Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Køge nord st nu med skinner (Generelt)

af glade-koege ⌂, køge, 21/8 2016, 11:27 (2802 dage siden)

Hvis nogen med drone tilladelse eller andet højt udstyr kan kigge forbi vil folk herinde nok blive glade ;-)

Køge nord st nu med skinner

af fætter.guf, 21/8 2016, 22:12 (2802 dage siden) @ glade-koege

[image]

Drone behøvs ikke
Der er en glimrende bro hen over hele herligheden, så man kan følge med :-)
Billedet fra Køge Nord er fra den 21. august

Hilsen
Lars

Køge nord st nu med skinner

af Bent Jensen, 22/8 2016, 11:16 (2801 dage siden) @ fætter.guf

Er der så nu også spor over til lille Syd banen?

mvh

Bent Jensen

Køge nord st nu med skinner

af fætter.guf, 22/8 2016, 15:01 (2801 dage siden) @ Bent Jensen

Der ligger pt skinner fra perronerne på de to yderste spor ned til ca 100 meter før viadukten under Ringstedbanen

Der er forlængst lagt nyt sporskifte i banestykket mellem Lille Skensved og Ølby
Mellem sporskiftet og de to spor på ramperne ved Køge Nord er der ikke lagt noget endnu, da man lige skal være helt færdige med de tre viadukter under Ringstedbanen, motorvejen og s-banen

Tror at sporene relativt hurtig kommer ned til det nye sporskifte, så der kan køres arbejdskørsel, f.eks skærvekørsel fra Køge Havn

Bemærk i øvrigt de MEGET rene betonflader :-P
Hilsen

Lars
[image]

Køge nord st nu med skinner

af Bent Jensen, 22/8 2016, 22:37 (2801 dage siden) @ fætter.guf

Tak for svar, ja sidst jeg var iKge april beundrede jeg det.

mvh

Bent Jensen

Køge nord st nu med skinner

af Niels Munch, 26/9 2016, 17:07 (2766 dage siden) @ fætter.guf

Bemærk i øvrigt de MEGET rene betonflader :-P


Det får formentlig snart ende, ligesom enden af den ene perron på Køge Nord:

[image]Køge Nord station, blik mod nord fra den nye cyklist- og fodgængerbro ved Ølsemaglevej, 26.09.2016 (nm).


M.v.h.
Niels

Køge nord st nu med skinner

af PF, 26/9 2016, 19:36 (2766 dage siden) @ Niels Munch

Jeg undre mig over sporskiftets placering?

Køge nord st nu med skinner

af fætter.guf, 26/9 2016, 22:28 (2766 dage siden) @ PF

Sporskiftet er begyndelsen til det ene overhalningspor der er omkring Køge Nord, det andet overhaldingsspor ligger vest for Køge Nord:-D

Og de er projekteret efter de kurveradier der er for en 250 km/t-bane
Kik på Banedanmarks dynamiske kort. Der er overhalningsporene også tegnet ind:-)

Hilsen
Lars

Køge nord st nu med skinner

af Bjarke Hvass, Valby, 27/9 2016, 08:03 (2765 dage siden) @ PF

Jeg undre mig over sporskiftets placering?

Placeringen kan skyldes et ønske om ikke at have sporskiftet placeret i en afrundingskurve og samtidig undgå et krumt sporskifte. Dette kan gøre at sporskiftet ikke kan flyttes længere mod syd og dermed væk fra perronen.
Overhalingssporet vil have plads til et godstog på 1000 m og man vil kunne køre 130 km/t i afvigende gren i sporskiftet.

Køge Nord st. nu med skinner (+ 5 fotos)

af Niels Munch, 27/9 2016, 13:51 (2765 dage siden) @ Bjarke Hvass
redigeret af Niels Munch, 27/9 2016, 14:06

Fotostandpunkt stadig cyklist-/fodgængerbroen ved Ølsemaglevej:

[image]

[image]Begge fotos blik mod syd (modlys), dobbeltsporet tracé mod Ringsted samt tilslutningerne til Lille Syd. Th. Skandinavisk Transport Center.

[image]

[image]Køge Bugt S-banen set i retning mod Jersie; nye perroner ved Køge Nord.

[image]Blik mod nord; f.v. fjernbane, motorvej, S-bane.

Alle fotos 26.09.2016 (nm). Billederne bære præg af det fimsede solskin, der herskede i går.

Banedanmarks kort: http://banedanmark.maps.arcgis.com/apps/webappviewer/index.html?id=5d0eda36a5e345fbb3a8... .


M.v.h.
Niels

Køge nord st nu med skinner

af jakobjensen, 8/9 2016, 20:38 (2784 dage siden) @ fætter.guf

Hey Lars hvilket kamera er billedet taget med? Går selv og kigger lidt på kamera, og synes egentlig dit ser ret godt ud. Uden at have styr på noget som helst...

Køge nord st nu med skinner

af fætter.guf, 26/9 2016, 22:20 (2766 dage siden) @ jakobjensen

Undskyld Jacob, har først set dit spørgsmål lige nu :-|

Har et Pentax K-30, men vil ikke kloge mig på hvilket kamera du evt skulle have ;-)
Tror faktisk det blot vil udløse en hel ny tråd om hvilket mærke, linser, redigeringsprogram osv du kunne få

Vil anbefale du går i en, helst flere, fotobutik(ker), og får råd og vejledning

Og for lige at være flabet, det sgu ikke hardwaren der afgør om man tager gode billeder, men der i mod softwaren ( dig selv :-D ) der gør det

God billedejagt
Hilsen
Lars

Køge nord st nu med skinner

af PF, 27/9 2016, 13:02 (2765 dage siden) @ jakobjensen

Hvad er dit budget?

Køge nord st nu med skinner

af ulca, 23/8 2016, 06:20 (2801 dage siden) @ glade-koege

Sammenlignet billeder af projektet med planerne fra bane.dk (Banedanmarks hjemmeside) tyder det på at det går efter planen, hvor der for 2016 bl.a. nævnes etablering af Køge Nord St., etablering af underbygning for spor, samt lægning af de første spor.
2017 yderligere sporlægning, etablering af kørestrøm, sikringsanlæg, tilslutning til andre baner og de første indledende tests.
2018 yderligere tests, afsluttende arbejder med landskab og støjskærme, inden forventet indvielse i December 2018 til køreplanskift.

Alt tyder umiddelbart at man sagtens kan nå disse mål, sådan som det går og hidtil har gået. Men når så man når til sikringsanlæg, ETCS, kan det måske ændre sig, det skal blive spændende at se hvordan det kommer til at gå.

I øvrigt snakkede jeg for nylig med en gut som mente at en stor del af arbejdet med anlæg af jernbaner er de samme som ved anlæg af motorveje: Begge kræver et jævnt underlag, mindst mulige stigninger, størst mulige kurveradier og integration i landskabet. Og det er vel også rimeligt korrekt, omend at ved f.eks. over- og under-førsel ved veje og andre baner findes visse forhold som der skal tages hensyn til, navnlig hvis et tog på flere hundrede ton skal bremse hårdt udgør det en vis belastning. Men den slags ved ingeniørerne og sørger for at tage de nødvendige hensyn.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak