Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Hedeslag hos DSB (Generelt)

af BoergeOf61, Randers C, 26/8 2016, 21:18 (2798 dage siden)

Et nedbrudt regionaltog i Hvidovre gav minder om fortidige tilfælde i tyske tog, hvor klimaanlæg ikke fungerede og passagerer blev kørt på hospitalet til observation for dehydrering.

Mere her.

Generelt var fredag ikke en af DSBs bedste dage.

Hedeslag hos DSB

af re20000, 26/8 2016, 22:04 (2798 dage siden) @ BoergeOf61

Ak ja, sæt farten ned til 120 kmt og giv os vinduerne der kan åbnes tilbage!

Nold

Hedeslag hos DSB

af Peter H, Nærum, 27/8 2016, 11:40 (2798 dage siden) @ re20000

Ja vinduer der kan åbnes i tog(vogne) er savnet.

Det var altid en fornøjelse at få foråret/sommer, eller tidlig efterår, ind i Bn vognen -- eller An vognen, hvis man var fin på den;-)

Hedeslag hos DSB

af Nordexpress, 27/8 2016, 13:36 (2798 dage siden) @ Peter H

Er der virkelig ingen vinduer i DD vognene, der kan slås ud? Sådan semiforberedt?
Det lyder lidt usandsynligt, ellers må man jo sige, at passagererne er meget pæne mennesker, når ingen slår en rude ud.

Har oplevet det samme en sommerdag i Puttgarden i en BR 605 - det var varmt.

Hedeslag hos DSB

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 27/8 2016, 14:05 (2797 dage siden) @ BoergeOf61

Et nedbrudt regionaltog i Hvidovre gav minder om fortidige tilfælde i tyske tog, hvor klimaanlæg ikke fungerede og passagerer blev kørt på hospitalet til observation for dehydrering.

Mere her.

Generelt var fredag ikke en af DSBs bedste dage.

Hej

At det skal tage 90 minutter at få et tog bugseret væk fra en meget trafikeret hovedbane med lokomotiver til rådighed inden for en relativ kort afstand er enten skandaløst eller amatøragtigt, måske begge dele.
Hvis det er regler eller procedurer der foreskriver at det skal tage så lang tid så er det på tide at revidere dem.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Hedeslag hos DSB

af andersj, Aalborg, 27/8 2016, 15:07 (2797 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Et nedbrudt regionaltog i Hvidovre gav minder om fortidige tilfælde i tyske tog, hvor klimaanlæg ikke fungerede og passagerer blev kørt på hospitalet til observation for dehydrering.

Mere her.

Generelt var fredag ikke en af DSBs bedste dage.


Hej

At det skal tage 90 minutter at få et tog bugseret væk fra en meget trafikeret hovedbane med lokomotiver til rådighed inden for en relativ kort afstand er enten skandaløst eller amatøragtigt, måske begge dele.
Hvis det er regler eller procedurer der foreskriver at det skal tage så lang tid så er det på tide at revidere dem.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Tiden går meget hurtigt når man snakker jernbanedrift. Først skal fejlen konstateres og man skal finde ud af om toget selv kan køre videre, det måtte det så ikke i det her tilfælde. Der har desuden allerede været mindst 2 tog mellem det nedbrudte og København H. Dvs. først skal det ene tog rangeres tilbage til København H, så det næste. Så skal der findes et ledigt lokomotiv eller ledigt tog der skal tømmes for passagere inden det kan rangere ud til det nedbrudte tog for derefter at koble, lave bremseprøve osv.

--
Mvh Anders

Avatar

Hedeslag hos DSB

af gaest, 27/8 2016, 17:24 (2797 dage siden) @ andersj

Tiden går meget hurtigt når man snakker jernbanedrift. Først skal fejlen konstateres og man skal finde ud af om toget selv kan køre videre, det måtte det så ikke i det her tilfælde. Der har desuden allerede været mindst 2 tog mellem det nedbrudte og København H. Dvs. først skal det ene tog rangeres tilbage til København H, så det næste. Så skal der findes et ledigt lokomotiv eller ledigt tog der skal tømmes for passagere inden det kan rangere ud til det nedbrudte tog for derefter at koble, lave bremseprøve osv.

Det kan være flintrende ligegyldigt hvad der holder hvor og kan / ikke kan kobles med hvad. Metroen har en procedure der beskriver hvornår der skal evakueres. DSB roder rundt med at få tog rangeret væk, finde en maskine der både kan køre og kobles med det strandede materiel, samtidigt med at de ikke informerer passagererne. Det kan kun gøre ondt i køreplanen når et tog holder stille på det sted. Det tager ikke 1½ time at få alle passagerer ud af et tog. Driftsmæssigt kan det ikke forværre situationen ret meget mere at lave fuld sporspærring i den tid det tager at evakuere toget.

Hedeslag hos DSB

af Allan Støvring-Nielsen, 27/8 2016, 18:32 (2797 dage siden) @ andersj

Så skal der findes et ledigt lokomotiv eller ledigt tog der skal tømmes for passagere inden det kan rangere ud til det nedbrudte tog for derefter at koble, lave bremseprøve osv.

- Eller - man kunne have en bemandet nedbrudsreserve/hjælpelok holdende klar i myldretiderne. Det har man i visse andre lande, muligvis fordi det koster kassen i bod at holde og spærre en strækning for andre operatører!

Allan

Hedeslag hos DSB

af Bruger4711, 28/8 2016, 17:22 (2796 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

At det skal tage 90 minutter at få et tog bugseret væk fra en meget trafikeret hovedbane med lokomotiver til rådighed inden for en relativ kort afstand er enten skandaløst eller amatøragtigt, måske begge dele.

Der har desuden allerede været mindst 2 tog mellem det nedbrudte og København H. Dvs. først skal det ene tog rangeres tilbage til København H, så det næste. Så skal der findes et ledigt lokomotiv eller ledigt tog

- Eller - man kunne have en bemandet nedbrudsreserve/hjælpelok holdende klar i myldretiderne. Det har man i visse andre lande, muligvis fordi det koster kassen i bod at holde og spærre en strækning for andre operatører!


Enig! Det er for dårligt. Toget burde have været evakueret langt hurtigere.

De to efterfølgende tog fra Kbh H mod det nedbrudte RØ 1561 var RØ 4161 (ER) og L 61 (ER+MF). Dem skulle der begge skabes plads til på Kbh H før end, at ME+DD fra RØ 2261 kørte ud og trak ME 1531 og RØ 1561 retur til Valby. Om det havde været mere smidigt med et loktrukken-tog fra Glostrup-siden, skal jeg ikke kloge mig på.

I øvrigt er der også bemandet reservestamme og lokofører hver fredag på Kbh H fra kl. 04.00 til 16.00. Men en reservestamme var ikke kommet hurtigere derud. Alene af den årsag, de to tog bestående af togsæt holdte i vejen og Kbh H var tætpakket med tog der ikke kunne sendes afsted.

Hedeslag hos DSB

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 28/8 2016, 17:42 (2796 dage siden) @ Bruger4711

At det skal tage 90 minutter at få et tog bugseret væk fra en meget trafikeret hovedbane med lokomotiver til rådighed inden for en relativ kort afstand er enten skandaløst eller amatøragtigt, måske begge dele.

Der har desuden allerede været mindst 2 tog mellem det nedbrudte og København H. Dvs. først skal det ene tog rangeres tilbage til København H, så det næste. Så skal der findes et ledigt lokomotiv eller ledigt tog

- Eller - man kunne have en bemandet nedbrudsreserve/hjælpelok holdende klar i myldretiderne. Det har man i visse andre lande, muligvis fordi det koster kassen i bod at holde og spærre en strækning for andre operatører!


Enig! Det er for dårligt. Toget burde have været evakueret langt hurtigere.

De to efterfølgende tog fra Kbh H mod det nedbrudte RØ 1561 var RØ 4161 (ER) og L 61 (ER+MF). Dem skulle der begge skabes plads til på Kbh H før end, at ME+DD fra RØ 2261 kørte ud og trak ME 1531 og RØ 1561 retur til Valby. Om det havde været mere smidigt med et loktrukken-tog fra Glostrup-siden, skal jeg ikke kloge mig på.

I øvrigt er der også bemandet reservestamme og lokofører hver fredag på Kbh H fra kl. 04.00 til 16.00. Men en reservestamme var ikke kommet hurtigere derud. Alene af den årsag, de to tog bestående af togsæt holdte i vejen og Kbh H var tætpakket med tog der ikke kunne sendes afsted.

Hej

Det nedbrudte tog må have stået maksimalt uheldigt og for eksempel have blokeret nødtransversalerne.
Ellers havde det nok ikke været så kompliceret.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Hedeslag hos DSB

af Holger Sørensen, Hedehusene, 28/8 2016, 17:52 (2796 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Så vidt det kan tolkes holdt det ud for perronen på Hvidovre S-station. I Fjern er der ingen transversaler før længere ude mod Glostrup, efter at banen fra Ellebjerg er flettet ind.
Problemet er det gamle, at der ingen transversaler er mellem København H og Hvidovre Fjern, hvor banen fra Ellebjerg fletter ind (besparelsessyndromet).

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Hedeslag hos DSB

af esni, Frederikssund, 28/8 2016, 19:14 (2796 dage siden) @ Holger Sørensen

Så vidt det kan tolkes holdt det ud for perronen på Hvidovre S-station. I Fjern er der ingen transversaler før længere ude mod Glostrup, efter at banen fra Ellebjerg er flettet ind.
Problemet er det gamle, at der ingen transversaler er mellem København H og Hvidovre Fjern, hvor banen fra Ellebjerg fletter ind (besparelsessyndromet).

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Så vil jeg også blande mig i koret af 'mandagstrænere'

Der værst tænkelige sted må være så det forhindrer omstilling af skifterne i indfletningen, ellers kunne en hjælpemaskine være sendt fra Gb til Hvidovre Fjern og så rangere til enten forende eller bagende af det nedbrudte tog.

Men I bund og grund, så ser det ikke ud til at man bare ikke har det overblik der skal til for at aktivere nødplaner, og så er det jo godt det ikke var en ulykke, der var sket .....

EHedeslag hos DSB

af Frank Poulsen, 28/8 2016, 19:38 (2796 dage siden) @ esni

En ulykke er jo et helt andet scanarie. Så var al anden trafik jo standset og selvfølgelig en evakuering...

Men ja, der mangler måske nogle bedre evakueringsplaner af passagerer når først de har siddet der 15 min uden udsigt til at toget er blevet resat og an komme i gang (afhængig af hvad fejlen er).

Hedeslag hos DSB

af Østjyden, 28/8 2016, 20:45 (2796 dage siden) @ esni

Er der nogen, der ved hvad fejlen i det hele taget var? Det har vi vist ikke fået oplyst endnu.

Håndtering af nedbrudte tog (Var: Hedeslag hos DSB)

af Rask Ingemann Lambertsen, 28/8 2016, 20:36 (2796 dage siden) @ Bruger4711

De to efterfølgende tog fra Kbh H mod det nedbrudte RØ 1561 var RØ 4161 (ER) og L 61 (ER+MF). Dem skulle der begge skabes plads til på Kbh H før end, at ME+DD fra RØ 2261 kørte ud og trak ME 1531 og RØ 1561 retur til Valby.

Nej. RØ 4161 (Helgoland - Ringsted) kører ikke den vej. De efterfølgende tog kan have været L 61 (København H - Frederikshavn), RØ 4561 (Østerport - Holbæk) og IC 161 (København H - Aarhus H) (og derefter RØ 2201 (Østerport - Nykøbing F)).

Om det havde været mere smidigt med et loktrukken-tog fra Glostrup-siden, skal jeg ikke kloge mig på.

Det havde været oplagt at bruge MK'en i Glostrup til at trække det nedbrudte tog til Glostrup spor 1 med. Men det nedbrudte tog skal da også have været uheldig placeret for at forhindre, at et lokomotiv fra København H kunne køre ud via Vigerslev og trække det væk (i enten den ene eller den anden retning). Hvor holdt det nedbrudte tog, mere præcist?

Politikens netavis bragte tre artikler om begivenheden.
DSB's togtrafik omkring København er nærmest brudt sammen
Togene kører atter ud fra København
Sygeplejerske med fem børn fanget i overophedet tog: »Det var direkte livstruende«

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.

Håndtering af nedbrudte tog (Var: Hedeslag hos DSB)

af Bruger4711, 29/8 2016, 10:12 (2796 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Nej. RØ 4161 (Helgoland - Ringsted) kører ikke den vej. De efterfølgende tog kan have været L 61 (København H - Frederikshavn), RØ 4561 (Østerport - Holbæk)


Det har du faktisk ret i. RØ 4161 kører via Ny Ellebjerg. Men det ændrer ikke på, at RØ 4561 (muligvis) så også skulle have været retur. Hvad end det var ME eller IC4, for at give plads til lyntoget kunne komme ind og tømmes/omrangeres.

Det havde været oplagt at bruge MK'en i Glostrup til at trække det nedbrudte tog til Glostrup spor 1 med.


Er den bemandet en fredag eftermiddag?

Men det nedbrudte tog skal da også have været uheldig placeret for at forhindre, at et lokomotiv fra København H kunne køre ud via Vigerslev og trække det væk (i enten den ene eller den anden retning). Hvor holdt det nedbrudte tog, mere præcist?


Det skulle have holdt stort set midt i Hvidovre Fjern - og spærret både toggang fra Valby og Ny Ellebjerg.

Håndtering af nedbrudte tog (Var: Hedeslag hos DSB)

af Rask Ingemann Lambertsen, 30/8 2016, 19:30 (2794 dage siden) @ Bruger4711

Det havde været oplagt at bruge MK'en i Glostrup til at trække det nedbrudte tog til Glostrup spor 1 med.

Er den bemandet en fredag eftermiddag?

Det ved jeg ikke, men DSBs har ikke sjældent en af sine egne MK-lokomotivførere i sving om eftermiddagen.

Men det nedbrudte tog skal da også have været uheldig placeret for at forhindre, at et lokomotiv fra København H kunne køre ud via Vigerslev og trække det væk (i enten den ene eller den anden retning). Hvor holdt det nedbrudte tog, mere præcist?

Det skulle have holdt stort set midt i Hvidovre Fjern - og spærret både toggang fra Valby og Ny Ellebjerg.

Man må jo i så fald køre ad venstre spor Vigerslev - Hvidovre Fjern - Glostrup. Det mest pressede stykke Hvidovre Fjern - Glostrup er kun 3,9 km langt, det burde selv et MK-lokomotiv kunne klare på fire minutter. Der er f.eks. et hul på 7 minutter kl. 16:23-16:30 mellem RØ 2544 og RØ 4344, et hul på 4½ minut kl. 16:41½-16:46 mellem RØ 2244 og IC 144 og et hul på 4½ minut kl. 16:53-16:57½ mellem RØ 4544 og L 48.

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.

Håndtering af nedbrudte tog (Var: Hedeslag hos DSB)

af ClausAmager, 31/8 2016, 19:01 (2793 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Det havde været oplagt at bruge MK'en i Glostrup til at trække det nedbrudte tog til Glostrup spor 1 med.

Er den bemandet en fredag eftermiddag?


Det ved jeg ikke, men DSBs har ikke sjældent en af sine egne MK-lokomotivførere i sving om eftermiddagen.

Men det nedbrudte tog skal da også have været uheldig placeret for at forhindre, at et lokomotiv fra København H kunne køre ud via Vigerslev og trække det væk (i enten den ene eller den anden retning). Hvor holdt det nedbrudte tog, mere præcist?

Det skulle have holdt stort set midt i Hvidovre Fjern - og spærret både toggang fra Valby og Ny Ellebjerg.


Man må jo i så fald køre ad venstre spor Vigerslev - Hvidovre Fjern - Glostrup. Det mest pressede stykke Hvidovre Fjern - Glostrup er kun 3,9 km langt, det burde selv et MK-lokomotiv kunne klare på fire minutter. Der er f.eks. et hul på 7 minutter kl. 16:23-16:30 mellem RØ 2544 og RØ 4344, et hul på 4½ minut kl. 16:41½-16:46 mellem RØ 2244 og IC 144 og et hul på 4½ minut kl. 16:53-16:57½ mellem RØ 4544 og L 48.

Hvad er det for en MK´er i Glostrup der vrøvles om?

Det eneste der holder i Glostrup er en trolje fra Ravn-Bane. Og den er nok ikke bemandet:-)

Mvh.
Claus

Hedeslag hos DSB

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 27/8 2016, 19:51 (2797 dage siden) @ andersj

Et nedbrudt regionaltog i Hvidovre gav minder om fortidige tilfælde i tyske tog, hvor klimaanlæg ikke fungerede og passagerer blev kørt på hospitalet til observation for dehydrering.

Mere her.

Generelt var fredag ikke en af DSBs bedste dage.


Hej

At det skal tage 90 minutter at få et tog bugseret væk fra en meget trafikeret hovedbane med lokomotiver til rådighed inden for en relativ kort afstand er enten skandaløst eller amatøragtigt, måske begge dele.
Hvis det er regler eller procedurer der foreskriver at det skal tage så lang tid så er det på tide at revidere dem.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.


Tiden går meget hurtigt når man snakker jernbanedrift. Først skal fejlen konstateres og man skal finde ud af om toget selv kan køre videre, det måtte det så ikke i det her tilfælde. Der har desuden allerede været mindst 2 tog mellem det nedbrudte og København H. Dvs. først skal det ene tog rangeres tilbage til København H, så det næste. Så skal der findes et ledigt lokomotiv eller ledigt tog der skal tømmes for passagere inden det kan rangere ud til det nedbrudte tog for derefter at koble, lave bremseprøve osv.

Hej

Ja det lyder omstændeligt.
Jeg kan sammenligne med et stop for ca 20 år siden på DB mellem Lübeck og Hamburg. Nedbrud af lok, ned med vinduet og efter en tid kom et tomt lok i samme retning på nabosporet, det kom så tilbage fra næste station og koblede til vort tog. Det gav en forsinkelse på 40 minutter ved ankomst Hamburg Hbf.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Hedeslag hos DSB

af Nordexpress, 27/8 2016, 22:23 (2797 dage siden) @ andersj

Man kunne jo skrive en munter bemærkning, om ikke man kunne udruste lokoførere og togførere med mobiltelefoner, så at de ikke behøvede at afvendte transportministeren.

Men denne manglende evne til at handle, til at træffe beslutninger hos DSB, skylde det enten, at der ikke er mere trafikfaglig jernbanekompetence tilbage, eller skyldes det måske, at bemandingen i fjernstyringscentralerne, togovervågningen, er reduceret helt ind til benet - dvs. reduceret til et utilstrækkeligt antal ansatte på de poster?

Hedeslag hos DSB

af ClausAmager, 28/8 2016, 10:23 (2797 dage siden) @ Nordexpress

Man kunne jo skrive en munter bemærkning, om ikke man kunne udruste lokoførere og togførere med mobiltelefoner, så at de ikke behøvede at afvendte transportministeren.

Men denne manglende evne til at handle, til at træffe beslutninger hos DSB, skylde det enten, at der ikke er mere trafikfaglig jernbanekompetence tilbage, eller skyldes det måske, at bemandingen i fjernstyringscentralerne, togovervågningen, er reduceret helt ind til benet - dvs. reduceret til et utilstrækkeligt antal ansatte på de poster?

Det nævnte personale er allerede udrustet med mobiltelefoner...

Derudover er der masser af jernbanekompetance tilbage, både blandt det kørende personale men bestemt også i fjernstyringscentralerne. Den er bare blevet parkeret til fordel for Driftscenter Danmark (DcDk), hvori alle beslutninger træffes.
Bevares, man kan naturligvis komme med gode ideer til DcDk, hvis man altså kan finde en ledig telefonlinje... Det sidste er ikke nemt, når først læsset er væltet og al personalet ringer ind...

Bortset fra ovenstående, så synes det generelle problem at være, at der fokuseres på alt andet end de strandede passagerer i en situation som den i fredags. Fokus er på: Hvordan får vi den øvrige trafik afviklet, hvordan får vi styr på personalet og hvordan får vi evt. rettet fejlen på det nedbrudte tog? Passagererne i det nedbrudte tog derimod... Ja hvad med dem?

Nu lever vi jo i 2016, hvor man i forvejen skal tænke sig godt om, specielt som personale på gulvet, inden man egenhændigt tager en "snedig" beslutning. Læg så til, at DSB registrerer enhver fejl begået af personalet, og da især hvis det ikke ender godt. Og hvis man så i forvejen har en gul eller rød risikomatrice (sikkerhedsmæssige hændelser såsom bl.a. signalforbikørsler gradueres i alvorlighed og opsættes i en matrice, således at den enkelte medarbejder kan få en fornemmelse af, hvornår man er på vej ud af butikken), ja så holder man nok lav profil. Derfor er en spontan evakuering et drømmescenarie, da det både redder passagererne og afholder togets personale for at tage sagen i egen hånd inden nyttige ordrer modtages fra DcDk. Man skal blot give meldingen om spontan evakuering til fjernstyringscentralen, "så kører toget".

Så jeg tror som der er masser af gode ideer derude ift. at hjælpe passagererne videre, det kan bare ikke anbefales den enkelte medarbejder at tænke selv...

Mvh.
Claus

Hedeslag hos DSB

af Nordexpress, 28/8 2016, 16:11 (2796 dage siden) @ ClausAmager

Tak for din redegørelse.

Kan man deraf tolke, at DSB ikke har nogen beredskabsplan liggende for håndtering af passagerer i et tog, der rammes af teknik på hovedstrækningen København - Høje Taastrup - Roskilde.

Altså, at man ikke har aktuelle beredskabsplaner for nedbrud i en periode, hvor trafikken afvikles dels med over 30 år gamle lokomotiver, dels med upålideligt materiel, der bryder ned for hver 4.800 kms kørsel.

Eller blot tolke, som du skriver, at passagerer kommer til sidst. For i så tilfælde må man jo blot opfordre pendlerklubber m.fl. til at informere passagerer om at ringe 112 eller 114.

Hedeslag hos DSB

af ClausAmager, 29/8 2016, 09:17 (2796 dage siden) @ Nordexpress

Tak for din redegørelse.

Kan man deraf tolke, at DSB ikke har nogen beredskabsplan liggende for håndtering af passagerer i et tog, der rammes af teknik på hovedstrækningen København - Høje Taastrup - Roskilde.

Altså, at man ikke har aktuelle beredskabsplaner for nedbrud i en periode, hvor trafikken afvikles dels med over 30 år gamle lokomotiver, dels med upålideligt materiel, der bryder ned for hver 4.800 kms kørsel.

Eller blot tolke, som du skriver, at passagerer kommer til sidst. For i så tilfælde må man jo blot opfordre pendlerklubber m.fl. til at informere passagerer om at ringe 112 eller 114.

Velbekomme

Hvad der ligger af skuffeplaner i DcDk, ved jeg ikke. Jeg udtaler mig alene på baggrund af erfaring. Som en anden i samme tråd har skrevet, så var der en lignende hændelse i Odense for et par år siden, hvor man netop var nået ud af Odense mod vest, førend toget brød sammen. Her valgte man at sende et hjælpelok afsted helt fra København af....

Det er således fortsat min generelle opfattelse, at der mangler fokus på de strandede passagerer, selvom alt det omkringliggende kan være nok så vigtigt...

På baggrund af fredagens hændelse kunne man også fristes til at drøfte trafikinformationen, eller rettere, manglen på samme. Men det er en helt anden historie:-)

Mvh.
Claus

Hedeslag hos DSB

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 27/8 2016, 16:55 (2797 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Et nedbrudt regionaltog i Hvidovre gav minder om fortidige tilfælde i tyske tog, hvor klimaanlæg ikke fungerede og passagerer blev kørt på hospitalet til observation for dehydrering.

Mere her.

Generelt var fredag ikke en af DSBs bedste dage.


Hej

At det skal tage 90 minutter at få et tog bugseret væk fra en meget trafikeret hovedbane med lokomotiver til rådighed inden for en relativ kort afstand er enten skandaløst eller amatøragtigt, måske begge dele.
Hvis det er regler eller procedurer der foreskriver at det skal tage så lang tid så er det på tide at revidere dem.

Dette link til en artikel i Kristelig Dagblad fortæller, at sådanne hændelser håndteres efter en 'Standardproces', som følges slavisk, upåagtet at processen måske ikke er den mest optimale i situationen - strandet tog i hedebølge kontra vintervejr - der findes en video der fortæller om processen, men man må selv søge den frem på 'indernettet' ?

En evakuering af toget, havde nok været den bedste løsning. Af billederne fra toget, kan det ses, at der faktisk var en perron i nærheden af toget, så toget holdt ikke på 'Lars tyndskids mark'. 2 personer blev iflg. flere artikler evakueret fra toget grundet hedeslag, så det havde altså været muligt at lave en sporspærring omkring toget, men DSB valgte i stedet at holde deres kunder 'fanget' i 46° varme, hvilket kan være langt farligere, da nogle passagerer selv vælge at tage initiativ til at forlade toget, med fare for påkørsel.

Tony Bispeskov udtaler, at man vil kigge på om man kan lære noget af hændelsen - det vil jeg sandelig håbe at hr. Bispeskov kan, for med det materiel DSB fragter deres kunder rundt i, så er det desværre nok ikke den sidste hændelse af denne karakter.

Hedeslag hos DSB

af glade-koege ⌂, køge, 27/8 2016, 19:51 (2797 dage siden) @ Henrik Hansen

Har selv været med et nedbrudt re-dd i Glostrup hvor folk tog nød åbning og selv gik over på Glostrup st.. Man havde spærret nedgangen så folk havde kun et valg og løbe på tværs af skinnerne., ikke videre klogt men folk kom videre hurtigere end afvente andet lokomotiv..

Avatar

Hedeslag hos DSB

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 29/8 2016, 07:36 (2796 dage siden) @ Henrik Hansen

Tony Bispeskov udtaler, at man vil kigge på om man kan lære noget af hændelsen - det vil jeg sandelig håbe at hr. Bispeskov kan, for med det materiel DSB fragter deres kunder rundt i, så er det desværre nok ikke den sidste hændelse af denne karakter.

Var der ikke en ret lignende situation i Odense for nogle år siden?
Så har man da ikke lært ret meget.

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak