Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Næstsidste driftsdag på HHJ og TIB 36 - 24 pics. (Generelt)

af Jens V, 25/8 2016, 22:53 (2799 dage siden)
redigeret af Jens V, 25/8 2016, 23:13

En flok hverdagsbilleder optaget i dag, den næstsidste driftsdag som jernbane mellem Odder og Grenaa.

Der er masser på de to strækninger, som kunne diskuteres og kommenteres, men her kommer indtrykkene helt uden bøvl og brok.... :-)

(Jeg har sat fine hvide rammer om flertallet af billederne, men det er spildt her på siden, ser jeg... ;-) )

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Med venlig hilsen

[image]

Næstsidste driftsdag på HHJ og TIB 36 - 24 pics.

af TeamBaumann, Hjordkær, 26/8 2016, 09:01 (2799 dage siden) @ Jens V

den 3 sidste foto, med manden på sporet ... er den photoshopped ? eller er den god nok
det virker sådan fra min syn, at manden vil gå på en "usynlig trappe" :-)

men vis den er real nok, så er det vist ikke helt efter bogen, hvad han gør !

Næstsidste driftsdag på HHJ og TIB 36 - 24 pics.

af Jens V, 26/8 2016, 09:11 (2799 dage siden) @ TeamBaumann

den 3 sidste foto, med manden på sporet ... er den photoshopped ? eller er den god nok
det virker sådan fra min syn, at manden vil gå på en "usynlig trappe" :-)


Næe, den er såmænd go nok. Overgangen til sp 2 ligger af uforklarlige grunde helt ude i østenden af perronen, og der er kun den ene - langt fra f.eks. billetautomat m.v. "Alle" benyttede den viste metode til overgang...

Næstsidste driftsdag på HHJ og TIB 36 - 24 pics.

af Søren fra KM, 26/8 2016, 14:38 (2799 dage siden) @ Jens V

Fine billeder. Mange (hoved)signaler ser ud som om de har andre lanterner end de 'gode gamle' DSI typer, mere á lá vejsignaler, kan det passe?
-S

Avatar

Næstsidste driftsdag på HHJ og TIB 36 - 24 pics.

af gaest, 26/8 2016, 15:45 (2799 dage siden) @ Søren fra KM

Fine billeder. Mange (hoved)signaler ser ud som om de har andre lanterner end de 'gode gamle' DSI typer, mere á lá vejsignaler, kan det passe?
-S

På det lave U signal (C2) kunne det se ud som der er vandalnet over lanternerne.

Næstsidste driftsdag på HHJ og TIB 36 - 24 pics.

af Zacharias, 26/8 2016, 23:15 (2798 dage siden) @ gaest

Det er korrekt. Til enkelte signaler på Odderbanen måtte vi lave net over lanternerne. Især Tranbjerg st. var hårdt ramt. Et godt gæt er unge mennesker, idet det især altid var et problem i den sidste del af skolernes sommerferie. At det blev accepteret af højere instans med gitter må nok tilskrives at det trods alt var bedre med signaler der virkede og så lidt ringere synlighed end at de igen og igen var helt ude af funktion.

Tild. banearbejder HHJ
Zacharias

Avatar

Næstsidste driftsdag på HHJ og TIB 36 - 24 pics.

af Ove Nygaard, 26/8 2016, 19:09 (2799 dage siden) @ Jens V

Tak, Jens. Jeg sagde "farvel" til Odderbanen den 17. august 2016, men tog ingen billeder. Dine vil indgå i "mindernes bog" i herværende pensionistbolig.:-)

Bedste hilsener

Ove af Erritsø
og HHJ 1997 - 2005:-)

Næstsidste driftsdag på HHJ og TIB 36 - 24 pics.

af Jens V, 26/8 2016, 20:20 (2798 dage siden) @ Ove Nygaard

Jeg har lagt billederne i et web-album, så vil man se dem i lidt bedre opløsning, kan det foregå her: https://goo.gl/photos/H1EAZnuTLEPi4ZFn7

Og et eller andet sted i gemmerne har jeg billeder tilbage fra ca 1972 fra Odder og Hov-Odder, men det kræver et detektivarbejde at finde dem - og efterfølgende scanning. Lykkes det, kommer de også...!

:-)

Næstsidste driftsdag på HHJ og TIB 36 - 24 pics.

af re20000, 26/8 2016, 22:15 (2798 dage siden) @ Jens V

Utroligt stemningsfyldte billeder, tak for dem! Godt du udnyttede det gode vejr.
For en sjællænder er det noget uvant at se U-signaler som "dværgsignaler" (fnis).

Nold

Avatar

Næstsidste driftsdag på HHJ og TIB 36 - 24 pics.

af gaest, 26/8 2016, 22:49 (2798 dage siden) @ re20000

For en sjællænder er det noget uvant at se U-signaler som "dværgsignaler" (fnis).

De sjællandske signaler måtte jo have en vis højde for at kunne ses fra en Bns styrevogn ;)

Spor af den første sporvogn

af Niels, Aarhus, 27/8 2016, 23:28 (2797 dage siden) @ Jens V

Hej

Fredag d. 26/8 kørte Aarhus Nærbane sin sidste tur for at give plads til den kommende Letbane/sporvogn. Samtidig dukkede der i forbindelse med noget vejarbejde i krydset Nørre Alle/Nørregade - Guldsmedgade "spor" op efter Letbanens forgænger, der kørte sin sidste tur for 45 år siden.
[image]

Venlig hilsen

Niels H.

--
Niels

Avatar

Næstsidste driftsdag på HHJ og TIB 36 - 24 pics.

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 30/8 2016, 09:33 (2795 dage siden) @ Jens V

En flok hverdagsbilleder optaget i dag, den næstsidste driftsdag som jernbane mellem Odder og Grenaa.

Der er masser på de to strækninger, som kunne diskuteres og kommenteres, men her kommer indtrykkene helt uden bøvl og brok.... :-)

(Jeg har sat fine hvide rammer om flertallet af billederne, men det er spildt her på siden, ser jeg... ;-) )


[image]

[image]

[image]

[image]

[image]


Ikke meget rangering ud over sporskiftet her!
Er det ikke rangergrænsen der sidder helt inde ved perronen?
Så kan I signalet jo ikke være langt væk..

Ja undskyld min uvidenhed, men på vores jernbane er der ikke så mange signaler... ;-)

Dejlige billeder i øvrigt..

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Næstsidste driftsdag på HHJ og TIB 36 - 24 pics.

af Jens V, 30/8 2016, 09:47 (2795 dage siden) @ metrohenrik

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Ikke meget rangering ud over sporskiftet her!
Er det ikke rangergrænsen der sidder helt inde ved perronen?


Nogle steder giver det faktiktisk (en vis) mening - nemlig de steder, hvor U-signalet er O-mærket, og hvor man samtidig ikke har noget uordenssignal til overkørslen lige bag signalet. Da et U-signal i "Stop" ikke har betydning for rangerbevægelser - og uordenssignalet ikke er der - er der ikke noget til at standse rangering foran en evt. ikke-sikret overkørsel - medmindre man bruger "noget andet", hvilket så er blevet mærke "Rangergrænsen"...

Citat fra "Anlægsbestemmelser for overkørsler":
Ved etablering eller ombygning af overkørsler som er beliggende højst 30 m efter det dækkende hovedsignal med O-mærke, skal signalkommissionen ind-stille til TSA, om uordenssignalet kan undlades.
[...]
Er hovedsignalet med O-mærke et U-signal, skal rangergrænsemærket placeres på signalet. Er hovedsignalet med O-mærke et SI- eller SU-signal, skal signalet være suppleret med DV-signal.


Noget andet er så, at der er anlægsfolk, der tror, at sådan et mærke pr. definition hører med til et U-signal - fordi de kan se, at det sidder på de fleste nuomdage. :-)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak