Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Sidste tog på Grenåbanen

af kiminfarum, 25/8 2016, 15:25 (2794 dage siden) @ jhcn

Teknisk set er overskriften ikke korrekt, men I ved hvad jeg mener :)

Nej - jeg ved ikke helt med på hvad du mener. Mener du at Lkf Erik har kørt det første tog? Det tror jeg ikke.

For det første tog med alle 'pingerne', har helt sikkert ikke været 'første' tog,
der har helt sikkert været prøvekørsler og det må jo være her det første tog har kørt....

Men første tog i ordinær drift blev fremført af lkf Valder

Avatar

Sidste tog på Grenåbanen

af jhcn, Århus, 25/8 2016, 15:58 (2794 dage siden) @ kiminfarum

Nej - jeg ved ikke helt med på hvad du mener. Mener du at Lkf Erik har kørt det første tog? Det tror jeg ikke.

Hej Kiminfarum

Jeg mente noget i retningen af at artiklen omtaler det sidste tog - som køres i morgen. Og at det skulle være det sidste tog på strækningen er jeg egentlig ikke enig i, men det var den nemmeste måde at give et hint om hvad avisen skrev om.

Reelt ville jeg bare være flink og lade dette forum kigge med på en artikel som nogen måske ellers ikke ville opdage. Jeg har ikke skrevet artiklen og skulle nok ikke have givet udtryk for min egen mening om begrebet "sidste tog"

Så - som altid - når jeg forsøger at give noget til dette forum. Undskyld!

--
Henrik
[image]

Sidste tog på Grenåbanen

af kiminfarum, 25/8 2016, 16:21 (2794 dage siden) @ jhcn

Så - som altid - når jeg forsøger at give noget til dette forum. Undskyld!


Der er da ikke grund til at undskylde noget, jeg prøvede bare at forstå hvad du mente.
Diskussionen om hvad der er 'rigtige'-tog og ikke, vil jeg begive mig ud i. :-D

Sidste tog på Grenåbanen

af jmp ⌂, Vejle, 25/8 2016, 16:32 (2794 dage siden) @ kiminfarum

Om Århus Nærbane:

der har helt sikkert været prøvekørsler


Næh, egentlig ikke.

Dengang lukkede man jo ikke bare lige sådan en jernbane gennem længere tid, så ændringen af infrastrukturen (nye krydsningsstationer, nye standsningsteder) skete i huller i toggangen, om natten og i nogle få korte spærringer.

På den måde blev ibrugtagelsen mest af alt et spørgsmål om at skifte køreplan. Infrastrukturen blev ikke klar til køreplanskiftet 27.05.1979, så indvielsen blev udskudt til lørdag 04.08.1979. I mellemtiden kørte kun Grenå-togene. De kørte efter den nye køreplan (totimersdrift) og uden standsning ved de nye ekspeditionssteder.

På indvielsesdagen kørte togene fra morgenstunden efter nødplanen. Lige før middag standsede man med det og kørte det officielle indvielsestog med de inviterede gæster. Derefter var der halvtimesdrift Århus-Hornslet hele eftermiddagen (dvs. mandag-fredag planen). Fra om aftenen gik man så over til den ordinære køreplan.

Jan

Sidste tog på Grenåbanen

af Østjyden, 25/8 2016, 23:50 (2793 dage siden) @ jhcn

Hermed bringes et link til Midttrafiks hjemmeside med buskørslen i stedet for togene Odder-Aarhus-Grenå. Det vil være en god idé at læse i de indbyggede link, for der er bl.a. køreplaner og oversigter over ruterne. Det hele er gældende fra mandag den 29. august 2016 og et årstid frem:
https://www.midttrafik.dk/nyheder/2016/august/busser-overtager,-naar-aarhus-naerbane-lu...
God læselyst.

Billige jernbane T-shirts

Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak