L) på Nørrebro i København står der jo også Slangerupbanen på et stort flot skilt på gavlen af stationsbygningen. Der står hverken Farum- eller Hareskovbanen.

Med venlig hilsen

Erik H

Hej

Uanset endestation (næsten) vil banen da gå gennem Hareskoven. Hed linjen ikke H ? Gæt hvorfor.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Avatar

Slangerupbanen vs. Farum- eller Hareskovbanen.

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 19/8 2016, 20:42 (2806 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Har banen et officielt navn?


Den "officielle" benævnelse var Hareskovsbanen. Om den har ændret sig siden, ved jeg ikke. Men jeg tvivler:-).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

Slangerupbanen vs. Farum- eller Hareskovbanen.

af Morten Flindt Larsen, 20/8 2016, 20:30 (2805 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Har banen et officielt navn?

Den "officielle" benævnelse var Hareskovsbanen. Om den har ændret sig siden, ved jeg ikke. Men jeg tvivler:-).

Navnene "Slangerupbanen" og "Hareskovbanen" er i øvrigt lige så "naturlige" og "logiske", som at Amagerbanen ikke hed "Dragørbanen" og "Kastrupbanen".

Vh
M:-)rten

Slangerupbanen vs. Farum- eller Hareskovbanen.

af Østjyden, 20/8 2016, 21:18 (2805 dage siden) @ Erik H

Hej Erik H

Jeg har fundet dette om S-banen på "nettet", hvis du kan bruge det til noget:

S-tog

Strækninger

S-togsnettet omfatter følgende strækninger:
• Den centrale strækning mellem Valby og Hellerup (åbnet 1934 i to etaper, hhv. Hellerup–København H og København H–Valby)
• 6 radiale strækninger:

o Køge Bugt-banen mellem Køge og Dybbølsbro (strækningen Dybbølsbro–Vallensbæk åbnet i 1972, forlænget til Hundige i 1976, forlænget til Solrød Strand i 1979, forlænget til Køge i 1983)
o Høje Taastrup-banen mellem Høje Taastrup og Valby (strækningen Valby–Glostrup åbnet 1953, forlænget til Taastrup i 1963, i 1986 forlænget til Høje Taastrup)
o Frederikssundbanen mellem Frederikssund og Valby (strækning Valby–Vanløse åbnet i 1941, forlænget til Ballerup i 1949, forlænget til Frederikssund i 1989 – dog kun med enkeltspor mellem Ballerup og Veksø frem til 2000 og mellem Veksø og Frederikssund frem til 2002)
o Hareskovbanen mellem Farum og Svanemøllen (1906, opgraderet til S-tog 1977).
o Nordbanen mellem Hillerød og Hellerup (strækning Hellerup–Holte åbnet i 1936, forlænget til Hillerød i 1968)
o Klampenborgbanen mellem Klampenborg og Hellerup (åbnet 1934)
• Ringbanen mellem Hellerup og Ny Ellebjerg (Ringbanen, strækningen Hellerup–Grøndal åbnet 1934, forlænget til den midlertidige station C. F. Richs Vej før Flintholm i 2002, forlænget til Flintholm i 2004, forlænget til den midlertidige station ved Ny Ellebjerg i 2005 og til den permanente af samme navn i 2006.)

Kilder og litteratur
• Københavns S-bane 1934 - 1984 af John Poulsen. Bane bøger, 1984. ISBN 87-88632-01-6
• S-banen 1934-2009 af Morten Flindt Larsen og John Poulsen. Bane bøger, 2009. ISBN 978-87-91434-20-4
• Køreplaner fra DSB.
• Løbende omtale i BYtrafik og Busfronten

Avatar

Slangerupbanen vs. Farum- eller Hareskovbanen.

af Erik H, Frederikssund, 20/8 2016, 21:25 (2805 dage siden) @ Østjyden

Jeg takker mange gange.

Det er altid interessant på dette forum, for der er så mange facetter, og en masse der ved noget om så at sige alt vedr. jernbaner.:-)

Med venlig hilsen

Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Slangerupbanen vs. Farum- eller Hareskovbanen.

af Østjyden, 20/8 2016, 21:29 (2805 dage siden) @ Erik H

Jeg sender dig lige linket til, hvor jeg har fundet det, for der er flere links i det.

Slangerupbanen vs. Farum- eller Hareskovbanen.

af Niels Munch, 20/8 2016, 22:54 (2805 dage siden) @ Erik H

Nu har Thomas Boberg jo henvist til dette:

[image]Ordresamlingen - Serie A, rettelsesblad 1408, side 11-X og 12a-X, gyldig fra 01.06.1969. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

..... hvoraf det fremgår, at banens formelle betegnelse er "Hareskovbanen".

Herefter kan diskussionen jo begrænses til indlæg, der kan føre bevis for, at banens formelle betegnelse siden er ændret.


M.v.h.
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak