Dobbeltdækkerstammerne forkortes jo heller ikke udenfor myldretiden, så om afgangen kører med 2xIC4 eller 6 dobbeltdækkervogne så er der jo ikke den store forskel på dieselforbruget. Desuden er det jo heller ikke smart at efterlade et togsæt i København hvis man skal bruge det næste morgen i Nykøbing.
DSB har selv tidligere opgivet de "variable driftsomkostninger" således:
ME og Dobbeltdækkere: 56 kr/km
MG - fast sammenkoblede: 90 kr/km
MG - driftskoblinger: 60 kr/km
MG - "optimeret": 57 kr/km
Det er uklart præcis hvad "optimeret" dækker over, men muligvis enmandsbetjening. Det skulle i al fald dreje sig om enkeltkørende togsæt.
ME med dobbeltdækkere er altså i alle tilfælde billigere at køre med, og tilbyder normalt flere pladser end IC4. Men naturligvis skal man jo benytte IC4 til et eller andet relativt meningsfuldt.