Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

IC-4 , to sammenkoblede sæt der bevægede sig på Sydbanen (Generelt)

af gamle ole2, 19/8 2016, 12:47 (2799 dage siden)

Fik et kulturchock på Eskilstrup St i går torsdag, da jeg skulle hente min kone der kom med toget 1946 fra Kh.
Det var et IC-4 tog hvor 2 sæt var sammenkoblet, og som sagt kørte det minsanten i samme retning!:-D
Det har jeg ikke set tidligere på Sydbanen i almindelig drift. De må have tømt lageret i øst for at dette lykkedes..


Hilsen Ole

IC-4 , to sammenkoblede sæt der bevægede sig på Sydbanen

af Bruger4711, 22/8 2016, 00:01 (2796 dage siden) @ gamle ole2

Og alligevel har det været sådan i to uger nu på Sydbanen.

IC-4 , to sammenkoblede sæt der bevægede sig på Sydbanen

af gamle ole2, 23/8 2016, 16:28 (2794 dage siden) @ Bruger4711

Ok. Blot første gang jeg har set "fænomenet" her.
Ole

IC-4 , to sammenkoblede sæt der bevægede sig på Sydbanen

af OnAir112 ⌂, 22/8 2016, 07:51 (2796 dage siden) @ gamle ole2

Intet nyt i det :-)
Det sås også i Struer i fredags.
Så kører de åbenbart uden de helt store problemer.

--
OnAir112
Paul

IC-4 , to sammenkoblede sæt der bevægede sig på Sydbanen

af Bent Larsen, Kalundborg, 22/8 2016, 09:15 (2796 dage siden) @ OnAir112

Hej
På NV banen kører de også sammenkoblet på nogle afgange.
Vh
Bent Larsen

Sammenkoblede IC4

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 22/8 2016, 20:31 (2795 dage siden) @ Bent Larsen

Det undrer mig at man er så insisterende på at køre sammenkoblet rundt omkring hvor der dybest set ikke er brug for det. De allerstørste morgen- og eftermiddagsafgange hvor man virkeligt kunne få to IC4-togsæt fyldt op, kræver højere regularitet end sammenkoblede IC4'ere kan levere.

Man kan ikke andet end føle sig snydt heroppe i Vendsyssel, hvor vi stadig må trækkes med to-tre daglige MR-løb. Ja, selv Aalborg Nærbane er gået ned fra primært at blive betjent af IC4 til at køre med MR på samtlige afgange.

--
Thomas Rasmussen
[image][image]

Sammenkoblede IC4

af andersj, Aalborg, 22/8 2016, 20:47 (2795 dage siden) @ Thomas Rasmussen

Det undrer mig at man er så insisterende på at køre sammenkoblet rundt omkring hvor der dybest set ikke er brug for det. De allerstørste morgen- og eftermiddagsafgange hvor man virkeligt kunne få to IC4-togsæt fyldt op, kræver højere regularitet end sammenkoblede IC4'ere kan levere.

Man kan ikke andet end føle sig snydt heroppe i Vendsyssel, hvor vi stadig må trækkes med to-tre daglige MR-løb. Ja, selv Aalborg Nærbane er gået ned fra primært at blive betjent af IC4 til at køre med MR på samtlige afgange.

Der er 204 siddepladser i en IC4 og mellem 369 og 589 siddepladser i de dobbeltdækkertog de erstatter. I myldretiden er der brug for alle pladser, men da man hverken kan driftskoble iC4 eller dobbeltdækkertogene så bliver man nød til at køre med myldretidskapacitet i hele driftsdøgnet.
Sådan vil det også være i fremtiden hvor der sandsynligvis anskaffes færre men længere tog da førerrum er meget dyre, og det gælder om at få udnyttet den ledige kapacitet der er og kommer udenfor myldretiderne.

--
Mvh Anders

Sammenkoblede IC4

af jaer, 22/8 2016, 21:16 (2795 dage siden) @ Thomas Rasmussen

Man kan ikke andet end føle sig snydt heroppe i Vendsyssel, hvor vi stadig må trækkes med to-tre daglige MR-løb. Ja, selv Aalborg Nærbane er gået ned fra primært at blive betjent af IC4 til at køre med MR på samtlige afgange.


Jeg vil da betragte det som en opgradering. IC4 er da det mest ubehagelige tog at blive transporteret i.

/Jan

Sammenkoblede IC4

af Bruger4711, 23/8 2016, 00:02 (2795 dage siden) @ Thomas Rasmussen

Det undrer mig at man er så insisterende på at køre sammenkoblet rundt omkring hvor der dybest set ikke er brug for det.


Enig.

Ja, selv Aalborg Nærbane er gået ned fra primært at blive betjent af IC4 til at køre med MR på samtlige afgange.


Det skyldes naboklager i Skørping. De larmede for meget når de stod i tomgang. Der kan MR bedre tåle at blive lukket ned.

Sammenkoblede IC4

af Georg Schmidt, 23/8 2016, 08:55 (2795 dage siden) @ Bruger4711

Ak ja, vejstøj kan folk tåle i ubegrænsede mængder, men DSB jernbanestøj uha da da, det minder alt for meget om stat...:-D

Duk

IC-4 , to sammenkoblede sæt der bevægede sig på Sydbanen

af Peter Christensen, 22/8 2016, 09:31 (2796 dage siden) @ OnAir112

Så kører de åbenbart uden de helt store problemer.

Ja-ja, lad os nu lige se de næste tal for MDBF inden vi jubler.
Det sker altså med mellemrum at et tog kun består af eet sæt (istedet for 2).
Helt komisk er det ud på aften - når der ikke er så mange rejsende - idet at det ene togsæt da aflåses; det kan jo ligesom ikke kobles af.....bevares DSB spare da en billetklipper, men brænder diesel til meget lidt nytte.
Man kunne få meget sjov ved at spørge om det fremgår af virksomhedens grønne regnskab og hvorledes det harmonere med DSB CSR-strategi mm., men det humør er jeg ikke i idag.

IC-4 , to sammenkoblede sæt der bevægede sig på Sydbanen

af andersj, Aalborg, 22/8 2016, 14:41 (2796 dage siden) @ Peter Christensen

Så kører de åbenbart uden de helt store problemer.


Ja-ja, lad os nu lige se de næste tal for MDBF inden vi jubler.
Det sker altså med mellemrum at et tog kun består af eet sæt (istedet for 2).
Helt komisk er det ud på aften - når der ikke er så mange rejsende - idet at det ene togsæt da aflåses; det kan jo ligesom ikke kobles af.....bevares DSB spare da en billetklipper, men brænder diesel til meget lidt nytte.
Man kunne få meget sjov ved at spørge om det fremgår af virksomhedens grønne regnskab og hvorledes det harmonere med DSB CSR-strategi mm., men det humør er jeg ikke i idag.

Dobbeltdækkerstammerne forkortes jo heller ikke udenfor myldretiden, så om afgangen kører med 2xIC4 eller 6 dobbeltdækkervogne så er der jo ikke den store forskel på dieselforbruget. Desuden er det jo heller ikke smart at efterlade et togsæt i København hvis man skal bruge det næste morgen i Nykøbing.

--
Mvh Anders

IC-4 , to sammenkoblede sæt der bevægede sig på Sydbanen

af Gæst1, 23/8 2016, 09:19 (2795 dage siden) @ andersj

Dobbeltdækkerstammerne forkortes jo heller ikke udenfor myldretiden, så om afgangen kører med 2xIC4 eller 6 dobbeltdækkervogne så er der jo ikke den store forskel på dieselforbruget. Desuden er det jo heller ikke smart at efterlade et togsæt i København hvis man skal bruge det næste morgen i Nykøbing.

DSB har selv tidligere opgivet de "variable driftsomkostninger" således:
ME og Dobbeltdækkere: 56 kr/km
MG - fast sammenkoblede: 90 kr/km
MG - driftskoblinger: 60 kr/km
MG - "optimeret": 57 kr/km
Det er uklart præcis hvad "optimeret" dækker over, men muligvis enmandsbetjening. Det skulle i al fald dreje sig om enkeltkørende togsæt.

ME med dobbeltdækkere er altså i alle tilfælde billigere at køre med, og tilbyder normalt flere pladser end IC4. Men naturligvis skal man jo benytte IC4 til et eller andet relativt meningsfuldt.

IC-4 fast sammenkoblede?

af Nordexpress, 23/8 2016, 13:53 (2795 dage siden) @ Gæst1

Simple observationer på nordvestbanen er, at de hyppigt samkørende to togsæt 5601/5801 og 5610/5810 også træffes som enkeltkørende togsæt.

Avatar

IC-4 , to sammenkoblede sæt der bevægede sig på Sydbanen

af Erik H, Frederikssund, 22/8 2016, 15:06 (2796 dage siden) @ gamle ole2

Den bagerste stamme var nok med som belastningstog. En belastning er det i hvert fald.;-)

Mvh.

Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak