Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nordpilen (Generelt)

af Johnny, 26/8 2016, 22:53 (2796 dage siden)

Jag har läst på ett svenskt forum att Nordpilen Frederikshavn-Hamborg v.v. i mitten av 1970-talet skulle ha bestått av lok + fem DB Silberlingen. Kan det ha varit den ordinarie sammansättningen eller var det ett reservtåg som ersatte ett skadat ordinarie?

Mitt minne från den tiden är att Nordpilen bestod av danska vagnar och en DB BRymb.

Nordpilen

af Nordexpress, 27/8 2016, 00:25 (2796 dage siden) @ Johnny

I dette bidrag fra Detlef Schikorr ser du fotos af Nordpilen i sommer 1972 på Rendsburger Hochbrücke

Nordpfeil mit 01 1082

Nordpilen

af jmp ⌂, Vejle, 27/8 2016, 01:05 (2796 dage siden) @ Johnny

Toget med fem Silberlinge var et dubbleringstog, der kørte lørdag/søndag i sommerperioden.

Den ordinære Nordpil var, som du beskriver.

Jan

Nordpilen

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 27/8 2016, 12:08 (2796 dage siden) @ jmp

Toget med fem Silberlinge var et dubbleringstog, der kørte lørdag/søndag i sommerperioden.

Hej

og kun til Århus H, det kunne midt i halvfjerdserne ses opstillet på p-risten i Århus.
Jeg har haft et billede af én silberling i Nordpilen som forstærkingsvogn foråret 1977
men det er smidt ud pga af ringe kvalitet (det var en mørk og regnfuld eftermiddag da Nordpilen....)

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Nordpilen

af Georg Schmidt, 27/8 2016, 23:46 (2795 dage siden) @ Lars Møller Jensen

[image]
Man kan lige se en Silberling. Århus 2.pladsmaskine har netop været inde med vognene til Nordpilen 1977.

Det var fra 1963 til 1965 MY kørte til Hamburg med morgenforbindelsen fra Fredericia. Tog 920 afg.
Fredericia 8.38 D 152 med ankomst Hamburg Hbf 12.54. Retur med D 147 Hmb Hbf afg. 14.50 ankomst Padborg 17.45. Tysk lkf kørte fra Flensborg og dansk lkf (Padborg lkf) fulgte med til Hamburg som teknisk sagkyndig.

Mvh
Georg

Nordpilen

af Johnny, 28/8 2016, 01:22 (2795 dage siden) @ Georg Schmidt

Aha! Kan det vara så att My aldrig drog Nordpilen mellan Flensborg och Altona?

Jag har hört att Nordpilen på 50/60-talet drogs av Mo + Mo, gick de hela vägen till Altona eller bytte man lok i Flensborg?

Nordpilen

af esni, Frederikssund, 28/8 2016, 09:27 (2795 dage siden) @ Georg Schmidt

[image]
Man kan lige se en Silberling. Århus 2.pladsmaskine har netop været inde med vognene til Nordpilen 1977.

Det var fra 1963 til 1965 MY kørte til Hamburg med morgenforbindelsen fra Fredericia. Tog 920 afg.
Fredericia 8.38 D 152 med ankomst Hamburg Hbf 12.54. Retur med D 147 Hmb Hbf afg. 14.50 ankomst Padborg 17.45. Tysk lkf kørte fra Flensborg og dansk lkf (Padborg lkf) fulgte med til Hamburg som teknisk sagkyndig.

Mvh
Georg

Er der nogen My der dengang havde Indusi?

Nordpilen

af Peter Christensen, 28/8 2016, 09:32 (2795 dage siden) @ esni

Det korte svar: Nej.

Nordpilen

af esni, Frederikssund, 28/8 2016, 15:54 (2795 dage siden) @ Peter Christensen

Det korte svar: Nej.

Hvornår blev Indusi et krav på Padborg - Flensborg - Altona?

Nordpilen

af Svend, 28/8 2016, 22:26 (2794 dage siden) @ esni

Det korte svar: Nej.


Hvornår blev Indusi et krav på Padborg - Flensborg - Altona?

Nordpilen med MY kørte direkte til Hamburg Hbf. Om det i en perioden også kørte til Hamburg-Altona er jeg ikke klar over.
Da det år forinden blev fremført med MO+MO var Hamburg-Altona ankomst- og afgangsstation.

Nordpilen

af esni, Frederikssund, 28/8 2016, 22:36 (2794 dage siden) @ Svend

Det korte svar: Nej.


Hvornår blev Indusi et krav på Padborg - Flensborg - Altona?


Nordpilen med MY kørte direkte til Hamburg Hbf. Om det i en perioden også kørte til Hamburg-Altona er jeg ikke klar over.
Da det år forinden blev fremført med MO+MO var Hamburg-Altona ankomst- og afgangsstation.

Men ingen krav om Indusi dengang?
- og hvornår blev det et krav?

Nordpilen

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 29/8 2016, 14:38 (2794 dage siden) @ Svend

Det korte svar: Nej.


Hvornår blev Indusi et krav på Padborg - Flensborg - Altona?


Nordpilen med MY kørte direkte til Hamburg Hbf. Om det i en perioden også kørte til Hamburg-Altona er jeg ikke klar over.
Da det år forinden blev fremført med MO+MO var Hamburg-Altona ankomst- og afgangsstation.

Hej

Hvis man læser "Internationale tog via Jylland" side 55 2. spalte så står der at tog 930 Ålborg-Hamburg Hbf og tog 975 Hamburg Hbf- Ålborg/Frederikshavn fremførtes af MY helt til Heamburg i årene 1963-1967 og der er billedillustration af fænomenet!
Derimod læser jeg det sådan at man ikke brugte MY i Nordpilen syd for Flensburg disse år (side 55 1.spalte), der har man for øvrigt også blandet tog 920 (tog 13) ind i sagen ???

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Nordpilen

af Georg Schmidt, 29/8 2016, 21:15 (2794 dage siden) @ Lars Møller Jensen
redigeret af Georg Schmidt, 29/8 2016, 21:49

Vi kan vist godt fastslå, at man ikke brugte MY i Nordpilen syd for Flensburg.

[image]
Udsnit af MY-plan sommer 1963 med kørsel til Hamburg.

Billedet side 55 i Internationale tog Via Jylland kan ikke være tog 13 som først ankom kl. 15.07. Derimod passer det fint med D 147 (vi ser mod syd) klar til afgang mod Padborg 14.50.
Ser vi på dag 1 i maskinplanen tog 960 Nordpilen hvor MY fra Århus kun kører til Padborg. Fra Padborg blev toget videreført til Flensborg af en kabine 50'er og fra Flensborg af V 200.

På side 55 i bogen står at MO i Nordpilen blev indsat i 1955 og på side 85 er angivet år 1953. Det rigtige årstal er 1954 sommer, hvor 2 MO kørte Fredericia-Hamburg-Fredericia. Den øvrige kørsel i Jylland var hovedsagelig med P-maskine.
Vinter 1954-55 kørte MO Frederikshavn-Hamburg-Frederikshavn med motorvognskift i Århus (kun 1 MO Århus-Frederikshavn-Århus 2 MO Århus Hamburg-Århus. Om lørdagen kørte en MK/FK toget Frederikshavn-Århus.

Sommer 1955 2 MO Fredericia-Hamburg-Fredericia.

Vinter 1955-56 2 MO Århus-Hamburg-Fredericia

Derefter kun MO i vinterperioden frem til 1962.

Mvh
Georg

Nordpilen

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 29/8 2016, 21:55 (2793 dage siden) @ Georg Schmidt
redigeret af Lars Møller Jensen, 29/8 2016, 22:50

Vi kan vist godt fastslå, at man ikke brugte MY i Nordpilen syd for Flensburg.

[image]
Udsnit af MY-plan sommer 1963 med kørsel til Hamburg.

Billedet side 55 i Internationale tog Via Jylland kan ikke være tog 13 som først ankom kl. 15.07. Derimod passer det fint med D 147 (vi ser mod syd) klar til afgang mod Padborg 14.50.
Ser vi på dag 1 i maskinplanen tog 960 Nordpilen hvor MY fra Århus kun kører til Padborg. Fra Padborg blev toget videreført til Flensborg af en kabine 50'er og fra Flensborg af V 200.

Tak Georg,

se i øvrigt Vingehjulet 1963, nr. 8 side 88 med fin graf der viser at 930 ikke kunne passe ind i omløbet !

Interessant at man skiftede lok i Padborg på nordgang. Det ser ikke ud til at der er særlig lang tid til det.
Det formodes at være for lettere at kunne sætte lokale vogne forpå stammen. De skulle jo gerne stå nordfor bommen på perronen

Vingehjulet kan læses ved indlogning på rundremisen.dk

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Nordpilen

af Svend, 29/8 2016, 23:00 (2793 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Vi kan vist godt fastslå, at man ikke brugte MY i Nordpilen syd for Flensburg.

[image]
Udsnit af MY-plan sommer 1963 med kørsel til Hamburg.

Billedet side 55 i Internationale tog Via Jylland kan ikke være tog 13 som først ankom kl. 15.07. Derimod passer det fint med D 147 (vi ser mod syd) klar til afgang mod Padborg 14.50.
Ser vi på dag 1 i maskinplanen tog 960 Nordpilen hvor MY fra Århus kun kører til Padborg. Fra Padborg blev toget videreført til Flensborg af en kabine 50'er og fra Flensborg af V 200.

Tak Georg,

se i øvrigt Vingehjulet 1963, nr. 8 side 88 med fin graf der viser at 930 ikke kunne passe ind i omløbet !

Interessant at man skiftede lok i Padborg på nordgang. Det ser ikke ud til at der er særlig lang tid til det.
Det formodes at være for lettere at kunne sætte lokale vogne forpå stammen. De skulle jo gerne stå nordfor bommen på perronen

Vingehjulet kan læses ved indlogning på rundremisen.dk

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Se også her
http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,7628417

Nordpilen

af Erik Søfelde, 30/8 2016, 10:33 (2793 dage siden) @ Svend

jeg vil lige blande mig
ligger inde to billeder
billede 1 viser MY 1144 Hamburg hbf
den 5/6 1963 til Flensburg Aalborg afgang 14.50

bllede 2 viser det samme men Hamburg Dammtor

fotograf Frank Rudolf
jeg vil prøve at få dem scannet
mvh
Erik Søfelde

Nordpilen

af Erik Søfelde, 31/8 2016, 14:22 (2792 dage siden) @ Erik Søfelde

jeg vil lige blande mig
ligger inde to billeder
billede 1 viser MY 1144 Hamburg hbf
den 5/6 1963 til Flensburg Aalborg afgang 14.50

bllede 2 viser det samme men Hamburg Dammtor

fotograf Frank Rudolf
jeg vil prøve at få dem scannet
mvh
Erik Søfelde

[image][image]

Nordpilen

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 31/8 2016, 14:27 (2792 dage siden) @ Erik Søfelde

Hej Erik Søfelde,

Det er rigtig flotte billeder, tak for at scannede og delte dem her.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Nordpilen

af Niklas Bygdestam, 1/9 2016, 05:31 (2791 dage siden) @ Erik Søfelde


[image]


Vilka år har det varit tillåtet att köra med MY ner till Hamburg? Jag trodde att de bara fick gå till Flensburg inte vidare mellan Flensburg och Hamburg. MY har ju aldrig sedan haft Indusi.

Har även MX tillåtits gå till Hamburg eller i alla fall söder om Flensburg? Hur är det med MZ?

Jag har alltid trott att man i Flenburg har bytt lok till ett tyskt diesellok.

MA Lyntog har vet jag gick till Flenburg. Men dessa gick väl aldrig söder om Flensburg?

--
Niklas Bygdestam
[image]

Nordpilen

af Erik Søfelde, 1/9 2016, 08:48 (2791 dage siden) @ Niklas Bygdestam

der må være i forummet der kan svare på det
mvh
Erik Søfelde

Nordpilen

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 1/9 2016, 11:37 (2791 dage siden) @ Niklas Bygdestam


MA Lyntog har vet jag gick till Flenburg. Men dessa gick väl aldrig söder om Flensburg?

Hej

Nej der har ikke gået MA-lyntog til Padborg-Flensburg, de gik til Sønderborg.

Det interessante spørgsmål er hvornår fik man Indusi nordpå til Flensburg ?
og om der ikke behøvedes Indusi når der var to mand i førerkabinen, tysk lods og dansk lokofører ?

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Nordpilen

af jmp ⌂, Vejle, 1/9 2016, 12:34 (2791 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Ifølge "Fahrdienstvorschrift" (FV, DV 408) gyldig fra 28.05.1972 måtte tog uden virksom INDUSI fremføres med op til 100 km/t (hvis øvrige forhold tillod det, selvfølgelig). Det har næppe været mere restriktivt i 60'erne.

Jan

Nordpilen

af Poul Andersen, 1/9 2016, 15:14 (2791 dage siden) @ jmp

Ifølge "Fahrdienstvorschrift" (FV, DV 408) gyldig fra 28.05.1972 måtte tog uden virksom INDUSI fremføres med op til 100 km/t (hvis øvrige forhold tillod det, selvfølgelig). Det har næppe været mere restriktivt i 60'erne.

Jan

I.f.m. fjernstyringen fra Padborg mod syd - husker ikke årstal - og ændring af de to overkørsler i Harrislee til overvåget af signal og Indusi, var det slut med at køre uden Indusi.

Mvh.
Poul.

Nordpilen - indførelsen af Indusi

af Niels Munch, 1/9 2016, 15:47 (2791 dage siden) @ Poul Andersen

Om indførelse af Indusi hos DB skriver denne kilde https://de.wikipedia.org/wiki/Indusi :

"Das Streckennetz der DB wurde zügig und systematisch mit Indusi ausgerüstet. 1966 waren in 5494 (67 %) Triebfahrzeugen und Steuerwagen Zugsicherungsgeräte eingebaut. Streckenseitig waren Mitte 1967 13 356 km (73 %) des Hauptbahn­netzes mit Indusi gesichert. Bis 1975 wurden 90.000 Gleismagnete montiert. 1980 war die Ausrüstung der DB im Wesentlichen abgeschlossen: Sämtliche Hauptbahnen und die dem Personenverkehr dienenden Nebenbahnen (gesamthaft 22.000 Kilometer) und 9200 Fahrzeuge (99,5 %) sind mit Indusi ausgestattet."

Hvorvidt der nord for Hamburg har været installeret Indusi i den periode, hvor dansk MY kørte dertil (f.o.m. sommer 1963 t.o.m. vinter 1964/1965), melder kilden intet om, men nettet var ikke fuldt udbygget da.


M.v.h.
Niels

Nordpilen

af Jørgen Schwartz, Tranbjerg J, 1/9 2016, 22:54 (2790 dage siden) @ Poul Andersen

I.f.m. fjernstyringen fra Padborg mod syd - husker ikke årstal - og ændring af de to overkørsler i Harrislee til overvåget af signal og Indusi, var det slut med at køre uden Indusi.

Mvh.
Poul.

Omkring marts 1996. Havde selv været en tur i Schweiz med tog sidst i marts 1996. Ved togskifte i Flensburg på vej hjem stod der en 218´er med en gammel silberling vogn + en styrevogn i stedet for den ventede MR. Efter en tur i gammel silberling vogn med de originale plastbetrukne sæder med minimal komfort føltes det faktisk helt komfortabelt at sætte sig ind i en MR på Padborg station på min videre færd mod Fredericia og Århus. :-)

Mvh Jørgen

Nordpilen

af Peter Christensen, 1/9 2016, 17:51 (2791 dage siden) @ jmp

Der er lidt mere spas i sagen end som så.....

Man kunne - som en beskeden start - læse MM5 s. 42.
Der er de fleste forhold beskrevet (med tognummer osv).

Nu er jeg så heldig at ligge med lidt mere end hvad der blev trykt i bogen, for DB havde lidt flere bemærkninger.
20/5 1963 skriver Bundesbahn direktion Hamburg til hovedkvarteret i Frankfurt A.M. omkring danske dieselloko på tyske strækninger.
Det var nogle fine folk, der havde udarbejdet skrivelsen - Abteilingspräsident Koppelmann og Bundebahnoberrat Bernsau - og de referede ret hurtigt sagen.
I slutningen af februar 1963 havde DSB kontaktet DB og meddelt at DSB ønskede at bruge My i tog D152 og D147. Inden køreplanskiftet havde nogle af DBs folk været en smut i Fredericia for uddannelse, for tanken var at DB stillede med lokomotivføreren og DSBs lokomotivfører blev ombord som "maskinist".
Om dette blev fulgt - aner det ikke. Måske andre ved det?
Anyway, denne maskinist talte ikke som "andenmand", hvorfor DB stadig anså lokomotivet som enmandsbetjent og da My ikke havde INDUSI, så måtte lokomotivet højest køre 100 km/t - hvilket "tilfældigvis" også var hastigheden for tog D152 og D147.
DB var lidt bekymret ved banemotorer, for en skadet banemotor kunne blokere en hjulaksel. DSB havde en særligt "dims" i hjælpetogene, som kunne bruges i sådanne tilfælde. DSB foreslog DB at skulle forholdet opstå, så skulle lokomotivet sættes til side og tilkalde et dansk hjælpetog. Dette tiltrådte DB midlertidigt.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak